Šta je novo?

Woofer za kola - potreban savet!

TOMY

Čuven
Učlanjen(a)
27.07.2001
Poruke
70
Poena
609
Kupio sam SAL-ov bas zvucnik.
Treba mi projekat za izradu stim sto visina ne moze da bude veca od 38 cm, a dubina ne veca o 40 cm, jer mi je mali gepek. Zadnja sedista su pod uglom od 60 stepeni. Da li bas-reflex ili kompresionu kutiju da pravim? Kakve pregrade treba unutra da stavim? Treba mi znaci kompletan projekat ako neko zna i ima volje da mi kaze.

Karakteristike zvucnika su sledece:

zvucnik: BC3040, 150/100 W, 4 Ohm, 40-4000 Hz
precnik magneta: 140 mm
Spl (1w/1m) 90 dB
Magnet 40 Oz
Qes 0.34
Rdc 3.7 Ohm
Qts 0.31
Xmax. 4mm
Vas 178.76
Sd 530 cm2
BxL 11.30 Tm
fs 27.57 Hz
Rms 3.30 kg/s
Mms 73.55 g
Cms 0.45 mm/n
Qms 4.19
Ls (400 Hz) 2.0 mH

:wave; :wave;
 
Pretpostavljam da auto ima peta vrata ( odnosno treca ) ili ti nije klasicna limuzina nego hatchback. U svakom slucaju, obavezno bas reflex kutija.

:D
 
Projekat

Bas lepo sto si poslao Thiel/Small parametre.
Evo i nagrade :

Prvo, kada se parametri provuku kroz formule koje ih povezuju, pokaze se da se ne slazu svi, ali nije tako strasno. Pretpostavio sam koji bi mogli da su tacniji, pa sam ostale korigovao.

Re=3,7 Ohma
Cms=0,453 mm/N
Sd=530 cm2
Mms=73,55 g
Fs=27,57 Hz
Rms=3,30 kg/s
Vas=178 l
Qts=0,312
Qes=0,340
A sada korigovani parametri :
BXL=11,775 N/A
SPL=92 dB
Qms=3,86

Prvo napomena za skretnicu. Nisi napisao koji ces mid-bass i visoki da koristis. Preporuka je 13-17 cm mid-bass i 25 mm kalotni visoki, treba obratiti paznju da je njihov zvucni pritisak u rangu 89-91 dB.
Ovaj bass ima veliki induktivitet voice-coila od 2 mH tako da mu je na skretnici, osim secenja sa min. 12 dB/oct. na podruchju izmedju 120-200 Hz, potrebna i kompenzacija impendance u vidu oscilatora koji sachinjava otpor od 4,7 Ohma (10-20 W) na njega na red vezan bipolarni kondenzator od 100 micro Farada (100 V na jednosmernoj), pa to dvoje vezano paralelno pre bass-a.
Sa ovim basom moze da se radi i bass-reflex i kompresiona kutija.
Bass-reflex bi bio primereniji za vece prostorije, posto bi -3 dB trebalo da je oko 36 Hz, sto moze da reprodukuje prostorija od npr. 8X6X3 m. Posto kola nisu tolika, a i u njima je problem da se ubaci kutija od 72 litra neto, ili oko 80-82 litra bruto, bolje je ici na kompresionu kutiju. Jos jedan od razloga za kompresionu kutiju je i to sto sa njom ne mozes mnogo promasiti sto se zapremine tice (dobijene proracunom), dok je kod bass-reflex to mnogo teze, a i treba, bez obzira na sve proracune, na kraju opet raditi malo eksperimenata.

U slucaju tvog automobila, bass-reflex kutija bi bila otprilike (unutrasnje dimenzije kutije) 30cm X 35,6 cm X 70 cm, bass-reflex tunel bi bio cevka unutrasnjeg precnika 130 mm i duzine 300 mm. Kutiju bi trebao da radis od min. 19 mm medijapana, sa nekoliko letvi unutrasnjeg ojacanja koje bi isle izmedju duzih stranica kutije. Damping oko 2,5-4 cm po svim zidovima (najbolja je prirodna vuna, koja nije ni skupa, ali moze da posluzi i sinteticka).

Vb=70 litara
Fb=37 Hz
Rt=130 mm
Lt=300 mm

Zbog navedenih razloga, ja bih radio kompresionu kutiju. Unutrasnje dimenzije 30 cm X 35,6 cm X 45 cm. Medijapan od min. 22 mm. Kutija ispunjena 60-80 % dampingom. Kompresiona kutija ima obicaj da vraca poprilicnu reaktivnu snagu pojacalu, tako da ti je moja preporuka da, kada budes povezivao sve kablove, presek zvucnickog kabla koji ide od pojacala do bass zvucnika bude min. 2X6 mm2. Dodatni razlog je i niska impendanca (4 Ohma) zbog koje kroz kablove tece poprilicno velika vrednost struje (i do 30-40 A ako je opako pojacalo).

Vc=45 litara
Fc=55 Hz (zajedno sa dampingom)

Ajd' sa srecom.

:wave;
 
oscilator

Hvala ti na iscrpnom odgovoru (i sretni praznici:)

Ima tu jos nekih problemcica. Naime na policu sam ugradio Pioneer-ove cetvorosistemske elipse snage 2x60 W. One smanjuju prostor u gepeku, zbog velikih magneta, pa sam woofer smestio izmedju ta dva zvucnika, da bi se dobilo na visini. Nazalost, ja sam pre tvog odgovora, narucio od stolara sledecu kutiju: visina 38, sirina 43 cm, dubina (dole) 40 cm, gore oko 20 cm zbog nagiba zadnjih sedista od 60 stepeni. Zapremina je negde oko 45-50 litara. Znam da je to malo, ali tako ispade. U pitanju je bas-reflex kutija. Hteo sam da te pitam sledece:
1. Sta gubim manjom zapreminom?
2. Kakvu kutiju treba praviti (u buducnosti) ako je pojacalo slabije? Pod tim mislim kako izvuci sto jaci odjek iz malog prostora, tu dalje mislim na razne pregrade.
3. Zasta sluzi oscilator (u praksi sta dobijam s njim)?
4. NAJ BITNIJE: Kako da povezem oscilator?
plus iz skretnice vezujem na ??? od otpornika; ??? od otpornika vezujem na ??? od kondenzatora?

Veliki pozdrav
 
Kh, kh...
Ovo ce biti teze nego sto sam mislio.
Ja cu izneti svoje mishljenje, a ti uradi kako ti odgovara.
Prvo, mislio sam da ti neko radi skretnicu po drajverima (zvucnim jedinicama), znaci tachno skrenicu za njih.
Dalje, ne znam ni koju skretnicu imas, ni sta ces koristiti za rezanje izmedju tog Pioneera i bass-a. Ono sa oscilatorom zaboravi, jer se odnosilo na custom made skretnicu, a to je samo jedan deo zaduzen za peglanje impendance na bass-u.
Mislim da je skoro sve pogresno sto si zapoceo, a prica je dugaaaaaaacka...........
Ne znaci da nece svirati, ali mnogo brljavije i sa mnogo brujanja u odnosu na ono sta bi moglo da se izvuce od tog bass-a.
Ne uzima se 2X60 W 4-way, drz, ne daj, ako se sistem pravi sa basom od 30 cm.
Ili ostavljas Pioneer-e same da sviraju, ili utopis Pioneer, a kupis 2 mid-bass-a, 2 visokotonca i platis nekome ko se razume u posao da ti odradi custom made skretnicu. Ali, to vise kosta i bolje zvuci u odnosu na ovo sto si ti zapoceo.
Bolje bi bilo da montiras Pioneer-a u vrata, a kutiju koju je izradio stolar, ako ikako moze, dooobro zatvoris sve otvore (napravis kompresionu kutiju), a i bass jedinica bi trebala da je montirana na gornju plocu, tako da je membrana okrenuta prema gore, ka zadnjem staklu. Sto se tice skretnice, ne znam sta da ti kazem. Neka ti je Bog u pomoci. Skretnicu ne mogu da ti objasnim ovde iz nekoliko razloga.
Odgovori na pitanja :
1. Zadnje tochkove.
2. Ako je pojacalo slabije (chitaj i jeftinije), a odvrces ga do chepa, nista ga ne moze spasiti.
3. skretnice su tzv. R-C-L kola. U ovom slucaju to je R-C kolo, jedan kraj otpora na + od zvucnika, drugi na kondenzator, a drugi kraj kondenzatora na - od zvucnika. Ranije pomenuto, sluzi za peglanje impendance zvucnika radi sto ravnije Ohmske karakteristike. Ako se to ne uradi, otpor na reznoj frekvenciji zna da mnooogo visoko da ode, pa je pojacalo vise optereceno.
4. Ranije objasnjeno, sto ce reci, ne stavljaj to uopste, posto se takve stvari rade kada neko zna zasto i zbog chega, i kako skretnica treba da izgleda.
Izvini na malo chudnom odgovoru. U prvom trenutku sam mislio da malo vise znas o ovoj materiji, ali izgleda da to nije slucaj, zato ovaj odgovor ne resava nista. Mnogo ljudi misli da moze kod hi-fi uredjaja da nesto "smulja", bez angazovanja nekoga ko ce to mnogo bolje da odradi (i naplati), ali to nije bas tako. Materija je prilicno komplikovana. Za dobar rezultat ne moze se preskociti neko ko je strucan. Ako se zbudzi, takav je i rezultat.
 
Imam Sal-ovu HV623 auto skretnicu.
Elipse sam prikacio na pojacalo, i preko radija skidam bas sa njih, tako da ostaju srednji i visoki tonovi. Napred u vtatima imam srednjotonce a na prednjem stubu kod soferke imam tweetere. Basevi sa njih su skinuti preko otpornika. Sve to jako lepo radi, i poprilicno se cuje, samo mi bas fali.
Sto se tice kutije, napravicu i kompresionu, ali bih te zamolio ako imas nekih gotovih skica kompresionih kutija ili neki sajt gde se to moze naci, da mi posaljes.
 
Nazad
Vrh Dno