Ne, niko nije prinudjen da koristi usluge bas EUneta; stvar je u tome sto su moji matorci ljudi u godinama, ne razumeju se u racunare (jedva sam ih i za mail naterao) i uplatno mesto im je ispred praga. Meni je problem da ih svaki cas shetam amo-tamo po provajderima kako koji od njih ima uspon ili pad u usluzi. Da je u pitanju brat ili neko sa normalnijim zdravljem i -20 godina, onda ne bi bilo problema.
@DS9: problem je u tome sto su mail serveri konfigurisani tako da blokiraju mailove sa odredjenih IP adresa, bez da se napravio filter za mail servere makar vecih i poznatijih provajdera. Ajde da se privremeno neki od njih blokira u vreme neke vece poshasti pa i u redu - ali da stoji skoro konstantno blokiran?!? To je kao da si cuo da je neko u tvom komsiluku razbojnik, pa odlucis da likvidiras sve u komsiluku kako bi bio siguran.
Sa toliko mnogo korisnika koje imaju, statisticki mora da se desi da je neko od korisnika Telekoma spamer - ali blokirati sve usere tog provajdera, je i vise nego drasticno. Problem je u tome sto su RBL serveri imali nekada neku vecu tezinu, ali danas - sumnjam. Po meni licno su RBL liste imale vecu tezinu u momentu kada su mail serveri krenuli da se shire i spam bio u zacetku - tada si preko RBL-a mogao makar da vodis racuna o open relay serverima (nekada je to bilo default stanje - smtp je slao mail ma ko da ga je kontaktirao) koje su pocetnici postavljali po internetu. Medjutim, ta vremena su iza nas (da ne pominjem cak dinamicke DNS usluge).
Neki od glavnih razloga koriscenja danas RBL-a su diskutabilni - prvo, ti serveri koji su postavljeni na listu ne sluze samo za spam, nego i za normalni saobracaj. Ta osoba koja stavi neki mail server na crnu listu ne moze da pruzi nikakav positive/negative odnos kao bekap toj odluci - dovoljan je jedan spam mail pored miliona normalnih mailova da neko odluci da ga stavi na crnu listu (a skidanje je umelo da potraje mesecima se pojedinim RBL serverima). Dakle, u danasnje vreme treba veci akcenat staviti na content scanning, tj. orijentaciju "po poruci", a ne "po adresi". Naravno, to trazi vise CPU zauzeca od prostog DNS upita i zato je mnogima lakse da ukljuce uporedjivanje sa crnim listama.
Diskutabilna je i odgovornost - gambler kaze da je to iskljucivo odgovornost onoga ko se nasao na listi. Da, ako je server iskljucivo spamerski spamerski. Medjutim, ako nije (kao sto mail server provajdera nije namenski spam server), onda korisnici primaoca (u ovom slucaju korisnici EUneta) kao 'kolateralna steta' namecu odgovornost i na provajdera-primaoca jer usluga nije kompletna - naprotiv! Kao da pridjes obali, vidis davljenika i umesto da mu pomognes, peres mirno ruke u vodi uz komentar "to nije moj problem".
Nadalje, da se postavi pitanje adminima da li poznaju organizaciju ili konkretno clanove koji stoje iza pojedinog RBL servisa, dobio bi se negativni odgovor. Umesto toga, verovatno bi zaculi "pa to je priznati server" ili "*svi* ga koriste". Da li mozete uvek i sa 100% pouzdanosti da stavite sve _svoje_ korisnike tek tako na dlan organizacijama koje ne poznajete? Da, neke organizacije koje imaju veze sa zvanicnim telima, kao sto su internic, w3c konzorcijum i slicno ok - ali oni nisu jedini. Nekada je reakcija admina automatska, jer podrazumeva da ce stavljanjem vise lista RBL odnosno antispam servera/servisa povecati efektivnost filtriranja. Meni zvuci kao 'odradjivanje' posla.
Sledeca tema o kojoj se moze diskutovati je sledeca - da li provajder (ili bilo koji drugi authority izmedju posiljaoca i primaoca) ima pravo da filtrira mail po nekoj automatici umesto korisnika, ili primaoc mora da ima pravo da sam odluci sta ce da prima, a sta ne? Recimo da provajder ima neku vrstu filtera prema kljucnim recima - korisnik nece dobiti poruku koja nije bila spam, samo zato sto posiljalac (mozda u shali) u subject stavio rec "djoka". Sto je jos lepse, primalac nece ni biti obavesten da je taj mail odbijen. Zato provajderi (sa ove strane Alpa) ne filtriraju mail korisnicima samo tako - ostave spam alate na raspolaganju korisnicima, pa ako oni zele, neka ih ukljuce i konfigurisu kako zele. E, tek tu provajder moze da kaze da pere ruke i da to nije njegov problem.
Sve u svemu, da ne otezem vise - pored crnih i belih lista tu su i drugi alati i nacini za zastitu od spama. Mnogi mogu da se kombinuju da rade zajedno. Nijedan sistem nije bulletproof i toliko dobar da bi ga jednom ukljucili i ostavili po fire&forget principu. Vreme prolazi, treba biti flexibilan i menjati taktiku vremenom.