Šta je novo?

Voodoo (1) ili G-Force (1)

blue

Čuven
Učlanjen(a)
12.03.2002
Poruke
2,928
Poena
785
Danas sam imao malu raspravu u vezi toga šta je imalo veći uticaj na sudbinu PC kao igračke mašine - izbacivanje prvog 3D akceleratora za PC - Voodoo 1 ili izlazak prvog G-Forca (T&L, procesor a ne čip). Po meni je Voodoo bio prava mala revolucija koja me je bukvalno zatekla te neke 96/97. Tržište PC igara se promenilo preko noći i primat su dobile igre sa odličnim vizualnim efektima koje su mogle da pariraju PS naslovima. Drugo, giganti poput S3, Trident, Tseng, pa čak i Matrox su pukli preko noći u nemogućnosti da izbace konkuretne modele sa 3D performansama.
Meni je Voodoo 2 poslužio do sredine 2001. GF sam preskočio sve do revizije 4 (mada u MX varijanti).
 
Voodoo1, naravno. T&L jeste korak napred, ali ništa značajnije u kvalitetu igara nije doneo. A i od tog "T&L" je korišćeno samo "T" jer je osvetljenje u svim igricama pomoću lightmapa. Dobro, skoro u svim... Spremite se :twisted: ... Da se ne reklamiram, no da se vratim na temu.
Prva prava revolucija posle VooDoo1 su Pixel shaderi.
 
Posle 3DFX, nista nije revolucija...
 
3dfx forever .
 
Voodoo je nesto apsolutno najrevolucionarnije sto se ikada pojavilo.
Jeste da su placali svim kompanijama da ubacuju specijalnu podrsku za njihove karte, jeste da se dosta toga moglo realizovati i na druge nacine, ali u ono vreme jednostavno bolje stvari nije bilo, a razlika u kvalitetu grafika na V i ostalima je bila potpuno - neuporediva !
 
Aaaa, sta je 3dfx popaljenika :mig:
Kao prvo iosnovno VooDoo1 nije bio prvi 3D akcelerator, za "consumer" trziste. To je bio Rendition Verite!
Kao drugo ono sto je definitivno veca revolucija u odnosu na V1 (ono sto je on doneo, moze se nazvati revolucijom) jesu programabilni GPU-ovi! Dakle ne T&L akceleratori (koji se zbog svoje neprogramabilnosti ne mogu nazivati procesorima, ako bi bas isterivalimak na konac) vec NV20 i R200.
Kao sto 3MAJ rece, prava revolucija su Pixel/Vertex Shaderi!
 
Alo, bre Nedjo ...
o cemu ti pricas ...
o revoluciji sa "Rendition Verite" ???
ta "revolucionarna" kartica je sigurno stekla zavidan uspeh u primeni kod xx (dvocifren broj) korisnika, posto vecina obicnih smrtnika ( citaj korisnika ) verovatno nikada nisu ni culi za nju !
Za voodoo neznam ko nije cuo, a sretnici koji su ga imali prilike da ga imaju u mashini sigurno se secaju kakav je adrenalin podizao samo pogleda na ekran ...
 
Sorry for gramatik ...
:eek:
Ipak je samo 6:20 AM ctp;
 
Nije Rendition Verite bio toliko los. Znam, jer sam obrnuo Descent Freespace sa njime. Mada je ipak Voodoo bio tata za sve. Zato sam posle i presao na ATI Rage (inegrisana na ploci) i Voodoo 2 12MB kombinaciju. I to Diamond Monster 2 - uf, kad se samo setim koja je to zverka bila. A sa setom se secam i Glide-a. Kazem ja vama, 3DFX je unistio Microsoft sa Direct3D-om, a ne NVidia. Da su bili pametni i da su omogucili drugim kompanijama da licenciraju Glide ne bi tako pukli (cak i da su imali losije akceleratore, uzimali bi pare od licenci). Ovako su se svi ostali proizvodjaci skupili pod Direct3D zastavu i pocistili 3DFX. Pa ljudi, koliko se samo vremena NVidia trudila da ugradi Glide emulaciju na svojim karticama.

Ipak, ne treba sada 3DFX dizati u nebo toliko. Svojevremeno su i oni imali "monopol" na igrackom trzistu i to su debelo naplatili. Imali su bezobrazne cene kartica u odnosu na konkurenciju. A kada je ista pocela da ih sustize, svoju dominaciju na trzistu su stitili ugovorima sa gaming kompanijama (setite se igri Pandemonium koja je radila samo na Voodoo-u). Zato ih je i zadesila sudbina koja jeste. Na zalost, njihovu gresku sada sledi NVidia (verovatno su otpustili sve inzenjere iz 3DFX-a a zadrzali fukcionere.))
 
heh..
Diamond Monster 2 ... 2Mb + Ati Rage ...
imao sam tu kombinaciju + K6 na 300Mhz...
loodilo je bilo ...
;-)
 
E Nedjo mojne *beep* :)
Rendition Verite je mozda bio prvi 3D akcelerator, a to je takodje bio i S3 Virge, pa je na njemu sve sa 3D akceleracijom radilo sporije nego u softveru.
Voodoo1 je napravio prvu pravu revoluciju. nV sa svojim t&l nista nije uradila, ali apsolutno nista. U tom periodu nV je jurila FPS-ove (kao sto sada pokusava) i to je bila njena prednost u odnosu na Voodoo. Kada se pojavio V5 sa FSAA svi su pricali kako je to bezveze, ma sta ti primecujes u igrama bla bla, FPS je bitan vidi koliko je nV brza. Skoro nikom nije palo napamet da GTS, kome je V5 bio pandan, koristi DDR memoriju, a V5 SDR. U tome je bila najveca razlika u performansama.
I u toj celoj prici V5 zakasni sa izlaskom na trziste, a nV drzi u rezervi nove optimizovanije Detonatore i po izlasku V5, ona ih izbacuje na trziste.
That's the demise of 3Dfx :) A krenuo sam da pricam o revoluciji sa V1.
Ono sto je stvarno interesantno je to da je Glide sa svojim 22bit-nim prikazom (u periodu v3-v5) izgledao dosta bolje od nV i Radeon 32bit-nog.
Sto OptiPlex kaze da je 3Dfx placao da se igre optimizuje za njihove karte je najbolja stvar koju su uradili :) Ta razlika se primecivala i iz aviona, a ne kada sedite pored ekrana...

Ajde da ne pisem vise, mogu ovako do sutra, uhvatila me nostalgija...
 
Addenum: Zamislite V5 sa DDR-om (naravno arhitektura optimizovana za to, a ne samo stavljen DDR)
STO BI TO JELO MALU DETZU :)

/me is going now :)
 
Kad pre daste odgovore. Napaisao post i krenuo da ga editujem a vec stigla dva relply-a ctp;
 
blue je napisao(la):
Nije Rendition Verite bio toliko los...

Alo bre, sve najlepse o pokojniku :D
Ono sto je unistilo 3Dfx je to kada su Marketing menadzeru (zaboravio sam mu ime) dodelili da upravlja inzinjerskim delom kompanije. Zbog toga je nastao Banshee koji je bio peace-of-crap, ali bilo je bitno da moze i 2D da prikaze, da mu za to ne treba dodatna kartica. Zatim je nastao V3 koji je bio V2 (na vecem clock-u) + 2D deo. U medjuvremenu je taj lik ispremestao inzinjere koji su radili na Rampage-u i Spectre-u, na druge projekte, pa ih je posle vracao. Covek napravio haos, to je jedan od razloga zasto je V5 zakasnio, bese, 3 meseca na trziste.
Sto se tice njihovog monopola, da je postojao, jeste postojao je, ali su zato i druge igre radile kako treba na tadasnjim deccelartor-ima :), a ne sada na nV-u izgleda lepse, na Ati-ju radi brze. Onda se znalo da ce na Voodoo da izgleda lepse i da radi brze(bolje), ko je hteo najbolje, kao i uvek, placao je najvecu cenu.
 
3dfx.jpg

Licni rad, all rights reserved.

Izvinite, ali morao sam, nemojte da me :cuss: ima samo 20kb
 
Vocko je napisao(la):
Ajde da ne pisem vise, mogu ovako do sutra, uhvatila me nostalgija...
Vidim :mig:
Ti si sto bi ameri rekli "Biased", ili ti pristrasan :mig: (no, sta ima lose u visku strasti? :mig:)
Elem, moja poenta je da su programabilni GPU-ovi (prvenstveno mislim na GF3) koji sudoneli podrsku Pixel i Vertex shaderima veci pomak u 3D tehnologiji od V1, time uopste ne zelim da umanjim znacaj koji je 3DFx imao u danima V1.
Cinjeica je da su u pocetku 3DFXovci imali sjajan marketiski nastup prema trzistu i proizvodjacima igara, sto je maksimalno promovisalo njihovo vidjenje 3D-a, kroz GLIDE i voodoo seriju akceleratora, ali ne treba biti kratkog pamcenja pa zaboraviti da su u to vreme postojali i RenditionVerite (kasnije kupljen od strane Microna) i PowerVR, koji su takodje imali po mogucnostima uporedive i mnogo jeftinije akceleratore, ali kojima je falila podrska u vidu igara. Bas iz tog razloga su znacajni 3D API-ji koji su svima pruzili podjednake sanse za uspeh.
prema tome V1 je oko sebe imao neverovatan Hype, ali to ga ne cini nista revolucionarnijim, u tehnoloskom smislu, u odnosu na RV i PVR (primetite da u opste ne pominjem S3 Virge)!
Poz
Nedjo
 
Nedjo je napisao(la):
...


Vidim :mig:
Ti si sto bi ameri rekli "Biased", ili ti pristrasan :mig: (no, sta ima lose u visku strasti? :mig:)

Pazi ne sporim ja ni PVR, ni RV, ali te karticu su imale problema sa drajverma (k'o ATI nekada). Nije da su lose radile, ali opet sta se desilo sa njima ne tako dugo posle njihvog izlaska ? Ako se ne varam naslednik PVR je Kyro ? Koji takodje nije najbolje prosao zbog podrske proizvodjaca i samih drajvera, i ako je imao dobru zamisljenu arhitekturu.
V1 je tada napravio veci pomak, nego sto su sada Pixel i Vertex Shader-i, jer su P&V Shader-i logican nastavak, posle pojavljivanja (dobre) 3D akceleracije. Ali vidis i sam koliko se sami proizvodjaci trude da ih iskoriste, sa obzirom koliko postoje (od pojave gf3 & r8500).

p.s. nisam toliko pristrasan (nisam rekao da nisam :)), nego mrzim likove koji pljuju po 3dfx-u, a dugo vremena su se kleli u njih i drzali njihove kartice unutar kucista.
 
Zar ne bese prva 3d akceleratorska karta matroxov m3d? Isto se bola kao dodatna pci karta uz postojecu 2d kartu.
 
Nedjo je napisao(la):
Aaaa, sta je 3dfx popaljenika :mig:
Kao prvo iosnovno VooDoo1 nije bio prvi 3D akcelerator, za "consumer" trziste. To je bio Rendition Verite!
...a Rendition Verite je osim 3D akceleracije doneo i OC ;)
Steta sto nije imao bolju podrsku, a jedna od boljih kartica je bila u Diamond izvedbi (Stealth II s220/4MB) sa sve poznatim Diamond-ovim drajverima (ko je imao/probao zna o cemu se radi)...
 
RV-ov problem je bio u tome sto se performanse nisu menjale ukoliko bi stavio jaci procesor, recimo. Tako da ga je na tom polju tnt ubrzo istukao, tj. isplatilo se vise drzati tnt u doba kada je poceo osnovni hardver (ploca+cpu+ram) sve cesce da se menja.

Diamondov S220 sam zamenio Diamondovim Viperom 550 :)
 
po mom skromnom misljenju Voodoo e bio revolucija a posle su sve evolucije, mada mislim da ce vertex/pixel shader tek za koju godinu biti prepoznat kao "skoro" revolucionaran trenutak! ;)
Inace 3dfx je puk'o zato sto su bili alavi i giga-glupi da jedan takav proizvod i trzisnu poziciju syebu za tako malo para i vremena! Retko dobar primer loseg poslovanja !
 
silverglider je napisao(la):
Zar ne bese prva 3d akceleratorska karta matroxov m3d? Isto se bola kao dodatna pci karta uz postojecu 2d kartu.

Ona je zapravo bila zasnovana na NEC Pover VR čipu, čiji će naslednik kasnije biti upotrebljen u Sega Dreamcast konzoli (Power VR2) kao i Kyro kartice (koje su zapravo trebale da budu Power VR3). I M3D je nastao kao odgovor na Voodoo, tako da se nije prvi pojavio. A i na tržištu je dočekan hladno, usled nedorađenih drajvera a sama kartica nije bila kompatibilna sa ostalim karticama zasnovanim na PowerVR čipu.

Ja sam lično imao PowerVR u Diamond izvedbi (znači već pominjani Stealth II s220/4MB) i bio sam prezadovoljan karticom do trenutka kada sam video kako sve to radi na Voodoo. Zato sam sačekao, i čim je 98 izbačen Voodoo 2 uzeo sam ga. Kvlitet 3D prikaza je bio vanvremenski za ono vreme. NVidia nikada nije uspela da parira 3DFX-u u prikazu slike. Zato im je ceo marketing bio zasnovan na brzini kartica.
 
silverglider je napisao(la):
RV-ov problem je bio u tome sto se performanse nisu menjale ukoliko bi stavio jaci procesor, recimo. Tako da ga je na tom polju tnt ubrzo istukao, tj. isplatilo se vise drzati tnt u doba kada je poceo osnovni hardver (ploca+cpu+ram) sve cesce da se menja.

Diamondov S220 sam zamenio Diamondovim Viperom 550 :)
U pravu si sto se tice procesorske zavisnosti, ali kada se pojavio upravo mu je to i bila prednost - 50% jeftiniji od tadasnjeg (procesorski zavisnog) v330 je davao samo 10% slabije performanse na slabijim masinama, ali je nazalost brzo prevazidjen s obzirom na brzinu izbacivanja i pad cena novih procesora...
 
Vrh Dno