Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

@mr. no.
Nešto što sam ranije pronašao, ne znam da li još važi (1954)
Opšte uzanse za promet robom je napisao(la):
148

Roba u originalnom pakovanju

Ako se roba isporučuje u originalnom pakovanju, utvrđivanje kvaliteta ograničava se samo na ispitivanje pakovanja.

Ali ako se docnije utvrdi da je isporučena roba imala mana, prodavac odgovara za njih kao za skrivene mane.

http://www.overa.rs/opste-uzanse-za-promet-robom.html
 
Jedno pitanje opšte prirode za upućene poznavaoce... Ko je nadležan za zloupotrebu, odnosno korišćenje svojine mušterije dok je na servisu ili uopšte dok nije u posedu vlasnika zobg reklamacije? Kome se žaliti, prijaviti, ko kažnjava, kako je takva situacija zakonski regulisana?

Slučaj: Ostavio sam automobil u ovlašćenom servisu zbog kvara. Nakon dva dana sam došao, po dojavi servisa, po popravljen automobil, ušao u isti i shvatio da je kilometraža veća za 50 km, što je razdaljina ekvivalentna 5 vožnji po autoputu od petlje Dobanovci do BG Arene ili 1 sat vremena kretanja u okviru najvišeg gradskog ograničenja od 50 km/h (realno i duže od toga). Kvar jeste zahtevao da se automobil proba dok se ne zagreje (posredi je bilo curenje tečnosti za hladjenje motora), ali je u pitanju bilo vrlo vreo vremenski raspon, sa visokim dnevnim temperaturama (30-35°C), tako da bi i 10 kilometara bilo preterano, a ne 50.

Zloupotreba je bila više nego očigledna, odgovorni radnik je imao čak obraza da slaže priču kako je moralo tako, sve tobože probe radi. Jedini razlog zašto ih nisam napenalio jeste što nisam znao (i dalje ne znam) kome se obratiti u takvom slučaju, dakle, pitanja iz prvog pasusa.

Kako dokazati da je 50km pređeno, ne znam da li KM satovi imaju evidenciju koliko se kog dana pređe KM. To je praktično nedokaziv problem kao što nam se često javljaju ljudi kojima polome ručicu menjača, oštete krilo ili izgrebu staklo na auto pranju.

Podnesi im pisanu reklamaciju u dva primerka i čekaj odgovor. Neki ovlašćeni servisi vole i da prodaju falsifikovane delove, čak ti nude da li hoćeš original ili falš.
 
Kada je auto primljen u servis kilometraža bi trebalo da je upisana, ukoliko reaguješ odmah po preuzimanju vozila može se videti koliko je kilometara napravljeno. A nije loše i neki običan krš android "zaboraviti" u autu pa videti i rutu gde je vožen automobil.
 
@mr.no.
Nemozes ti da raskines ugovor za 14 dana ako je proizvod ostecen...... ja i kad sam licno nakon 2h vracao isti nazad uvek se prvo proveravala ispravnost istog, barem fizicki su ga proverili detaljno zagledanjem
Meni je tako stigao ostecen frizider i transportu, prihvatili su ali su opet mene krivili sto nisam pred kurirom raspakivao i zalio se, naravno kurir je zbrisao odma :)

Raspakivanje matične ploče na ulici i proveravanje pinova nije realno. Oni tako mogu da i sa nekim otpalim kondenzatorom što će teško bilo ko primetiti izuzev ako ne zagleda ploču milimetar po milimetar, pa i tad je pitanje, da li se može videti. Kutija u kojoj je ploča stigla bila je neoštećena. U tom slučaju bi komotno mogli da podmetnu bilo šta i uvek kupac da bude kriv. Ovako bi "ispalo" da kupac odmah, sam po sebi" bude kriv za neispravnost. A i recimo kao kod tebe "otpakivanje frižidera na sred ulice, pa još ako pada kiša..."

Ovo što sam naveo oko raskida ugovora mi je objasnila pravnica koja radi u organizaciji za zaštitu poptrošača. To joj je posao. Time se bavi i po potrebi zastupa na sudu. Danas sam lično bio. Bitno je da samo pakovanje bude neoštećeno. Ne znam da li je direktno vezano za ovo što je @RazbojNick naveo. Nije joj ovo prvi slučaj sa tehničkom robom i nije nemoguće da roba kao neispravna stigne kupcu. Nije neophodno ni da uređaj bude neispravan već i da kao kupac niste zadovoljni kvalitetom. Ovo je već radila i po njenim rečima nije problem da se realizuje. U utom slučaju moraju da vrate novac ili da nagodbom pošalju nov proizvod. Prodavac je to zbog neslanja obrasca o "jednostranom raskidu ugovora" vodio kao slanje na servis, a u tom slučaju nema pomoći jer se prilikom reklamacije roba vodi kao korišćena. Tako da su im ruke odrešene da rade šta im odgovara. Srbija je ovo. Može im se, a ko će se vući po sudovima i dokazivati bilo šta je posao bez smisla. Običan mali potrošač protiv firme.....:mad: Znaju oni šta rade i to koriste sasvim svesno.

U ovakvom i sličnim slučajevima najbolje je konsultaciju tražiti od organizacije za zaštitu potrošača i uz saradnju sa njima se izboriti za svoja prava. To je realna varijanta, a i jedina.
 
Poslednja izmena:
Kako dokazati da je 50km pređeno, ne znam da li KM satovi imaju evidenciju koliko se kog dana pređe KM. To je praktično nedokaziv problem kao što nam se često javljaju ljudi kojima polome ručicu menjača, oštete krilo ili izgrebu staklo na auto pranju.

Podnesi im pisanu reklamaciju u dva primerka i čekaj odgovor. Neki ovlašćeni servisi vole i da prodaju falsifikovane delove, čak ti nude da li hoćeš original ili falš.

Kada je auto primljen u servis kilometraža bi trebalo da je upisana, ukoliko reaguješ odmah po preuzimanju vozila može se videti koliko je kilometara napravljeno. A nije loše i neki običan krš android "zaboraviti" u autu pa videti i rutu gde je vožen automobil.
Kao što Joker napisa, upisana je kilometraža pri predaji na servis. Ja sam je i zapamtio. Nisam ni okrenuo ključ u kontakt-bravi kad sam je video, izvadio papir sa prijemnicom radi provere i odmah se vratio u servis zbog prigovora, a tamo, naravno - 'ladovina. Nije IT primer za ilustraciju, ali rešenje se odnosi na sve, tako i na "informacione" slučajeve.

Iz razloga što nisam znao/ne znam i dalje koga da cimam, postavljam to pitanje nadležnosti u ovakvim slučajevima u ovoj temi.

Realno nije da neki android ili bilo koji drugi pametnjaković radi 2 dana (potencijalno i duže) sa GPS signalom :) :(
 
@mr.no.
Milim da ta pravnica nije sve uzela u obzir na neosteceno pakovanje se verovatno misli ako ono nije otvarano i ako ima onu nalepnicu na sebi... veruj mi gde god da vratis bilo koji tehnicki uredjaj oni ce odma ispred tebe da provere fizicku ispravnost ne kutije vec uredjaja unutra...
Naravno ako stigne za zapecavenom kutijom sa original nalepnicom to je vec nesto drugo

Vecina robe tehnicke kad stigne fabricki zapakovano u 90%+ postoji nalepnica i ona ne bi smela da je pocepana, sad zasto tako nije sa maticnim plocama to vec neznam :(
 
Poslednja izmena:
Citam ovo i nista mi nije sad jasno..Ako moze neko da mi objasni.

Primer 1.
Kupim prizvod preko interneta. Kurir donese (i kao uvek brzo zbris jer se zuri).
Ja nisam u mogucnosti (nemam vremena, nisam strucan, itd) da proverim uredjaj, uredjaj je fizicki neispravan sto otkrijem tek kad ga dobro proverim.
Mogu li da ga vratim u roku od 14d ??
Ili, uredjaj je fizicki ispravan (barem ja ne mogu da utvrdim neispravnost) ali ne radi kad se prikljuci.
Mogu li i tad da ga vratim u roku?

Kakve veze ima neostecena ambalaza sa vracanjem, ja moram da pocepam ambalazu da bih uopste dosao do uredjaja?

Primer 2.
Kupim proizvod u prodavnici, pogledam uredjaj koliko umem i mogu prilikom kupovine. Odnesem kuci i cvrc ne radi.
Sta u tom slucaju, kako da je dokazem da nisam otvarao, lupao, ostetio proizvod vac sam takav dobi u prodavnici.
Mogu li i tada da ga vratim i trazim drugi ispravan.
 
Pa znam definitivno da se fizicka ispravnost na oko detaljno proveri.. za DOA uredjaje koji stignu neispravni, ni tu ne vidim problem, ostavis na servis i kad kazu da ne valja, jednostavno trazis povracaj novca jer te servisiranje istog ne interesuje a u prvih 6 meseci imas pravo na to...

Problem je kad jedna strana kaze stigao je fizicki ostecen a druga strana tvrdi da nije bio ostecen...
 
Poslednja izmena:
Šta ako se online kupi hard disk, stigne kurirom zapakovan, otpakuje se, proba i ne radi?
A pri tome je pao i otišla mehanika, a ne vidi se da je čuknut?
Šta onda?
 
Pa oni ne mogu dokazat da je pao, samim tim dobijes drugi ili trazis pare nazad, tako isto kad imaju dokaz da je fizicko ostecenje iako nisi kriv mozes da izvuces deblji kraj jer oni to odma uslikaju i to im je dokaz ako dodje do suda
 
@zeljko
sasvim si u pravu. Ploča dolazi u nezapečaćenoj kutiji, a i da je zapečaćena, mora se otvoriti i evcentualno pogledati fizički nedostatak. Kutija je bila u potpunosti cela i bez tragova pada. Ako je kutija oštećena onda tek nema šanse da bilo šta uradiš i ako sam nisi kriv. Problem i jeste u tome da je uvek tvoja reč protiv njihove i tu nema šanse da išta uradiš lično. Oni uvek mogu tvrditi da si sam kriv za oštećenja ako je već otpakovano. Jedino putem pritiska što lično, što putem neke organizacije potrošača. Izgleda da sve ovo dovodi do besmisla kupovinu putem web-a. Znači direktno u radnju, pa raspakivanje i provera ispred prodavca. Mada ne verujem da bi to tek tako dozvolili. Još ako nisi u mestu gde ima radnji sa onim što želiš dodatno komplikuje kupovinu. Srbistan.....
 
Pa sta sad treba da proveram svaki delic maticne ploce da li je ispravna u radnji da bih je kupio? Kako da proverim u radnji da li je ploca ispravna ili hard ili bilo koja komponenta??? Ovo gubi svaki smisao :(
 
@mr.no.
Tu jedino moze pomoci net ako se desava da ploce stignu sa ostecenim lezistem pa da ti priznaju ako pozele.... ja sam davno tako kupio tray procesor bili krivi pinovi, seo u auto i odneo da mi isprave, naravno servis je bio u fazonu da sam ja to uradio, ja licno nisam hteo da ispravljam jer ih ja nisam pokrivio...
Takodje imam Chiftec BPS 1200w koji je stigao sa ne krimpovanim P4 konektorom, to ceka reklamaciju kad mi se prohte da ih cimam jer mogu dokazat da je konektor vidljivo nije krimpovan i da se samo svuce...
A drugi chiftec kad sam nosi na zamenu jer ne radi sa haswell-om primetili da je jedan pin blago kriv u konektoru uslikali i odbili me... pa sam resio sa uvoznikom jer sam pin ispravio za 2 sekunde posle toga ... ali sta ces... posle cujem da serviseru prethodnog dana odbili 4000din od plate jer je primio plocu sa ostecenim USB konektorom..... pa sad svaku sitnicu zapaze cak i akd nema osnove


Ima kad uzimam komp u delovima, nekad pozelim da mi oni sve sastave da se posle ne bi nervirao sa DOA komponentama jer se nazalost desava :(
 
Poslednja izmena:
@virke
baš tako. Izgleda da naručivanje preko web-a gubi smisao. A ako hoćeš da budeš "siguran" (mada je to nemoguće 100%), pravac radnja, pa sve zagledaj što detaljnije jer u suprotnom možeš proći kao ja. Mada ne verujem da bi prodavci bili voljni da ti dopuste raspakivanje i zagledanje ploče pre kupovine. Ne znam ni da li su u obavezi da ti to omoguće. Bila bi ista situacija čim bi izašao iz radnje i kasnije utvrdio neki fizički nedostatak. Pamet u glavu jer im se može. Mada, do sad nisam imao problema kupujući na ovaj način.
 
Tvoja je duznost kao kupac da prilikom kupovine izvadis i pogledas proizvod kako bi se uverio u njegovu saobraznost (makar vizuelnu), ukoliko ne proveris slazes se da ti je prodavac dao saobrazan proizvod.
 
@MaxXx
to niko ne spori, ali koliko je realno otvarati pakovanje ploče, zagledati pinove tim pre što se iskrivljeni nekako mogu videti (presijavanje) ali 1 polomljeni pin da se primeti bez uveličavajućeg stakla....zaista nerealno. Ili, recimo, pada kiša, sneg... A otpakivanje nečega od kućnih aparata na sred ulice tek mogu da zamislim i to sve dok kurir čeka. Ako kurir neće da čeka... doviđenja, neću da primim. Jeste to dužnost, ali u dosta slučajeva nije realno izvodljivo.
 
Kakva im je to logika ostecen usb konektor a nesto sasvim drugo nije ispravno. Ko na autu kad bi ti bili polomljeni brisaci a ne radi motor. *****i
 
Snimajte ljudi raspakivanje!Ja sam kompletno snimio HP Probook pre slanja na reklamaciju!Možda će neko misliti da sam skeptik,ali tako mora.Zbog kurirskih službi sam odustao od kupovine,i za sve zahtevam isporuku u prodavnici.Nedavno sam kupio lenovo S960 kog sam pregledao i probao 15 minuta samo zato što je bila isečena sigurnosna nalepnica proizviđača na kutiji.Kako je to moguće za nov proizvod?Mora tako,inače bedak,Vaš!Kupim TV, fabrički zapakovan.Odnesem kući,on mrtav!Ludak,nisam ga probao u prodavnici!To je vaše pravo!Vratim se za 30 minuta u prodavnicu,pregled,nema oštećenja,ne radi,i čekam 2 sata da mi telefonski odobre zamenu odmah za drugi.Uz mnogo nerviranja i neprijatnih razgovora sa osobom koja ništa nije kriva.Odobrili.Poenta svega je da sebe obezbedite.Slikajte,snimajte,raspakivanje pogotovo,kad se radi o kurirskoj dostavi.Tad vam ne mogu apsolutno ništa!Mnogo sam se puta opekao,ali više ne.
 
Drugari jedno pitanje...

Uredjaj je kupljen preko oglasa zajedno sa garancijom i fiskalnim racunem u medjuvremenu je crkao isti sam odneo na reklamaciju kako ne moze da se popravu a isti nemaju za zamenu odluceno je da razduze finansijski medjutim tu nastaje problem.
Ne zele da uplate novac na moj racun vec iskljucivo na racun lica koji je kupio uredjaj (cije ime pise na otpremnici koja je uz racun i garantni list )
Sta raditi?
Hvala.
 
...
Zakon o zaštiti potrošača je napisao(la):
Уговорне одредбе за које се претпоставља да су неправичне
уговорне одредбе ако се не докаже другачије


Члан 45.

Уговорне одредбе за које се претпоставља да су неправичне уговорне
одредбе ако се не докаже другачије су одредбе чији је предмет или последица:

...
10) ограничавање права потрошача да препрода робу ограничавањем
преносивости гаранције коју је дао трговац;
...

EDIT: pošto je gotovo sigurno u pitanju prethodni ZZP, član je 48. ali je tekst isti.
 
Poslednja izmena:
Pitanje za poznavaoce. Da li ovaj zakon važi i za robu kupljenu pre nego što je stupio na snagu aktuelni ZZP, a još uvek je u garanciji (čak je i u prvih 6 meseci)?

Konkretno, a da ne ulazim previše u detalje, kupio sam kuhinjski aparat koji ne radi kako bi trebalo da radi i odneo sam ga za vikend na reklamaciju u *erkator (prvo slovo nije S :d). Kupljen je krajem jula, tek je 2 meseca star. Od prvog dana se ponaša identično, znatno lošije nego višestruko jeftinija konkurencija. Hteo sam kupim poznat brend (Philips) a ne neki levi uređaj koji će se istopiti posle 3 korišćenja. Uređaj je korišćen i održavan u skladu sa uputstvom od prvog dana, nema ni jednu tačkicu korišćenja na sebi. Ne mislim da je uređaj loše sklopljen ili oštećen, već da su korišćeni neadekvatni materijali.

Šta mogu da očekujem i kakva su moja prava?

Da se nadovežem na svoj problem. Zvali su me juče iz Merkatora, kažu da mogu da dođem po uređaj. Pitam šta je urađeno, da li je zamenjen uređaj, kaže da ništa ne znaju, da ću videti na papiru kada dođem :trust:

Idem danas do njih da vidim šta je urađeno ali me zanima, koja prava imam u slučaju da mi odbiju reklamaciju ili za slučaj da kažu da su "popravili" što je nemoguće, obzirom da je problem do korišćenih materijala?
 
Pa znam definitivno da se fizicka ispravnost na oko detaljno proveri.. za DOA uredjaje koji stignu neispravni, ni tu ne vidim problem, ostavis na servis i kad kazu da ne valja, jednostavno trazis povracaj novca jer te servisiranje istog ne interesuje a u prvih 6 meseci imas pravo na to...

Problem je kad jedna strana kaze stigao je fizicki ostecen a druga strana tvrdi da nije bio ostecen...

Onda ispada da prodavac (ili zaposleni) moze da namerno posalje neispravni (osteceni) uredjaj i ostvari profit umesto da se zeza sa uvoznikom (proizvodjacem).
Nerealno je da kupac moze da primeti sve postojece nedostatke ili ostecenja prilikom kurirske isporuke. To nije moguce ni u prodavnici.
Zakon lepo napisan, a u praksi pitanje koliko je kupac stvarno zasticen. Mora da se nateze sa prodavcem da li je, kad je, ko je.....
I zasto bih ja kao kupac dokazovao da je roba stigla ostecena (nemoguca misija), nek dokaze prodavac da sam ja ostetio robu..
 
Da se nadovežem na svoj problem. Zvali su me juče iz Merkatora, kažu da mogu da dođem po uređaj. Pitam šta je urađeno, da li je zamenjen uređaj, kaže da ništa ne znaju, da ću videti na papiru kada dođem :trust:

Idem danas do njih da vidim šta je urađeno ali me zanima, koja prava imam u slučaju da mi odbiju reklamaciju ili za slučaj da kažu da su "popravili" što je nemoguće, obzirom da je problem do korišćenih materijala?

Nećeš dobiti zamenu, sve će se svesti na krpljenje.
 
Kao što i pretpostavio, zvaničan servis je "utvrdio" da je uređaj ispravan a ja nisam hteo da potpišem papir da sam saglasan sa tim nalazom nego sam tražio zamenu uređaja na osnovu toga da se uređaj ne ponaša u skladu sa deklaracijom. U opisu uređaja na reklamaciji stoji "nelepljive ploče" a uređaj ima sve samo nema nelepljive ploče, kao da su lepkom premazane.

Sad će da većaju još 8 dana pa će se javiti.
 
Drugari jedno pitanje...

Uredjaj je kupljen preko oglasa zajedno sa garancijom i fiskalnim racunem u medjuvremenu je crkao isti sam odneo na reklamaciju kako ne moze da se popravu a isti nemaju za zamenu odluceno je da razduze finansijski medjutim tu nastaje problem.
Ne zele da uplate novac na moj racun vec iskljucivo na racun lica koji je kupio uredjaj (cije ime pise na otpremnici koja je uz racun i garantni list )
Sta raditi?
Hvala.

U trenutku kada si odneo uredjaj na reklamaciju dao si svoje podatke i dobio potvrdu. Njihova prica nemoze da prodje, ti si vlasnik karte, ti drzis servisni list/revers, tako da tebi trebaju da uplate novac. Moraju ti naravno traziti podatke i to je sve. Kada su meni vracali novac pitali su me imam li svoj racun i ako nemam da dam neciji na ciji mogu da mi uplate, dakle tipa imas 15 godina i nemas bankovni racun, mzoe na tudji itd. Dakle ostro preko telefona/maila i ne popustaj, ako te zavlace, pretis inspekcijom, prosto. DOkle vise to ludilo nasih prodavaca?!?!?
 
Samo mi nije jasno zasto je i ciju otpremnicu predavao sa uredjajem na reklamaciji?

Ako je fizicko lice kupilo uredjaj oni uopste ni nemogu znati ko ga je kupio, ako je pravno ili ti firma opet mi nije jasno da ne mogu tebi razduziti
 
Mogu samo znati ako je "On Line" kupovina, tu na otpremnici pise ko je kupio, ali na fiskalnom racunu ne pise. U svakom slucaju ima fiskalni ode u prodavnicu i moraju mu dati novac.
 
U trenutku kada si odneo uredjaj na reklamaciju dao si svoje podatke i dobio potvrdu. Njihova prica nemoze da prodje, ti si vlasnik karte, ti drzis servisni list/revers, tako da tebi trebaju da uplate novac. Moraju ti naravno traziti podatke i to je sve. Kada su meni vracali novac pitali su me imam li svoj racun i ako nemam da dam neciji na ciji mogu da mi uplate, dakle tipa imas 15 godina i nemas bankovni racun, mzoe na tudji itd. Dakle ostro preko telefona/maila i ne popustaj, ako te zavlace, pretis inspekcijom, prosto. DOkle vise to ludilo nasih prodavaca?!?!?

Hvala, tako sam i mislio, sutra im .... uhhhh.

Samo mi nije jasno zasto je i ciju otpremnicu predavao sa uredjajem na reklamaciji?

Ako je fizicko lice kupilo uredjaj oni uopste ni nemogu znati ko ga je kupio, ako je pravno ili ti firma opet mi nije jasno da ne mogu tebi razduziti

Mogu samo znati ako je "On Line" kupovina, tu na otpremnici pise ko je kupio, ali na fiskalnom racunu ne pise. U svakom slucaju ima fiskalni ode u prodavnicu i moraju mu dati novac.

Bas tako, online...
Javljam sta uradim.
 
Gostujući u emisji SAT pomoćnica ministra je priznala da je zamena proizvoda zbog nesaobraznosti u prvih 6 meseci mrtvo slovo na papiru jer su fino ubacili u zakon da trgovac može odbiti taj način otklanjanja saobraznosti ako je to nesrazmerno vrednosti nesaobraznosti. Nemam sada vremena da citiram zakon ali je jasno da na kraju novi zakon ima sledeće prednosti i to je to:

1. Rok popravke za tehničku robu 30 dana
2. Rok za odgovore 8 dana ( zvuči fino, ali sve više ljudi se javlja sa imbecilnim odgovorima trgovaca koji su očigledno samo načukani da bi se ispunila forma i da se ne dobije kazna)
3. Rok od 14 dana za raskid ugovora pri prodaji van poslovnih prostorija(na prezentacijama) koji teče od prijema robe a ne od potpisivanja zaključnice, ugovora kako god to zvali ti prevaranti koji tako prodaju precenjeni krš.

Mislim da je vredelo istrošiti 4 miliona eura na ove tri konkretne stavke, nema šta...
 
Jutros sam poručio miš i podlogu preko jednog sajta, da bih sat-dva kasnije saznao da je miš od danas na akciji (mislim oko 300din. jeftiniji u odnosu na regularnu cenu). Kada sam nazvao njihov call-centar da pitam da li će mi miš biti poslat po akcijskoj ceni, oni kažu da ne mogu to da promene, jer kao to kompjuter automatski obavlja.

Da li imaju pravo na to?

Da ne pričam kako se služe starom prevarantskom taktikom - danas su na akciji stavili za taj miš da je STARA CENA:2489 din a NOVA CENA: 1799 din, što nema veze s' vezom. Stara cena je 2.189 (po toj ceni sam ga jutros poručio, a i prošle nedelje kad sam ga gledao je bila ta cena), i čini mi se da je ovo klasičan slučaj za inspekciju.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno