Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Stvarno je budalaština da naplaćuju po minuti na punjaču... o_O
 
Koju App sa PlayStore za pregled punjača i statusa istih koristite za Srbiju?
Ja sad probao Orion eMobility app zaintrigiran naplatom koju je @nemanja-992 obrazložio, i kako shvatam oni su deo neke mreže? ...kad se odzumira mapa, prikaže punjače i u okolnim zemljama pa i EU.

Ako administracija misli da je reklama, neka briše post.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
@nemanja-992 a kada puniš kod kuće?
Tj koliko su kw ti redovni kućni punjači?


Vidim da Mercedes trenutno uz svoje EQ automobile isporučuje zidni punjač od 22kw. Kolika angažovana snaga na kućnoj instalaciji je potrebna za ovo?
 
Stvarno je budalaština da naplaćuju po minuti na punjaču... o_O
Nije, odlican sistem koji bi mogli i u EU da primene.
Odem popodne do Lidl koji jedini ima punjace u radijusu od 1km, dodje gosn Tesla, nakaci i ode gazda kuci.
Sutra prepodne odem opet do Lidla jer zaboravih nesto, isti gosn Tesla pun a gazde nigde, jer placa na kW a ne vreme, on kao clan biblioteke, .... njega.
A Lidl ima samo 2 prikljucka i svi iz kraja tu "tankuju".
U Nemanjinom slucaju je katastrofa, no kada pogledas gore naveden primer...
 
  • Like
Reagovanja: mnt
U Lidlu mozes puniti 1h, nakon toga se prekida punjenje. Moras doci do auta i opet otkaciti pa zakaciti punjac da bi se nastavilo punjenje.
Mislim da je po kw pravi način naplate. Isto kao sto neko vozi spprije, manje trosi, manje plati, tako bi u ovom slucaju bilo. Plati koliko si potrosio. Ovo po min trenutno odgovara nekom ko ima veliku bateriju i veliku brzinu punjenja.
Ja 1h punjenja na punjacu od 150kw placam 6000din i pri 120kmh na AP mogu preci 150km, a lik sa Teslom S, EQS i slicni mogu preci 500km.
 
Razumem ja tvoj problem, uporedio sam ga sa lokalnim kontra problemom.
Ti kazes bolje na kW, ja mogu reci sto nisi kupio Teslu :)
U bilo kom slucaju ce uvek biti nezadovoljne strane.
 
Na stranu što izvozimo od jesenas svaki dan, što znači da ima više nego dovoljno.:)
Struju izvozimo od jesenas ali ni to neće večno trajati.
Cela afera oko EPS-a je kontrolisana tako da bahati pečenjar i paraziti skrenu pažnju javnosti sa izvora problema, a to je katastrofalno vođeno mi(6)nistarstvo, kao i sama Vlada.
Bolje sebi da plaćamo energent iz sopstvene proizvodnje, nego energent iz uvoza, zar ne, jer nafte nemamo, ali struje da.
A odakle nam ta struja? Da li možda potiče iz 100% zelenih izvora ili je ipak najvećim delom dobijena sagorevanjem (''adidas'') mešavine sve lošijeg uglja i zemlje?

Setite se samo kovid zaključavanja od pre 3 godine, kada su u svim većim gradovima rušeni rekordi aerozagađenja a saobraćaj (SUS) je funkcionisao na apsolutnom minimumu. Decenijama je jasno da (na ovim prostorima) vazduh u najvećoj meri zagađuju TE, industrija i individualna ložišta a ne automobili, pa makar to bili EURO 3 i 4 krševi, koji su i dalje dominantni na našim putevima.

Mi kao država i društvo imamo neuporedivo veće ekološke probleme od vozila (SUS), a pored svih tih problema moramo da se odbranimo i od ''litijumske priče'', sto će biti veoma teško.
 
Nema veze odakle potiče energija - naša je. Protekle dve - tri godine su pokazale da je besmisleno baviti se ekologijom dok ne rešiš ekonomiju, i to će tako da bude dok ne bude rešeno. Svi su prljaviji nego pre tri godine, jer je takva faza ekonomije trenutno, što bi se mi tu nešto pravili pametni, šaka jada. Bolje da grejanje daljinsko uvedemo naseljima koja se greju na ugalj, potrovaše nas sve.
 
Čitam ovo i pokušavam da ukapiram, zašto ljudi potpuno naopako posmatraju problem punjenja EV? Svi na isti način zamišljaju neku armagedon sliku gde se sva vozila pune u isto vreme na maksimalnom kapacitetu.
Možda zato što je vrlo verovatan scenario. Tipa: petak popodne, veliki grad, svi bi da otputuju negde za vikend?
Šta bi se desilo sa benzinskim pumpama kada bi sva vozila u isto vreme točila svaki dan pun rezervoar? Koliko često si zaredom u svom životu punio pun rezervoar? Ljudi ovde prelaze daj bože 50km svaki dan, što nije nikakav smak sveta za električnu mrežu.
Pun rezervoar natankuješ za 3 minuta. Pruža ti autonomiju 1000+ kilometara.
Punu bateriju napuniš za 1-6 sati (zavisi od vozila, punjača, itd) Autonomija u najboljem slučaju 400km.
EV za gradsku vožnju je odlična opcija, ali za bilo koje duže putovanje...
Prosečna potrošnja koju je uzeo je potrošnja automobila Model 3, koji je D segment (BMW 3, Audi A4, VW Passat) i to dual motor LR sa 487KS.
Jesu li to hibridi?
Evo da dopunim, prosečna potrošnja 518 vlasnika Modela 3 koji unose potrošnju na ovaj sajt koji i sam koristim za beleženje svojih troškova je 18.65kWh/100km, što mu dođe manje od 1 dinara po km, crvene tarife, noću. Znači, neko ko kod kuće ima flotu Modela 3 će da plaća dinar kilometar, umesto 11din/km koliko plaćaš ako voziš neki dizel sa prosečnom potrošnjom od 5l/100km.
Da, to je trenutna cena na sporom kućnom punjaču. (preko noći puniš za autonomiju 50km) I to će ići gore, čim poskupi struja, uvede se dodatna akciza za EV, itd itd.
Na brzim komercijalnim punjačima (kad ideš van grada) cena je već dosta uporediva sa fosilnim gorivima. Jako mala je ušteda.
Čini mi se da če biti slična situacija kao onomad sa vozilima na TNG: navuku ljude da predju, pa onda krenu da ih klepaju sa atestima, akcizama itd.
 
@dag ponovo apokaliptičan nerealan scenario. Naravno da su ljudi vikendom na benzinskim pumpama jer su neorganizovani da sipaju gorivo bar dan ranije, već sve rade u poslednji čas. U čemu je problem da te čeka ujutru pun EV u svojoj garaži? Ne puni se 50km celu noć, i na najsporijem punjaču će se napuniti kompletno za 500km, možda ne sve na jeftinoj tarifi, ali za par puta godišnje kad se ukaže potreba za takvim putovanjem, nije drama istresti još 50-100 dinara preko.

Druga stvar, otkud pored uvek apokaliptičnog scenarija i fiks ideja da je to po pravilu jedini i glavni auto u kući? Porodice danas jako često imaju dva automobila. Je'l prazan EV? Nema veze, sedamo u drugi, biće pun do sutra.
 
@dag ponovo apokaliptičan nerealan scenario. Naravno da su ljudi vikendom na benzinskim pumpama jer su neorganizovani da sipaju gorivo bar dan ranije, već sve rade u poslednji čas. U čemu je problem da te čeka ujutru pun EV u svojoj garaži? Ne puni se 50km celu noć, i na najsporijem punjaču će se napuniti kompletno za 500km, možda ne sve na jeftinoj tarifi, ali za par puta godišnje kad se ukaže potreba za takvim putovanjem, nije drama istresti još 50-100 dinara preko.
Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).
Druga stvar, otkud pored uvek apokaliptičnog scenarija i fiks ideja da je to po pravilu jedini i glavni auto u kući? Porodice danas jako često imaju dva automobila. Je'l prazan EV? Nema veze, sedamo u drugi, biće pun do sutra.
Dva električna automobila po domaćinstvu je tek naučna fantastika. Pri ovakvim cenama EV, jedino da prodaju bubrege, da se isele u manji stan itd.
 
Da, to je trenutna cena na sporom kućnom punjaču. (preko noći puniš za autonomiju 50km) I to će ići gore, čim poskupi struja, uvede se dodatna akciza za EV, itd itd.
Na brzim komercijalnim punjačima (kad ideš van grada) cena je već dosta uporediva sa fosilnim gorivima. Jako mala je ušteda.
Koja je to priča uvešće akcizu, poskupece struja?
Pa akcize već imaš na fosilna goriva a ta struja koju plaća sada 1din treba da poskupo 11 puta da bi samo dostigla cenu fosilnih goriva, što je nerealno.

Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).
Električni auto može da se puni bukvalno na svakom parkingu u na svakoj banderi, ne trebaju nikakvi specijalni uslovi za to.
I naravno da ne postoje ulični punjači kada nema potrebe za njima.

Auto dok stoji on je na punjači, a svaki auto 90% vremena stoji na parkingu.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Kada se stvori potreba stvoriće se i uslovi.

Kod Ikee zvrji desetak telsinih punjača i tek možda budu 2-3 u upotrebi.

I kakav zaključak da izvedemo?

Ima previše punjača?
 
Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).

Dva električna automobila po domaćinstvu je tek naučna fantastika. Pri ovakvim cenama EV, jedino da prodaju bubrege, da se isele u manji stan itd.
Većina sveta nema pristup čistoj vodi, struji, kanalizaciji, ali neki imaju. Ko je spomenuo dva električna automobila po domaćinstvu?
 
Jedni realni problem EV jeste dostupnost ikakvih priključaka za punjenje u delovima sveta tipa novi/stari Beograd, ili Limani u Novom Sadu, uglavnom, u kolektivnom stanovanju, u delovima gde ni parkinga nema ni blizu dovoljno, a kamo li mesta da uz parking bude i priključak za punjenje.

I dalje, u "društvima" tipa Srbija, na parkinzima u NS npr. se masovno kradu ratkapne na točkovima i poklopci na šahtovima. Mogu da zamislim situaciju sa hiljadama priključnih kutija za struju sve sa kabelom od te kutije do vozila, (bilo da je kabel vlasništvo vozača ili postavljača priključka)?!? :p :D

... ... ...

Ostale nedostatke koji se uporno iznose, pa rekao bih da niko zapravo ne čita odgovore na njih?!?
A neke i banalizuju (300t sumpora svaki dan ispušteno u Jadar, fasitički ekološki pokreti, ekološka mafija jača od pretrohemijske?!?)

  • Energije će biti. Čudno da se niko u ENTSO-E i na CIGRE ne buni na EV (a tu učestvuju hiljade nezavisnih ljudi energetske struke).
  • Bune se Auto novinari, Nemačka i CEO-i proizvođača vozila koji kasne sa razvojem EV.
  • Da sva vozila Srbije sutra budu EV, povećanje konzuma je 9-10%. U USA je oko 20%.
  • Sadašnji energetski mix Evrope (odnos struje iz fosilnih goriva i ne fosilnih) jeste da je punjene vozila strujom ekološki povoljnije od sagorevanja nafte za kretanje iste količine SUS vozila.
  • Trend jeste da ovaj mix raste u korist ne fosilnih izvora el. energije i rašće sledećih decenija (ne, niko neće ugasiti elektrane na ugalj bar još 50ak godina (biće i novih))
  • Niko nikada nije rekao da će ukupna cena vožnje na EV u budućnosti biti jeftinija nego na naftine derivate. Ne nameću se EV da se ljudima pomogne da se jeftnije voze. Sada se to koristi kao tip subvencije da se EV poguraju, ali kasnije će se naći načini da se vožnja oprezuje (npr. struja za punjenje free bilo kada i bilo gde (uz centralizovanu kontrolu jednovremenosti), ali u vozilo ugrađeno zapečaćeno brojilo km sa daljinskim očitavanjem pa će to da se plaća, nešto proizvođaču el. energije, a nešto poreznicima (ovo me ne bi začudilo, jednog dana)) :p :D
  • Sav iskopani litijum će ući u ciklus reciklaže te će se jednog momenta rudarenje i eksploatacija novog drastično smanjiti.

- Problem, kako će milion BG-đana puniti 300000 EV na javnim priključcima za punjenje ostaje. Ja spadam u ovu problematičnu grupu, NS verzija... :(
 
Imam osećaj da često dobar deo diskutanata izostavi širu sliku EV transformacije. Nije to prelazak sa magarca na konja.
U pitanju je transformacija saobraćaja, infrastrukture, ... na kraju krajeva načina življenja.
Volim auta ali nemam para ni za novi dizelaš/benzinac. Za sirotinju poput mene treba omogućiti povoljniji rent-a-car ili bar smisleniji javni prevoz.

Svud me diraj, u biciklo nemoj... 😄

E sad što među nama, forumašima, ima onih kojima se ne sviđa tranzicija te su možda i omatorili (zapitajte se!), što neće imati love za novi EV i što će doći u moju kategoriju...
krastavac brale, napolju je džungla. 😐
 
Koja je to priča uvešće akcizu, poskupece struja?
Mislio je na eu semu, gde skupo placas zeleniju struju.
Trenutno placam 160e mesecno za domacinstvo gde je najveci potrosac zamrzivac, znaci nikakvi bojleri, grejalice, klime itd, friz i zamrzivac su najveci potrosaci.
I najavljuju dalja poskupljenja.

Plus sto svi zaboravljaju u racunicama je neminovna transformacija infrastrukture, a ovde (Ger) je sva infrastruktura ukopana, nema nista iznad zemlje.
Kolike cifre i ko placa u slucaju upgrade, jer trenutna infra nije nigde predvidjena za takva opterecenja?
U Srb je jeftina jer nije toliko zelena, cim krene zelenije, odose i cene gore, normalan proces ekologije koja nije jeftina.
No nazire se nemacki sablon ovde u diskusiji, u pocetku svi super kul, onda kada krenuse cene struje i ev vozila zestoko gore, menja se prica....
 
Bajka je ekologija bez ekonomije. Dugo će sve u suštini zavisiti od sirove nafte, uglja i gasa sve, čitav naš lagodan život su u osnovi energenti, pokretač svega.

Nego, ajmo se sa vasione spustiti u ovu našu Srbijicu. Ima garaža i priključaka, uglavnom su sva garažna mesta u bgd osvetljena, što znači da postoji preduslov za najsporiji punjač.
 
@DukeLander

I opet niko ne čita postove druge strane?!?

- Vožnja EV neće biti jeftinija. Ne uvode se EV zbog toga, ne postoje zbog toga...
- I sadašnja infrastruktura električne mreže u iole modernom društvu može bez problema da izdrži opterećenje sporih i srednjih 16-20kW punjača.
Ultra brzi će biti vrlo retki, sa svojim priključkom na mrežu srednjeg ili visokog napona i centalno kontrolisani na jednovremenost.
Teslini 150kW mogu punom snagom da pune samo jedno vozilo (iako imaju dva priključka). Kada se zakače dva vozila, oba se pune sa 75kW.
 
@DukeLander
No nazire se nemacki sablon ovde u diskusiji, u pocetku svi super kul, onda kada krenuse cene struje i ev vozila zestoko gore, menja se prica....
Upravo to, evo i citirano iz ove vesti: https://www.acea.auto/pc-registrati...nuary-2023-battery-electric-9-5-market-share/
January registrations of new battery electric vehicles (BEVs) increased by 22.9%, reaching 71,984 cars registered across the EU and a market share of 9.5% (against 8.6% in January 2022). Most of the region’s markets contributed significantly to this growth, with double- and triple-digit percentage gains. However, there were a few exceptions in some of the EU’s biggest volume markets for this powertrain: Germany (-13.2%), Sweden (-18.5%) and Italy (‑8.7%).

Lako je glumatati ''ekološki osvešćenog građanina sveta'' (zapravo klasičnog I support the current thing bota), ali onda maske padaju prilikom prvih poskupljenja i nestabilnosti, pa zato imamo situaciju da ''zeleno-leve'' vlade ubrzano prekopavaju naselja i gradove, otvaraju zatvorene rudnike, samo da bi što pre došli do bilo kakvog uglja. Baš onako iskrena i dosledna zelena priča 🤡

Toyota’s CEO cautions against electric vehicles hype, views them as just one option in his ‘department store’ of powertrains
Toyota CEO Says “Silent Majority” Of Auto Industry Is Doubting EV-Only Future

“To achieve carbon neutrality, we must remember that carbon is the real enemy, not a particular powertrain,” he said. “And frankly, BEV’s are not the only way to achieve the world’s carbon neutrality goals. At Toyota we believe in creating a full portfolio of carbon reducing choices for our customers from hybrid electric vehicles, plug-in electric vehicles, battery electric cars, and fuel cell vehicles.”

Toyoda se povlači sa CEO funkcije ali ovo iznad je suština cele priče.

@zamsung
Svud me diraj, u biciklo nemoj... 😄
Kamo sreće da imamo razvijeniju kulturu vožnje na 2 točka bez ikakvih motora. I tu ne mislim na nebulozne pozerske bici-kritične mase, već na casual biciklistički život i navike, narod bi bio zdraviji a i zagađenje bi na kraju bilo malo manje, ali zdravlje i ušteda su najveće prednosti. Npr. godišnje pređem oko 3000km u proseku sa MTB-om, pre svega zbog ličnog zadovoljstva, zdravlja i hobija, a na kraju i ne dimim sa dizelašem po gradu i ne stvaram bespotrebnu gužvu u centru, kao što mnogi rade jer ih mrzi da hodaju ili voze bajs tih 500-1000m do apoteke, prodavnice itd. Vozim (euro 4) kompakt suv, prelazim oko 10000km godišnje ali uglavnom su u pitanju malo duža putovanja i vikend vožnje po planinama, mada se trudim da i na planini budem na 2 točka, ali to nije uvek moguće. Ne bih imao problem da vozim PHEV ili BEV/SUV ali trenutno to nije moguće iz više razloga (iskreno, onda bih morao da kupim i neki euro 5 hot hatch, jer mi čisto električna vozila izazivaju 0 vozačkih emocija) a i sama aktuelna priča oko e-vozila je jedna velika lažnozelena, neodrživa global-korporativna prevara.
 
Poslednja izmena:
Vožnja EV neće biti jeftinija. Ne uvode se EV zbog toga, ne postoje zbog toga
Pa ne potenciram ja pricu da su jeftiniji. Govorim iz real life primera (za razliku od vecine) kako se menja prica kada pocnes redovno da osetis po dzepu i sta sve dolazi kada se povuku sve subvencije.
Takodje se konstantno zanemaruje globalna prica, samo lokalna je bitna tj ja imam ev i jeftinu struju.
Kako je taj ev dosao do tebe i odakle ta jeftina struja, nije bitno...
Zbog ogromne potraznje litijuma (ne samo zbog ev), ne samo u Srb, vec svaka manje uredjenija zemlja gde ima litijuma ce biti zatrovana, tacka.
Naravno na petro industrija i vozila zagadjuju i treba zamenuti, ali ne mozes gurati pricu kako je ev super zelen kada nije.
Bukvalno te prave idiJotom gurajuci takve price.
Jeste pred tvojim ocima zelen ali kada se npr neces smeti okupati u reci/moru ili jesti ribu iz iste... Tj jesces samo neces znati odakle je...
A to je samo deo problema zelenih auta.
Da li je ev spas? Verovatno jeste, ali ne sa trenutnim stanjem i trenutnim tehnologijama ili tzv planom (?) za uvodjenje istih.
 
Orion i Charge&Go

Kucni punjac mi je na 220V 10A. 2.2kWh.
Za 22kw ti treba odobrenje epsa

Potrebno je odobrenje za sam punjač ili je potrebno zbog angažovane snage?

Ja kod kuće imam 3 brojila i jedno ima angažovanu snagu 17kw, ali nema potrošače na sebi. Prosto sam ga zadržao baš zbog ove priče, bio sam optimista da će sve ovo mnogo brže da ide.

A na poslu recimo imam angažovanu snagu 40kw, a potrošnja smešna. Samo imamo povremene pikove, na nekoliko minuta na 30+kw, pa nisam hteo da imamo problem bez problema i cele godine plaćamo angažovanu snagu 40kw.
 
Super brzi punjaci su potrebni jedino duz auto puteva, po gradu ih i onako nece niko koristiti nego bi se ta vozila punila na sporim punjacima tokom dana kada se i onako ne voze.

EV u opste nema logiku koriscenja - punjenja kao SUS vozila,
njih punimo obicno kada negde putujemo, dok EV ce biti napunjeno cim duze stoji.

Ljudi uglavnom predju dnevno 40-50km tako da to vozilo ne treba da se puni, nego samo povremeno dopuni.
Najbolje poredjenje je sa telefonom koji u 99% situacije ne punite usput nego krecete od kuce puni.

Druga vazna stvar, je sto ce se sa popularnoscu EV pojaviti milion nekih novih proizvodjaca i novih tipova malih vozila za 1 ili 2 osobe, tako da ce se i pojam i svrha posedovanja putnickog automobila sigurno menjati.
 
Druga vazna stvar, je sto ce se sa popularnoscu EV pojaviti milion nekih novih proizvodjaca i novih tipova malih vozila za 1 ili 2 osobe, tako da ce se i pojam i svrha posedovanja putnickog automobila sigurno menjati.
Odavno su prisutni, najpopularniji je Reno Twizzy
 
Nazad
Vrh Dno