Šta je novo?

e Arhiviranje za privatnike

savanaman

Poštovan
Učlanjen(a)
29.09.2016
Poruke
9
Poena
52
Od 1. Januara 2024. naloženo od strane države da sva privatna preduzeća imaju regulisanu elektronsku arhivu. Kao što smo već navikli sve je to dosta šturo opisano i objašnjeno.

Da bi ste krenuli u prvi korak potrebno je da imate listu kategorija koja određuje koliko se koji dokument čuva, arhivsku knjigu i arhivsku građ. Listu kategorija se šalje lokalnom arhivu na saglasnost. Lokalni arhiv treba da vam vrati da je saglasan sa tim i onda ste spremni za sledeći korak. E stigli smo do prvog problema, lokalni arhivi su prebukirani i ne vraćaju saglasnost a do 1. januara sve morate imati. (savet, šaljite listu kategorija sa povratnicom da bi sutra mogli da dokažete da ste poslali).

Kada smo završili pravni deo dolazimo do ovog dela gde nas čekaju razni problemi i mnogo pitanja šta i kako.
Našao sam u Službenom glasniku RS, br. 94/2018 i 87/2020. Dokument "Pravilnik uslovima za postupke i tehnološka rešenja i pouzdanog elektronskog čuvanja dokumenata", "UREDBA O KLASIFIKACIJI DOKUMENTARNOGMATERIJALA SA ROKOVIMA ČUVANJA ("Sl. glasnik RS",br. 14/2023)" Ovde se opet kaže svašta i niša.

Iz svega ovog sam zaključio da je potrebno imati DMS za upravljam dokumentima da više nije moguće imati standardnu foldersku strukturu.

Format fajla za čuvanje mora da bude open source pogodan za čitanje kao što su pdf, xml, json. Formati koji su u redu ali nisu poželjni kao što su jpg, tif... Nempoželjni su word, excel...

Dolazimo do elektronskog potpisa
Sve ove kvalifikovane kartice/usb se kupuju samo kod provajdera koje je država ovlastila, treba da ih ima 5, ja znam za Poštu, PKS i Halkom.
  • Elektronski kvalifikovani sertifikat (kvalifikovani elektronski sertifikat uvek glasi sa imenom i prezimenom osobe koja ga je izvadila)
  • Kvalifikovani vremenski žig (E ovo je nešto novo što još ne može da se kupi a navodno postoji)
Kvalifikovani elektrosnki žig ako sam dobro shvatio to je kao neki "ledger"

Ovde imam još mnogo pitanja ali ajde da krenemo od nekud.

Da li neko ima već implementiran sistem elektronskog arhiviranja i da li imate neku preporuku za DMS koji bi bio lokalni, još bolje open source.
 
Dolazimo do elektronskog potpisa
Sve ove kvalifikovane kartice/usb se kupuju samo kod provajdera koje je država ovlastila, treba da ih ima 5, ja znam za Poštu, PKS i Halkom.

Ja sam se u praksi susretao sa: MUP, Halkom, Pošta, PKS, Raiffeisen banka, Kancelarija za inform. tehnologije i el upravu (ITE Sa). Kao i stranci, npr. u austriji mobilni operator izdaje i el potpise.
Mup i Halkom i neki eu stranci se automatski proveravaju u Adobe acrobat readeru (zeleno), a ostali ne (zuto), pa je vazno da nije crveno :D

p.s. Trazio sam pre otprilike godinu i po dana da ubace DMS u IS, ali me programeri nisu shvatili ozbilno. Tacnije radi probna verzija sa prvim dokumentom i posle ne radi, verovatno treba podmazati :poop: I trebalo bi da se moze unositi masivno po npr nazivu fajla iz nekog foldera da sve pobaca gde treba, a oni su mislili klasicno rucno jedan po jedan da im ubacujem.
 
Poslednja izmena:
  • Kvalifikovani vremenski žig (E ovo je nešto novo što još ne može da se kupi a navodno postoji)
Kvalifikovani elektrosnki žig ako sam dobro shvatio to je kao neki "ledger"

Nisam se jos susreo uzivo sa kvalifikovanim vremenskim zigom.
Ja imam skeniran protokalrni pecat koji ubacim preko adobe acrobat readera i unesem u readeru protokolarni broj koji je zaveden u knjizi protokola za taj dokument koji se potpisuje.
 
To nije dozvoljeno. Pošto možeš da manipulišeš njime. Kod mene u firmi se digla ozbiljna frka oko implementacije ali vidim da se ostale firme ne uzbuđuju previše, verovatno će odložiti primenu ovog kao i dosad se što se radilo.
 
Datum protokolisanja je isti sa datumom sa e-potpisa, a i drugi tako rade.

Bolje tako, nego da oboje potpisu kvalifikovanim elektronskim potpisom, odstampaju, protokolisu protokolarnim pecatom i skeniraju. Vidjao sam i toga dosta :)
 
Od 1. Januara 2024. naloženo od strane države da sva privatna preduzeća imaju regulisanu elektronsku arhivu. Kao što smo već navikli sve je to dosta šturo opisano i objašnjeno.

Da bi ste krenuli u prvi korak potrebno je da imate listu kategorija koja određuje koliko se koji dokument čuva, arhivsku knjigu i arhivsku građ. Listu kategorija se šalje lokalnom arhivu na saglasnost. Lokalni arhiv treba da vam vrati da je saglasan sa tim i onda ste spremni za sledeći korak. E stigli smo do prvog problema, lokalni arhivi su prebukirani i ne vraćaju saglasnost a do 1. januara sve morate imati. (savet, šaljite listu kategorija sa povratnicom da bi sutra mogli da dokažete da ste poslali).

Kada smo završili pravni deo dolazimo do ovog dela gde nas čekaju razni problemi i mnogo pitanja šta i kako.
Našao sam u Službenom glasniku RS, br. 94/2018 i 87/2020. Dokument "Pravilnik uslovima za postupke i tehnološka rešenja i pouzdanog elektronskog čuvanja dokumenata", "UREDBA O KLASIFIKACIJI DOKUMENTARNOGMATERIJALA SA ROKOVIMA ČUVANJA ("Sl. glasnik RS",br. 14/2023)" Ovde se opet kaže svašta i niša.

Iz svega ovog sam zaključio da je potrebno imati DMS za upravljam dokumentima da više nije moguće imati standardnu foldersku strukturu.

Format fajla za čuvanje mora da bude open source pogodan za čitanje kao što su pdf, xml, json. Formati koji su u redu ali nisu poželjni kao što su jpg, tif... Nempoželjni su word, excel...

Dolazimo do elektronskog potpisa
Sve ove kvalifikovane kartice/usb se kupuju samo kod provajdera koje je država ovlastila, treba da ih ima 5, ja znam za Poštu, PKS i Halkom.
  • Elektronski kvalifikovani sertifikat (kvalifikovani elektronski sertifikat uvek glasi sa imenom i prezimenom osobe koja ga je izvadila)
  • Kvalifikovani vremenski žig (E ovo je nešto novo što još ne može da se kupi a navodno postoji)
Kvalifikovani elektrosnki žig ako sam dobro shvatio to je kao neki "ledger"

Ovde imam još mnogo pitanja ali ajde da krenemo od nekud.

Da li neko ima već implementiran sistem elektronskog arhiviranja i da li imate neku preporuku za DMS koji bi bio lokalni, još bolje open source.
Da li se ovo odnosi i na male preduzetnike odnosno PR Taxi delatnost u mom slučaju?
 
E stigli smo do prvog problema, lokalni arhivi su prebukirani i ne vraćaju saglasnost a do 1. januara sve morate imati....

Mi smo to baš odavno završili. Znam da smo prošlog leta (prošlog kao 2022.) imali spisak svega za uništavanje, a tada je valjda već bilo rešeno to za arhivsku knjigu i sve sa gradskim arhivom.

E ovo za DMS nisam čuo, a da smo radili nešto tim povodom, sigurno bih znao. Provera sledeće sedmice 🙄
 
Pitao sam, ali odlutala priča.

Deo koji sam zapamtio, ono čega imamo najviše, već ide u elektronskoj formi... računi u SUF i SEF, finansijski izveštaji su odavno u APR, prijave i odjave radnika idu u neki treći sistem,... Valjda se čeka neki novi šifarnik i onda ćemo videti šta je to što imamo od redovne dokumentacije, a da već nije u nekom e formatu.
 
Vrh Dno