Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Министарствo финансија - инфо телефон 011/361-9900.

Kaze sluzbenica koja se javila da je od skora neka promena u "trgovinskom zakonu uvedena i da mogu ovako da izdaju taj neki "Ugovor o prodaji na daljinu", tako su njoj rekli kad je ona skoro kupovala isto nesto online pa i ona pitala... da to nije njihov posao, da mi prenosi ono iz svog iskustva, a da ako hocu jos da proverim zovem neko drustvo za zastitu potrosaca...
 
Ah, standardno "nije naša nadležnost", zovi neke treće šabane i njih smaraj.

GG easy
 
Pošto pričamo o izvadanju fiksalnog računa, Zakon o fiskalnim kasama (i dalje) kaže sledeće:

X KAZNENE ODREDBE

Prekršaji

Član 43

Novčanom kaznom od 100.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - obveznik, ako:

6) svaki pojedinačni promet dobara na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima ne evidentira preko fiskalne kase, ili ne odštampa i izda kupcu dobara, odnosno korisniku usluga fiskalni isečak fiskalne kase preko koje je evidentiran promet, bez obzira da li je kupac dobara, odnosno korisnik usluga to zahtevao ili ne, ili ne izdaje fiskalne isečke sa svim obaveznim podacima, ili na vidnom mestu u objektu u kome vrši promet dobara na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, ne istakne obaveštenje o obavezi izdavanja fiskalnog isečka od strane obveznika, o obavezi uzimanja fiskalnog isečka, kao i o pravu kupca dobara, odnosno korisnika usluga da za kupljena dobra, odnosno primljene usluge ne plati obvezniku, ako mu obveznik ne odštampa i izda fiskalni isečak, ili u objektu ili drugom mestu na kome se vrši promet dobara na malo, odnosno pružaju usluge fizičkim licima drži drugu registar kasu osim fiskalne (član 18. st. 1, 2, 3. i 6);

Kod:
https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_fiskalnim_kasama.html

Naravno, u praksi najčešće prvo damo keš/ček/karticu, pa dobijamo fiskalni (i kusur) nazad...
 
To baš nije u skladu sa zakonom, čuveni natpis u prodavnicama "Uzmite račun". Ako potrošaču nije izdat račun, nije dužan da plati robu.
Malo brkate stvari...

U prodaji na daljinu trgovac izdaje robu pre nego je kupac platio.

Sta ne u Srbiji?


Po zakonu o fiskalnim kasama racun se zatvara tek kada se izvrsi naplata.
u ostalom obratite paznju kada nesto kupujete.

racun vam se stampa tek kada ste dali pare, nikako pre
tek tada trgovac sme da zatvori racun jer posle toga nema ispravke racun odlazi u zakljucanu fiskalnu memoriju,

jedini nacin da se izmeni je da uz taj fiskalni racun prilozite nalog za ispravku i to je posao za knjigovodju.


Trgovac koji bi vam stampao fiskalni racun bez para u kasi bi bio u prekrsaju jer ima manjak u kasi.
 
Poslednja izmena:
Ne...nije tako
Potrošačeva "dobra volja" (uglavnom neznanje) da prvo daje pare.
probaj negde da nemas tu dobru volju pa ces videti da nije to u pitanju.
Racun ni ne moze da se zatvori dok trgovac ne zna na koji nacin ces da platis, ni da li imas da platis.
Ako zatvori on to vise ne moze da ispravi.

Ne radi se o zatvaranju računa, nego o računanju kusura. Račun može da se odštampa i sa tačnim iznosom i kusurom, a koliki apoen je potrošač dao je nevažan.
Ni ovo nije tacno.
Kusur se racuna pre zatvaranja racuna.
Trgovac ni ne mora da unese iznos koliki je primio, ali se tako lakse prati ako dodje do neke greske i brze se radi ili je tako propisao poslodavac pa se uglavnom tako radi.
On unese koliko si dao i na koji nacin placas racun i tek kada ti vrati kusur zatvara racun.

Bitno je stanje u kasi, a ono se uvek uvećava samo za iznos računa.
Stanje u kasi mora da se slaze sa dnevnim izvestajem. Dnevni izvestaji moraju da se slazu sa mesecnim itd...

na dnevnom izvestaju ce pisati ukupan kes, kartice i cekovi.

Sad se stavi u poziciju trgovca:
Kada prodas nesto na daljinu dobices novac tek za nekoliko dana kada kurir izvrsi isporuku, a mozda ti se paket i vrati pa i ne dobijes novac, sto i nije retka situacija.

Koji fiskalni racun stavljas uz paket: kes, kartica, ili cek?
Paket si poslao, racun uz paket otisao, ulazi inspekcija i trazi presek kase.

da li ti se slaze stanje u kasi sa racunima?
 
Poslednja izmena:
UREDBA

O ODREĐIVANJU DELATNOSTI KOD ČIJEG OBAVLJANJA NE POSTOJI OBAVEZA EVIDENTIRANJA PROMETA PREKO FISKALNE KASE

47.91 Trgovina na malo posredstvom pošte ili interneta;


https://www.paragraf.rs/propisi/ure...ne-postoji-obaveza-evidentiranja-prometa.html

Znaci moze i ovako kao sto radi Emmi aka WinWIn aka Tehnomanija, nema fiskalnog racuna i "Ugovor o prodaji na daljinu" je ispravan nacin potvrdjivanja kupovine i "zastite" kupca (umalo napisah glupca) u slucaju potrebe da vrsi reklamaciju iz nekog razloga... ?
 
Fiskalni račun nije uslov za reklamaciju.
 
Pa ja sve vreme i objašnjavam da ne treba fiskalni za kupovinu na daljinu i ako i ja volim da ga dobijem.
Većina šalje naknadno a neki ne šalju u opšte.

Ja sam fiskalni od emmija dobio tek posle 2 meseca, a pare od reklamacije nema već 4 meseca...

Sent from my Mi A3 using Tapatalk
 
Pa ja sve vreme i objašnjavam da ne treba fiskalni za kupovinu na daljinu i ako i ja volim da ga dobijem.
Većina šalje naknadno a neki ne šalju u opšte.

Ja sam fiskalni od emmija dobio tek posle 2 meseca, a pare od reklamacije nema već 4 meseca...

Sent from my Mi A3 using Tapatalk
Au, pa ja da se oprostim od para za napajanje u narednom periodu, ako se već toliko čeka....

Sent from my moto g(7) using Tapatalk
 
Pozdrav, treba mi savet ako nije problem.
Naime, kupio sam polovnu grafičku koja ima 3 godine garancije a prošle su dve. Imam i fiskalni i maloprodajni račun. Problem je što sam dobio nepopunjen garantni list. U pitanju je Emmi ali pošto oni ne postoje više otišao sam u WinWin. Tamo su mi rekli da taj list mora da bude popunjen inače će mi odbiti reklamaciju. Čovek od koga sam kupio kaže da mu je rečeno da je za reklamaciju dovoljan račun i originalna kutija. Šta mi je sad činiti, treba mi neko pametniji od mene jer ja stvarno ne znam.

Hvala unapred.

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
 
Naime, kupio sam polovnu grafičku koja ima 3 godine garancije a prošle su dve. Imam i fiskalni i maloprodajni račun. Problem je što sam dobio nepopunjen garantni list.

Po zakonu, za svu novu robu obavezna je garancija od 2 godine.
Dodatna garancija se ostvaruje jedino ako prodavac izda uredno popunjenu i overenu tu dodatnu garanciju što kod tebe nije slučaj.
Ja da sam prodavac u bilo kojoj prodavnici koja je reklamacije preuzela na sebe - isto bi ti rekao. :)
 
Imaš nepopunjeni garantni list. To je prekršaj davaoca garancije (prodavca) koji je ozbiljno kažnjiv po slovu Zakona o zaštiti potrošača (izmedju 50 i 500 hiljada din za pravno + od 50 do 150 hiljada za fizičko odgovorno lice + zabrana delatnosti najmanje 3 meseca).
Pored toga, povreda popunjavanja garantnog lista ne utiče na izjavljene garantne uslove i u svakom trenutku potrošač može da traži da davalac ispuni garantni list kako je propisano ZZP.
Sve ovo je član 54 ZZP.

Pročitaj propise i naoružan znanjem idi i reklamiraj. Na kraju krajeva, nigde nisam video da piše da isključivo davalac garancije ima pravo da popuni garantni list...
 
Imaš nepopunjeni garantni list. To je prekršaj davaoca garancije (prodavca) koji je ozbiljno kažnjiv po slovu Zakona o zaštiti potrošača (izmedju 50 i 500 hiljada din za pravno + od 50 do 150 hiljada za fizičko odgovorno lice + zabrana delatnosti najmanje 3 meseca).
Pored toga, povreda popunjavanja garantnog lista ne utiče na izjavljene garantne uslove i u svakom trenutku potrošač može da traži da davalac ispuni garantni list kako je propisano ZZP.
Sve ovo je član 54 ZZP.

Pročitaj propise i naoružan znanjem idi i reklamiraj. Na kraju krajeva, nigde nisam video da piše da isključivo davalac garancije ima pravo da popuni garantni list...
Ulepšao si mi dan, idem da pročitam još o tome pa javljam kako je prošlo. Hvala!

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
 
cemu paranoja?
Covek realno i nema problem, niti mu je neko odbio reklamaciju.

Ako na tom garantnom listu pise 3 godine ja se u opste ne bi brinuo sto je nepopunjen to je svakako greska prodavca.
Dosta artikala ima garantni list sakovan u samom pakovanju i nije ni zgodno raspakivati robu da bi se overio garantni list, ali to ne moze umanjiti prava potrosaca.
 
cemu paranoja?
Covek realno i nema problem, niti mu je neko odbio reklamaciju.

Ako na tom garantnom listu pise 3 godine ja se u opste ne bi brinuo sto je nepopunjen to je svakako greska prodavca.
Dosta artikala ima garantni list sakovan u samom pakovanju i nije ni zgodno raspakivati robu da bi se overio garantni list, ali to ne moze umanjiti prava potrosaca.
Garantni list je skroz prazan, ne piše da je garancija 3 godine na njemu nažalost. Ali bez obzira na to sam siguran da mogu da nađu da je za ovaj proizvod garancija 3 godine. Mislim čak i na kutiji od grafičke stoji da je "3 year warranty".
44470550243fd79feeb51c76817d49b1.jpg


Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
 
Kad smo kod dodatne garancije. Uzeo sam adata externi hdd u bcgroup. Kod njih na sajtu (na sajtu adata takođe) piše da je 3god. garancija, ali nisam dobio nikakav papir za to. U paketu su bili fiskalni račun, njihova interna otpremnica na A4 papiru i formular za raskid ugovora na daljinu. U samom pakovanju hdda ima samo uputstvo na kom piše da daju garanciju, ali ne i koliku, za to piše da se ide na njihov sajt. Jedino mesto gde piše 3 godine garancije je mali znak na pakovanju.

Da li kontaktirati bcgroup i tražiti garantni list (ako uopšte imaju), iako je kimtec uvoznik?
 
cemu paranoja?
Covek realno i nema problem, niti mu je neko odbio reklamaciju.

Ako na tom garantnom listu pise 3 godine ja se u opste ne bi brinuo sto je nepopunjen to je svakako greska prodavca.
Dosta artikala ima garantni list sakovan u samom pakovanju i nije ni zgodno raspakivati robu da bi se overio garantni list, ali to ne moze umanjiti prava potrosaca.
Čoveku su rekli da će mu odbiti reklamaciju bez popujenog garantnog lista. Pročitaj njegov post. Priprema se i pita za savet. Ja napisah šta zakon (ne) kaže na tu temu.

@nikks98: Na emmi.rs imaš deo za reklamacije, ne moraš u winwin prodavnice.
 
Poslednja izmena:
Garantni list je skroz prazan, ne piše da je garancija 3 godine na njemu nažalost. Ali bez obzira na to sam siguran da mogu da nađu da je za ovaj proizvod garancija 3 godine. Mislim čak i na kutiji od grafičke stoji da je "3 year warranty".
44470550243fd79feeb51c76817d49b1.jpg


Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

A gde je pecat? :d Seriously now, da imas pecatiran prazan papir mogao bi sam da ga popunis, jer oni svakako imaju u sistemu kad je kupljena komponenta i koliko godina garancije su dali na istu (i ko je kupio komponentu), ali to ne znaci da ce tebe da zovu iza pulta u radnji i da ti kazu "da decko u pravu si".. znajuci ovu gadnu firmu moze svasta da se desi, mogu da ti kazu garancija je 2 godine a ovaj papir si dobio uz flash drive ili lance za gume iz WW, ili si ga odstampao sam, a moze da prodje na keca prazan papir+racun.. sve zavisi od lika u radnji sa kime budes pricao i njegovim odnosom sa firmom u kojoj radi i musterijama, kao i kakav mu je dan...
 
Garantni list je skroz prazan, ne piše da je garancija 3 godine na njemu nažalost. Ali bez obzira na to sam siguran da mogu da nađu da je za ovaj proizvod garancija 3 godine. Mislim čak i na kutiji od grafičke stoji da je "3 year warranty".
44470550243fd79feeb51c76817d49b1.jpg


Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

Ovo parče papira praktično ne vredi ništa.
Da ima pečat, pa i nekako...ovako se sve svodi na "poštenje" prodavca za garanciju preko 2 godine (ako je ima), do 2 godine si pokriven fiskalnim ili drugim dokazom o plaćanju.
 
Sestra porucila Orbitrek sa neke od domacih online prodavnica, ne znam koje. Sprava ima vise delova koji ne pasuju i ne moze se pravilno sklopiti. Jel i u ovom slucaju vazi onih 14 dana povrata, posto je ona zvala oni kao rekli doci ce serviser i nista a uskoro istice prva nedelja. Sta ciniti?

Orbitrek je kao od one domace firme Capriolo sto prodaje bajseve mada kapiram da su uvezli neki kineski skart i sada se prave blesavi posto su pare uzeli.
 
Poslednja izmena:
Čim se požališ na neku neispravnost ide postupak servisiranja. tih 14 dana za vraćenje pada u vodu. Kada servis ustanovi grešku onda možeš da biraš između popravke, zamene za isti uređaj ili povratak novca.
Jedino ako prodavac hoće da ti izađe u susret pa odmah zameni uređaj ili vrati pare.
 
Danas je osmi dan od reklamacije napajanja kod WW, u ponedeljak tržišna ako se ne oglase do 16h.

Sent from my moto g(7) using Tapatalk
 
Drugar je reklamirao neke slusalice u winwinu evo vec treci mesec nit mu vracaju pare nit druge slusalice... Cima ih na par dana, zavlace ga, a suvise je mali iznos da ide da se cima sa inspekcijom. Ja cu poceti da kupujem stvari bez garancije da kad crkne lepo bacim u kantu, manje nerviranja... Isto tako fox brat kupio kao 5 god garancije (valjda) i kad ih zvao na 2.5 god kad mu crkao tv kao ne vazi ti garancija nisi poslao pismo, a sve je uradio i kako su rekli u radnji i kako je pisalo na sajtu...registrovao se, prijavio uredjaj itd....ja sam 29 dana cekao u gigatronu samo da mi izdaju papir da je neispravan telefon da uzmem drugi...
 
Ovo je 10.000 dinara, sasvim dovoljno.

Sent from my moto g(7) using Tapatalk
 
Kasno je za edit.

8 dana i 4 sata kasnije:

Vasa reklamacija 72005846 je odbijena.
Zbog ukazanog poverenja, uredjaj smo poslali u ovlasceni servis radi detaljnog testiranja. Bicete obavesteni o ishodu.



Sent from my moto g(7) using Tapatalk
 
u ovoj temi imas što primera da im je to standardni pristup, da ne bi mogao da se žalis. za 30tak dana će da ti reše...

Sent from my MI 8 Lite using Tapatalk
 
Ma znam, a vidim da ima i primera gde zavlače ljude za pare... Posle ovoga ne želim novo napajanje, uzeću pare nazad (kad tad) i uzeti u međuvremenu napajanje iz Mađarske.

Sa ovima više nikad (pa makar jedini imali nešto što mi treba).

A postaraću se da im i Fejsbuk profil da posetim i počastim ih primerom "dobre saradnje", da se drugi ne zamjau.

Sent from my moto g(7) using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno