Šta je novo?

Vodonik je sledeća velika stvar – BMW, Honda i Hyundai rade na automobilima na „hidrogen“

Ma zaboravite paljenje vodonika, jedini isplativi način je kroz gorivnu ćeliju: znači proizvodnja električne energije koja pokreće elektromotor.
 
Evo danas videh ovu vest, da BYD planira da mala gradska vozila oprema Na-ion baterijama, umesto dosta skupljih Li-ion baterija. To će dodatno otežati standardizaciju baterija.


A evo i jednog klipa gde se malo podrobnije priča o principima rada Li-ion baterija i pravcima u kojim se razvijaju. Još jedna potvrda da je to sve skupa jako daleko od standardizacije, pošto svaka nova generacija baterija ima drugačiji sastav.
 
Poslednja izmena:
@NShappy znam kako izgledaju trenutno packovi. BIlo je i bez aktivnog hladjenja kao kod Leafa. Video sam i Rimceve i Tesline i jeste komplikovano kako je trenutno projektovano. Moze se tehnicki resiti sve ali bi bilo verovatno skupo da omoguci bezbednost i prakticnost. Bice zanimljivo videti kako ce se u buducnosti more ulicnih elektricnih automobila bez garaze po velikim gradovima puniti.
 
Ma zaboravite paljenje vodonika, jedini isplativi način je kroz gorivnu ćeliju: znači proizvodnja električne energije koja pokreće elektromotor.
U tom slucaju pored problema skladistenja vodonika dodaju se dodatno i gorive celije ("elektrana"), plus za dodatnu snagu pogona (prilikom prestizanja i slicno) potrebne su i neke manje elekricne baterije.
Vodonik bi bio najidealnije resenje, najvise zbog toga sto je idealan da posluzi kao skladiste nepotrosene elektricne energije.
Pod nepotrosenom elektricnom energijom mislim na hidrocentrale, vetrogeneratore, solarne elektrane...znaci kada resursa za proizvodnju ima u izobilju a u tim momentima nema potrebe za tolikom kolicinom elektricne energije, tada od viska moze da se proizvodi vodonik.
Problem je sto se trenutno dostupnom tehnologijom vise potrosi energije na njegovu proizvodnju nego sto se dobije od proizvedenog vodonika, plus na to ide i problem transporta i skladistenja.
Kod baterija pored problema kao sto su kapacitet, sirovine za proizvodnju, zapremina, tezina...veliki problem predstavlja i na koji nacin je struja proizvedena.
Ako je struja koju koristi baterija proizvedena na primer u termoelektrani, onda u vodu pada svaki ekoloski aspekt.
Problemi gde god se okrenemo a resenja jedva se naziru i to tamo negde u daljini 🙁
 
Ta priča oko el. vozila će biti realna tek kad uspemo da iskoristimo i zauzdamo el. struju usled atmosferskog pražnjenja (iliti groma). To će biti vrhunac tehnologije.
 
Zašto kvazi zelena politika?
Evropska Unija je defakto najčistiji /najekološkiji najzdraviji naseljeni deo planete .
Систем уреди башту и пребаци смеће код комшије не функционише на глобалном нивоу, тј. ако нас убеђују да је проблем, да не кажем изазов, глобалан онда и решење треба да важи за све.
 
Систем уреди башту и пребаци смеће код комшије не функционише на глобалном нивоу, тј. ако нас убеђују да је проблем, да не кажем изазов, глобалан онда и решење треба да важи за све.
Nije moguće da važi za sve.
Da je moguće, vredelo bi razmišljati o načinima da se sprovede ali sa sadašnjom tehnologijom i ekonomijom nije moguće.
Onaj koji smatra da treba da važi za sve treba prvo da podje od sebe i neka da pola svake svoje plate prvom siromašnijem komšiji.
 
Зато и јесте квази зелена прича. Онај ко хоће зеленију планету треба за почетак да не мења кола на 5 година, телефон и тв сваке године, да се одрекне неког лета и јахтинга, али слађе је возити Теслу и ложити се да се тако штити планета.
 
Slažem se sa obojicom.

Bilo bi lepo, ali nije moguće, niti je prirodno.
Зато и јесте квази зелена прича. Онај ко хоће зеленију планету треба за почетак да не мења кола на 5 година, телефон и тв сваке године, да се одрекне неког лета и јахтинга, али слађе је возити Теслу и ложити се да се тако штити планета.
Juče sam baš slušao predavanje oko resursa i struje pre svega. Rečeno je da je oko 2/3 struje potrošeno bezveze, na nepažnju i nemar nas koji je imamo u izobilju.
 
Зато и јесте квази зелена прича. Онај ко хоће зеленију планету треба за почетак да не мења кола на 5 година, телефон и тв сваке године, да се одрекне неког лета и јахтинга, али слађе је возити Теслу и ложити се да се тако штити планета.
Rast i tehnološki razvoj su neophodni da bi se u nekom trenutku došlo do otkrića koje može pružiti svima bolji i zdraviji život. To nije uvek savršeno, ali i u neposrednoj prošlosti imamo puno primera u kome je tehnološki napredak manjine doveo do boljeg života za sve.

Zabrane i odricanja koja predlažeš iako deluju primamljivo bi dovele do toga da svet bude kao dekanentna Kuba. Bar na ovom nivou tehnološkog i društveno/ demokratskog razvoja.

Elem, na samom početku razvoja EV smo znali da Tesla i EV ne štite planetu već gradove u kojima će se voziti.
 
Раст и развој су ту у циљу продаје скупих нових технологија и раста профита, а не због бољег и здравијег живота. Зелена прича је у супротности са темељима актуелног капитализма (произведи и троши што више), зато и јесте квази.
Разумем технолошка, војна, привредна итд. достигнућа данашњег друштва, али нема потребе да ми се моралише о добробитима, у овом случају о чувању планете, да останемо у оквиру теме.
 
Trosicemo mi naftu dok smo zivi a ako se ne desi neko revolucionarno otkrice, verovatno i nasa deca posto ce nafte biti jos dugo dugo.

EV prica je kao sto neko rece vredjanje inteligencije. Iako se za EV narativ vestacki upumpava ogromna kolicina novca EV ipak spada u lux kategoriju vozila + ne doprinose ni malo smanjenju zagadjenja u odnosu na SUS. Zato nikada nece uci u mainstream i zato se nikada nece ostvariti vlazni snovi ljudi koji veruju u kvaziekologe, koji se bogate prodajuci narodnim masama pricu o spasavanju planete, dok uzivaju u svojim kucama na plazi, jahtama i private jetovima. :D
 
@CTR99

Kratkoročno možda, dugoročno videćemo... Ono što sigurno štite su profiti i vrednosti akcija.

Treba ljudi malo više da imaju svest o posledicama trenutnog načina života. Niko ne može da ti zabrani da menjaš auto i telefonе/televizore/ostalo ni na 2 meseca, ali može da ti predoči uticaj svega toga. Naravno u današnje vreme kad se na samoživost gleda kao na vrlinu, to bi išlo malo teže.

Tehnologija se svakako razvija nekom brzinom, možda kapitalizam to ubrzava, ali koliko znam, ne trkamo se ni sa kim(globalno).

Gde se povlači granica za to šta je dozvoljeno zbog "razvitka i bojlitka"?
Sve ovo što danas koristimo od tehnologija je dobrim delom zbog naglog napretka oko 1940-50. Sledeći put kad bude došlo do "naglog razvoja tehnologija", pitanje ko će da ostane da ih koristi.


Sve u svemu, ideš iz krajnosti u krajnost i malo mešaš pojmove.
Ekologija ne može da bude lokalna, iako ti bacaš smeće nizvodno kod komšije, na kraju svi pijemo vodu iz istog jezera.

A zelena politika ne bi možda bila problem da je nazovu prigodnim imenom i ne farbaju ljude kako se čuva planeta.
 
Зато и јесте квази зелена прича. Онај ко хоће зеленију планету треба за почетак да не мења кола на 5 година, телефон и тв сваке године, да се одрекне неког лета и јахтинга, али слађе је возити Теслу и ложити се да се тако штити планета.

17 000 000 stabala, da 17 000 000 stabala POSEČENO u Škotskoj, zarad čega?!
pa zarad ZELENE OBNOVLJIVE ENERGIJE! živeli!

 
17 000 000 stabala, da 17 000 000 stabala POSEČENO u Škotskoj, zarad čega?!
pa zarad ZELENE OBNOVLJIVE ENERGIJE! živeli!

Gde samo iskopate te poluistine koje služe za širenje kojekakvih nebuloza?

According to the government agency Forestry and Land Scotland (FLS), 14 million trees were cut down to make way for wind farms in Scotland, but this had occurred over 20 years.
Meanwhile, over the same period (from 2000), 272 million trees were planted across the country. That crucial fact is missing from an article published this week by the website Energy News Beat, which appears to have driven the recent surge in social media activity.

Notably, the omission comes despite the article drawing heavily on a two-year-old story published by Scottish news site The Herald, in which an FLS spokesman was quoted as saying: "That figure for felled trees should also be contrasted with that for the number of trees planted in Scotland over the years 2000 - 2019, a total of 272,000,000, and renewable energy developments fit well with this."

He added: "The amount of woodland removed across Scotland's national forests and land, managed by FLS, for wind farm development is not even 1 per cent of the total woodland area", while the 14 million trees were a commercial crop that would ultimately have been felled for timber.

In an email to CheckMate, an FLS spokesman also explained that the 272 million trees planted did not include restock planting on commercial sites. In addition, the Scottish government requires that developers that fell trees to make way for wind farms must carry out compensatory planting elsewhere.

"On average, FLS will plant 25 million trees every year as restock planting of commercial crops," he said.
 
VB je uređena zemlja, ne brinem se ja mnogo za škotske šume. Mnogo veći je problem kod nas, među prvima smo u svetu po zagađenju u svim kategorijama, a našli litijum...
 
Auto na baterije nema trenutno nikakvog smisla sa tehnologijom litijumskih baterija i punjenjem kakvim imamo, pogotovo sa infrastrukturom u Srbiji. Pritom, iskopavanje litijuma bi ekološki overilo ovu već debelo zagađenu zemlju. Čak i da ne uzmemo u obzir da se struja većinski proizvodi na ugalj.
 
Kakva infrastruktura ti treba? Ako svaki dan prelaziš 80km, to je red veličine 500-1500din mesečno, zavisi koja si tarifa i da li baš sve možeš noću u jeftinijoj struji. Misliš da će se raspasti infrastruktura ako par destina hiljada domaćinstava pojača potrošnju za jednu crvenu?

Srbija nema ni najmanji problem ni da se preko noći pojavi sto hiljada ev u svim garažama koje su elektrifikovane. :) Naša zemlja je mala, kola prelaze male km, prema tome i troškovi punjenja ne bi bili ni najmanje strašni. Noćne viškove struje izvozimo, pa uvozimo desetostruko skuplju naftu i prerađujemo, jer nemamo svoju - a struju imamo. Saberi 2 i 2 šta je za nas konkretno najpametnije rešenje.
 
Gde ja u zgradi da punim auto, da pustim produžni preko terase?
 

Pa da, masi se poenta. To treba da bude prioritet a ne da li cemo da damo 5k evra na subvencije za hibride koji kostaju 40k... Ali valjda ljudi vise vole da spasavaju planetu a ne svoje dvoriste. Lakse prolazi ta bajka kod ljudi, i lakse im se onda uzima lova.

Kakva infrastruktura ti treba? Ako svaki dan prelaziš 80km, to je red veličine 500-1500din mesečno, zavisi koja si tarifa i da li baš sve možeš noću u jeftinijoj struji. Misliš da će se raspasti infrastruktura ako par destina hiljada domaćinstava pojača potrošnju za jednu crvenu?

Srbija nema ni najmanji problem ni da se preko noći pojavi sto hiljada ev u svim garažama koje su elektrifikovane. :) Naša zemlja je mala, kola prelaze male km, prema tome i troškovi punjenja ne bi bili ni najmanje strašni. Noćne viškove struje izvozimo, pa uvozimo desetostruko skuplju naftu i prerađujemo, jer nemamo svoju - a struju imamo. Saberi 2 i 2 šta je za nas konkretno najpametnije rešenje.

Cela mreza mora da se menja jer bi to bilo ogromno opterecenje, plus sto je danas globalno nestasica elektricne energije. Da ne pricam sto je kod nas socijalna cena struje inace bi tek video koliko se ne isplati. A onda dodjemo i do izvora te elektricne energije (ugalj). Pa ako cemo jos da se vratimo unazad do samog procesa proizvodnje vozila koje pojede unapred CO2 kao godine i godine voznje vozila sa SUS. Dakle treba da malo prestanemo da verujemo u bajke, i da pocnemo da mislimo o onome sto je realno sta moze da se uradi, kao sto gore neko okacio ovo djubre, zagadjene reke i vazduh od indivudualnih lozista od uglja itd itd.

Automobili ionako ne cine vise od 20% vazdusnog zaadjenja, a davimo se u katastrofalnom vazduhu i nikog nije briga za ostalih (resivih) 80%.
 
Kakva infrastruktura ti treba? Ako svaki dan prelaziš 80km, to je red veličine 500-1500din mesečno, zavisi koja si tarifa i da li baš sve možeš noću u jeftinijoj struji. Misliš da će se raspasti infrastruktura ako par destina hiljada domaćinstava pojača potrošnju za jednu crvenu?

Srbija nema ni najmanji problem ni da se preko noći pojavi sto hiljada ev u svim garažama koje su elektrifikovane. :) Naša zemlja je mala, kola prelaze male km, prema tome i troškovi punjenja ne bi bili ni najmanje strašni. Noćne viškove struje izvozimo, pa uvozimo desetostruko skuplju naftu i prerađujemo, jer nemamo svoju - a struju imamo. Saberi 2 i 2 šta je za nas konkretno najpametnije rešenje.
Odakle nama struja? Pa mi uvozimo struju naveliko 🤦‍♂️
 
Nije obavezno?
 
Ne ide to sa električnim vozilima baš tako jednostavno kako neki misle. Problemi infrastrukture i mreže punjača se neće rešiti sami od sebe i nema tu pristupa - "lako ćemo". Evo primer Nju Jorka gde skoro niko ne vozi električna vozila zbog toga što nema punjača. Nije problem u tome da nema dovoljno struje, niti u tome da ljudi u Nju Jorku ne brinu o ekologiji.

 
Gde samo iskopate te poluistine koje služe za širenje kojekakvih nebuloza?

According to the government agency Forestry and Land Scotland (FLS), 14 million trees were cut down to make way for wind farms in Scotland, but this had occurred over 20 years.
Meanwhile, over the same period (from 2000), 272 million trees were planted across the country. That crucial fact is missing from an article published this week by the website Energy News Beat, which appears to have driven the recent surge in social media activity.

Notably, the omission comes despite the article drawing heavily on a two-year-old story published by Scottish news site The Herald, in which an FLS spokesman was quoted as saying: "That figure for felled trees should also be contrasted with that for the number of trees planted in Scotland over the years 2000 - 2019, a total of 272,000,000, and renewable energy developments fit well with this."

He added: "The amount of woodland removed across Scotland's national forests and land, managed by FLS, for wind farm development is not even 1 per cent of the total woodland area", while the 14 million trees were a commercial crop that would ultimately have been felled for timber.

In an email to CheckMate, an FLS spokesman also explained that the 272 million trees planted did not include restock planting on commercial sites. In addition, the Scottish government requires that developers that fell trees to make way for wind farms must carry out compensatory planting elsewhere.

"On average, FLS will plant 25 million trees every year as restock planting of commercial crops," he said.

Dobit od tih vetroparkova je nikakva, energija uložena da se naprave turbine, postave oni ogromni stubovi prepuni čelika i cementa
koji se ne dobijaju tako lako već se ulaže ogromna količina isto tako energije , je smešna, jer ni tog vetra nema baš stalno, dobro u Škotskoj ga ima skoro stalno
al je smešna u poredjenju sa ozbiljnim izvorima energije, koje imaš 24/7.
Ti vetroparkovi su za pokazivanje samo, kako eto se brine o prirodi, a energija uložena da se naprave se vrati posle više godina.
A štetu kakvu čine PTICAMA i ne pominjem...al da lepo izgleda na naslovnoj strani TIMES da, izgleda!
zato samo i služe, za slikanje i ništa više.

VB je uređena zemlja, ne brinem se ja mnogo za škotske šume. Mnogo veći je problem kod nas, među prvima smo u svetu po zagađenju u svim kategorijama, a našli litijum...

Pa trebalo bi, jer šuma je šuma, sečenje škotskih šuma ti se kod nas prelije na seču Kopaonika, od strane albanaca sa kosova recimo, koji nemilice seku šumu i nikom ništa.
A kradja šume i neplanska seča je svuda po celoj Srbiji.
 
Pa i rekao sam da me brine kod mene, ne kod Škota. ( :
 
Nazad
Vrh Dno