Šta je novo?

Sinclair

Pa onda nije isti ;)

Imao sam negde 3" floppy externi za 464, mislim da sam ga poklonio...
 
Poslednja izmena:
Moj poznanik je napravio neki kontroler sa C64 i koristio kao programator za ves masinu par meseci. Da li je nas zezao ili je stvarno uradio u to nisam siguran...nisam video, ali smatram da nije nemoguce. :)

Bolje da je pravio od Spectruma, sav je gumen i vodootporan :d :D
 
ZX Spectrum , Jumping Jack Flash, JetPac, Atic Attack, i neprevazidjena Elite. Do danas nisu napravili takav space role playing. Al sam se patio dok nisam naucio sleteti na spejs stejsn.
 
Ah gumicar, imah ZX Spectrum koga pocetkom 90tih prodah jednom drugu kod koga nije preziveo ni nedelju dana... Takodje imah gomilu joistica ko ce ih sve nabrojati lomili su se svi ... Moj tada najbolji drug je imao C64 i dosta sam kod njega pikao igrica ali mi je iap ZX ostao u mnogo lepsem secanju, cak me malo podseca tastatura IBM T koga sada korstim na njega. Sve je crna a jos ima i fn dugme :)

Secam se da sam na ZX-u prvi put pokusao da nacrtam nesto na kompu to je bilo iskustvo morao si da krenes od vrha ekrana i da silazis liniju po liniju ...
 
Bese vreme imao ZX-a zatim i C64.ZX sam prodao a C64 jos stoji neradi mu jedna cia za tastaturu(brka slova) i imam disk drive za c64 ali sam diskete ispoklanjao kada sam kupio amigu.Dobra stara vremena mislim sta reci.
 
@ R U S - Bravo za URIDIUM, covece, ja sam totalno zaboravio tu igru, a bila je nesto sto je tako brzo trosilo vreme da je to neverovatno.

A sta kazete na PARALAX, to je bila jedna skroz sasava igra.
 
Samo da razjasnimo stvar oko grafike. Zx Spectrum je imao vecu rezoluciju od C64 tj 256x192Ali i poznati bag sa bojama koji kaze da u kocki od 8x8 tacaka mogu da se koriste samo dve boje. (kod spektruma je 1 Pixel bio 1 tacka)

Komodor je u kolor rezimima imao 160x200 tacaka s'tim sto je 1 tacka bila 2 pixela (jedan pored drugog - tako da mu je tacka bila u stvari pravougaonik) On je tu slika skalirao na 320x200 zato su pixeli na njemu bili krupniji i slika genelarno vise pixelisana. Ovom se jos treba dodati cinjenica da Spectrum nije koristio celu povrsinu za prikaz grafickih modova , tj. uvek je postojao border od par cm.

Tako da je slika na TV kod spectruma bila na manjem prostoru i sa vecom rezolucijom. S'te strane Spectrum je bio bolji od komodora ali je komodor imao vise boja i imao je ogranicenja u koriscenju boja kao spectrum ali su to bile 3 boje za 8x8 tacaka + 1 pozadinska boja za celu sliku.

Evo i par primera.
 

Prilozi

  • C64rambo_first_blood_part_2_01.gif
    C64rambo_first_blood_part_2_01.gif
    7 KB · Pregleda: 113
  • RamboZXSpectrum.gif
    RamboZXSpectrum.gif
    5.9 KB · Pregleda: 103
  • ZXRobocop2.gif
    ZXRobocop2.gif
    7.7 KB · Pregleda: 107
  • C64robocop_3_01.gif
    C64robocop_3_01.gif
    7.3 KB · Pregleda: 99
otkud ti to da je to bug "i poznati bag sa bojama koji kaze da u kocki od 8x8 tacaka mogu da se koriste samo dve boje."? inace super post!

i naravno nezaobilazna wikipedija :D - ZX Spectrum graphic modes
 
Poslednja izmena:
=Ivan=
"Komodor je u kolor rezimima imao 160x200 tacaka s'tim sto je 1 tacka bila 2 pixela (jedan pored drugog - tako da mu je tacka bila u stvari pravougaonik) On je tu slika skalirao na 320x200 zato su pixeli na njemu bili krupniji i slika genelarno vise pixelisana. Ovom se jos treba dodati cinjenica da Spectrum nije koristio celu povrsinu za prikaz grafickih modova , tj. uvek je postojao border od par cm"

Imao sam oba i oba su imala border oko dela ekrana na kome je bila grafika.Oba racunara su koristila celokupni graficki deo ekrana dok je border bio deo slike na kome generalno nije moglo da se uradi nista sem da se promeni boja.U kasnijem periodu je na C64 uspelo "hakerima" da postave sprajt u border ,sto po dokumentaciji nije bilo moguce, pa su u sprajtove ubacane tekstualne poruke ili su radjene animacije u sprajtovima pa je korisnicima izgledalo da C64 ima vecu rezoluciju.Da im nebi ostali duzni i maheri na dugi su provalili jos prostiji fazon za ispis u border zahvaljujuci brzem procesoru.Ovoga puta se trik sastojao u tome sto bi se preko interapta saznalo kad je elektronski zrak u borderu pa bi se borderu brzo menjala boja na osnovu podataka iz memeorije.Ovim nacinom se na c64 nije mogla dobiti tacka vec samo par raznobojnih linija u borderu.
Znaci da sumiramo graficki deo ekrana je bio tu negde kod oba racunara (nisam bas proveravao metrom) ispis u borderu su vec hakerski trikovi na oba racunara ali su koriscene razlicite tehnike vec prema mogucnostima masine. Inace border je mogao da se smanji samo na monitorima posto su isti imali mogucnost da rasire sliku sto na tv nije bilo moguce a da se isti predhodno ne otvori.Ista situacija je bila i sa amigom i ona je imala border ali je vec hardverski bilo omoguceno da moze da rasiri rezoluciju u border i da se pise po istom.Dakle da zakljucimo da border nije ogranicenje racunara vec je korisceno zbog tv aparata i obezbedjivalo je da cela slika koju racunar prikazuje bude vidljiva.
 
i na Atairju ST postoji gotovo celo jedno poglavlje u istoriji o uklanjanju bordera...

da ne duzim, i da mi silver opet ne prabaci kako trollujem sa atarijem svaki thread :p hackeri su uspeli da ukone sva cetiri bordera i povrh svega naprave full screen igre, fine scroll preko celog ekrana, 3D objekte... da bi se ovo postiglo na atariju koriscene su razne varijante ali poenta je da vas kod (asm code) mora biti usaglasen u takt sa elektronskim mlazom da bi u pravom trenutku uradili nesto (npr. prebacili sa 50Hz na 60Hz i time uklonili donji border)... tako da na kraju sa pocetne rezolucije 320x200 se stiglo do 416*276... prilicno impresivno... pogotovo multilayer scrool preko celog ekrana :p

http://www.tcs.ifi.lmu.de/~brandtf/papers/fullscreen.txt - heavy technical infos
http://www7.in.tum.de/~brandtf/ataridemos.html - i fin istorijski pregled (u flashu) "rusenja" jednog po jednog bordera ;)
 
Poslednja izmena:
Komodor je u kolor rezimima imao 160x200 tacaka s'tim sto je 1 tacka bila 2 pixela (jedan pored drugog - tako da mu je tacka bila u stvari pravougaonik) On je tu slika skalirao na 320x200 zato su pixeli na njemu bili krupniji i slika genelarno vise pixelisana.

Komodor je imao i pravi graficki mod od 320x200 sa dve boje (boja slike i boja pozadine) ekvivalentan Spektrumovom modu 256x192 sa dve boje. I sad... koji je tu komp imao "jacu" grafiku? ;) Znaci, debeljko 320x200x2, a Speki 256x192x2. Dalje... debeljko 160x200x4, a Speki... koliko ;) Eto, u tome je fora... kada se koristi debeljkova tacka od dva bita, ta dva bita mogu da imaju cetiri vrednosti 00, 01, 10 i 11. A jedan jedini bit moze da ima samo dve vrednosti. I to nije bag. Otud vise preciznijih, "nebagovitih" boja kod debeljka, ali naustrb rezolucije. Ostaje samo pitanje, zasto prozivodjaci igrica nisu koristili Komodorovu rezoluciju 320x200 sa bojama na isti "bagoviti", dvobojni nacin kao i za Spekija?

Pozdrav!
MrBigJump.gif


P.S. Naravno, ove dve i cetiri boje se podrazumevaju u matrici od 8x8, odnosno 4x8 tacaka po karakteru. A drugi karakter, pored prvog (ili treceg :D) moze da ima sasvim neku desetu boju i u jednobitnim grafickim modovima.
 
Zbunjujete me sad ovim pričama o tome ko je imao bolju grafiku.... ja sam baš godište ('71)koje je raslo u tim svadjama koji je bolji, spektrum ili c64... i vrlo se detaljno sećam svih tih rasprava... imao sam i jedan i drugi, a kasnije apple IIe :)... ali da se vratim na temu...

NIKADA u to vreme ni jedan Spectrum fan, čak ni oni najtvrdokorniji, nije ni pomišljao da spektrumovu grafiku spominje u tim prepirkama, jer to nije nikad bilo sporno.

Dakle, ni pod razno Sinclair Spectrum nije imao bolju grafiku od C64, to je bilo vrlo vrlo vidno u radu. A možete demonstrirati i sad sami sebi, ako pokrenete niki od emulatora, videćete jasnu razliku u korist C64. Dakle, Commodore je bio znatno "naprednija" mašina, imao je odvojene "procesore" :) za grafiku i zvuk (Sid, i VIC?) bio je čak i neki CIA kontroler kog pamtim po tome što je crkavao često ali se sećam da su bila na ploči dva identična jedan pored drugog (jedan je valjda kontrolisao disketnu jedinicu, a drugi joysticks i tape recimo) pa sam kad crkne ovaj za joystick mogao da izvadim ovaj drugi i da ga ubacim umesto pokvarenog kad baš zagusti :).

Mislim da je Sinclair bio tako popularan više zbog cene, onda preteče "portabilnosti" (mali, lagan, radio na malecki adapter), preteče "kompatibilnosti" (radio na svakom kasetofonu, joystick mu nije bio potreban), i preteče "open source-a" (bolji basic, gomila gomila igrica...).

Sve drugo je bilo na strani C64, bez sumnje.

Od igrica, ne znam koliko se sećate Bubble Bobble-a, Who Dares Wins II, 1942, Mickie na C64, i Chuckie Egg-a, Match Day i Match Point-a na Sinclairu?? To su stvarno bile dobre igre.
 
Poslednja izmena:
Da, definitivno je c64 bio mašina za igranje. Ali opet svaka čast programerima na spektrumu što su od tako siromašnog hardvera ipak uspeli da izvuku sve što se moglo. npr. iz običnog bipera su izvukli polifone melodije. Ipak glavna prednost je bio z80 procesor na 3.5mhz u odnosu na kilavi 6510 na 0.99mhz (u narodu poznat i kao "semafor" zbog svoja 3 8-bitna registra:-devil-: ) i veoma siromašnim setom instrukcija.
 
Ostaje samo pitanje, zasto prozivodjaci igrica nisu koristili Komodorovu rezoluciju 320x200 sa bojama na isti "bagoviti", dvobojni nacin kao i za Spekija?

Zbog sporijeg procesora, manipulacija tolikom količinom memorije bi proizvela loše rezultate. (pitajte vlasnike amstrada cpc) Zbog toga je uglavnom korišćen tekstualni mod za pozadinu sa redefinisanom grafikom umetnutom u karakter set + sprajtovi za pokretne objekte.
 
Zbog toga je uglavnom korišćen tekstualni mod za pozadinu sa redefinisanom grafikom umetnutom u karakter set + sprajtovi za pokretne objekte.

Da, da, svakako, nije koristen graficki mod 320x200, pa ni 160x200, vec su koristene pozadine sa promenjenim karakterima i sprajtovi, koji su mogli da budu multikolor, tj. 12x21 u 4 boje. U tome se spominje ona "rezolucija" 160x200. ALI, postojali su i hires sprajtovi od 24x21 u 2 boje - na to sam mislio (samo se nisam dobro "odrazio") kad sam spominjao graficki mod od 320x200. I jedni i drugi sprajtovi zauzimaju po 63 bajta u memoriji (tako su bili podeljeni blokovi), pa VIC-u i procesoru oduzimaju isto vreme za prikazivanje. Ali u svakom slucaju, slika bi bila monohromatskija, a na finoj grafici bi se spominjani "bug"-ovi vise primecivali. Mislim, verovatno... :crash:

Pozdrav!
MrBigJump.gif
 
Da, definitivno je c64 bio mašina za igranje. Ali opet svaka čast programerima na spektrumu što su od tako siromašnog hardvera ipak uspeli da izvuku sve što se moglo. npr. iz običnog bipera su izvukli polifone melodije. Ipak glavna prednost je bio z80 procesor na 3.5mhz u odnosu na kilavi 6510 na 0.99mhz (u narodu poznat i kao "semafor" zbog svoja 3 8-bitna registra:-devil-: ) i veoma siromašnim setom instrukcija.

Mi smo u školi (živeo sam tad u inostranstvu) imali BBC računare koji su imali sličan procesor - mislim da je bio moto 6502, i mislim da je bio mnogo "brz" u poredjenju sa C64-ovim 6510, ako se dobro sećam bio je "overclockovan" na 2MHz :) ... I na njemu su igre kao što je Pit Stop III radile slično kao na debeljku, i pored toga što je BBC imao za ono vreme neku ludačku rezoluciju (mislim čak i do 640 x nešto, možda grešim). Mislim da je C64 zapravo bio prilično dobra mašina, bez obzira na spor procesor (čak i za to vreme) - mislim da je sve to nadoknadjivano drugim stvarima koje su za ono vreme bile izuzetno napredne.
 
Najpopularnija trojka toga vremena kod nas spectrum48,c64,cpc464 dok je na zacelju nezasluzeno bila atarijeva serija osmobitnih masina koja je u sustini mozda najvise donosila po mogucnostima(po mom licnom misljenju).
Ajd sada oladite glave ,rat bio pa prosao ,sada se vode neke druge bitke dok nama ostaje lepo secanje na masine koje smo poznavali u bajt.
Dobra stara vremena.
 
"masine koje smo poznavali u bajt" - lepo receno ;)
 
Ha,secam se i ja nedelja popodne kada je isla emisja na 202-ci,koju je vodio Z. Modli i pustao ono krcanje u etar koje sam snimao pa je i radilo ponekad,extra uzbudjenje i aderanalin koji se dize svaki put da li i ako proradi kako ce da izgleda :) A jos i onaj pacijent Andirja Kolundzic koji je strucnjak za obezglavljivanje tj. nista ;)) Emotivna vremena...

btw gde je taj baja nestade u magli
 
Poslednja izmena:
Ha,secam se i ja nedelja popodne kada je isla emisja na 202-ci,koju je vodio Z. Modli i pustao ono krcanje u etar koje sam snimao pa je i radilo ponekad,extra uzbudjenje i aderanalin koji se dize svaki put da li i ako proradi kako ce da izgleda :) A jos i onaj pacijent Andirja Kolundzic koji je strucnjak za obezglavljivanje tj. nista ;)) Emotivna vremena...

btw gde je taj baja nestade u magli

Andrija Kolundžić (working independently in computer business)
http://multitvmedia.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

:)
 
Koliko ja znam, g-din Andrija Kolundzic je radio na nekoj televiziji u nekoj od nasih susednih drzava, Madjarka, Rumunija ili Bugarska, tako nesto. E sad, to je bilo pre dosta vremena, sta se izdesavalo u medjuvremenu neznam.
 
heh
valjda je svaki "ozbiljni korisnik" Spectruma tada imao bar microdrive (wtf kasetofon)
napredni Opus discovery(2 ili 1 floppy) i naravno multiface one (externo lepo parce hardvera sa nmi prekidacem i memorijom u koju se ucita prvo Ghost disasembler) zaustavis program u svakom momentu pogledas stanje registara ili snimis trenutnu poziciju na kas. microdrive ili floppy

rucno preklapanje donjih 16k ili gornjih 32k je omogucavalo da imas svoj OS :)
a polu profi tastatura (ines napr) ti je omogucavala da napravis pristojan racunar tog doba (ko se neseca zbog "zastite domace proizvodnje" bio je zabranjen uvoz racunara preko 64kb memorije) :p
 
Poslednja izmena:
E da ines tastatura kako sam ja to pokusavao da nabavim ali sam zakasnio.Par godina potom sam video jednog spekija u toj tastaturi uf ala je lepo izgledao.
BTW spectrum mi je bio prvi racunar i imao sam ups za njega. Bila neka sema u tehnickim novinama sa nicd baterijama iza ispravljaca i spekica radi bez struje kada zapne.
 
e to su bili dani... :) sta su sve ljudi radili i pravili sa svojim 8/16 bitnim racunarima :)

a ne ovo danas: kad treba da se grafitnom olovkom premosti kontakt - u jeeee - to je hirurski zahvat :D

a u ono vreme... :D vec ste dosta toga naveli (prosirenje memorije: piggyback...)
secam se da kad smo cackali po F030 ja i cale morali smo da pazimo na lemilicu koju koristimo jer je F030 maticna ploca bila 6slojna pa je mogla lako da se s**** sa "jacom" lemilicom... :d
 
Nazad
Vrh Dno