Šta je novo?

Ventilatori [nije tema za preporuke za kupovinu]

Ne znam koju grafičku imaš, ali ventilatore na kućištu uvek treba vezati za najtopliju komponentu u kućištu, odnosno na komponentu koja se najteže oslobađa toplote. CPU možda može da dostigne visoke temperature u full load-u, ali se CPU preko coolera jako brzo oslobađa te toplote koja u većini slučajeva brzo napušta kućište uz pomoć svojih ventilatora potpomognutim ventilatorom sa zadnje strane kućišta. Grafička kartica je skroz druga priča. Pogotovo ako nije blower style hlađenje kao kod novih RTX kartica. Sva toplota koje se kartica oslobodi, ostaje u kućištu. Ako je airflow loš ili nedovoljan, automatski će i ostale komponente uključujući procesor, ploču...itd, biti znatno toplije, a onda te komponente nepotrebno trigeruju ventilatore koji su njima dodeljeni i bukvalno imaš nepotrebno ubrzavanje ventilatora. Postoji programčić speedfan koji pored manuelne kontrole ventilatora nudi i automatsku. Takođe lista senzore sa grafičke kartice i nudi mogućnost da GPU temperatura kontroliše ventilatore na kućištu. Samo treba sve lepo mapirati. Iako podržava veliki broj matičnih ploča, negde ne radi kako treba ili ne radi uopšte. Ja sam ga probao na mojoj Asus TUF Gaming Z490 ploči i radi odlično. Samo je potrebno pogasiti sve kontrole za sve ventilatore u BIOS-u kako bi to speedfan preuzeo. Naravno daleko elegantnije i bolje (a i skupplje) rešenje je Corsair Commander Pro. Samo treba imati na umu, da kod loše dizajniranog kućišta ništa od svega ovoga ne vredi.
 
@muki85 Zbog kucista koje imas (Pure Base 500), vise poboljsanja u temp ces primeti u menjanju rasporeda ventilatora i testiranju koje je najbolje za tvoju konfiguraciju.

Ako ti sad stoji 2 uduv napred, 1 izduv gore, 1 izduv pozadi, i D15 u klasicnoj postavci napred i u sredini vent, najvise poboljsanja za taj setup ces videti ako skines jedan iznad, i jos jedan ili dva PCI-E lima ispod graficke pozadi gde ulaze kablovi, da moze topao vazduh od graficke lakse da izadje. S tim sto ce ovo povecati prasinu u kompu.

A promena setup-a u kucistu koja ima najvecu sansu da ti smanji temp je:

Noctua okrenuta za 90 stepeni i da usisava topao vazduh sa zadnje strane graficke i izbacuje gore. Uz 2 F14-ce da izbacuje postavljene gore isto, i sklonjene plastike poklopca sa vrha kucista da ostane samo filter. Zadnja F14-ca isto ostaje da izbacuje, i samo jedna prednja da ubacuje malo vazduha (sto nize postavljena, da ne smeta gornjem izduvu da provlaci oko CPU kulera topao vazduh od graficke).

Dosta ljudi sa jakim grafickim potrosacima je imalo najbolje temp sa ovom drugom opcijom. S tim sto za prasinu racunaj silazno: Trenutno > prva opcija = druga opcija > druga opcija ako skines limove (s tim sto za drugu opciju nema potrebe skidati limove za PCI-E, zbog prirode funkcionisanje setup-a sa negativnim pritiskom i jos nepotrebno dodatnog povecanja talozenja prasine u kompjuteru)
 
Poslednja izmena:
Pošto vidim da ima mnogo ljudi koji se razumeju i pišu, neki zaključak je ili niža temperatura, a više prašine, ili obrnuto, zlatnu sredinu (neutralni pritisak) nije moguće postići (uz ogradu da vidim da neki neutralnim pritiskom zovu kad otvore bočnu stranu kućišta, što po meni nije tačno)?
 
Ne postoji poenta niti potreba za neutralnim pritiskom (koji je veoma zajebano postici). A za druga dva zlatno pravilo je da je pozitivan uvek bolji (manjak prasine, onemogucavanje pravljenja dzepova i vrtloga i najbolje performanse), dokle god su kuciste i ventilatori pogodni za pozitivan, i dokle god je kuciste mod-ovano za pozitivan (mod-ovanje pri kojem je moguce lako vratiti kuciste u prvobitno izvorno stanje).

Ako kuciste i/ili ventilatori nisu pogodni onda je negativan pritisak najbolji za performanse, i na drukciji nacin sprecavanje vrtloga.

Uz ekstremno mod-ovanje, ili u jako specificnim kucistima malih formata, moguce je napraviti vise performanse sa negativnim pritiskom (nego pozitivnim) bez ulaska prasine uz mod-ovanje kucista da se pokriju svi sekundarni ulazi prasine (mod-ovanje kucista pri kojem je moguce lako ga vratiti u prvobitno izvorno stanje).
 
@Dogzilla Ja sam svojim temperaturama jako zadovoljan, mogu reći prezadovoljan, samo me je nervirala buka koja se javljala usled istovremenog ubrzavanja 6 ventilatora kada je procesor bustovao, upravo zato sam i promenio. Sada kada NH-D15 sama ubrzava zbog procesora, bukvalno se ceo komp ne čuje. Uvek preferiram tišinu za par stepeni razlike u temperaturi. @alex303 - Kod mene je u Pure Base 500 spakovan 5950x i 3080ica. Znam za speedfan, ali ne volim iskreno da instaliram dodatan softver na računar jer volim da mi windows bude što više klot, jer kompjuter koristim isključivo za posao. Što se moje ploče tiče, kod nje sam od podešavanja za odabir senzora za kontrolu brzine Case Fan-ova imao: CPU, Motherboard, Chipset, VRM i T Sensor. Od svega ovoga sam odabrao Motherboard.
 
@alex303 - Kod mene je u Pure Base 500 spakovan 5950x i 3080ica. Znam za speedfan, ali ne volim iskreno da instaliram dodatan softver na računar jer volim da mi windows bude što više klot, jer kompjuter koristim isključivo za posao. Što se moje ploče tiče, kod nje sam od podešavanja za odabir senzora za kontrolu brzine Case Fan-ova imao: CPU, Motherboard, Chipset, VRM i T Sensor. Od svega ovoga sam odabrao Motherboard.
Speedfan je jedan od retkih programa koji je potpuno čist i radi samo ono za šta je napravljen i ništa više od toga. Ali nebitno. Ako si ti zavodovljan temperaturama, to je super.
 
Hmm, hocu modujem projektor, mnogo su mu bucni ventilatori pa sam mislio da skinem ove standardne i stavim umesto svakog 2 sa lower rpm da budu tisa plus jos 2-3 da uguram gde god stignem xD. Ako neko zna neke 80setice tise a da nisu skupe neka podeli info, ja prvo sto sam nabasao je Deepcool XFAN 80 al nema nigde na stanju :(
 
Ne diraj ventilatore u projektoru inače ode lampa, a možda i elektronika.
 
pa plan je da stavim duplo vise trenutno ima 3 hocu naguram 10 ako uspem
po mogucstvu jos cu naciljam 1-2 direktno na lcd, imam mesarski plan u glavi xD
 
u kom smislu krs? pise da je low noise 1800rpm , hydro bearings, sta mu fali?
ovaj artick je 3000rmp je glasan? - sad sam video ovaj artick je isto fluid bearings , ti imas taj artik je tih?
 
Poslednja izmena:
Krs protok, krs staticki potisak, jedva odradjuje posao za stari komp jedan za koji sam bio uzeo, bacanje para u poredjenju sa 500/600 din Arctic P8, P8 PWM u domacoj firmi

Lakse je naci kablove/adaptere za 7v da stavis na arctic-e da im smanjis brzine (vrtece se na ~1750 obrtaja), nego, da sprzis projektor sa deepcool-om, ...
Cak i da nadjes 5v kablove/adaptere , ja bi imao vise poverenje u Arctic na ~1250 nego deepcool na 1800 (ali opet je rizicno previse)

Imas na oglasima racvu sa molex starog na vise 3-pin, od kojih je jedan 7v, kucaj samo pod kompjuteri - desktop > kuleri : "fan 7v"
Takodje imas ako kucas "noctua adapter"
Jedna prodavnica nasa takodje ima isto 1 na 1 3pin M na 3 pin Z, al samo 5v, mozda ima u drugima 7v, ili mogu da ti naprave (~200 din po komadu), raspitaj se

Takodje ima i u drugoj firmi sto se bavi Noctua stvarima pakovanje od 3 adaptera za smanjenje brzine isto za bilo 3pin, bilo 4 pin za ~600 din (NA-SRC10,NA-SRC7) low noise LNA (Noctua ce adapter ce terati mozda malo brze tipa ~2000 obrtaja (za P8)
 
Poslednja izmena:
pa plan je da stavim duplo vise trenutno ima 3 hocu naguram 10 ako uspem
po mogucstvu jos cu naciljam 1-2 direktno na lcd, imam mesarski plan u glavi xD

Ne valja ni dodati toliko. Osim ako ne nameravaš da ih napajaš eksternim putem. Ako ćeš ih spajati direktno na napajanje od projektora, imaj na umu da onda praviš solidan stress na ceo napojni deo i opet se izlažeš riziku da sve pocrka.
 
pa pogledacu spec napajanja, ja kontam da na 12v moze gruva bar 2-3 ampa, 10ventilatro ne trose vise 1.5 ampa

@Dogzilla
ma moze da on tera na 1800 nije frka, samo da nije bas glasan, ovi trenutno ja mislim da su jedno 60db bukvalno ko fen da mi je ukljucen u sobi, nista videcu taj artik ako ima neki value pack
 
Ventilatori trose 2-3 puta, a i vise pri pokretanju nego sto je napisano (neke firme pisu i koliko se trosi pri podizanju kao Nidec na primer), tako da ces vrlo lako da sprzis napajanje od projektora

paket od 5 je 450 din po komadu, u domacoj firmi su 500 din po komadu, a Madjarska konekcija ne radi kako treba trenutno

Takodje ima i P8 Silent verzija koja se vrti na 1600 obrtaja sto bi ti bilo savrseno, raspitaj se na oglasima da li neko moze da ti donese ( samo sto je 780 din po komadu pre postarine, za paket od 5 gore samo uracunao postarinu)
 
Poslednja izmena:
Stigao mi arctic B120 i zadovoljan sam svime osim sto ne svetli.....sa postarinom kostao oko 1900 din...

Deluje kvalitetnije nego ventilator koji ide sa LC 120 RGB kulerom......temperature i u idle i u load su nize za 2-3 stepena. (npr sa Arctcom mi je idle 32 stepena sa LC je bilo 34-5) i sto mi je najvaznije primetno je tisi...narocito na nizim i srednjim obrtajima....tako da sam sa bukom aposlutno zadovoljan

E sad,nije RGB,pa taj deo kucista ne "svetli",ali krastavac....valjda ce nekada pojaviti neki ventilator ovakvih performansi (a i ove cene),ali da je RGB.....
 

Prilozi

  • 20210319_151029.jpg
    20210319_151029.jpg
    310.9 KB · Pregleda: 37
  • 20210319_152025.jpg
    20210319_152025.jpg
    374.1 KB · Pregleda: 37
  • 20210320_090017.jpg
    20210320_090017.jpg
    193.8 KB · Pregleda: 39
Mada,ne znam da li kapiram,ali da li bi se ovi Phanteks RGB prstenovi mogli montirati na CPU ventilatoru?.....jer tamo napred gde bi trebalo da se usrafe,tu idu one zice koje drze ventilator na hladnjaku?.......moglo bi na ventilatorima koji su na kucistu,njima su te prednje cetiri rupe slobodne,ali na ventilatoru za procesor nisu....
 
@Ulrich Moze bez problema, ako su zice onog tipa da imaju krak za svaku rupu i da ne idu na najblizu kuleru nego najdalju, samo ce prsten da bude ko sir u sendvicu. Ako je tip koji drzi u sredini ventilatora opet ce drzati, jedino sto nece biti ravno, ali nista sto najlonske vezice, zip-ties u boji kulera/ventilatora ne mogu da pomognu za estetiku :)

Jedino u slucaju da idu na rupu blize kulera, nema nista da drzi, u tom slucaju najbolji bi bilo gumeni umetci zamena za srafove, secam se da je neko na forumu ovde napisao gde ima cak i kod nas da se kupuju, i da su dzabe bukvalno (na veliko 10,100 komada).

A dodatno se secam da su u malim kolicinama bili i u vecim prodavnicama.

Silikonski nosaci od Noctue su 700 din za 20 komada. Crne vezice zip-ties su tipa 50-150din za 100 komada. Oba rade posao :) Ja licno preferiram najlonske vezice (zip-ties) crne boje (manje se vide, lakse se skidaju, i lakse se podesi na svakom cosku
 
Poslednja izmena:
U glavnoj firmi sto ima na stanju Noctua stvari kod nas, i takodje su crni :)
 
u cemu je ralzlika kod ovog artica da li je PWM ili ne? Zar ne mogu na svaki vent i ovako da dodam rezistor da mu oborim voltazu da ga usporim?
 
Imaš ovde sve objašnjeno.
 
Zna li neko nešto o novijoj verziji Phanteks F120MP, F120MP V2?
Sem veće max brzine i i mnogo večeg pritiska, količine vazduha koje pomera i buke, kakav mu je zvuk? Da li mu je zvučni potpis dobar kao i kod sporijeg modela? Ne mogu da nađem ništa po netu...
 
Zapravo, P12 je bolji od Bionixa :) Navodno...
Bionix ima ram od neke čudne plastike i kažu da hoće da se malo izvitoperi i utiče na zvuk/performanse...koliko je to tačno i u kojoj meri, ne znam. Nisam primetio da se vlasnici Freezer 34 eSports kulera žale...
Imam tri Bionixa P120 u kucistu. Ako ne skaces po njemu nece da se izvitoperi. Ram jeste elasticniji nego obicno. Skidao ih i cistio mnogo puta i nema promena u zvuku. P120 ima manji staticki pritisak, manji protok vazduha ali je malo tisi (1800 vs 2100 rpm). Bionix ima startni napon od 0 Volti pa mozes da ga namestis da ne vrti uopste dok proc ne postigne temp na koju si zadao da se pokrece. Moze bukvalno na 150 rpm da se podesi. P120 startuje od 3.9V, jeftiniji takodje. To je ukratko sa zvanicne stranice proizvodjaca.
 
Poslednja izmena:
ZALMAN SF120 neko iskustva? deluju mi dobri sa akvarijum kucista gde je prednje staklo slepljeno uz ventilator?
 
Ovako, unapred se izvinjavam ako postavljam pitanje na pogrešnom mestu. Imam kućište Coolermaster NR600 i napred ću montirati radijator od AIO hlađenja. E sad ovo kućište napred već ima jedan ventilator. Da li da taj ventilator ostavim napred u "push-pull" konfiguraciji ili da ga premestim gore?
 
Ako gore nemaš ni jedan ventilator, onda ga premesti gore. Ako gore već imaš ventilator(e), postavi push pull konfiguraciju tako da ventilator koji ima najveći statički pritisak gura, a onaj sa manjim pritiskom treba da izvlači.
 
Rešio sam da zamenim sve ventilatore...
Naručio sam na KP 4 komada Thermaltake Toughfan 12, dva će da idu na kućište kao intake, jedan na Liquid Freezer kao izduv...jedan će biti višak, verovatno. Ima ih samo kao 2-pack pa sam morao tako da uzmem. Cena im trenutno nije loša, 35€ za 2-pack. To je 17€ po komadu, samo 2€ više od Phanteks F120MP. Za vent sa performansama Noctue NF-A12x25 i sa dodacima u paketu sasvim ok...
Planiram i da ubacim jedan slim 120mm na dno kao intake, verovatno Scythe Kaze Flex Slim, samo još ne znam da li običan ili RGB varijantu da osvetli malo, heh.

Planiram i da skinem shroud sa grafičke i da privežem 2 120mm venta, da bude tiše...to možda kasnije.
 
Nazad
Vrh Dno