Šta je novo?

SAVETI ZA ROAMING (LETO 2009)

bolt

Slavan
Učlanjen(a)
08.11.2005
Poruke
184
Poena
320
Par saveta vezano za roaming.

Najbezbolnija roaming varijanta je ostaviti postpaid karticu kući i poneti prepaid broj.

Ako se već kreće u avanturu sa postpaid karticom paziti na sledeće:
1. treba se dobro informisati pre polaska koji je operater najpovoljniji za razgovore i gprs,
2. zatim doobro proveriti da li je na telefonu uključen neki servis ili program koji zahteva korišćenje gprs-a (npr. A-gps, push/pull mailova. itd.). Najbezbednije je isključiti gprs pre polaska i uključivati ga po potrebi.
3. Slanje MMS-a podrazumeva prenos podataka, čak i ako ne uspeš da pošaljes MMS, par pokušaja može da se nakuca i po par MB prenosa podataka.
4. Proveriti da li je uključeno preusmeravanje poziva na govornu sekretaricu ili neki drugi broj. Npr. ako se izgubi domet u roamingu (not reachable) i neko vas pozove, dobija sekretaricu i to je onda katastrofa, vama se taj poziv tarifira kao odlazni (po roaming tarifi) i dolazni poziv (međunarodna tarifa) - znači duplo tarifiranje!
5. Imati u vidu da obračun za roaming kasni, šta se plaća zna se na kraju meseca.
 
Za WinMobile korisnike:

Da biste bili sigurni da je GPRS off, i da neće biti protoka, koristite softver NoData (By Modaco).
Ovim softverom RUČNO disejblujete GPRS i MMS konekciju (svaku zasebno). Možete ih, po potrebi, ručno i uključiti.
Softver provereno radi.
 
Što je, u slučaju kada si u zemlji - lokalni poziv, a kada si u roaming-u MOC iz roaming-a.

Dakle - preusmerenje je VRLO tricky zanimacija ... ako ti treba preusmerenje - stavi ili "unconditional" pre nego što napustiš "home network", ili ga isključi potpuno!
 
@bolt
4: Preusmjerenje poziva nema veze s roamingom. Znači ma gdje dog bio telefon, preusmjerenje se plaća prema redovnom cjenovniku operatera za broj na koji je poziv preusmjeren.

Tako možda zvuči logično, ali nije u praksi.

Kada se naplaćuje preusmerenje na sekretaricu u roamingu:

1. Ako je uključeno NOT REACHABLE ide duplo tarifiranje (znači dolazni po međunarodnoj i odlazni po roaming tarifi) u slučaju kad se izgubi domet ili se ne odjaviš normalno sa mreže (npr. izvadiš bateriju). Ako se normalno odjaviš sa mreže tako što ugasiš telefon - onda se ne naplaćuje.

2. Uključeno preusmerenje NO REPLY, IF BUSY ide duplo tarifiranje na tvoj račun.

I kako je već naveo El Toro Loco ne naplaćuje se kada je preusmereno kao UNCONDITIONAL (CFU).



Još nešto cene roaminga na sajtovima operatera uzeti sa rezervom, to su orijentacione cene, jer kako se može predpostaviti roaming se partneru plaća u stranoj valuti.
 
Poslednja izmena:
Ako sam ja u Sao Tome i Principe-u, i telefon mi je ugašen, a aktivirano mi je preusmjerenje u slučaju nedostupnosti, nagradno pitanje glasi: koju mrežu je "uhvatio" ugašen telefon i prema tarifi koje mreže će se naplatiti preusmjeren poziv?

Ako si ga isključio u Srbiji i nisi ga palio celo vreme puta, mreža je ona sa koje si se odojavio. U tom slučaju je besplatno...

Koja je nagrada?:D
 
Da bi nastavili diskusiju na ovu temu, potrebno je malo elementarnog znanja o signalizaciji u mobilnoj telefoniji i "putu" poziva od pozivaoca do primaoca poziva.

Da pokušam da objasnim na najjednostavniji način - jesi primetio nekada, kada zoveš nekoga, da ti se desi da ODMAH dobiješ informaciju "Mobilni pretplatnik nije trenutno dostupan", a nekada čekaš, i mreža kuva i kuva i na kraju ti izbaci istu informaciju?

Ukoliko je telefon poslao "detach" informaciju mreži (odjavljujem se, javiću se kasnije), što se dešava pri normalnom gašenju telefona ili prebacivanju u offline/airplane mod, on se briše sa liste trenutno aktivnih IMSIja u mreži i pri pokušaju da ga pozoveš - centrala zna da se odjavio i ODMAH dobijaš informaciju da je nedostupan.

Ukoliko telefon nije poslao "detach" informaciju, centrala pokušava da ga traži tamo gde se poslednji put prijavio. Ako ga nađe - zvoni! Ako ga ne nađe (tunel, baterija, štagod), centrala traži ... i traži ... i traži ... i nakon određenog vremena odustaje i vraća informaciju "E, nema ga ... nije tamo gde je poslednji put bio, ne znam gde je ..." i zato čekaš malo duže na informaciju "Mobilni pretplatnik nije trenutno dostupan".

Sve je to jednostavno kad si u matičnoj mreži. Kad odeš u goste, stvari se malo komplikuju. Cela kvaka je u tome što, kada si u roaming-u, tebe servisira MSC stranog operatera.

Kada se odjaviš na "ispravan" način, strani operater šalje poruku domaćoj centrali "E, ovaj se odjavio, nemoj ni da ga tražiš. Javiću ti kad se opet javi, ako se javi". U tom slučaju, kada te neko poziva dobija ODMAH informaciju da si nedostupan i to je to. Put signalizacije počinje i završava se u domaćoj mreži.

Kada se ne odjaviš na ispravan način, mreža stranog operatera te traži tamo gde si bio, traži, traži i traži i kada te ne nađe ONA šalje informaciju da si nedostupan. Obzirom da nije otvoren govorni kanal, ta informacija se ne naplaćuje, ali ume da bude jako smešna, jer umesto na srpskom, informaciju o nedostupnosti dobijaš na saotomeiprincipijanskom jeziku ... :)

Ovo je sve još uvek DŽ! Gde počinje naplata? Kada u priču uđu i preusmerenja. Jer kad se prijaviš na stranu mrežu, matični HLR šalje sve informacije o servisima koji su ti dostupni/dozvoljeni na broju. Ako "kod kuće" nemaš aktivan DATA saobraćaj, na primer, nećeš ga imati i ni u roaming-u. Kako je preusmerenje jedna od najosnovnijih i najstarijih funkcija, to ćeš imati aktivno i omogućeno, sigurno.

I šta se sad dešava?

Ležiš ti pored hotelskog bazena na Sao Tome i Principe, ispijaš pinakoladu, protrči neki mali debeli amerikanac, šutne ti nehajno telefon u bazen i čuje se "buć". Pod uslovom da nemaš Samsung B2100 Xplorer, telefon od tog trenutka ne može da primi poziv, ali se nije odjavio sa mreže. Dok ti skačeš u bazen za telefonom i dereš se "a tebi ću mali, ****** mater posle", zove te neko na taj broj. Matična mreža ljubomorno konstatuje da si se poslednji put javio (a nisi se odjavio!) sa Kariba i prosleđuje poziv na lokalnu centralu. Lokalna mreža pokušava da te uhvati na hotelskoj baznoj stanici, pokušava, pokušava ... avaj ... ne znajući za dešavanja na bazenu, pokušava nekoliko puta, a onda konstatuje da si nedostupan. Tja ... takve stvari se dešavaju. I taman pre nego što javi "E, ovaj ti je nedostupan", seti se da proveri da se nisi možda preusmerio na neki broj, kad si nedostupan? Aaa ... jeeestee ... Koji broj? +38163909? BAM - rutira poziv ka +38163909. Srećom, taj broj nije nedostupan i javlja se sekretarica. Otvara se istovremeno i MTC i MOC govorni kanal i eto radosti na mesečnom računu, kad se vratiš sa odmora ...

Nadam se da smo sada razjasnili sve nedoumice oko preusmerenja u roaming-u.
 
Brate, ja radio tamo, i imao sam obuku, i sve to kapiram, tj skapirao sam kad sam trebao da krenem da radim...Ali ovo si mnogo bolje objasnio nego sto sam ja do sad ikad cuo... :)

Hehe, - "a tebi ću mali, ****** mater posle"... :)
 
Poslednja izmena od urednika:
@ El Toro:
Super si ovo objasnio :)
Ovo sam znao, a naučio na pomenutio način - višestrukom radošću na mesečnom računu :)

Imam jednu drugu enigmu (Telenor):

U romingu sam, recimo u Grčkoj (Zona 1). Ma odakle primio poziv - znam cenu - primenjuje se cena dolaznog poziva u zoni 1.

E, sad: Ako ja zovem, zanima me kako mi se naplaćuje:

1. Ako zovem u svoju matičnu zemlju (ok, i ovo je cena iz cenovnika - odlazni poziv iz Zone 1, pa tarifiranje 60+1...)
2. Ako zovem mob/fix pretplatnika u Grčkoj, u zemlji u kojoj sam.
3. Ako zovem Shaddow-a, u Sao Tome i Principe (pre obesne aktivnosti nespretnog, malog debelog Amerikanca) :) Ok, ako zovem nekoga u treću zemlju (recimo, iz Zone 5).
 
"Pravilo „Jedna zemlja (ili zona) – jedna cena“ glavno je obeležje Telenorovog roaminga. Zahvaljujući ovakvom tarifiranju u roamingu, korisnika minut razgovora košta isto, bez obzira na to u kojoj se mreži nalazi, koju destinaciju poziva, koje je doba dana, itd. Tako korisnici mogu da podese svoje aparate na automatsko biranje mreže i da uvek budu sigurni da će imati najbolji mogući prijem signala."

Nekada davno, postojala je razlika, da li je lokalni ili međunarodni poziv. Čak su postojale razlike od operatera do operatera u nekoj zemlji ... Onda su to promenili, podelili svet na 4 zone http://www.telenor.rs/?section=private&page=4230 i od tada nema tih trik pitanja više. Iz Zone 1 ti je poziv 84,9 RSD, pa gde god da zoveš (Lokal, Srbiju ili Sao Tome i Principe).

Interesantna kvaka je da je Sao Tome i Principe u Zoni 7 (http://www.telenor.rs/?section=private&page=1217) i da je poziv IZ MATIČNE mreže 144,90 RSD.

Ako zoveš Shaddow-a na mobilni - isto ti je (samo što on još i plaća roaming), ali ako ga zoveš na fiskni broj u hotelu (jer mu je, jel'te, telefon pao u bazen), jeftinije ti je da ga zoveš iz Grčke, nego iz matične mreže. Interesantno ... :)
 
Hvala, prertpostavljao sam da je tako...
Koliki je post potreban da se objasni ista stvar, ali za korisnike mts-a? Ako uopšte može stati u jedan post...
 
Želeo bi' samo da apelujem na neiskusne postpaid korisnike ili one koji se još nisu opekli :p da ovo shvate veoma ozbiljno. Recimo samo da sam na jednom putovanju računom platio i preplatio računom vrednost samog telefona :d
 
Ljudi, hoce li neko da mi kaze jel ima rominga ove sezone u crnoj gori, za Telekom me zanima, postpaid. Drugar mi rece da nema roming, malopre je dosao sa mora. Ne znam koliko je ovo tacno, posto mi je devojka na moru, a oboje imamo postpaid, pa da znam. Ja sam pratio nekoliko puta stanje, i skida mi besplatne minute i poruke kada je zovem ili saljem sms. bilo mi je pre 3-4 dana stanje oko 78 dinara i i dalje je toliko. Jel ima neko iz prve ruke da kaze, neko ko se vratio sa mora npr.?
 
Vrh Dno