Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

У еко-Норвешкој иду углавном Enyaq, Etron, ID5 и сл, јер испод две тоне електронског отпада није по мери савремене породице.
 

TopGear.com Electric Awards 2023: The Best EVs In The World Right Now​

BMW i7, Best Luxury EV
Mazda MX 30, Innovation Award
Reno 5 Turbo 3E, Best Retro EV
Tesla Model 3, Range Champion Award
Maserati GranTurismo Folgore, Best Electric GT
Hummer EV, Best Excess All Areas EV
MG 4, Best Everyday EV
Rimac Nevera, Chris Harris' Pick
Citroen Oli E, Best Electric Concept
Toyota Prius, Lifetime Achievement Award
Ford E Transit, Best Electric Van
Audi S1 Hoonitron, Best e-Racer
Jeep Avenger, Best Electric City Car

 
  • Ljudi umiru od nepoznate bolesti. Mislimo da su možda ćelije organizma zloćudne. (rak) Da li je moguće?
  • Who cares?!?
To ti je ta priča. Ne diraj ništa.
 
EV nisu ni politički, ni ekološki, već kao i svi automobili, prvenstveno tehnički projekat. I naravno ekonomski kao i svaki drugi proizvod

Razlozi koji se danas najčešće čuju i za i protiv EV, a nisu tehničke prirode su podjednako besmisleni. Pogon automobila ima zanemarljiv uticaj na skoro sve netehničke aspekte. Naravno da utiče i na ekonomiju (cenu), ali tu uvek treba uzeti u obzir i zrelost tehnologije, tj. koliko se dugo nešto razvija i koristi. Kao i spremnost određenog broja kupaca da plate nešto novo/skupo. Uostalom, trebalo je 100 godina da se izbaci olovo iz goriva za SUS motore, iako se od sredine 50-ih znalo koliko je štetno i kakve su posledice (i za ljude i za okolinu). To naravno ne znači da ostalim vrstama pogona treba dati 50+ godina kredita za trovanje, ali treba biti svestan da brži napredak nosi uglavnom više negativnih posledica. Mogli smo umesto ovakve auto-industrije stati pre 60 godina i reći da nema masovne proizvodnje dok ne napravimo Toyotu Prius :d

Električna struja i baterije su možda i najveći izum modernog sveta, imajući u vidu koliko olakšavaju život u svakom aspektu i da mogu da zamene svaki drugi vid energije koji se ranije koristio. Sa strane prosečnog korisnika, bukvalno jedina mana el. pogona u odnosu na SUS motor je duže punjenje, čak i sa brzim punjačima (20 min vs 2 min). I to je otprilike to. Ali isto tako i jedina prednost što se auto može napuniti bilo gde (kod kuće, na poslu, ispred supermarketa, na javnom parkingu...). Vozači u Evropi prosečno prelaze 30-40 km dnevno. Za taj način transporta ti treba bilo šta sa 4 točka (eventualno 3 :d ), krovom i klimom.

https://benchmark.rs/vesti/biznis/zasto-je-izgradnja-efikasne-mreze-punjaca-za-ev-skoro-nemoguca-misija/
I ovo je tehnički problem pre svega. Bakra zapravo ima više nego dovoljno, samo što ga nije lako (isplativo) pretvoriti u tolike kablove. Ali analizirati probleme i tražiti rešenja svih trenutnih tehničkih problema isključivo pomoću trenutno dostupnih/korišćenih tehnologija nema mnogo smisla.

Neće SUS motori nestati, niti će ih EV zameniti tako brzo kao što neki žele ili danas govore. Niti treba. Ali ne treba ni otežavati proizvođalima i kupcima EV da troše pare na ono što hoće. Nisu oni ni gori ni bolji od drugih. Ja sam za sve i svuda, pa nek svako kupi šta mu odgovara, a meni lično je pogon automobila zadnja rupa na svirali. Možda mi je jedino boja manje bitna
 
Jeste, ali u tom nekom proseku ljudi žive u stanu u stambenoj zgradi i parkiraju na parkingu ispred zgrade. A onda je malo teže da izbacuju motalice sa terase do parkinga.
A osim tog proseka od 30km dnevno (10-12k godišnje), ima dosta ljudi koji pređu i 3-4 puta više. Onda je jedini način da pune litijumske baterije na komercijalnim punjačima, ako ih bude bilo dovoljno.
Lično se nadam da će se relativno brzo naći bolja opcija od litijumske baterije; lošija praktično ne postoji.
 
Trebalo bi da je odnos kuća-stan oko pola pola, zapravo malo ih je više u kućama. A i gomila zgrada je sa 3-4 sprata i sopstvenim dvorištem. Ali nije to toliko ni bitno, poenta je da ti za EV punjač ne treba prostor i infrastruktura kao za standardne benzinske pumpe, i da ih možeš imati više u gradu. Upitno je samo da li ih može biti 10-20x više. Firma u kojoj sam radio (u Sremu) imala je na parkingu punjače još pre 10 godina.

Što se bilo kog proseka tiče, on sam po sebi ne govori mnogo, jer znamo da ima i ekstrema. I upravo zato nema smisla govoriti EM je bolji od SUS motora ili obrnuto (a tu su i hibridi i H2 i šta već), a da se ne uzme u razmatranje način korišćenja.

Kad su baterije u pitanju, i tu ne treba očekivati da će za 20 godina biti na nivo na kom su danas. Baš kao što je (bio) slučaj i sa SUS motorima i njihovom potrošnjom (snagom, zapreminom, kvalitetom goriva...).
 
Konkretno Beograd; daleko više ljudi živi u stambenim zgradama. Na NBG živi bar ~250000 ljudi. Sve sami soliteri. Tu je najteže rešiti infrastrukturu.
Za jedno mesto za punjenje koje recimo ima samo 4 brza punjača, da bi istovremeno mogili da pune punom snagom, treba ~1MW raspoložive snage. A pri tome, punjenje traje "samo" 10x duže nego da se napuni rezervoar. Dakle treba daleko veća infrastruktura. Ne može struja da se doveze cisternom, istoči u rezervoare i napuni u vozilo za 1 minut. Bar ne sa sadašnjim "modernim i zelenim" litijumskim baterijama.
Za sledeće službeno vozilo mogu da izaberem i neki hybrid; električno još ne pominju, verovatno i iz razloga što se i ne vidi kada bi infrastruktura mogla da postoji. Za hibride postoje subvencije, pa možda i zato mogu da se odaberu.
 
Hibrid, ako zanemarimo pricu o baterijama je jos i najprakticniji scenario.
Ne bacas energiju kocenja i gravitacije vec je koristis.
Mazda ima (vrv i ostali) interesantno resenje, videh kada sam dobio zamensko na servisu novu mazdu 3, na autoputu pri konstantnoj brzini od 4 gasi 2 cilindra + bekap sa el. motorom.
No opet je prosecna potrosnja bila preko 7 litara, mada treba uzeti u obzir da je auto i tezak.
 
Pa onda to i ne znači ništa. Isključena dva cilindra, radi i elektromotor i opet potrošnja preko 7 lit. Nikakav benefit...
 
Onda za ljude koji retko voze po autoputu, već uglavnom po gradu, jeste prednost.

Konkretno Beograd; daleko više ljudi živi u stambenim zgradama. Na NBG živi bar ~250000 ljudi. Sve sami soliteri. Tu je najteže rešiti infrastrukturu.
Za jedno mesto za punjenje koje recimo ima samo 4 brza punjača, da bi istovremeno mogili da pune punom snagom, treba ~1MW raspoložive snage. A pri tome, punjenje traje "samo" 10x duže nego da se napuni rezervoar. Dakle treba daleko veća infrastruktura. Ne može struja da se doveze cisternom, istoči u rezervoare i napuni u vozilo za 1 minut. Bar ne sa sadašnjim "modernim i zelenim" litijumskim baterijama.
Možda nema ni potrebe da ljudi koji žive u takvim naseljima kupuju EV. Ali opet se posmatra pogrešno. Ti ideš na pumpu samo da bi napunio rezervoar i pravi ti razliku da li to traje 2 minuta ili 20 minuta. Ako EV puniš na parkingu supermarketa, bioskopa, restorana, poslovne zgrade (privatni parking)... svejedno ti je da li punjenje traje 6 ili 60 minuta, pošto ćeš tamo provesti bar sat vremena. A Novom Beogradu može biti 500 takvih punjača. Geografski, ne znam za električnu infrastrukturu i mogućnosti. Tj. prilično sam siguran da nema načina da se u dogledno vreme obezbeđuje toliko struje za tu svrhu. Ali opet, nema ni potrebe. EV ne može i ne treba da bude jedini pogon automobila. S druge strane, da živim u kući (koja ima dvorište i garažu) ne bi me zanimalo da li u gradu postoje brzi punjači i koliko ih ima.
 
Konkretno Beograd; daleko više ljudi živi u stambenim zgradama. Na NBG živi bar ~250000 ljudi. Sve sami soliteri. Tu je najteže rešiti infrastrukturu.
Za jedno mesto za punjenje koje recimo ima samo 4 brza punjača, da bi istovremeno mogili da pune punom snagom, treba ~1MW raspoložive snage. A pri tome, punjenje traje "samo" 10x duže nego da se napuni rezervoar. Dakle treba daleko veća infrastruktura. Ne može struja da se doveze cisternom, istoči u rezervoare i napuni u vozilo za 1 minut. Bar ne sa sadašnjim "modernim i zelenim" litijumskim baterijama.
Cemu bi sluzili brzi punjaci medju stambenim zgradama?
Napuni ga za 10-20 min i onda treba da sidjes ispred zgrade da ga sklonis?

automobili na parkingu stoje parkirani od 24 sata verovatno bar 22-23 sata dnevno, za to vreme ce se dopuniti i na najsporijem mogucem punjacu.
dakle ne treba nikakva motalica sa kablovima vuci iz stana vec na parking mesta omoguciti spore punjace.

Ali za sve to ce se stvoriti potreba tek kada broj elektricnih automobila predje bar 50%, i onda ce bukvalno svako ispred svoje kuce moci da instalira punjac i izigrava mesto za punjenje uz naplatu pa puni komsija jer za to nece trebati komplikovani kao u slucaju pumpe u vidu resursa kao sto je zemljiste i infrastruktura.
pa i sada imas cak i manje restorane i kafane koje imaju po nekoliko punjaca.
 
Lično se nadam da će se relativno brzo naći bolja opcija od litijumske baterije; lošija praktično ne postoji.
Naravno da je najgora opcija, ekoloski gledano gora i od fosilnih goriva ali to vernici tehnologije i "progresa i napretka" ne zele da vide! Ne zele da vide koje korporacije, politicke i finansijske strukture leze iza ove price, koja ima sve samo ne ekolosku i ekonomski isplativu dimenziju. Oni samo slepo, kao i svi drugi "korisni idioti", ponavljaju ono sto im je servirano u opstoj medijskoj histeriji. Mozak u leru!
EV nisu ni politički, ni ekološki, već kao i svi automobili, prvenstveno tehnički projekat. I naravno ekonomski kao i svaki drugi proizvod
Razlozi koji se danas najčešće čuju i za i protiv EV, a nisu tehničke prirode su podjednako besmisleni.
Razlozi protiv, koji nisu tehnicke prirode, su besmisleni!!?? Wooooow! New level of ignorance! Congrats!
Sa strane prosečnog korisnika, bukvalno jedina mana el. pogona u odnosu na SUS motor je duže punjenje, čak i sa brzim punjačima (20 min vs 2 min). I to je otprilike to.
Jedina mana je duze punjenje!!?? Stvarno!? Dal je moguce da ovo neko napise!?
 
Ajde ponovo. Prosečan korisnik vozi 30-40km dnevno, po gradu/selu, do posla i nazad, prosečno ~50km/h. Ima otrpilike mesec dana temperature ispod nule i mesec dana temperature iznad 30°C. I da ne bude zabune, ovo nije samo prosečan korisnik, nego i većina vozača. Sad daj prednosti i mane svih vrsta pogona za ovu upotrebu, pa da završimo raspravu.

Što se ekologije, korporacija i ugrožavanja buudućnosti tiče, svaki proizvod koji kupiš je napravljan od materijala koji je negde iskopan. Ne postoji drugi način. Svi znaju gde se kopaju i kako se prave svi proizvodi koje danas koriste, ko profitira od svega toga, ali ispada da su samo litijumske baterije i EV problem. Ali dalja rasprava bi bila daleko van teme, a možda i protiv pravila foruma.

Sada Evropljani godišnje u proseku prelaze ~15% manje kilometara nego pre 20 godina. I prognoze su da će se taj trend nastaviti. Najbolji (trenutno jedini) način da se smanji negativan uticaj automobila (na ekologiju, zdravlje, gužve...) je da se smanji korišćenje automobila (i poveća trajanje vozila), a ne da se forsira ili zabranjuje određeni pogon.
 
Pošto je problematika EV blisku uvezana sa energetikom, da dam neki svoj sud/mišljenje.

Struja definitivno neće biti problem (bar ne u Srbiji, bar ne u narednih 30-ak godina). Već sada ima projekata u razvoju za bar 2500-3000MW vetra, koji bi koliko sutra krenuli da se grade da je papirologija lakša. EMS ima za sada upite za oko 15.000MW vetra, što apsolutno nije realno da bude sve izgrađeno- Na sadašnjih ~400, proizvodnja će drastično skočiti. Krajem godine se pušta u rad TE Kostolac B3, ponovo se razvija TE Kolubara B. Treba da se gasi TE Kolubara (A) - nekih 175MW, i TE Morava - 100MW. Oni već sad ne proizvode značajnu količinu energije, više ne rade nego što rade. Pominje se zatvaranje TE Kostolac A1, ali problem ostaje grejanje Kostolca i okoline pošto onda ostaju na jednom bloku (A2) pa u slučaju da je on u kvaru, nema grejanja.

Čak i da se sve ovo zatvori, to je ispod 400MW, samo TE Kostolac B3 će proizvesti više nego što oni sada proizvode. 2500MW vetra pravi oko 6.5TWh. Ne znam da li je neko ispratio, ali zakon o korišćenju OIE za vetroelektrane predviđa obaveznu izgradnju baterija snage 20% od instalisane snage elektrane, kapaciteta 2h (dakle, za 100MW VE, morate da izgradite bateriju od 20MW i 40MWh) - za sada je nejasno kako će se ove baterije koristiti, ko će njima upravljati i slično, ali moja pretpostavka je da će biti slično kao sa trafo stanicama kada se grade nova postrojenja, investitor gradi i predaje u vlasništvo EMS-u. To bi bila odlična ideja, EMS će moći da razvije mehanizme kojima bi obezbeđivao da baterije budu pune pred vrhove potrošnje tako da će se ređe koristiti najskuplje elektrane za pokrivanje tih vrhova.

Što se tiče samih vozila, mali gradski automobili su kao izmišljeni da budu EV. Domet od 150-200km je sasvim dovoljan, ko ima kuću ili garažu da ga puni nema nikakvih problema u startu. Ko nema, treba da osmisli neku aktivnost na svakih par dana da ode da dopuni auto na par sati što po meni nije preteško. U krugu od 2km od stana imamo bar 3 tržna centra sa punjačima, da li ima još nekih mesta gde može auto da se napuni nisam istraživao, ali verujem da bi moglo. Garažu imam, ali bi paradoks bio to što bih u slučaju da imam EV, mali (jeftini) gradski auto trebalo da držim u njoj, a skuplji veći auto van garaže. Ono što jeste problem su duga putovanja i po meni nisu još uvek dorasli automobili tome. Ja sa porodicom relativno često idem na duže ture, veliki je auto i bude oooozbiljno natovaren (kampujemo). Sada sa punim rezervoarom pređem oko 1000km, i dopunim se za par minuta (pauza za wc). I iako je tačno da može da se isplanira neka malo duža pauza, nama lično to trenutno ne odgovara jer je klinac jako mali pa gledamo da putujemo kada spava i onda nam je značajno produženje puta od 2h jer ume mali da bude jako nervozan ako se probudi a još imamo par h da se vozimo.
 
@Space Beer

1. Iz kojih izvora treba da stigne struja za sva EV koja bi, prema vernicima progresa, trebala da spasu planetu i zivot na istoj!?
2. Koji je uticaj, na sva tri roka, tih izvora na prirodno okruzenje i ekonomije drzava koje treba da posluze kao izvor sprdnje sa litijumskim baterijama?
3. Koliki je "enviromental impact" proizvodnje i eksploatacije EV vozila u odnosu na druga?

...samo nekoliko pitanja, kad na koja odgovoris sebi sa malo otvorenim umom, neces lepo spavati. Guglaj brate, ima mnogo lepih analiza, ima mnogo lepih istrazivanja, ima faktografije koliko hoces. Ako ces da nastavis da bljucas mainstream media EV cars pricu, nemoj. To mu danas dodje kao uvreda za inteligenciju. Jednako kao i ravnozemljasi, samo su oni druga strana medalje.
 
Poslednja izmena:
@daxyco, ti si kandidat za EV, jer imaš drugi auto SUS. Danas mnoge porodice imaju po 2 automobila, tako da je očekivano da će prvo tu da krene tranzicija, kao i dostavne kompanije i slično. Nama je struja mnogo jeftinija od goriva, jer je proizvodimo, gorivo ne, i tako će sigurno ostati jedno duže vreme. Razlika neće biti drastična kao sad, sad je nenormalno, sa 300€ na 20€ spustiti troškove mesečno, i to da budeš u prilici da voziš tehnološki neviđeno napredniji i brži proizvod.
 
Iskreno, bio bih da mi je trošak za gorivo za drugi auto iole značajan. Taj auto pređe godišnje 6-7 hiljada km maksimalno, potrošnja 7-8l, izađem možda na 700e godišnje potrošnje, a sam auto vredi 3-4 hiljade evra. S druge strane, nabavka polovnog ev da bude mlađi od 7-8 godina (da budem koliko toliko siguran da baterija neće uskoro da crkne) me košta 10k ili čak i više, a sve da bih uštedeo 40-50e mesečno. Ne isplati mi se.

Kad bih planirao da kupim novi sus auto za grad danas, koji košta 15k, da prelazim sa tim autom 15-ak hiljada km godišnje, pa da krenem tu da preračunavam troškove, možda bi imalo smisla. Za sada, stativa.
 
@Marti

1. Iz nove generacije (malih, modularnih) nukelarnih reaktora. Čistije i sigurnije od bilo čega drugog. Jedino što je (još uvek) malo skuplje. Ali ekologija nema cenu ;)
2. Na prirodno okruženje je manje više isti, na ekonomiju verovatno negativan. Otrpilike koliko je negativan i uticaj odustajanja od investiranja u nove tehnologije. Pravi problem nije (preveliko) forsiranje EV, već najavljena zabrana SUS motora (koja je ovih dana odložena, a verovatno će bar još jednom). S druge strane, podjednako negativan uticaj na krajnjeg kupca ima i guranje novih regulativa. Zato skuplje plaćamo SUS motore koji nas manje truju.
3. Negativan uticaj EV tokom svog radnog veka, u odnosu na druge pogone (nafta, gas, vodonik, hibridi...) je sličan. Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji. Mislim da su trenutno hibridi najbolji po tom pitanju, što samo po sebi govori da druga dva ekstrema nisu mnogo lošija. Verovatno je LNG isto tu negde, možda je on čak i bolji od hibrida, ali retko gde se uzima u razmatranje.

S tim da ja otpočetka govorom o EV isključivo sa aspekta korisnika/vozača, pošto sve pada u vodu kada imaš/nemaš ljude koji su spremni da plate određen proizvod. I ne zanima ih kakav je uticaj na bilo šta što nije direktno povezano sa njihovom svakodnevicom. I to je tako za veliku većinu. Baš kao što apsolutno nikoga ne zanima kako i odakle je nafta koju sipaju u rezervoar došla do pumpe ili kako su iskopani i obrađeni aluminijum i čelik u kanti na 4 točka. Postoji tehnologija i da EV budu daleko čistiji, samo što bi njegova cena bila bar 2x veća (a i ovako je skuplji od SUS varijante). Ali istom metrikom bi i kola sa SUS motorom bila 2x skuplja, ako bismo gledali da nemaju previše negativan uticaj na prirodu i društvo.

Ja ne znam zašto ti misliš da sam ja zagovornik EV? Više puta sam napomenuo da mislim da je najbolje da imamo sve vidove pogona dostupne, baš kao i sve izvore energije (preko uglja i nafte, do panela i nuklearki). Jer mislim da je to najbolji način da se dođe do većih otkrića i unapređenja u svakoj od tih oblasti. Današnje baterije jesu loše, ali ako ih uporediš sa onime što smo imali pre 50 godine, neuporedivo su bolje. Tako da i mišljenje da će ostati na ovom nivou u narednih 20-30 godina i da zbog toga nema smisla ulagati u EV nije baš opravdano
 
1. Iz nove generacije (malih, modularnih) nukelarnih reaktora. Čistije i sigurnije od bilo čega drugog. Jedino što je (još uvek) malo skuplje. Ali ekologija nema cenu ;)
OK, sad vidim da bas nista ne znas na ovu temu i da samo ponavljas ono sto woke EV fanatics lazu po medijima!
Ja ne znam zašto ti misliš da sam ja zagovornik EV?
Mozda po tome sta si pisao u ovoj temi!?

Da se razumemo, ja nikako nisam protiv tehnoloskog razvoja! Protiv sam malignog nasrtaja mesavine politike i biznisa, koji prodajuci vam extremno toksicne litijumske baterije i plasticne automobile bez privatnosti, a bez realnog ekoloskog pokrica u proizvodnji i eksploataciji, uteruju pare u svoj dzep, oduzimaju vam jos jedan delic privatnosti "zbog vaseg dobra" i naravno pokusavaju da vam legislativom namecu sta morate da mislite i govorite o ovoj temi.
 
Meni deluje da jesi protiv tehnologije sa ovoliko emotivno toksičnim postom. Koliko litijumskih baterija trenutno imaš u svom vlasništvu i koju bateriju ima uređaj sa kog si napisao ovu poruku?

Litijum je samo jedan stepenik koji će da se prevaziđe. Koliko starog ulja se samo prospe u zemlju na svakom malom servisu običnog auta? Koliko filtera se baci? Od toga verovatno niču ljubičice?

Postoji odličan film na temu početaka eksploatacije nafte u US, zove se There will be blood. Najtoplije preporučujem.
 
Koliko starog ulja se samo prospe u zemlju na svakom malom servisu običnog auta? Koliko filtera se baci? Od toga verovatno niču ljubičice?
Ne baca se nista, reciklira se gde je regulisano.
Inace mazivna ulja se mogu beskonacno reciklirati.
 
@nidza
Recimo da ako si cuo za izraz "early adopter", onda sam ja definicija toga u zadnjih bar 40 godina. Tako da nikako ne stoji da sam protiv tehnologije, naprotiv!
Sto se tice poredjenja litijumskih baterija u automobilima i ostalim malim uredjajima koje imam, to apsolutno nisu stvari za poredjenje, malo si pomesao babe i zabe u svakom smislu i ne, ne pisem sa mobilnog.
Nemam nista protiv nekih drugih baterija, ako mogu da se recikliraju i ne predstavljaju opasnost za okolinu na isti nacin kao potroseno nuklearno gorivo, kao litijumske! Velika razlika! Nemam nista ni protiv struje, izmenicne i naizmenicne i necu praviti turneju po Srbiji na kojoj cu ubijati slonove iz litijumskih baterija!
Vidim da ti je Duke vec odgovorio za ulje pa ja ne bih.
Ne vidim sta je to "emotivno toksicno" (nisam siguran da tako uopste moze da se napise u srpskom i da ima smisao, al ajde) u mom postu. Siri kontekst, visedimenzionalnost odredjene pojave (EV) u raznim kontekstima itd. Sve to zanemarujete ili jednostavno niste upoznati. Vi samo mislite da je benefit tehnologije ono sto vam se kaze. Na vasu veliku zalost, iza svega toga postoji mnogo siri kontekst koji ako vi ne mozete da vidite ili ne zelite da vidite, ne znaci da postoji. Postoji itekako! Nikakva teorija zavere ili slicno, da predupredim neke ovde. Medjunarodni politicki i ekonomski odnosi su daleko kompleksniji i mracniji od onoga sto vam se servira preko kontrolisanih medija.
 
Ne baca se nista, reciklira se gde je regulisano.
Inace mazivna ulja se mogu beskonacno reciklirati.
Litijum se može beskonačno reciklirati takođe, a u najavi su još neki drugi tipovi baterija. Svakako smo sad kao u 1920. godini sa sus, i tad je bilo sigurno antiprotivnih glasova razuma kao @Marti Misterija.

I dalje je najveći problem svake diskusije apokaliptičan scenario milijardu EV na litijumske baterije iz 2008. godine, sa elektro kapacitetima za punjenje od juče, a mi uskoro nećemo videti ni 1% udela tih vozila na planeti.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Litijum se može beskonačno reciklirati takođe, a u najavi su još neki drugi tipovi baterija. Svakako smo sad kao u 1920. godini sa sus, i tad je bilo sigurno antiprotivnih glasova razuma kao
Litijumske baterije se mogu reciklirati ali ne i litijum iz tih baterija. On se vadi i skladisti na isti nacin kao i potrosene sipke iz nuklearnih centrala. Velika razlika!
 
Odakle je ta informacija?


Potpuno drugi nivo održivosti i reciklaže nas tek očekuje. Biće neka cena plaćena, kao što je plaćamo ceo jedan vek sa svim minusima fosilnih goriva, pa eto tu smo gde smo, nikad nam bolje nije bilo u odnosu na bilo koji trenutak iz prošlosti, i taj dugoročni trend se ne menja.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Koliko sam pratio, negde 10% litijuma može da se reciklira. Jedino ako se nešto značajno u međuvremenu promenilo.
 
Nazad
Vrh Dno