Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ne. Dokaz o zameni uredjaja mora da stoji u ishodu reklamacije, koji je prodavac po slovu zakona dužan da isporuči pisano (sem kada ti na licu mesta, tokom podnošenja usmene reklamacije, nisu istu rešili tom zamenom). Saobraznost traje 2 godine od kupovine i ne pauzira se, niti se produžava.
Kako to misliš ne produžava se? Kod popravke se ne produžava, kod zamene počinje ispočetka da teče 2 godine.
 
Ne. Saobraznost traje 2 godine od dana kupovine. Period(i) razrešavanja reklamacija u tom rasponu ne produžavaju te 2 godine. U slučaju garancije - da, produžavaju, ali ne i u slučaju saobraznosti.

Zamena nije kupovina novog, jer je novčani iznos nepromenjem, a kupac je dobio uredjaj koji odgovara karakteristikama koje je imao i zamenjeni.

Kada se raskine ugovor (dobiješ pare nazad, a ne zamenu), onda saobraznost "nestaje", kao da je nije ni bilo.
 
da ali je dobio potpuno novi uredjaj za koji bi trebao da tece novi garantni rok.

Tacno je i da razliciti trgovci to razlicito tumace i koriste.
U ovom konkretnom slucaju gigatrona vec mi je poznato da mu nece dati novi garantni rok, i ako bi trebalo, jer je dobio novi uredjaj.

Ja imam slicnu situaciju ovih dana u lidlu posto mi je crkao uredjaj koji sma dobio nakon reklamacije i posto sam se odmah pobunio jer nemam nikakav trag da sam dobio novi uredjaj rekose da mi sleduje novi garantni rok i ako nemam nikakav racun o tome.

videcemo kako cu da prodjem, rok saobraznosti je svakako istekao.
 
da ali je dobio potpuno novi uredjaj za koji bi trebao da tece novi garantni rok.
Garancija nije saobraznost i fiskalni račun nema ništa s tim. Trgovac je dužan da izda garantni list za robu koja se prodaje sa više prava od zakonskih i to je definisano ZZP, davno je utvrdjeno i u ovoj temi. Tamo treba da zabeleži (ili na drugi trajni način) da je roba zamenjena i onda, definisano odredbama Zakona o obligacionim odnosima, ta garancija počinje ispočetka.

Ali ne i saobraznost.

U svakom slučaju se ne izdaje novi fiskalni račun u slučaju zamene.
 
Pravim razliku između saobraznosti i garancije, ali priznajem da sam pogrešio oko novog roka od 2 godine u slučaju zamene. To važi samo u slučaju posedovanja garancije.

Što dovodi do zaključka da kupac prilikom rešavanja nesaobraznosti, treba uvek da ide na raskid ugovora i povrat novca, pa onda da kupi proizvod ponovo, kako bi dobio novi rok od 2 godine saobraznosti. U prvih 6 meseci kupac ima pravo da to bira, a posle toga je dobra volja prodavca da li će da prihvati takvo rešenje.

Uz napomenu da imam iskustva iz velikih firmi da su mi izdavali nov fiskalni račun. Zbog toga i jeste nastala moja zabuna. Faktički su oni time raskidali ugovor o prodaji i pravili novi. Što je za kupca bolja varijanta.
 
Poslednja izmena:
Garancija nije saobraznost i fiskalni račun nema ništa s tim. Trgovac je dužan da izda garantni list za robu koja se prodaje sa više prava od zakonskih i to je definisano ZZP, davno je utvrdjeno i u ovoj temi. Tamo treba da zabeleži (ili na drugi trajni način) da je roba zamenjena i onda, definisano odredbama Zakona o obligacionim odnosima, ta garancija počinje ispočetka.

Ali ne i saobraznost.

U svakom slučaju se ne izdaje novi fiskalni račun u slučaju zamene.
Kad mi se pokvario tel. koji je bio u garanciji dobio sam nov tel i novi fiskalni i nove dve god. garancije, kad mi se pokvarila graficka koja je bila u garanciji, dobio sam novi fiskalni i novu graficku .... kad mi se pokvario monitor dobio sam novi fiskalni i novi monitor..............tako da ovo sto si ti napisao nije tacno.
Ko ne izda prilikom zamene novi fiskalni treba ga prijaviti inspekciji
 
10 pročitaj još jednom
20 dok ne shvatiš, goto 10.

Run

Sportski pozdrav
 
Ocigledno se ne razumemo dovoljno dobro...
Garancija nije saobraznost i fiskalni račun nema ništa s tim. Trgovac je dužan da izda garantni list za robu koja se prodaje sa više prava od zakonskih i to je definisano ZZP, davno je utvrdjeno i u ovoj temi.

U svakom slučaju se ne izdaje novi fiskalni račun u slučaju zamene.


To o cemu pricas nije pravilo kod svih trgovaca,
vec sam ti naveo iznad primer lidla gde se dobija novi rok saobraznosti bez novog racuna.
Tamo treba da zabeleži (ili na drugi trajni način) da je roba zamenjena i onda, definisano odredbama Zakona o obligacionim odnosima, ta garancija počinje ispočetka.

Ali ne i saobraznost.
Takodje sam naveo i primer gigatrona gde na novi proizvod nece dobiti novi rok saobraznosti od 2 godine, sto je nepostena poslovna praksa.

Slicne primere imas i kod drugih trgovaca
 
saobraznost nije garancija


to što je neki prodavac dao garantni papir za novi uređaj, koji menja zamenjeni, je druga priča i to nema veze sa saobraznošću
to što neki prodavac izda novi račun uz novi uređaj, koji menja zamenjeni, i sa time ide nova saobraznost od 2 godine je stvar njegove poslovne politike. doduše, u ovom slučaju ne znam šta bi moglo da piše na računu u delu za plaćanje

ovo je apsolvirano već koliko puta


@RazbojNick ne znaju svi BASIC
 
Poslednja izmena:
Supruzi se na satu, kupljenom 1.6. U Bomaru raspala narukvica. Znaci nije 5 meseci izdržala. Odnela je danas, jako su se natezali, na kraju su primili, ali kao verovatno će odbiti reklamacije.
Saveti?
 
Lidl uglavnom za sve daje 3 godine garancije. A prilikom zamene, daju novu garanciju, ne saobraznost. Samo sam jednom kod njih imao reklamaciju i nisam dobio novi račun, ali mi je rečeno da imam nove 3 godine garancije.

Meni je najskoriji primer Dekatlon, koji mi je zamenio proizvod koji ima "običnu" saobraznost. Uredno su mi dali novi fiskalni, što faktički znači da su mi vratili novac i prodali ponovo proizvod.

RazbojNick je u pravu šta piše u zakonima. Praksa je često drugačija, ali u smislu zaštite naših prava potrošača, treba znati upravo šta nam zakoni omogućavaju. Koga zanima ima ovde detaljno objašnjenje.
 
to što neki prodavac izda novi račun uz novi uređaj, koji menja zamenjeni, i sa time ide nova saobraznost od 2 godine je stvar njegove poslovne politike. doduše, u ovom slučaju ne znam šta bi moglo da piše na računu u delu za plaćanje
Sad sam baš pogledao račun iz mog primera, piše gotovina.
 
Sto se lidla tice, kupili elektricno rende i nismo zadovoljni bukvalno kao decija igračka, reklamirao ga u smislu da nisam zadovoljan kako radi, vratili mi novac, na pitanje dal treba da vratim uređaj odgovorili su mi da ne treba. Na kraju je zavrsio na kp i uspešno je prodat 😅
 
Da li neko ima iskustva sa ovim propisima i terminima iz neke druge države? Ovaj termin "saobraznost" mi uvek para uši, nikako da ga svarim.

Google translate ga prevodi kao consistency, što bi bila doslednost.

Da li u EU postoji i saobraznost i garancija?


Muka je što pre svega trgovci pipaju u mraku oko svih ovih pravila, nema lako razumljivih pravila za sve. S druge strane, kupci u značajnom broju slučajeva pokušavaju da prevare sistem (trgovca) i izigravaju Kalimera, pa trgovci podižu gard.
Svaki kupac koji smatra da je u potpunosti razumeo sve propise na ovu temu je zapravo samo umislio da je tako. Prosto imamo previše loše definisanih ili nedefinisanih stvari.

Što se novog fiskalnog računa tiče, mi praktikujemo da ako menjamo SKU za SKU, nema novog računa, ako kupac uzima drugi barkod, jeftiniji ili skuplji, svejedno, ide novi račun. A kao što do sada više puta napisah, što je kupac normalnijeg nastupa, brže i lakše rešavamo problem u korist kupca, i bez računa i dokaza o kupovini i istekla garancija, ma svašta i realno i nerealno. Kada kupac krene djonom, ili u prvoj rečenici izgovori nešto od "zakon", "zaštita potrošača", "inspekcija", uglavnom prodje lošije od onog kulturnog.
 
Ne znam zasto ste sada u pricu ubacili konfuziju sa saobraznoscu i garancijom kada covek pita za gigatron radnju gde ima samo saobraznost sa fiskalnim racunom

Da li neko ima iskustva sa ovim propisima i terminima iz neke druge države? Ovaj termin "saobraznost" mi uvek para uši, nikako da ga svarim.

Google translate ga prevodi kao consistency, što bi bila doslednost.

Da li u EU postoji i saobraznost i garancija?
Ne postoji, to je doslo sa novim zakon o zastiti potrosaca gde je ubacena ta "saobraznost" i gde kupac sada ima prava da proizvod reklamira direktno prodavcu.

To sto prodavac nije ni serviser, ni uvoznik ni distributer niti ima resurse, vreme, niti je obucen za utvrdjivanje ispravnosti nekog proizvoda zakonodavcu nije bilo bitno.
I kao slag na tortu su dodali da se proizvod moze reklamirati samo sa slipom od kartice i slicno i ako se to u suprotnosti sa zakonom o fiskalnim kasama i obavezama koje trgovci moraju da ispunjavaju.
to što neki prodavac izda novi račun uz novi uređaj, koji menja zamenjeni, i sa time ide nova saobraznost od 2 godine je stvar njegove poslovne politike. doduše, u ovom slučaju ne znam šta bi moglo da piše na računu u delu za plaćanje
Po zakonu ne moze da se izda novi racun za isti proizvod a da novac nije prosao kroz fiskalnu kasu.

Gornji primer dekatlona, oni vrate pare i kucaju odmah novi racun, i na taj nacin rade u skladu sa zakonom.
Vec pominjani Gigatron ne izdaje novi racun, daju vam novi proizvod a saobraznost vam tece do isteka originalnog racuna i ako ste dobili novi proizvod.

Sitaucija je dosta konfuzna (kao i zakon) i zavisi od trgovca do trgovca ne rade svi isto.
 
Poslednja izmena:
  • Funny
Reagovanja: Ira
Da li neko ima iskustva sa ovim propisima i terminima iz neke druge države? Ovaj termin "saobraznost" mi uvek para uši, nikako da ga svarim.

Google translate ga prevodi kao consistency, što bi bila doslednost.

Da li u EU postoji i saobraznost i garancija?
Закон је усклађен (саобразан, види испод) са ЕУ директивама, малтене је исти и у Норвешкој где би ‘саобразност’ у директном преводу значило ‘усклађеност’, тј. ‘у складу са (оглашеним карактеристикама)’. У закону су дефинисани отклањање недостатака (рекламације) и гаранције.
 
  • Like
Reagovanja: PJ
kada covek pita za gigatron radnju gde ima samo saobraznost sa fiskalnim racunom
Da se razumemo, imam ja i garanciju, koja važi još više od godinu dana, ali nije pisana nova. U pitanju je lumax led sijalica (koja ima 3 god. garancije), pa me mrzelo da se zezam. Samo su mi dali drugu sijalicu, a stari račun i garanciju vratili.
 
Da li neko ima iskustva sa ovim propisima i terminima iz neke druge države? Ovaj termin "saobraznost" mi uvek para uši, nikako da ga svarim.

Google translate ga prevodi kao consistency, što bi bila doslednost.

Da li u EU postoji i saobraznost i garancija?
Saobraznost - guarantee of conformity. Produzena garancija - extended warranty.
Warranty i guarantee su manje-vise sinonimi, da ne kazem da se koriste interchangeably :D
 
Da se razumemo, imam ja i garanciju, koja važi još više od godinu dana, ali nije pisana nova. U pitanju je lumax led sijalica (koja ima 3 god. garancije), pa me mrzelo da se zezam. Samo su mi dali drugu sijalicu, a stari račun i garanciju vratili.
Ja sam menjao (2x) iste te sijalice, u istoj radnji i uvek su mi davali novu garanciju na 3 god i novi racun. Stari su mi vacali jer na njemu ima jos stavki sem sijalica.
 
Po tom veselom zakonu su sijalice "tehnicka roba" pa ide saobraznost od 2 godine...
eto sa koliko je paznje pisan taj zakon. :sneaky:
 
Pa i jesu tehnička roba,šta bi drugo bilo, ne jedu se 🍸
 
Ja sam menjao (2x) iste te sijalice, u istoj radnji i uvek su mi davali novu garanciju na 3 god i novi racun. Stari su mi vacali jer na njemu ima jos stavki sem sijalica.
Čini mi se da sam i ja menjao jednom pre ovoga i tada takođe dobio nov račun i novu garanciju. Sad su mi samo zamenili sijalicu, nisu napisali ni novu garanciju, a jeftina je stvar, pa me mrzelo da se prepirem tamo.
 
Pre neki dan kupim TV TCL u obližnjem Gigatronu i nakon montaže odem na sajt TCL da registrujem navodnu "produženu garanciju". I onda utvrdim da sam negde zaturio fiskalni račun, verovatno da sam ga greškom bacio sa gomilom papira u djubre. Odem sutradan u prodavnicu i prodavci mi odmah odštampaju jedan papir formata A4 za koji videh da je naslovljen kao "Prilog uz fiskalni račun" sa podacima o obavljenoj kupovini. Popunih formular na sajtu za garanciju i poslah i sken tog Priloga uz fiskalni račun. Sutradan sam ekspresno dobio odgovor da im dostavim fiskalni račun jer ovo što sam im dostavio nije fiskalni račun iako je izdat na osnovu moje kupovine koju su prodavci pronašli u sistemu. Odoh zatim na sajt za proveru računa poreske uprave i popunih sva polja da mi pronadju fiskalni račun koji sam hteo da slikam i pošaljem. Ali cvrc Milojka, fali jedan podatak a to je broj računa koji na tom Prilogu ne postoji, prazno je polje(?). Tako da nisam uspeo da vidim fiskalni račun za svoju uredno plaćenu kupovinu, što znači da ću ostati bez garancije iako sam je pošteno platio.
Ta njihova aplikacija TaxCore ili kako se zove je potpuno beskorisna za kupca, ona je namenjena za cinkarenje prodavaca i besplatnu pomoć u prikupljanju poreza a za potrošača ih boli du*e.
U Srbiji je slamarica i aktovka i dalje zakon, sve treba čuvati i fotokopirati 100 puta, jer će ti trebati.
 
Idi opet do prodavnice. Traži kopiju računa. Pisaće "ovo nije fiskalni račun", pa zavisi od software, recimo Kopija Pormet Prodaja, ali ćeš dobiti PFR tog dokumenta i PFR broj originalnog računa na osnovu kog je urađena kopija. Sa tim bi trebalo da ti registruju garanciju.

Ako ni onda neće, sa tom kopijom računa se obrati tehničkoj podršci prodavca i traži A4 fiskalni račun za PFR broj originalnog računa, napiši i tačno vreme štampe. Sigurno u ravunovodstvu imaju nekoga koga ti ne mrzi da skine, samo da tvoj mail stigne do tog nekog.

Ovo ne mora da bude A4, može da ga izvuče u PDF i za termo rolnu, ali da se ne objašnjavaš šta ti treba, tražiš A4 račun.
 
Pa ja sam i tražio kopiju fiskalnog računa i dobio taj papir. Na njemu postoje svi podaci kao i na fiskalnom (PFR broj, PFR vreme, artikal, cena) i to sam poslao uz prijavu za garanciju. Ali mi je od firme Partum koja radi osiguranje stigao mail da im izričito pošaljem fiskalni račun. Onda sam potražio ko je taj Partum. To je neka osiguravajuća firma iz Hrvatske koja ima sve same jedinice na Google-u. To nije nikakva produžena garancija nego zamajavanje kupaca iz Srbije. Tako da sam digao ruke od "produžene garancije", ne isplati mi se cimanje oko toga. Kraj priče.
 
Obrni, okreni, do tebe je krastavac. Ne isplati se ni njima cimanje oko tebe.
Da ne budem shvaćen pogrešno, oni su kao davaoci te produžene garancije jasno naglasili pravila, ti ih nisi ispoštovao te zašto bi oni tebe. Bacio si račun 'ladno?!
 
Malo sam pretraživao ali nisam našao definitivan odgovor. Da li neko zna da li rok za odustanak od kupovine (u roku od 14 dana) teče od momenta kupovine (zaključenja ugovora na daljinu), ili od isporuke robe? Poručio sam neku belu tehniku gde prodavnica ima svoju isporuku i odabrao datum koji je za 10 dana, pa me zanima da li imam zapravo 4 dana za povrat robe ili 14 dana?
 
Od trenuka kada je potpisano da je roba primljena. Tek od tada je ugovor zaključen
 
Nazad
Vrh Dno