U redu, to su onda neki novi momenti u obligacionim odnosima, jer ranije nije tako bilo koliko se sećam. Ovo je povoljnije po kupca, pa mi samim tim i odgovara.
Nego što se tiče reklamacija. Tržišna inspekcija nikada nije ni bila zadužena za proces reklamacije. Ranije je bilo, ako ti reklamiraš robu a prodavac ne uvažava razlog, roba se slala u neku firmu arhaičnog naziva (tipa "Jugoagent" ili sl.) na veštačenje. Oni donose odluku da li je reklamacija osnovana a ti posle ako nisi zadovoljan odlukom jedino još možeš na sud.
Znači tako je i ranije bilo, nije to ništa novo. Možda se promenio sistem veštačenja (druga firma ili telo) ali je model isti.
Ti reklamiraš - prodavac se ne slaže - nezavisni veštak. Ako ti se rešenje ne sviđa - sud.
Tržišna inspekcija u tom slučaju može samo da posluži da se pobrine da su rokovi ispoštovani, kao i sam proces. Oni ne mogu da donose odluku o osnovanosti reklamacije.
Nije tačno mnogo toga što si napisao osim prava na osporavanje opravdanosti odbijanja reklamacije. Tržišna inspekcija je proveravala i sankcionisala sve od obaveznog pravilnika o postupku po reklamaciji potrošača (danas više nije obavezan da se sačini) pa sve do potupanja u zakonskim rokovima i predloženim rešavanjima reklamacije a u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača iz 2005 godine. Prilikom reklamacije niko ne šalje robu, kako ti navodiš "Jugoagent" već je robu trgovac slao u ovlašćeni servis i ukoliko bi servis doneo odluku (overenu) da je kvar nastao nestručnom upotrebom onda se reklamacija odbija. Znači, nije u pitanu slanje "Jugoagent", mada mislim da si mislio na Jugoinspekt ili CIS BG, jer te ovlašćene (akreditovane) agencije rade obavezni pregled i izdavanje Uverenja o kvalitetu, prilikom uvoza robe, jer bez toga ona se ne može prodavati. Moram da takođe da ti napišem da to čak nije ni Radio Jugoinspekt već najčešće Udruženje "KVALITET"- NIš, koje ima opremu i koje je akreditovana za te poslove.
A nikada niko nije bio obavezan da prilikom reklamacije šalje robu npr. u "Kvalitet" NIŠ već samo ovlašćenom servisu. Ukoliko bi servis potvrdio da je kvar nastao usled fabričke greške onda bi trgovac po prijemu izveštaja bio obavezan za sledeće: da zameni robu istom, vrati novac ili otkloni kvar na artiklu (obratiti pažnju na redolsed). I ovo je kontrolisala inspekcija. Znači, to što zoveš "veštačenje" je stvar sudskog postupka. Veštačenja će biti danas u slučaju kada je npr. kupac reklamirao pa ga prodavac odbio a kupac podneo tužbu nadležnom sudu. Uz to, istekao je rok od 6 meseci od momenta kupovine u odnosu na dan reklamacije, pa se onda potežu veštačenja i dokazivanja.
MOj savet trgovcima je da ne odbijaju kupce u prvih 6 mseci jer je prilično izvesno da će izgubiti spor.
Što se tiče nadležnosti tržišne inspekcije da sumiram i istaknem:
Zakon o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 53/2010) i Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 73/2010 - dalje: Zakon), koji se primenjuju od 1.1.2011. godine, ne propisuju, kao zakoni koji su važili do ovog datuma, ovlašćenje Ministarstvu trgovine i usluga, odnosno tržišnoj inspekciji da rešava reklamacije potrošača u smislu dosadašnjeg postupanja, odnosno da utvrđuje osnovanost podnete reklamacije i da rešenjem nalaže trgovcu da potrošaču zameni kupljenu robu za novu robu, odnosno robu odgovarajuće marke (modela, tipa), ili da mu se vrati iznos plaćen za tu robu u visini maloprodajne cene te robe na dan vraćanja, ili otklanjanje nedostatka na robi o trošku prodavca.
Ista je situacija i u pogledu reklamacije na pruženu usluga zbog nedostatka u izvršenju određene usluge.
Ovlašćenja tržišne inspekcije u pogledu reklamacije potrošača propisana su:
- u članu 148. stav 2. tačka 9) Zakona, odnosno da nadležni inspektor u vršenju nadzora proverava da li trgovac odgovara potrošaču na reklamaciju bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana od prijema reklamacije, odgovori potrošaču, sa izjašnjenjem o podnetom zahtevu i predlogom njegovog rešavanja;
- u članu 149. stav 1. Zakona, odnosno da ukoliko trgovac to nije učinio nadležni inspektor donese rešenje kojim će odrediti rok u kome je trgovac (prodavac ili davalac usluga) dužan da odgovori potrošaču;
- u članu 149. stav 2. Zakona, odnosno da ukoliko trgovac nije postupio po prethodnom rešenju nadležni inspektor je ovlašćen da trgovcu rešenjem privremeno zabrani prodaju robe, odnosno pružanje usluga do otklanjanja tog nedostatka zbog kojeg je ta mera izrečena.
- u članu 151. Zakona, odnosno nadležni inspektor je ovlašćen da podnese nadležnom prekršajnom sudu zahtev za pokretanje prekršajnog postupka ukoliko trgovac ne odgovori potrošaču u propisanom roku i ne izjasni se o podnetom zahtevu i ne predloži njegovo rešavanje, jer takvim postupanjem trgovac čini prekršaj iz člana 151. stav 1. tačka 42) Zakona, a za koji su propisane novčane kazne:
- za pravno lice od 300.000,oo do 2.000.000,oo dinara, uz mogućnost izricanja i zaštitne mere privremene zabrane obavljanja određene delatnosti u trajanju od šest meseci do godinu dana, kao i zaštitne mere javnog objavljivanja rešenja,
- za odgovorno lice u pravnom licu od 50.000,oo do 150.000,oo dinara, uz mogućnost izricanja zaštitne mere privremene zabrane vršenja određenih poslova u trajanju od tri meseca do jedne godine,
- za preduzetnika od 50.000,oo do 500.000,oo dinara, uz mogućnost izricanja i zaštitne mere privremene zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju od šest meseci do godinu dana.
Ukoliko bi se prijava građana - potrošača podnosila tržišnoj inspekciji putem telefona i odnosila na reklamaciju robe/usluge da je ista nesaobrazna ugovoru ili da trgovac ne ispunjava obaveze iz ugovorne garancije, postupajući tržišni inspektor je dužan da podnosioca prijave uputi na telefon Centra za zaštitu potrošača 0800-103-104 ( besplatna linija) radi pribavljanja obaveštenja o daljem postupku.
Ako ovakva vrsta prijave bude podneta pismenim putem, postupajući tržišni inspektor je dužan da prosledi takvu prijavu Ministarstvu trgovine i usluga, Sektoru za trgovinu, cene i zaštitu potrošača, Beograd ul. Nemanjina 22-26, i pismeno obavesti podnosioca prijava o tom prosleđivanju.
Ps. Kriket@
vo shvati kao savet, jer znanje danas košta, a ja da dajem besplatno.