Šta je novo?

Uzasno iskustvo sa WinWin servisom (neovlasceno kopiranje podata sa racunara itd.)

@Dark Magician to što je neko (u ovom slučaju autor teme) bio naivan ili lakoveran NE DAJE ZA PRAVO NITI OPRAVDAVA DRUGU STRANU (u ovom slučaju servis) KOJA JE PREKRŠILA SVE MOGUĆE ZAKONE, ETIČKA I MORALNA NAČELA I UOBIČAJENE PRAKSE. Tačka kraj. Nisu imali pravo ni razlog da to urade. Da je mogao da spreči mogao je, ali to nije tema niti je to (enrkipcija ili brisanje osetljivog sadržaja) njegova obaveza ili dužnost. Aman ljudi! Prestanite da pravdate idi*te koji rade ovakve stvari.
Stvar je lične odgovornosti, što uopšte dolaziš u taj položaj. Ništa tebe lično ne pravda što budeš glup, i onda očekivanje od nekog drugog da bude pošten. Jeste njegova lična odgovornost i dužnost. To ne pere dotične u servisu, ali sam si kriv što uopšte dođe do toga. Već sam čuo razne priče o servisima i šta rade. Nije ovo izuzetak nego česta praksa.
 
Recimo ja u servisu uvek spasavam podatke sa crknutih racunara.Ima klijenata koji izricito kazu da nemaju nista vazno na disku i da mogu da sve brisem.
Masine i laptopi koji imaju makar dve particije i na drugoj dovoljno prostora,cuvam podatke na taj drugoj particiji ali gomila laptopa dolazi sa samo jednom particijom a na c drajvu ima svacega vaznog od podataka.U takvoj situaciji hteo ne hteo moram kopirati podatke na server/ext hdd/usb.Nikada nisam imao ni najmanji ovakav problem.Razlika je sto je kod mene neposredan pristup i moje musterije imaju poverenja u mene.Diskrecija je zagarantovana a podaci su veoma vazni svakoj musteriji koja donese pc na popravku.Naravno,kad rikne nesto sto nema veze sa samim sistemom, nema potrebe bilo sta raditi sa fajlovima koji su prisutni. A koliko samo firmi odrzavam a pojedine projektantske kuce bas imaju vaznih crtanija i pisanija po racunarima. Sve je u poverenju i odnosu prema klijentu.PS.zaista ako zelim mogu da prekopiram sta zelim a da niko ne vidi ni sa kakvim programom na ovom svetu.Postavlja se pitanje,koji ce mi to?(ovo se nadovezujem na jedan prethodni post)
 
@Vicent87
A ko je ovde opravdavao drugu stranu, koja je prekršila zakone, moralna načela i uobičajenu praksu? Ja nijedan takav post nisam video.

Reč je o tome da ljudu očekuju da niko neće gledati njihove podatke ako im daju nekome na "izvol'te". A s druge strane očekuju da će im neko ući u stan ako ga ne zaključaju, pa svi zaključavaju vrata kada izlaze (i ulaze). Pa je pravo pitanje za sve: "Zašto zaključavaš stan sa važnim stvarima, a ne zaključavaš disk sa bitnim podacima?".
Kao što ni zaključana brava neće sprečiti motivisanog provalnika, tako neće ni zaključan računar (kriptovan disk). Ali treba i ti da odradiš svoj deo posla, ako želiš nešto da sačuvaš. Jer čak i ako uhvate lopova, ti si svoje stvari izgubio. Zato služe ovakvi forumi i teme, da ljudi na vreme saznaju šta sve mogu da urade da spreče moguću štetu. To što će neko zaglaviti robiju nakon što moje fotografije, ugovori, medicinska dokumentacija... dođu na web, nije mi neka uteha.
 
Stvar je lične odgovornosti, što uopšte dolaziš u taj položaj. Ništa tebe lično ne pravda što budeš glup, i onda očekivanje od nekog drugog da bude pošten. Jeste njegova lična odgovornost i dužnost. To ne pere dotične u servisu, ali sam si kriv što uopšte dođe do toga. Već sam čuo razne priče o servisima i šta rade. Nije ovo izuzetak nego česta praksa.
Nisam siguran da si ispratio priču od početka.
Ako se dobro sećam, autor teme je komp kupio kao celinu, nije ga lično sastavljao, što znači da garancija važi na celinu i implicira da "čačkanjem" celine gubiš garanciju.
Naravno da možeš da kažeš "ja mogu da otvorim komp, izvadim hard, stavim drugi isti takav" itd. itd. instaliraš win i još svašta nešto (iako se serijski na hardovima neće poklapati) stvar je u tome da jednostavno nećeš da se zezaš s tim i predaješ komp na servis poznatoj firmi za koji smatraš da će biti na višem nivou profesionalnosti u odnosu na lokalnog Peru, Miku, Žiku...
Takođe je izričito napomenuto da hard ne diraju i da je kvar u napajanju.

Tako da su jedine opcije da se izbegne ovako nešto, da:
  • sedneš u auto, odneseš komp direktno u winwin servis, moliš ih da te prime lično (pošto ne verujem da rade sa stankama direktno, pre će biti da ljudi ostave robu za servis u lokalnoj WW radnji a oni šalju dalje u servis) onda nastaviš da ih moliš da otvore komp pred tobom odmah nakon prijema, da izvade hard i da ti ga daju (a verovatnoća za ovako nešto se graniči sa naučnom fantastikom, pogotovo ako imaju puno posla, odje***e to po kratkom postupku). Ako i uspeš u ovome računaj da treba da se vratiš sa istim hardom u isti servis pre nego što zatvore komp da bi vratili hard...
  • izvadiš hard sam, izgubiš garanciju na komp (jer one u servisu ne interesuje da li si odvrnuo 2 šrafa ili si skidao čipove sa MBO, garancija ti odlazi kako god okrenuo) i platiš za novo napajanje i ugradnju iz svog džepa iako nije moralo a tu je već pitanje ako je ovo jedini način da se sačuvaju poverljivi podaci što se onda cimati sa firmama i garancijama ako posle treba opet sve popravke/delove da platiš ti, naručiš komponente sa KP ili gde god, sastaviš komp sam pa ako nešto rikne vijaš se sa prodavce i rešavaš...

... hdd fioka, snimanje na externi hard, ni to nisu savršena rešenja.
 
Ili da koristiš full disk encryption. Bitlocker je sasvim dobar za ovakve stvari, možeš ga omogućiti i na već postojećim particijama, može i bez TPM-a. Jedino što nije dostupan na Win Home verziji, ali u tom slučaju ima drugih opcija. Ništa ne košta, a mnogo znači. Posebno na laptopovima koji se lako gube/kradu
 
Poslednja izmena:
Dobar je Bitlocker. Ja ga koristim na fleševima.
 
Nisam siguran da si ispratio priču od početka.
Ako se dobro sećam, autor teme je komp kupio kao celinu, nije ga lično sastavljao, što znači da garancija važi na celinu i implicira da "čačkanjem" celine gubiš garanciju.
Naravno da možeš da kažeš "ja mogu da otvorim komp, izvadim hard, stavim drugi isti takav" itd. itd. instaliraš win i još svašta nešto (iako se serijski na hardovima neće poklapati) stvar je u tome da jednostavno nećeš da se zezaš s tim i predaješ komp na servis poznatoj firmi za koji smatraš da će biti na višem nivou profesionalnosti u odnosu na lokalnog Peru, Miku, Žiku...
Takođe je izričito napomenuto da hard ne diraju i da je kvar u napajanju.

Tako da su jedine opcije da se izbegne ovako nešto, da:
  • sedneš u auto, odneseš komp direktno u winwin servis, moliš ih da te prime lično (pošto ne verujem da rade sa stankama direktno, pre će biti da ljudi ostave robu za servis u lokalnoj WW radnji a oni šalju dalje u servis) onda nastaviš da ih moliš da otvore komp pred tobom odmah nakon prijema, da izvade hard i da ti ga daju (a verovatnoća za ovako nešto se graniči sa naučnom fantastikom, pogotovo ako imaju puno posla, odje***e to po kratkom postupku). Ako i uspeš u ovome računaj da treba da se vratiš sa istim hardom u isti servis pre nego što zatvore komp da bi vratili hard...
  • izvadiš hard sam, izgubiš garanciju na komp (jer one u servisu ne interesuje da li si odvrnuo 2 šrafa ili si skidao čipove sa MBO, garancija ti odlazi kako god okrenuo) i platiš za novo napajanje i ugradnju iz svog džepa iako nije moralo a tu je već pitanje ako je ovo jedini način da se sačuvaju poverljivi podaci što se onda cimati sa firmama i garancijama ako posle treba opet sve popravke/delove da platiš ti, naručiš komponente sa KP ili gde god, sastaviš komp sam pa ako nešto rikne vijaš se sa prodavce i rešavaš...

... hdd fioka, snimanje na externi hard, ni to nisu savršena rešenja.
Bez da ulazimo koliko je nebulozno gubljenje garancije da otvoriš, a da kod iste firme kupiš odvojeno komponente možeš slobodno da otvaraš bez gubljenja garancije. I dalje je stvar nekorišćenja enkripcije, i verovanje u dobrotu ljudi. Dakle, ako ti je nešto bitno, primarno je tvoja odgovornost da to čuvaš, ne da se uzdaš da će neko drugi. Šteta je već napravljena, a mogla je da se zaobiđe.
 
Dal je nebulozno ili ne to nije pitanje ovde, sistem je takav i to je to, činjenica je da će bilo koja od ovih većih firmi gledati svaku priliku da izbegne odgovornost i iskoristiti svaku priliku da troškove prebaci na tebe.
Slično kao kad uzmeš nova kola, možeš sam da zameniš filtere i ulje i baciš 7 godina garancije ili da tih 7 godina ideš u ovlašćeni servis i plaćaš da ti oni to odrade, to je izbor vlasnika.
 
Dal je nebulozno ili ne to nije pitanje ovde, sistem je takav i to je to,

Da li zato što je sistem takav, treba da prihvarimo da je to noramalno. Onaj ko sa ovog foruma pristaje na ovakve ucene firmi koje prodaju računare definitivno ne treba da bude na forumu :) Imam vremena pa ću za vikend napisati jedan članak o BitLocker Drive Encryption. Sa druge strane ja sam neko ko se uljukao, i da mi se nije desio Steam hack, verovatno vi i dalje bio opušten.
 
Prevencija jeste mama i tata, ali to ne oslobađa odgovornosti mamlaza kome padne na pamet da prčka tamo gde ne treba, pri čemu mu je naglašeno da to ne radi.
 
Poslednja izmena:
Da li zato što je sistem takav, treba da prihvarimo da je to noramalno.
Ne druže, slobodno ti izađi na ulicu sa parolom i pozovi ljude da ti se pridruže 🤪
Onaj ko sa ovog foruma pristaje na ovakve ucene firmi koje prodaju računare definitivno ne treba da bude na forumu :)
Nažalost moram da konstatujem da je ovo vrlo glup stav.
Forum je pre svega namenjem sticanju i proširenju znanja što implicira da je najviše koristan onima koji nešto ne znaju.
Kakve koristi od foruma ako bi se ovde družili samo "stručnjaci" jer ostalima nije mesto na forumu.
Ja sam svoj prvi komp uzeo davno davno kad je win ME tek izašao, čitao sam SK i Digital (a tu su bile i reklame za firme
koje su sastavljale konfiguracije) i na osnovu tog nekog predznanja izabrao sam komponente i firmu i dao im da sastave
komp. Posle 2 nedelje "sklapanja" javili su mi da nikako ne mogu da nateraju te komponente da rade zajedno !!! tako da
sam na kraju morao da prihvatim po njima izmenjenu konfu. Garancija je išla na ceo komp, naravno, a to je bila i jeftinija
varijanta nego da ja lično kupujem ciglu po ciglu i sklapam i onda mozgam zašto neće da radi i dodatno, opravdavam se
roditeljima zašto su pare otišle u nešto što ne radi a ja ne znam da objasnim zašto i šta sad raditi.

Uostalom da gotove konfiguracije niko ne kupuje prodavci ih ne bi nudili a koliko primaćujem većina ih i dalje ima u lifletima,
na sajtovima isl. Jasno je da su to komponente koje su bile dobar dil za njih i gde imaju veći rabat pa ih guraju kroz konfiguracije
ali to su i dalje računari koji će nekome biti sasvim OK i funkcionalni.
Osim toga postoji i pravo ličnog izbora, neko jednostavno želi gotovo, provereno rešenje koje će moći da otpakuje, stavi na
sto, uključi i radi i neće da se cima sa pitanjima dal je x grafulja bolja od y grafulje i za koliko % a koliko to više košta i dal
je opravdana veća cena ili dal je ovaj ssd drumless ili nije ili preskočiti ssd i ići na nvme ....

I da se ne udaljavam više od teme, čekamo OP da se javi sa apdejtom a za ovakve rasprave bi otvorio potpuno novu temu:
"Kako obezbediti lične i poverljive podatke od neželjenih pogleda i preduprediti potencialno vrlo nezgodne situacije" i
tamo prebacio zadnjih 10-15 postova.
 
Ne druže, slobodno ti izađi na ulicu sa parolom i pozovi ljude da ti se pridruže 🤪

To radim. Na žalost svih nas već godinama.

I da se ne udaljavam više od teme, čekamo OP da se javi sa apdejtom a za ovakve rasprave bi otvorio potpuno novu temu:
"Kako obezbediti lične i poverljive podatke od neželjenih pogleda i preduprediti potencialno vrlo nezgodne situacije" i
tamo prebacio zadnjih 10-15 postova.

Ovo je odličan, mada i suviše opširan, naslov za temu. Kao što sam napisao u postu stojedan. Spremam se da otvorim jednu takvu temu. Pozivam te da mi se konstruktivno priključiš i doprineseš temi.
 
Ovde nije stvar do servisa, nego do gluposti da neko daje hard disk sa ličnim ili poslovnim podacima koji nije enkriptovan, dakle ili je zaštićen ili ga brišeš, a najbolje da ga brišeš. Nema šta da pišeš da neko ne dira, naravno da će da dira.

Baš, čitam temu i ladno ne verujem, "imam neprocenjive podatke na disku, ali disk ostavljam da ne bih ostao bez mogućnosti da dobijem novo napajanje vrednosti 100€". 😬 "Uzdajem se u snagu cedulje NE DIRAJ. VAŽNO", kao da živimo u Japanu, a ne gde živimo.

Uzgred, enkripcija diska neće sprečiti situaciju da se disk ošteti ili da ga jednostavno izgube u servisu, tako da ga ni u kom slučaju ne bih ostavljao u konfiguraciji.
 
To plus, mogu i da ga formatiraju ako ništa drugo.
 
Što je najgore od svega, čovek je imao backup diska...
 
Zdravo svima,

Nisam nista pisao jer nisam imao nikakvih novosti.

A posto se nista nije desavalo, moj advokt je napisao urgenciju zbog nepostupanja (ili tako nesto, ne zamerite ako sam pogresio). I advokatska kancelarija je posle nekog vremena obavestena da ce predmet iz Cacka (gde je sediste firme WinWin) biti prosledjen Trecem osnovnom javnom tuzilastvu u Beogradu.

Tako da se jos uvek nista konkretno nije desilo.
 
Sta bi bilo da si korisitio Apple racunar?
U servisu bi ti nakon 30 min. provere rekli da se racunar ne da popraviti i predlozili bi ti zamenu za novi uz doplatu...
Ne bi ni isti disk sa tim osetljivim podaTcima dobio nazad...
 
Zdravo svima.

Evo prvo jedan mali update. Krivicna prijava je sada prosledjena Visem tuzilastvu u Beogradu i to odeljenju za visokotehnoloski kriminal.

Prosli put kada sam poslao poruku nisam imao vremena da procitam sve komentare i sad kad sam ih konacno procitao mogu reci da sam najblaze receno zbunjen i da cu dobro razmisliti da li cu vise bilo sta pisati na ovu temu. Moja osnovna ideja, kada sam otvorio ovu temu, je bila da vas upoznam sa neprijatnom situacijom koju sam doziveo i da skrenem paznju na to sta se moze desiti u servisu, kada odnesete kompjuter na popravku, cak i kada su u pitanju velike kompanije poput Win Win-a. Ovaj forum sam smatrao najadekvatnijim mestom za tako nesto. Medjutim sad vidim da ljudi ovde pisu svakakve gluposti tipa da nisam hteo da izvadim disk da ne bih izgubio garanciju za napjanje od 100e, odnosno mogucnost da mi ga zamene. Druze ti ako izvadis disk, gubis garanciju na ceo komp koji je u ovom slucaju kostao 250 000, a ne samo na napajanje, ali ni to ovde nije problem. Ova ismevanja poput "Uzdajem se u snagu cedulje NE DIRAJ. VAŽNO", i "Ništa tebe lično ne pravda što budeš glup, i onda očekivanje od nekog drugog da bude pošten", izvinite, ja ne mogu da razumem. Ali na kraju krajeva nije ni bitno.

U svakom slucaju za mene je neprihvatljivo potenciranje neke moje "krivice" od strane pojedinih clanova foruma. Ljudi, ja nisam prekrisio nijedan zakon. Ja sam se ponasao u skladu sa pravilima koje je propisao sam Servis. Ja sam verovao tom Servisu. Sa druge strane niko, NIKO iz tog Servisa nije imao prava ni da otvara, a kamoli da kopira moje podatke na neki njihov eksterni disk. A nije ni imao razloga jer je odmah utvrdjeno da je crklo napajanje. I tu je za mene kraj price. Taj neko je prekrsio zakon i ja cu se, koliko je u mojoj moci, potruditi da taj neko odgovara. To sto sam ja ispao naivan i imao poverenje u renomiranu kompaniju kao sto je Win Win, to je moj problem i ja sam zbog toga vec snosio posledice. Ali kao sto rekoh necu dozvoliti da se na to sto se desilo gleda kao na nesto potpuno normalno i ocekivano i da moze da prodje bez ikakvih posledica, jer je to veoma, veoma lose i pogresno. Koliko se secam, neko je vec ranije na ovoj temi napisao da je to isto kao kad zenskoj osobi kazete da je sama kriva sto je silovana jer je nosila kratku suknju?!?! Ja ipak ne bih koristio ovakva poredjenja jer su dela neuporediva, ali je isti princip prebacivanja krivice na zrtvu, sto je po meni neprihvatljivo.

Svakako sve vase predloge o enkripciji, vadjenju diska i slicno, treba uzeti u obzir kod ovakvih situacija.

Svako dobro!
 
sve se lepo srocio, i u pravu si za neumesne komentare koje si dobio. Ja nisam imao slicno iskustvo ali na drugim temama sam za daleko banalnije diskusije dobijao ponekad u neku ruku komentar ili vise slicnih, valjda je to neka univerzalna mudrost koja je dozvoljena. Javi svakako kako si prosao, bar da isteras neku satisfakciju.
 
Zdravo svima.

Evo prvo jedan mali update. Krivicna prijava je sada prosledjena Visem tuzilastvu u Beogradu i to odeljenju za visokotehnoloski kriminal.

Prosli put kada sam poslao poruku nisam imao vremena da procitam sve komentare i sad kad sam ih konacno procitao mogu reci da sam najblaze receno zbunjen i da cu dobro razmisliti da li cu vise bilo sta pisati na ovu temu. Moja osnovna ideja, kada sam otvorio ovu temu, je bila da vas upoznam sa neprijatnom situacijom koju sam doziveo i da skrenem paznju na to sta se moze desiti u servisu, kada odnesete kompjuter na popravku, cak i kada su u pitanju velike kompanije poput Win Win-a. Ovaj forum sam smatrao najadekvatnijim mestom za tako nesto. Medjutim sad vidim da ljudi ovde pisu svakakve gluposti tipa da nisam hteo da izvadim disk da ne bih izgubio garanciju za napjanje od 100e, odnosno mogucnost da mi ga zamene. Druze ti ako izvadis disk, gubis garanciju na ceo komp koji je u ovom slucaju kostao 250 000, a ne samo na napajanje, ali ni to ovde nije problem. Ova ismevanja poput "Uzdajem se u snagu cedulje NE DIRAJ. VAŽNO", i "Ništa tebe lično ne pravda što budeš glup, i onda očekivanje od nekog drugog da bude pošten", izvinite, ja ne mogu da razumem. Ali na kraju krajeva nije ni bitno.

U svakom slucaju za mene je neprihvatljivo potenciranje neke moje "krivice" od strane pojedinih clanova foruma. Ljudi, ja nisam prekrisio nijedan zakon. Ja sam se ponasao u skladu sa pravilima koje je propisao sam Servis. Ja sam verovao tom Servisu. Sa druge strane niko, NIKO iz tog Servisa nije imao prava ni da otvara, a kamoli da kopira moje podatke na neki njihov eksterni disk. A nije ni imao razloga jer je odmah utvrdjeno da je crklo napajanje. I tu je za mene kraj price. Taj neko je prekrsio zakon i ja cu se, koliko je u mojoj moci, potruditi da taj neko odgovara. To sto sam ja ispao naivan i imao poverenje u renomiranu kompaniju kao sto je Win Win, to je moj problem i ja sam zbog toga vec snosio posledice. Ali kao sto rekoh necu dozvoliti da se na to sto se desilo gleda kao na nesto potpuno normalno i ocekivano i da moze da prodje bez ikakvih posledica, jer je to veoma, veoma lose i pogresno. Koliko se secam, neko je vec ranije na ovoj temi napisao da je to isto kao kad zenskoj osobi kazete da je sama kriva sto je silovana jer je nosila kratku suknju?!?! Ja ipak ne bih koristio ovakva poredjenja jer su dela neuporediva, ali je isti princip prebacivanja krivice na zrtvu, sto je po meni neprihvatljivo.

Svakako sve vase predloge o enkripciji, vadjenju diska i slicno, treba uzeti u obzir kod ovakvih situacija.

Svako dobro!
Kao i svaki servis koji je besplatan, i ovaj forum je mesto na koje siroka masa ljudi dolazi da ubije vreme, zato sto ne kosta nista.

Kada negde postoji siroka masa ljudi, velika je verovatnoca da se nabasa na svakakve, pa i one koji misle da je kupac kriv kada ga prodavac zajebe ili prekrsi zakon.

A na kraju, na forumu sigurno ima i WinWin, Gigatron i slicnih botova...
 
Neverovatni komentari na nešto što je poprilično uznemirujuća stvar.

Tebi želim da što pre okončaš postupak.

Činjenica da si informatički pismen ne znači ništa , jer postoje informatički nepismeni ili slabo pismeni, koji računare koriste za delikatne stvari.
 
To što će neko da odgovara pred zakonom i plati neku kaznu, može da ne znači apsolutno ništa oštećenoj strani. U zavisnosti od podataka na računaru, plaćanje neke kazne može da bude nebitna stvar.
Iz tih razloga velike, ozbiljne firme stalno rade na edukaciji i obuci zaposlenih kako da postupaju sa podacima koje imaju, jer je upravo to najvažnije. U firmi gde radim dužim i službeni automobil; u slučaju krađe tog automobila dovoljno je da odradim proceduru prijave krađe i to je to, nikog nije mnogo briga. Kupuje se drugi, a kradeni naplaćuje od osiguranja.
Za logovanje na laptopu koristimo posebnu karticu sa čipom i sertifikatom na sebi, a u slučaju krađe laptopa i kartice zajedno, tada mogu da imam vrlo ozbiljne probleme. Tada se svi uključuju.
Hoću da kažem da je prvo svako od nas odgovoran za svoje podatke na računaru. Nikako se ne sme očekivati od drugih, nepoznatih ljudi, da o našim stvarima brinu više nego mi sami. U cilju zaštite podataka ljudi koriste i posebne "privacy" folije na ekranu; ima firmi koje to i zahtevaju ukoliko sam panel nije takav, a na drugoj strani imamo ljude koji daju računar sa bitnim stvarima i bez enkripcije nepoznatim ljudima u servisu.
Dalje, ne mora ni posao da bude u pitanju. Niko ne bi želeo da neko nepoznat ima pun pristup recimo njegovim porodičnim i fotografijama dece na računaru i sl.
 
Poenta ovog teksta je da tvoje pravo na privatnost podataka na računaru ne sme da zavisi od toga da li znaš da koristiš softver za enkripciju, da sakrivas fajlove i sl. Pravo na privatnost imaš nezavisno od toga.

Ako piše ne diraj, onda ne diraj , a ako i pored toga diras treba da se suočis sa posledicama toga .

To što je ovde žrtva, sticajem okolnosti, informatički pismena, ne menja ništa u principu na osnovu kog treba da se pristupi celom ovom problemu.
 
To što su ljudi ovde pisali kritički nikako nije isto što i pljuvanje.
Iako je dve godine stara, ova tema je aktuelna i dobra u smislu da ljudi shvate da sa svojim podacima na računaru trebaju da postupaju na isti način kao i sa ostalom imovinom. Pa i opreznije. Bar do skora najkorišćenija lozika na internetu je bila password ili 123456. Time su ljudi "zaključavali" svoje naloge sa svojim podacima, a sa druge strane svoj stan obezbeđuju posebnim vratima, bravama, kamerama i alarmima.

Pravo na privatnost jeste zagarantovana zakonom, kao i pravo na privatnu imovinu. Ali i pored toga, niko neće npr. ostaviti laptop na sedištu u svom automobilu i ostaviti automobil na parkingu nezaključan sa nalepnicom "ne diraj". Bez obzira što i u takvom slučaju pravo na privatnu imovinu postoji. Naravno da to ne daje lopovu nikakvo pravo da ukrade nečiju stvar, ali svejedno treba imati zdrav razum na osnovu vremena i društva u kome živimo. A vreme je takvo da nema mesta opravdanjima tipa "informatički nepismen, nije znao" i sl. Ako ćeš korsititi smart telefon i/ili PC, moraš da naučiš elementarne stvari oko bezbednosti svojih podataka. Slično kao što moraš da naučiš osnovne stvari oko bezbednosti u saobraćaju ukoliko želiš da upravljaš vozilom.

Inače svaki servis ima opšte uslove poslovanja i koliko mi je poznato, nijedan ne garantuje za podatke na računaru ili telefonu. To često naglase i na samom prijemnom listu koji potpisuje korisnik kada preda uređaj na servis. Tako da verovatno nije bilo ništa na kraju. Verujem da će neko ko je pravnik pronaći bolja tumačenja, ali je šteta već učinjena i tu nema neke pomoći. Šteta je u ovom slučaju neuporedivo veća nego kada je u pitanju druga imovina; u slučaju krađe vozila, ukoliko se vozilo pronađe vlasnik ga dobija nazad i sve je OK, to je to isto vozilo. Ukoliko je bilo osigurano, dobija se novac od osiguranja i sl. Sa podacima ne funkcioniše tako.
 
Nazad
Vrh Dno