Šta je novo?

Pomoc oko odabira hifi sistema

Da da nekada je sve bilo drugačije,sećam se kada sam ja počeo pre 30 i kusur godina da gradim svoj prvi audio sistem,celu srbiju sam obišao da pronađem i uklopim zvučnike i komponente,da napravim odgovarajuće kablove,pa menjaj i nadograđuj.Sada je sve drugačije tada nije bilo projektora i vrhunskih televizora nije bilo AV risivera već samo pojačala, bio je bitan samo dobar audio sitem a sada se sve to menja ljudi hoće da uklope i dobar video ugođaj.U ovim oblastima je sve skupo pa mnogi hoće da uklope i jedno i drugo za male pare što je nemoguće.Zato ne treba mnogo preterivati 800 e su male pare za to i treba krenuti od nečega pa ako se ispostavi kasnije da su zahtevi veći,menjati i nadograđivati.
 
Sa pojavom nosivih uređaja, opalo je interesovanje za kvalitetnom reprodukcijom zvuka, Hi-Fi i High-End. Normalno je da je poraslo interesovanje za multimedijalnu audio opremu, gde je vizuelna komponenta bila primarna u odnosu na zvuk, i pojavila se potreba za 5.1 - 7.1 - 10.1 - 100.1 sistemima (samo da je što više), da bi se mogao čuti efekat leta helikoptera u sobi kako preleće (Matrix prvi deo). Impresivan doživljaj zaista. Sve je postalo površno i bez suštine. Oči su postale glavne. I emocije su nestale. Sve je postalo brzo. Ćutiš 2 sata i samo gledaš. i tako prođe veče. Bez komentara. Dobro, neko voli i to.
Ko je jednom bio u prilici da sedi kod prijatelja audiofila, na slušanju muzike i razgovoru, to neće nikada zaboraviti. To je ta vrednost i lepota, gde sva čula uživaju, video - audio - gastronomija i intelekt. Kada se sretnu dvoje ljudi koji se ne poznaju i prilikom upoznavanja se prepoznaju da su audiofili, sve barijere padaju i njihova komunikacija postaje kao da se znaju od uvek.
Mala sociološka analiza, spontano izašla iz mene, posle 40 godina audiofilskog "staža", podstaknut @ivoludilo pisanjem.

Elementarna logika govori da čim uređaj ima mnogo mogućnosti u jednom uređaju, tu kvaliteta nema. Ali za kupca sa očima to nije problem, jer su stečene druge navike.
 
Pre mesec dana sam slušao Denon AVR-X4000 . Mogu da kažem da je baš ozbiljna mašina. Izobilje podešavanja i snage.
To izobilje podešavanja je degradacija kvaliteta zvuka, odnosno manipulacija napona i struje, po Ohm-ovom zakonu.
Svaki element kroz koji prolazi audio signal, unosi promenu u zvuk, tzv. "signature".
Zato se govori da je kod nekog pojačala zvuk obojen, otvoren ili mutan, dinamičan ili ne, ...
Audiofili uvek pitaju ili se interesuju, za kvalitet delova koji su zalemljeni na štampanoj ploči.
Naročito su bitni elektroliti, otpornici, kondenzatori i audio trafoi.
"Izobilje" podešavanja kod kvalitetnih uređaja i ne postoji.
Ekvilajzeri su besmisleni, podešavanje reznih frekventnih opsega.
Suština kvalitetne reprodukcije je što vernija reprodukcija originalnog zapisa sa audio nosača, bez intrvencije na uređaju.
Zapis zvuka kod video signala, zvuk je "kreiran" u studiju, i dodatni "dugmići" na AVR uređaju za intervenciju su ne bitni, ali su dobri za dodatnu zaradu.
Slika je ono što je bitno.
Pričati o kvalitetu reprodukcije zvuka audio signala, kada se koristi AVR uređaj, nema nikakvog smisla.
Mada može, kada može da se sluša i preko mobilnog telefona sa malim "bubicama "u ušima.
Sve može, nije zabranjeno, samo je pitanje kvaliteta.
Izobilje snage sam već objasnio, razliku između 1 W i 100 W.
Ljudi misle da pojačalo od 100 W ima više snage, od kvalitetnog pojačala od 200 W.
Razlog je veoma jednostavan.
Svaka distorzija zvuka izaziva bol u ušima, i efekat da je pojačalo "snažno", u odnosu na ono koje nema distorziju zvuka.
Iz ničega dobiti nešto, nikada nije moglo, sem u filmovima. Spajdermen, Betmen, Supermen, vampiri, ...
Ja sam slušao pojačala snage 1 kW na 4 Ohm-a veoma glasno, i mogao sam da pričam bez povišenja glasa, nisam se drao, i sagovornik je sve čuo bez naprezanja, nije prinosio svoje uho do mojih usta, da bi čuo šta pričam.
Zvuk je bio bez distorzije u celom frekventnom opsegu, do pune nazivne snage.

Kod zakona fizike, nema "rupa u zakonu" i "olakšavajućih okolnosti", da bi advokati mogli imati posla.
 
Brate, ala si se rasprdeo :D

Ovo je napisano bez namere za vređanjem, omalovažavanje ili slično. Više kao fora na tvoje kilometaske postove :D
 
...Svaki savet dobro dosao....
Ne kupuj ništa!
To je najsigurniji način da greške svedeš na minimum!

Sad kada sam video kolko tu ima strašnih stvari i babaroga ( kondenzatori, dugmići, frekvencije) i kolko ima prevara ( phase shifting, harmonična a, bogami, i neharmonična izobličenja) - ne samo da nikad više neću kupiti ništa, nego ću i ovo što imam da rasprodam.

Onda ima da kupim jedan akvarijum i u njega ću da uspem ribice, pa ću šnjima da se zanimam...

...a kad mi dosadi, ondak ću da prospem ribice i naspem paukove...i tako u krug...

A u međufazi može i hrčak
 
@Samo amater me podseti svojim opširnim i veoma korisnim postovima na jedan video koji je postavio Mend it Mark, koji sam u tom trenutku odgledao i koji je ubrzo (već sutradan) skinut sa YouTuba, navodno zbog autorskih prava na koje se pozvao Tom Evans, a sve zato što je Mark otkrio o kakvom se uređaju od 25000 GBP radi.
Srećom, neki su ga na vreme download-ovali i ponovo okačili pre par nedelja.😁


A ovo je Markovo objašnjenje za taj debilski potez


Pa koga interesuje, neka pogleda.🙂
Zanimljivo.🤔
Slika govori više od hiljadu reči.😉
 
Poslednja izmena:
@vladat1

Nema potreba da se ljutim. Svako pokazuje svoj nivo kulture i obrazovanja.
Voleo bih da me podučiš, i to što sam ja napisao, ti napišeš kraće, a da svima koji to čitaju bude razumljivo.
Bio bih ti veoma zahvalan.

@vladimirperic

Nadam se da i ti voliš da savet dobiješ od "stručnog i kompetentnog" lica, za problem/dilemu koju imaš.
Sa svojim opremom koju imaš, možeš raditi šta želiš.
Jedino te molim da se prema ribicama u akvarijumu ponaša odgovorno, sa pažnjom i ljubavlju.
One ništa nisu krive za tvoju "frustraciju".

@Shomi22

Problem nastaje kada se prevara otkrije. Kupiš neki uređaj sa punim poverenjem da je kvalitetan, veoma poznat proizvođač, i otkriješ da to nije tako kako je rečeno i reklamirano.
I osećaj je veom loš.
Današnja proizvodnja, fokusiram se samo na audio za komercijalnu upotrebu, uglavnom je bazirana u Kini i Vijetnamu.
To načelno nije problem, niska cena radne snage i sirovine/delova.
Ono što nije dobro je upotreba ne kvalitetnih komponenti, koje ne odgovaraju reputaciji proizvođača.
Glavni deo proizvodnje je testiranje komponenti, prilikom razvoja uređaja, koje daju dobar zvuk uređaju.
Svaki otpornik, kondenzator, elektrolit, tranzistor, lampa, ... ima uticaj na kvalitet zvuka.
Otkriti koji deo je najbolji za zvuk, je veoma dugotrajan proces, i finansijsko opterećenje za proizvođača.
Kvalitetni proizvođači svaki deo koji se ugrađuje u uređaj, kontrolišu pre ugradnje.
Ta kontrola se odražava i na cenu.
Kod masovne proizvodnje, ta procedura je izbačena, i ugrađuje se svaki deo po redu kako stigne iz kutije ili trake sa delovima ako se stafira - popunjava štampana ploča upotrebom mašine robota.
Rezultat je da levi i desni kanal nisu isti i da je "zvučna slika" pomerena u stranu koja je kvalitetnija. I tu nema pomoći.
Sa ovim saznanjem, savet i priča koji uređaj je bolji, u "entrry level" segmentu, deluje smešno i neozbiljno. Konfekcija.
Šta god da kupiš, pogrešićeš, Zato se ne treba brinuti. Kupiš šta ti se sviđa, po izgledu i ceni. Nema razloga da se odrekneš korišćenja.
Ni ja ne vozim Ferrary ni Rolls-Royce. A opet imam auto sa kojim sam zadovoljan i služi me dobro već 20 godina.
A vozio sam i Ferrary i Rolls-Royce, pa imam iskustvo o čemu se radi. Moj prijatelj ih ima, pa mi je dao da ih "probam". Nezaboravno.
Moji "saveti" i komentari su čisto akademske prirode. Saznati nešto što niste znali, neki od vas. Neki od vas znaju i mnogo više od mene.

Primetio sam da je čovek u videu, izbrisao informaciju sa dela koji je ugradio pri popravci, da se ne bi otkrilo koji deo je upotrebio za zamenu.
To je najbitniji deo videa.
Mali privatni proizvođači. entuzijasti, svaki bitan deo za zvuk, šmirglaju i skidaju ugraviranu informaciju o delu koji ugrađuju, da ne bi bili kopirani - pokradeni.
Pre par godina, čuvena firma CD/DVD uređaja, prodavala je kineski jeftin uređaj pod svojim imenom, i to za deset puta veću cenu. Firma radi i dalje.
Dosta o otkrivanju prevara poznatih proizvođača, pisao je Lukas Ficus, vlasnik Lampizator firme, iz Poljske.

PS. Slušao sam kutije Tom Evans-a. Radile su dobro.
Ostala elektronika je bila tako-tako. Jeftin dizajn, crne box kutije. Engleska škola, sve na kašičicu.
Moj prijatelj je bio njihov distributer.
 
@Shomi22

Ovde se sve vidi, šta dobiješ za 25.000 Funti



Pogrešio sam. Poslao sam isti video.
 
Primetio sam da je čovek u videu, izbrisao informaciju sa dela koji je ugradio pri popravci, da se ne bi otkrilo koji deo je upotrebio za zamenu.
To je najbitniji deo videa.
Nije Mark (majstor) obrisao, već proizvođač (Tom Evans), kako se ne bi znalo šta je ugradio (verovatno neko smeće), a samim tim da niko sem njih ne bi mogao da popravi. Naravno, nije postojala šema za popravku (što inače nije praksa kod ozbiljnih proizvođača), te je Mark “reverznom metodom”, nacrtao šemu i otkrio šta je ugrađeno od delova i popravio spravu, što je Tomu očigledno zasmetalo, pa ga je prijavio YouTube-u, koji je uklonio video.😉
U kontekstu elektronike “reverzni inžinjering”, je postupak koji podrazumeva:
  1. Analizu fizičkog sklopa - Prate se spojevi između komponenti na štampanoj ploči (PCB).
  2. Identifikaciju komponenti - Proveravaju se vrednosti i oznake delova (otpornici, kondenzatori, tranzistori, IC-ovi itd.).
  3. Izradu šeme kola - Na osnovu posmatranja i merenja, elektroničar izrađuje logički dijagram kola kako bi razumeo njegov rad i omogućio popravku.
Reverzni inženjering je koristan kada originalna dokumentacija nije dostupna, a uređaj treba popraviti, analizirati ili prilagoditi.

Inače, koliko je sklepano predpojačalo od 25000 GBP i slepac može da vidi, nažalost.
Što bi rekao Čkalja u “Vrućem vetru”, fušeraj.😁
 
Poslednja izmena:
@Shomi22

Apsolutno si u pravu.
Pogledao sam video, ali ne detaljno, u kontinuitetu, i shvatio sam o čemu se radi, pa sam poslao isti link, ali sam primetio da si to ti već poslao.
Treba se boriti protiv prevaranata, a ima ih mnogo.
Ko ima hrabrosti reći za neku poznatu firmu "da je Car go". Odmah bi izgubio reklame na svom websajtu, i napuštanje ostali firmi.
Novinari tu imaju veliku ulogu, ali za sopstveni interes.
Zato se investiraju velike svote novca za postizanje imena - branda, kada mogu upakovanu ciglu da prodaju.
Sada je jasno, koliko je ova tema značajna, i nije se pretvorila u "gubljenje" vremena,
Trud se isplatio.
Nekom će ovo što smo pisali koristiti, da ne veruju review-ima, već svojim ušima.
Skupi uređaji nemaju review-e. I to sve govori. Mada i tamo ima velikih prevara za velike novce.
Kada je otkriveno na merenju, da je integralno pojačalo firme Ypsilon ( cena 95.000 EUR) prevara i kopija Schnider-a iz 1960 godine, a review je napisan sa hvalospevima,
Stereophile je pukao kao časopis, i dobri novinari su ga napustili.
To se desilo i Srajan Ebaen-u, vlasniku 6moons-a, kada je napisao istinu o Pathos integralcu, da je "đubre"- moj izraz.
Treba prodati "smeće".

Sve što sam pisao, i tvoja podrška, govori da smo pisali na osnovu iskustva i dokaza.
Nije bilo zle namere, da neku firmu favorizujemo u odnosu na drugu.
 
Nije Mark (majstor) obrisao, već proizvođač (Tom Evans), kako se ne bi znalo šta je ugradio (verovatno neko smeće), a samim tim da niko sem njih ne bi mogao da popravi. Naravno, nije postojala šema za popravku (što inače nije praksa kod ozbiljnih proizvođača), te je Mark “reverznom metodom”, nacrtao šemu i otkrio šta je ugrađeno od delova i popravio spravu, što je Tomu očigledno zasmetalo, pa ga je prijavio YouTube-u, koji je uklonio video.😉

Dok je ovaca biće i vune, mada ne bi trebalo da štede na delovima za te pare
 
@diviner_golden

Da, spomenuo sam skretnicu. Ali nisam nikoga uvredio sa mojim komentarom.
Da li neko očekuje, da u tom cenovnom rangu, dobije kvalitetne delove?
Otvarao sam i mnoge čuvene i skupe kutije, i video šta stavljaju u skretnice. Kineski otpad sa temperaturnom vrednošću delova od 85 C.
Kad bi ljudi znali koliko se sketnica greje, i 200 C bi bilo malo.
Čuveni drajveri, Scan Speak Revelator, umesto bakra koristi aliminijumsku žicu, za navoj na cilindričnom delu koji ulazi u magnet. Sramota.
A 50% kutija na tržištu je napravljeno sa tim drajverima, uključujući i Wilson kutije, kao čuvene i veoma skupe.

Sam izraz "full range" za drajver je besmislen.
Ni jedan drajver NE MOŽE da reprodukuje frekventni spektar od 20 Hz - 20 KHz.
Jednostavno, ne postoji tehnologija, koja je u stanju da to mehanički omogući.
Kako dobiti visoki SPL kod tih drajvera. Nema šanse.
Ali postoje "fanatici" tih drajvera, Tannoy, Fostex, Lowther, i to je sasvim u redu. Ko im brani.
Ali tu zvuka nema.
Postoje i trosistemske kutije sa pojedinačnim drajverima, koji rade bez skretnice.
Kod njih je otpornost 29 Ohm-a. I to je najbolji zvuk. Slušao sam ih.
Samo se drajveri moraju preraditi, jer ih niko ne radi od poznatih firmi.
Imao sam priliku da slušam sve poznate svetske firme, koje proizvode kutije i elektroniku.
I mnoge vlasnike od njih lično poznajem.
Ne hvalim se. Tako se desilo.
nisam hteo da komentarišem dok iz prve ruke nisam poslušao "kako treba" full range zvučnik (hudyn je u pitanju.)
slažem se da je taj izraz besmislen.

moj način korišćenja zvučnika je u sobi koja nije akustički pripremljena, 20-ak kvadrata, nema puno mesta gde mogu da se pomere od zida (ni privremeno za vreme "ozbiljnog slušanja").
muzika se sluša uglavnom tiho, u najboljem slučaju na nekoj srednjoj jačini.
radeći neke testove, izgleda da ne čujem preko 16k tonove.

u skladu sa tim, ovakvi zvučnici su fenomenalni. izjava da tu nema zvuka je blago rečeno potpuno pogrešna.
ja ne izjavljujem da su to najbolji zvučnici na celom svetu ali zvuk je odličan.
mali su, ne treba im jako pojačalo, zvuk dolazi sa jednog mesta.
lično nisam verovao da tako "jak" zvuk izlazi iz tako malih kutija dok ih nisam poslušao.

jedino sam u dilemi da li da idem sa fosi audio v3 pojačalom ili da tražim neko polovno iz druge klase???
za probu sam ih slušao na fosiju i to je bio zvuk na koji sam navikao.
tom prilikom sam ih poslušao i na pojačalu koje košta 4-5 hiljada evra, jeste "masniji" zvuk ali nikada ne bih dao tolike pare za tu promenu.
 
@diviner_golden
Slušao sam i ja dosta "full-range" verzija kutija. Rešenje sa hornom, koja je savijena kao lula i slične varijane daju najbolji "efekat zvuka" jer tu nema zvuka, u audiofilskom smislu termina Zvuk.
Iz "full-range" drajvera no postoji mogućnost da čuješ artikulisan bass, a čim nema basa nema ni "podloge" za srednje i pogotovo visoke.
Govorim na osnovu kriterijuma za High-End audio, a ne za "kućne igračke".
I zvučnik u tranzistorima, onim malo većim što nose crnci u americi od pola metra dužine na ramenu, imaju "dobar zvuk".
Ja prihvatam tvoj izbor, da slušaš ono što možeš, i u uslovima koje imaš u sobi. Normalno je da nećeš uzeti podnostojeće kutije visine preko metar i više.
Ako malo bolje pogledaš audio sisteme na internetu, videćeš da se u Aziji najviše kupuju kutije oko 2 m visine, sa 4 posebne kutije, gde su 2 kutije od 2 m samo za bass.
Sobe su oko 50-70 m2. i to je nešto sasvim drugo. Znači kao jednosoban stan - jedna soba.
Da me neko pogrešno ne razume. To su ekstremi. Realan život, uključujući i mene, diktira sasvim druge mogućnosti i samim tim i izbor kutija i elektronike.
Na sajmovima, gledao/slušao sam većinom ono što mi je ne dostupne, koji nivoi kvaliteta zvuka postoje, da bih stekao iskustvo i "reference" za ocenu sistema koje čujem kod prijatelja.
Zato i plaćam kartu od 10-12 EUR da bih čuo sistem od milion dolara/eura.
Sistem od 3-5 EUR imam u kući i kod prijatelja, da bih to slušao na sajmu.
Praviti troškove na putovanje, isplati se samo da se čuju i vide ti "skupi" sistemi. I tu ima mnogo razočaranja i lošeg zvuka.
 
Pre svega Srecni praznici !
Hvala na diskusiji koja se rasplamsala😀
Jos uvek nisam nista resio po pitanju nabavke {sada jos teze😁) , u medjuvremenu su otisle sa oglasa QA kutije za koje sam bio zainteresovan.
Samo amater je spomenuo Kikija koji je sada u Player-u I on mi je savetovao set sa denonom 1700 I QA. Inace I meni je delovao kao prodavac koji nema interes samo da nesto uvali. Nisam nista tada slusao kod njih, jer sam otisao samo informativno, I nisam hteo I njih I sebe da maltretiram.
Elem, posto sam u zivotnoj fazi sa blizancima od po 18 meseci, sada a verovatno i sledecih x godina vreme nazalost nikako ne mogu odvojiti za preslusavanje setova. A hteo bih da nesto resim po ovom pitanju.
U medjuvremenu su se pojavile jos neke kutije na oglasima.. Ali sto kaze samo amater.. na review-ima sve dobro zvuci.
Stoga, znacilo bi mi da mi neko konkretno kaze sta bi eventualno mogao da trazim na osnovu mog prvog posta, pa da probam da nekako nadjem vremena da to konkretno I cujem.
Svakako vam puno hvala na diskusiji.
 
@Marzoran

Zahvaljujem na pohvali.
Obzirom da imaš dva Anđela, blizanca, zaboravi na kupovinu "muzike" sada. Namaš vremena od umora i nespavanja, kad da slušaš.
Kad su budni, smetaju. Kad spavaju, ne možeš.
Znači, bačen novac.
Potroši/investiraj novac u blizance, i to će biti najbolje investiran novac.
Plač dece i smeh ja najlepša muzika koja postoji (ljudski glas) i to "uživo izvođenje" u duetu.
Kad malo porastu, biće ti veće zadovoljstvo da sa njima zajedno slušaš i učiš ih.

Kiki je ostao isti, daje prave savete i hoće da pomogne. To me raduje da čujem.

Ako ipak hoćeš nešto da kupiš, u "makazama si".
Preko oglasa, zbog dobre cene, ne možeš da čuješ/slušaš.
Tamo gde možeš, cena je visoka.
Šta raditi?
Blizanci.

Puno pozdrava od mene.
 
Ja sam u plejeru pre 8 godina uzeo Klipsch RB81-II, prvenstveno zbog ograničenog prostora. Svirali su mi super sa 4 različita pojačala, i dan danas sam prezadovoljan. Ako nađeš polovne probaj da ih čuješ, trebalo bi da ti se uklope u cenu. Takođe listaj kupujemprodajem, mogu ponekad da se nađu skoro novi zvučnici viših klasa za 400-500e.
 
Pre svega Srecni praznici !
Hvala na diskusiji koja se rasplamsala😀
Jos uvek nisam nista resio po pitanju nabavke {sada jos teze😁) , u medjuvremenu su otisle sa oglasa QA kutije za koje sam bio zainteresovan.
Samo amater je spomenuo Kikija koji je sada u Player-u I on mi je savetovao set sa denonom 1700 I QA. Inace I meni je delovao kao prodavac koji nema interes samo da nesto uvali. Nisam nista tada slusao kod njih, jer sam otisao samo informativno, I nisam hteo I njih I sebe da maltretiram.
Elem, posto sam u zivotnoj fazi sa blizancima od po 18 meseci, sada a verovatno i sledecih x godina vreme nazalost nikako ne mogu odvojiti za preslusavanje setova. A hteo bih da nesto resim po ovom pitanju.
U medjuvremenu su se pojavile jos neke kutije na oglasima.. Ali sto kaze samo amater.. na review-ima sve dobro zvuci.
Stoga, znacilo bi mi da mi neko konkretno kaze sta bi eventualno mogao da trazim na osnovu mog prvog posta, pa da probam da nekako nadjem vremena da to konkretno I cujem.
Svakako vam puno hvala na diskusiji.

Ne znam iz kog si grada, ali mogu da preporučim iz Ćuprije jednog doktora medicine, koji je strastven ljubitelj Hi Fi ja. Uglavnom prodaje svoje viškove, a roba mu je baš kvalitetna. Ja od njega kupujem. Jako je prijatan a možeš i da preslušaš razne kombinacije.
 
@diviner_golden
Slušao sam i ja dosta "full-range" verzija kutija. Rešenje sa hornom, koja je savijena kao lula i slične varijane daju najbolji "efekat zvuka" jer tu nema zvuka, u audiofilskom smislu termina Zvuk.
Iz "full-range" drajvera no postoji mogućnost da čuješ artikulisan bass, a čim nema basa nema ni "podloge" za srednje i pogotovo visoke.
Govorim na osnovu kriterijuma za High-End audio, a ne za "kućne igračke".
I zvučnik u tranzistorima, onim malo većim što nose crnci u americi od pola metra dužine na ramenu, imaju "dobar zvuk".
Ja prihvatam tvoj izbor, da slušaš ono što možeš, i u uslovima koje imaš u sobi. Normalno je da nećeš uzeti podnostojeće kutije visine preko metar i više.
Ako malo bolje pogledaš audio sisteme na internetu, videćeš da se u Aziji najviše kupuju kutije oko 2 m visine, sa 4 posebne kutije, gde su 2 kutije od 2 m samo za bass.
Sobe su oko 50-70 m2. i to je nešto sasvim drugo. Znači kao jednosoban stan - jedna soba.
Da me neko pogrešno ne razume. To su ekstremi. Realan život, uključujući i mene, diktira sasvim druge mogućnosti i samim tim i izbor kutija i elektronike.
Na sajmovima, gledao/slušao sam većinom ono što mi je ne dostupne, koji nivoi kvaliteta zvuka postoje, da bih stekao iskustvo i "reference" za ocenu sistema koje čujem kod prijatelja.
Zato i plaćam kartu od 10-12 EUR da bih čuo sistem od milion dolara/eura.
Sistem od 3-5 EUR imam u kući i kod prijatelja, da bih to slušao na sajmu.
Praviti troškove na putovanje, isplati se samo da se čuju i vide ti "skupi" sistemi. I tu ima mnogo razočaranja i lošeg zvuka.
meni kao korisniku je potpuno svejedno da li zvuk dolazi od jedne membrane ili dve ili sto ili ih pojačava voight-ova kutija.
naravno pod uslovom da sve radi kako treba... a test slušanja je pokazao da radi kako treba.

ja govorim o upotrebi u kućnim uslovima i to u specifičnom režimu, mislim da je to bilo jasno. ne znam zašto ih porediš za "HE sistemima", a posebno ne znam zašto ih omalovažavaš.
navodiš isključivo mane kao da nemaju nijednu pozitivnu osobinu.
na kraju krajeva, mislim da bi i @Marzoran ovaj setup bio zanimljiv (tiho slušanje koje ne gubi karakter).
 
nezahvalno je bilo šta preporučivati na daljinu jer svako čuje drugačije...meni su "omiljene" na forumima teme "preporučite mi x ili y uređaj/gramofonsku glavu koji zvuči toplo ili detaljno"...neko voli mirniju/topliju prezentaciju, a neko voli da čuje sve po svaku cenu...

i nakon toga dobiješ takvu gomilu predloga i često za uređaje za koje znaš da ne zvuče onako kako bi pokretač teme želeo...čitav jedan spektar predloga koji veze sa životom nemaju i prave još veću konfuziju..

ali, to opet ne znači da uređaj koji ima recimo malo hladniji house sound ne može da zvuči i drugačije u nekom drugačijem sistemu....

u suštini šta god ti preporuče u plejeru, na primer, sviraće ok i korektno...da li je to tvoj ideal muzičke prezentacije, i koliko si novca spreman da ulažeš u hi-fi je pitanje na koje odgovor ne može dati nijedan forum...
 
@diviner_golden

Napisao si:
"meni kao korisniku je potpuno svejedno da li zvuk dolazi od jedne membrane ili dve ili sto ili ih pojačava voight-ova kutija.
naravno pod uslovom da sve radi kako treba... a test slušanja je pokazao da radi kako treba."

Uzvini, ali zaista ne razumem šta si hteo ovim da kažeš. Koje je poenta?
Ne interejute odakle zvuk dolazi-(izvor zvuka), samo da radi "kako treba?
Normalno je da će sve što može da radi - raditi, ali je pitanje šta za tebe znači "kako treba". Kako/čime to definišeš?
I buka je zvuk, ali nema muzike.
I sirena je zvuk, ali nema muzike.
A mi želimo da slušamo muziku, što vernije reprodukovanu, i uživamo u njenoj lepoti.
Da se prepoznaju instrumenti, njihova prirodna boja tona, i ljudski glasovi da su "ljudski", a ne da pevaju roboti, bez emocije.
Mnogi slušaju muziku preko mobilnog telefona, i uživaju.
Vole.
I ja nemam primedbi.
Ako bi počeli da komentarišu i porede zvuk iz telefona sa sistemima od komponenti, morao bih da reagujem.

Napisao si:
"ja govorim o upotrebi u kućnim uslovima i to u specifičnom režimu, mislim da je to bilo jasno. ne znam zašto ih porediš za "HE sistemima", a posebno ne znam zašto ih omalovažavaš.
navodiš isključivo mane kao da nemaju nijednu pozitivnu osobinu.
na kraju krajeva, mislim da bi i Marzoran ovaj setup bio zanimljiv (tiho slušanje koje ne gubi karakter)."

Kako ja da znam tvoje "uslove i specifični režim" da bih razumeo tvoje mišljenje i utiske o zvuku.
Moje izlaganje i poređenje, je na osnovu iskustva i slušanja sistema na audio sajmovima, gde su se izlagači maksimalno potrudili da prezentuju sistem i zvuk.
Ili kod nekog audiofila/prijatelja, koji ima sistem/komponente bolje od tvojih, ako ti to priznaš.
Ali to ne znači da će i zvuk biti bolji od tvog.
Poenta je da to shvatiš.
Ne sviraju komponente, već kako si sklopio sistem i ostvario sinergiju komponenti, koja je dala zvuk.
To je referenca.
Jedina nepoznanica je nivo mog znanja, kriterijuma i ukusa, i o tome se može polemisati.
Za tu polemiku, potrebno je da oboje u isto vreme slušamo isti sistem, i da ga komentarišemo.

Ni jednom nisam pomenuo nijednu firmu, niti sam poredio firme.
Nijednog učesnika u forumu, nisam uvredio, uključujući i tebe.
Samo sam komentarisao i iznosio svoje mišljenje.
Izlagao sam na akademskom nivou, principe kako odabrati komponente sistema, koji su kriterijumi, upoređujući ih sa vrhunskim sistemima.
Kad budeš čuo neki "referentni" sistem, bićeš u stanju da kritički doneseš mišljenje o svom sistemu, i to neće biti omalovažavanje, već istina i trenutno stanje.
Uvek se traže mane nekog sistema, jer uho to prvo detektuje.
Što manje mana, to je bolji sistem, i uživanje u muzici, "audio nirvana". Tu cena sistema nije bitna.
Ako slušaš samo jedan sistem, to je najbolje i bez mana, jer nisi čuo gore a ni bolje, pa neznaš.
"Tiho slušanje " je nedefinisan pojam, i nije validan za ocenu kvaliteta i karaktera zvuka.

Da objasnim termin "tiho slušanje".
Kod niskorezulutnih sistema, cenovni rang nije definisan niti bitan, na jednom nivou jačine zvuka, koja ti u tom momentu prija, i to smatraš tiho, u jednom trenutku će te iznenaditi iznenadno visok ton/zvuk, koji će ti zasmetati, i odmah ćeš uzeti daljinac da bi snizio jačinu zvuka. Čim je taj ton/zvuk prestao, nećeš ništa čuti, i ponovo ćeš povećati nivo jačine zvuka, da bi čuo.
Ovaj fenomen je svako ko sluša muziku doživeo, i zna o čemu pričam.
To se zove "Tranzijent" - razlika između najtišeg i najglasnijeg tona/zvuka tokom reprodukcije, koji se čuju i isto vreme.
I tu padaju mnogi "referentni" sistemi. Iznenada nestaju nisko energetski tonovi/zvukovi, i ponovo se pojave kada prestanu visoko energetski tonovi/zvukovi, bas i mid bas.
Nisko energetski su visoki tonovi, koji povuku iz pojačala do 20% energigije/snage-(max. 20W) za reprodukciju.
Visoko energetski tonovi su bas i mid bas, koji povuku iz pojačala 80% energije/snage - (preostala snaga u pojačalu) za reprodukciju.
Ako se sva energija/snaga iz pojačala utroši kod finala nekog muzičkog dela, i to potraje 30 - 40 sekundi, napon u elektrolitima opadne više od 50% - 80%, i potroši za basove i mid bas, i za niskoenergetske tonove ne ostane ništa od napona, i oni "nestanu" - ne čuju se.
Zato je bitno da "zapremina" elektrolita bude što veća, preko 100.000 uF. Ispod toga nije dobro, i to košta.
Tu je napajanje najveći krivac, jer se elektroliti ne mogu brzo napuniti - (50Hz) i dostići 100% vrednosti projektovanog napona, da bi tranzistori mogli da rade punom snagom.
Kod visoko rezolutnih sistema, tranzijenti su uravnoteženi i prijaju, i sve se čuje. U isto vreme čuješ i timpane, duvačku sekciju, klavir, ali i harfu, zvončiće, triangl i ostale niskoenergetske tonove/zvukove.
Ja sam slušao sisteme na kojima se čulo i disanje, udisanje i izdisanje pijaniste kroz nos, dok "u transu" uzvodi klavirski koncert.
Takođe i udah trubača ili saksofoniste, pljuvačku pevača kako je guta (Šaban Bajramović), zvižduk u poblici (Hari Belafonte), (Adele in Carnegi Hall), ... i činele koje ne zvuče kao da "pržiš kobasice" u tiganju.
Ako sve ovo možeš da čuješ na "full-range" kutijama, kaži mi gde si ih kupio i odmah ću ih i ja kupiti. Ne jedan par. Odmah dva, za rezervu.
Kao što vidiš, pojam "tiho slušanje " ne postoji.
Postiji samo "prijatno slušanje".
Godine čine svoje.
Postoji još i samo GLASNO slušanje kada budiš komšije.
Ali se Led Zeppelin, AC-DC, Metallica, Dire Straits, ... mogu i moraju slušati samo tako - GLASNO.
Tada proradi krv u venama, i krenu suze na oči.
I većina počinje da svira gitaru "na prazno".

@Marzoran će se sam izjasniti. U njegovo ime ne mogu komentarisati tvoje pisanje.

PS. Opet je bilo malo duže, ali ne umem kraće da pišem. Šta ću.
 
Ne znam iz kog si grada, ali mogu da preporučim iz Ćuprije jednog doktora medicine, koji je strastven ljubitelj Hi Fi ja. Uglavnom prodaje svoje viškove, a roba mu je baš kvalitetna. Ja od njega kupujem. Jako je prijatan a možeš i da preslušaš razne kombinacije.
Moze kontakt ako imas.
 
Otisao covek kupio Sonos 300.
 
Matematika:

1 W = log10 = 1
100W = log100 = Log102 ( 10 na kvadrat) = 2 log10 = 2x1= 2

Znači, pojačalo snage 100 W, samo je duplo jače od 1 W.

Ja se izvinjavam, jel može malo teorije iza ove matematike? Ali koncizno.

"Duplo jače" u čemu? Izlazu snage, potrošnji, percipiranoj glasnoći?
 
Да би се чуло дупло гласније треба 10х више снаге. 1 - 10 - 100 - 1000
 
@PPC

Duplo jače, u smislu SPL, Sound Presure Level, kako si ti rekao percipirana glasnoća, izražen u decibelima dB, nivo zvuka koji se u akustici/audio tehnici odnosi na lokalno odstupanje pririska nastalo pokretanjem membrane zvučnika, ili nekom eksplozijom, u odnosu na postojeći ambijentalni pritisal meren u bar, koji je atmosferska veličina, zavisna od nadmorske visine.
Svaki drajver ima u svojoj karakteristici vrednost za SPL, i snagu koju može da izdrži a da ne "pukne" - izleti špulna iz magneta.
Najbolje je to shvatiti / "osetiti" kod basa, zbog male brzine pokretanja membrane, max 3-a oktava (80 Hz).
Pokretanje membrane pokreće vazduh koji uši detektuju, i taj pritisak koji stigne u uho je SPL.
Uši su stano pod pritiskom, atmosferski pritisak, izražen u bar. Poznat ti je efekat kad se voziš u avionu, i kad se uši "zapuše" usled lokalnog pada pritiska, i sve čuješ kao kroz zvono, dok ne "otpušiš" uši, pokretanjem donje vilice.

Bilo bi hrabro i glupo tvrditi da se to odnosi na snagu ili potrošnju, koje su fizičke veličine.
Snaga pojačale u W je nešto sasvim drugo.

Ono što te je zbunilo, matematika koju navodiš, je samo način na koji se dolazi do vrednosti SPL-a, koje pojačalo daje.
Na primer. Koliki je SPL pojačala snage 500 W.
Log (ab) = Log a + Log b - (log osnove 10)
Log 500 = log (5 x 100) = Log 5 + Log 100 = Log 5 + 2 log 10 = log 5 + 2 x1 = log 5 + 2 - matamatika iz gimnazije. Iz Briggsovih tablica nađeš vrednost za log 5 i saberš sa 2

1. Naponska pojačala - nekvalitetna i loš zvuk
2. Strujna pojačal - kvalitetna i dobar zvuk
3. Digitalna pojačala - za izbegavanje, što dalje od njih, jer ona "rekreiraju zvuk" - digitalno uzorkovanje i rekreiranje sinusoide. Pokreću drajvere/zvučnike u koracima-iseckano, a ne kontinualno strujnom sinusoidom.
Sada trenutno popularna zbog velikih snaga. Samo za razglas na svadbama, stadionima, .... Audiofili to ne slušaju, niti kupuju digitalna pojačal za slušanje u kućnom sistemu. Mada ih ima, koji tokupuju i slušaju. Niko im nije objasnio o čemu se radi.
"Primitivci" su išli na klavirski koncert Mikhail Pletnev-a, čivenog ruskog pijaniste, održanog u Areni, gde je zvuk prenošen preko razglasa, i Arena je bila puna "idiota". Ali bilo je moderno pojaviti se. A i zarada je bila u pitanju. U Kolarcu bi morao da svira mesec dana, svaki dan, za isti broj publike za jedno veče.

Znači, zvučni pritisak, SPL, koji proizvodi pojačalo snage 1 W, je dulo slabiji od pojačala koji proizvodi pojačalo snage 100 W.
Sa porastom nadmorske visine, subjektivno se menja i SPL, zbog promene gustine vazduha, i pojačalo snage 100 W "zvuči" tiše.
Zato se i prave pojačala, monoblokovi snage 1000 W, da bi se mogao čuti zvuk bas drajvera od 15" odgovarajuće "glasnoće" i "zvučnog zadovoljstva".
Poznat ti je izraz "muljav" i nekontrolisan bas.
Pojačalo od 100 W ga ne može kontrolisati, kao pojačalo od 1000 W.
Koristim znake navoda, za određene pojmove, jer su žargonski.
Audiofili se tako izražavaju, kad opisuju da je zvuk "suv", "topao", "hladan", ...
Itd.
 
@PPC

Duplo jače, u smislu SPL, Sound Presure Level, kako si ti rekao percipirana glasnoća, izražen u decibelima dB, nivo zvuka koji se u akustici/audio tehnici odnosi na lokalno odstupanje pririska nastalo pokretanjem membrane zvučnika, ili nekom eksplozijom, u odnosu na postojeći ambijentalni pritisal meren u bar, koji je atmosferska veličina, zavisna od nadmorske visine.
Svaki drajver ima u svojoj karakteristici vrednost za SPL, i snagu koju može da izdrži a da ne "pukne" - izleti špulna iz magneta.
Najbolje je to shvatiti / "osetiti" kod basa, zbog male brzine pokretanja membrane, max 3-a oktava (80 Hz).
Pokretanje membrane pokreće vazduh koji uši detektuju, i taj pritisak koji stigne u uho je SPL.
Uši su stano pod pritiskom, atmosferski pritisak, izražen u bar. Poznat ti je efekat kad se voziš u avionu, i kad se uši "zapuše" usled lokalnog pada pritiska, i sve čuješ kao kroz zvono, dok ne "otpušiš" uši, pokretanjem donje vilice.

Bilo bi hrabro i glupo tvrditi da se to odnosi na snagu ili potrošnju, koje su fizičke veličine.
Snaga pojačale u W je nešto sasvim drugo.

Ono što te je zbunilo, matematika koju navodiš, je samo način na koji se dolazi do vrednosti SPL-a, koje pojačalo daje.
Na primer. Koliki je SPL pojačala snage 500 W.
Log (ab) = Log a + Log b - (log osnove 10)
Log 500 = log (5 x 100) = Log 5 + Log 100 = Log 5 + 2 log 10 = log 5 + 2 x1 = log 5 + 2 - matamatika iz gimnazije. Iz Briggsovih tablica nađeš vrednost za log 5 i saberš sa 2

1. Naponska pojačala - nekvalitetna i loš zvuk
2. Strujna pojačal - kvalitetna i dobar zvuk
3. Digitalna pojačala - za izbegavanje, što dalje od njih, jer ona "rekreiraju zvuk" - digitalno uzorkovanje i rekreiranje sinusoide. Pokreću drajvere/zvučnike u koracima-iseckano, a ne kontinualno strujnom sinusoidom.
Sada trenutno popularna zbog velikih snaga. Samo za razglas na svadbama, stadionima, .... Audiofili to ne slušaju, niti kupuju digitalna pojačal za slušanje u kućnom sistemu. Mada ih ima, koji tokupuju i slušaju. Niko im nije objasnio o čemu se radi.
"Primitivci" su išli na klavirski koncert Mikhail Pletnev-a, čivenog ruskog pijaniste, održanog u Areni, gde je zvuk prenošen preko razglasa, i Arena je bila puna "idiota". Ali bilo je moderno pojaviti se. A i zarada je bila u pitanju. U Kolarcu bi morao da svira mesec dana, svaki dan, za isti broj publike za jedno veče.

Znači, zvučni pritisak, SPL, koji proizvodi pojačalo snage 1 W, je dulo slabiji od pojačala koji proizvodi pojačalo snage 100 W.
Sa porastom nadmorske visine, subjektivno se menja i SPL, zbog promene gustine vazduha, i pojačalo snage 100 W "zvuči" tiše.
Zato se i prave pojačala, monoblokovi snage 1000 W, da bi se mogao čuti zvuk bas drajvera od 15" odgovarajuće "glasnoće" i "zvučnog zadovoljstva".
Poznat ti je izraz "muljav" i nekontrolisan bas.
Pojačalo od 100 W ga ne može kontrolisati, kao pojačalo od 1000 W.
Koristim znake navoda, za određene pojmove, jer su žargonski.
Audiofili se tako izražavaju, kad opisuju da je zvuk "suv", "topao", "hladan", ...
Itd.
Ја бих рекао да ти ту нешто не разумеш како треба. Појачало од 1w звучи дупло тише од појачала од 10w, а не 100w.
И друга ствар, снага звучника се не мери његовом "способношћу" да задржи у себи своју шпулну како си рекао (шта год то било), него "способношћу" да не изгори кад се пусти јак улазни сигнал. Када се чује из звучника крчање, то је по мом искуству зато што је појачало отишло у clipping, клипује, превише је појачано, значи крчи појачало. Звучник не крчи, он само изгори кад не може више да издржи струју.
Ето, толико од мене.
 
@PPC

Duplo jače, u smislu SPL, Sound Presure Level, kako si ti rekao percipirana glasnoća, izražen u decibelima dB, nivo zvuka koji se u akustici/audio tehnici odnosi na lokalno odstupanje pririska nastalo pokretanjem membrane zvučnika, ili nekom eksplozijom, u odnosu na postojeći ambijentalni pritisal meren u bar, koji je atmosferska veličina, zavisna od nadmorske visine.
Svaki drajver ima u svojoj karakteristici vrednost za SPL, i snagu koju može da izdrži a da ne "pukne" - izleti špulna iz magneta.
Najbolje je to shvatiti / "osetiti" kod basa, zbog male brzine pokretanja membrane, max 3-a oktava (80 Hz).
Pokretanje membrane pokreće vazduh koji uši detektuju, i taj pritisak koji stigne u uho je SPL.
Uši su stano pod pritiskom, atmosferski pritisak, izražen u bar. Poznat ti je efekat kad se voziš u avionu, i kad se uši "zapuše" usled lokalnog pada pritiska, i sve čuješ kao kroz zvono, dok ne "otpušiš" uši, pokretanjem donje vilice.

Bilo bi hrabro i glupo tvrditi da se to odnosi na snagu ili potrošnju, koje su fizičke veličine.
Snaga pojačale u W je nešto sasvim drugo.

Ono što te je zbunilo, matematika koju navodiš, je samo način na koji se dolazi do vrednosti SPL-a, koje pojačalo daje.
Na primer. Koliki je SPL pojačala snage 500 W.
Log (ab) = Log a + Log b - (log osnove 10)
Log 500 = log (5 x 100) = Log 5 + Log 100 = Log 5 + 2 log 10 = log 5 + 2 x1 = log 5 + 2 - matamatika iz gimnazije. Iz Briggsovih tablica nađeš vrednost za log 5 i saberš sa 2

1. Naponska pojačala - nekvalitetna i loš zvuk
2. Strujna pojačal - kvalitetna i dobar zvuk
3. Digitalna pojačala - za izbegavanje, što dalje od njih, jer ona "rekreiraju zvuk" - digitalno uzorkovanje i rekreiranje sinusoide. Pokreću drajvere/zvučnike u koracima-iseckano, a ne kontinualno strujnom sinusoidom.
Sada trenutno popularna zbog velikih snaga. Samo za razglas na svadbama, stadionima, .... Audiofili to ne slušaju, niti kupuju digitalna pojačal za slušanje u kućnom sistemu. Mada ih ima, koji tokupuju i slušaju. Niko im nije objasnio o čemu se radi.
"Primitivci" su išli na klavirski koncert Mikhail Pletnev-a, čivenog ruskog pijaniste, održanog u Areni, gde je zvuk prenošen preko razglasa, i Arena je bila puna "idiota". Ali bilo je moderno pojaviti se. A i zarada je bila u pitanju. U Kolarcu bi morao da svira mesec dana, svaki dan, za isti broj publike za jedno veče.

Znači, zvučni pritisak, SPL, koji proizvodi pojačalo snage 1 W, je dulo slabiji od pojačala koji proizvodi pojačalo snage 100 W.
Sa porastom nadmorske visine, subjektivno se menja i SPL, zbog promene gustine vazduha, i pojačalo snage 100 W "zvuči" tiše.
Zato se i prave pojačala, monoblokovi snage 1000 W, da bi se mogao čuti zvuk bas drajvera od 15" odgovarajuće "glasnoće" i "zvučnog zadovoljstva".
Poznat ti je izraz "muljav" i nekontrolisan bas.
Pojačalo od 100 W ga ne može kontrolisati, kao pojačalo od 1000 W.
Koristim znake navoda, za određene pojmove, jer su žargonski.
Audiofili se tako izražavaju, kad opisuju da je zvuk "suv", "topao", "hladan", ...
Itd.
Zamolio sam koncizno, jer zaista ne mogu da citam sve ovo.

SPL nivo ne moze dati pojacalo, niti i jedna elektronika, SPL nivo daje emiter. Svaka kutija ima svoju osetljivost, negde si i sam to spomenuo, da li je isti SPL zvucnika osetljivosti 80dB i 90dB ukoliko je pojacalo egal? Pa naravno da nije.

Ni cela "matematika" sa logaritmima malo nema veze s vezom, to sto si napisao ne dokazuje niti implicira ista. SPL se uvecava za 3 dB sa svakim uduplanjem "struje" (navodnici jer mi se ne ide u sitna crevca). Dakle 1W, 2W, 4W, 8W daju 3 puta po 3 decibela uvecanje SPL. U psihoakustici se uzima da je percipirano "duplo jace" kada je nivo +10 dB visi od osnovnog nivoa. To je malo ni tu ni tamo ali tako se uzima i verovatno si na to mislio, ali to je 1W i 10W razlika, ne 1W vs 100W, i ti logaritmi koje si naveo ne impliciraju to sto si pokusao da objasnis.

Ja se ipak bavim akustikom 15ak godina profesionalno, ne znam ni sam amaterski.

EDIT: za sve ljubitelje akustike izuzetno koristan sajt

Suprajs, suprajs...

U tehniku se razumeš, a u hajfaj jok...

Kako sad to?

XD

Screenshot 2025-01-14 155140.png
 
Nazad
Vrh Dno