Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Niko nije protiv ev, vec kako se predstavlja, kako se hajpuje, nivo hipokratije je neizmeran bas zbog tih bagera i jadnih afro-indo ljudi koji rukama kopaju ceo dan za saku centi toksicne materijale gde se svi proizvodjaci bilo koje grane prave da ne znaju.
Isto vazi i za ostale vidove proizvodnje green energije, gde se cuti kako se proizvode.
Sve vise ljudi u Nemackoj se okrece od zelenog jer opa, doslo vreme da se placa visoka cena istog.. Da vidis kako se okrecu ljudi jer je sada skuplje voziti se na struju nego na benzin, struja 3x skuplja itd...sada zeleno odjednom ne valja.
EV (ili bilo koja alternativa) mora doci, pitanje je kako. Ovo sto imamo i u kom smeru ide nije nikako resenje.
Nema buducnosti ako ja vozim zeleno, udisem cist vazduh usred centra grada i placam skupu struju jer eto, mogu; a ti ces da umires u Srb jer ces da lozis termalke smecem i izvozis za sitne novce struju ka Nemackoj.
Ovo je bilo karikiranje, pogledaj afriku, indiju i kinu koliko kilohektara smetlista sa smecem iz usa/eu imaju.
Lepo rece kolega, klikcem na novom mobu po redittu i negodujem kada vidim slike/video treceg sveta i sta se radi - ja zelen!
Da DeepDrive motor koristi 20% (a ne 20% manje), to bi bila prava revolucija. Da se ne shvati pogresno, i ovo je dobro ali nam trebaju mnogo bolja resenja, pogotovo baterija i kako cemo puniti te silne baterije, mislim na struju.
Kao neko ko radi u heavy industries, ja ne vidim nikako nacin sa trenutnim tehnologijama da zamene ogromne dizelase u heavy Caterpillar-ima koje vozamo.
A da bi uzivali u lepotama novih tehnologija, teske masine moraju da rade punom parom.
Takodje sam odrzavao EV industrijske sisteme pre 15+god, i onda su vec bila odlicna resenja ali problem kao i sada - baterije.
Ako mislimo da se spasavamo onda moramo svi, ne samo da glumimo zelene u EU a ostali neka pocrkaju...
Ovako je samo truli marketing i prodaja magle, nista vise.

Blic info: znate li da je vreme cekanja za nove EV Skode sada 24 meseca?
 
@NShappy
Problem je što su vas/nas kroz decenije pripremnog ''kuvanja'' (i ispiranja mozga kroz medijsku mašineriju) ubedili da je svako ko iznese bilo kakav stav koji nije mainstream, bilo kakvu sumnju suprotnu (ispostavilo se suludom) global-narativu, odmah okarakterisan kao neobrazovani, krezubi tEoReTičAr zAvEre, 5G ravnozemljaš i deluzioni borac protiv šejpšifting guštera. Slično je i u tech vestima na sajtu, čim neko izrazi sumnju ka mogućim zloupotrebama Ai tehnologija, odmah je, najblaže rečeno, primitivan i ''plaši se novih tehnologija''.

Svi smo mi ovde zato što volimo nove tehnologije, napredak čovečanstva i IT industrije, volimo prirodu, ljude, mnogi su se i bar na neki način bavili ekologijom ili učestvovali u određenim akcijama.
Ali ovo što se već decenijama servira uopšte nije održivo, a često se kosi i sa zdravim razumom, sve zarad interesa određenih grupa i korporacija.

U kakvim vremenima živimo (miks Monti Pajtona i 1984), dovoljno ti je da pročitaš čak i samo nekoliko poslednjih vesti iz ove teme.
Ono, zeLeNi liBeRaLi koji ubrzano ruše naselja da bi kopali ugalj 🤡

A od ozbiljnijih vesti, čisto da podsetim na: Stellantis CEO Says Electrification Advanced by Politicians, Not the Industry
 
Poslednja izmena:
Šta znam, meni zasad dovoljno da mesečnih 30k din za G100 zamenim sa 2 crvene struje i 500KS, da vidimo kako lepi. A uzgred, rešenja novih i sve boljih, za bateriju i punjenje, će tek biti.

Odakle će da se pune ta sva kola? Makar založili taj isti dizel i benzin, za početak, uz sve veći udeo obnovljive i sve jeftinije energije. Sad kad kočiš bacaš energiju, a EV je vraća nazad, makar za toliko koliko će biti gubici u transportu od generatora nekog tamo do priključka. Baterije se odavno parcijalno servisiraju, i van ovlašćenih servisa (ima odličan u Zg, pitanje dana kad će biti i u Bg), reciklira se mnogo više nego iz konvencionalnog auta, a sve će biti jednostavnije i jeftinije.

Nisam za nasilno gašenje svega što je čovecanstvo do danas dostiglo, što pomahnitali zeleni liberali guraju. Oni ako nisu najveće globalno zlo na planeti, svakako su jedno od, ali iz sveg srca podržavam EV, jer su sigurno realnost. Konvencionalna kola su u odlasku, i to je fakt, ako sklonimo emocije po strani.
 
 
Man made global warming i EV, dve najvece prevare veka levih fasista i finansijskih korporacija.
Smejace nam se potomci za 100 godina kako je moguce da smo bili toliko glupi!
 
Da i ja bacim kamen. :cool:
EV su srnj. Recimo nemaju AM radio u kolima. Elektromagnetne smetnje su primorale nekoliko proizvođača automobila, uključujući Teslu, Audi, Porsche, Volvo i Volkswagen, da uklone AM radio iz svojih električnih modela.

sve zarad interesa određenih grupa i korporacija.

U kakvim vremenima živimo (miks Monti Pajtona i 1984), dovoljno ti je da pročitaš čak i samo nekoliko poslednjih vesti iz ove teme.
Ono, zeLeNi liBeRaLi koji ubrzano ruše naselja da bi kopali ugalj 🤡

A od ozbiljnijih vesti, čisto da podsetim na: Stellantis CEO Says Electrification Advanced by Politicians, Not the Industry
Kažeš boldovano, a onda preneseš izjavu direktora Stelantisa?
Šta očekuješ od direktora firme koja "nije, niti može biti konkurentna na polju elektrifikacije.Modeli su im preskupi,koriste nikl kobalt skupe baterije, i još imaju nezvanične sankcije,da se ništa ne sme kupovati od kineza,čija dva proizvodjača baterija, drže 80% celog svetskog tržišta baterija.Nemaju niti jednu bitnu EV komponentu iz svoje proizvodnje,sve kupuju,nemaju vertikalnu integraciju"
Da se oni pitaju, političari bi valjda trebalo i dalje da brane homologaciju kineza za EU tržište?
A ta vest koju spominješ dolazi iz zemlje koja je prošle nedelje proizvela 20% struje iz uglja. A 40% iz vetra. I 10% ili 857 GWh iz solara (Nemačka, solar, mart !!!). Mediji pišu ono što donosi klikove.
 
EV treba posmatrati sa ekonomske i tehnološke strane, ne sa levičarsko-paničarske, čak ni čisto ekološke bar zasad. Ta tehnologija tek ima da pruži performanse i zabave.
 
Odakle će da se pune ta sva kola?

Često se ovo pitanje koristi kao argument. Pa da vidimo. Ako bi hipotetički svi od sutra imali EV, da li bi imali dovoljno struje?

U Srbiji ima 2235794 automobila. Neka je prosečna godišnja kilometraža 8500km. Ovaj podatak nemam egzaktan, ali EU prosek je 11300 , a neka se mi vozimo kao italijani što je realno preterano ali ajde. Prosečan auto, recimo Zoe troši 16.5Kwh/100km, ili oko 1400kwh godišnje.
Svi automobili u Srbiji će za godinu dana potrošiti 3.130GWh energije.
To je 9% godišnje proizvodnje EPS-a. Gotovo polovinu te količine već dobijamo iz ove šačice vetroparkova što imamo. Ili poprilično manje od tehničkih gubitaka koje ima EPS na distributivnoj mreži, koji su 13% ili 4500GWh. Ili godišnja proizvodnja jednog bloka od 350-400MW.

U isto vreme ovih 2235794 automobila spale x7 tj 1,330,297,430 litara nekog drugog, fosilnog goriva. Koje jelte, nemamo, već ga skupo platimo.
 
Mislim da dobra priča može da bude sa e-gorivom koje je Nemačka progurala. Mogu da se prave i EV sa agregatom (generatorom) koji radi na to e-gorivo, slično kao što je bio slučaj sa Opel Ampera.
Tu su onda sve prednosti elektromotora, uz prednosti brzog punjenja goriva na pumpama, veliki radijus kretanja i to sve bez da se nosi pola tone litijumskih baterija :)
 
Poslednja izmena:
Tesla dogurala na 5.000 vozila nedeljno u fabrici Giga Berlin.




A u Stelantis Srbija - muk.
 
Često se ovo pitanje koristi kao argument. Pa da vidimo. Ako bi hipotetički svi od sutra imali EV, da li bi imali dovoljno struje?

U Srbiji ima 2235794 automobila. Neka je prosečna godišnja kilometraža 8500km. Ovaj podatak nemam egzaktan, ali EU prosek je 11300 , a neka se mi vozimo kao italijani što je realno preterano ali ajde. Prosečan auto, recimo Zoe troši 16.5Kwh/100km, ili oko 1400kwh godišnje.
Svi automobili u Srbiji će za godinu dana potrošiti 3.130GWh energije.
To je 9% godišnje proizvodnje EPS-a. Gotovo polovinu te količine već dobijamo iz ove šačice vetroparkova što imamo. Ili poprilično manje od tehničkih gubitaka koje ima EPS na distributivnoj mreži, koji su 13% ili 4500GWh. Ili godišnja proizvodnja jednog bloka od 350-400MW.

U isto vreme ovih 2235794 automobila spale x7 tj 1,330,297,430 litara nekog drugog, fosilnog goriva. Koje jelte, nemamo, već ga skupo platimo.
Previše idealizovana slika. Treba uzeti prosečnu potrošnju većeg električnog automobila, a ne najmanjeg, iz A segmenta. Takođe, većina tih auta se ne bi punila preko sporih punjača kod kuće tokom noći, već brzim punjačima tokom dana. Oni odjednom povuku jako puno struje. I svaki od njih još ima neke gubitke u konverziji... To je takav udar koji postojeći EE sistem nikako ne bi izdržao. Mi ne uspevamo da podmirimo ni postojeću potrošnju, već uvozimo struju. Tako da bi opet skupo plaćali uvoznu struju, i još popravke zbog povećanog habanja prenosne mreže, itd itd.
Jako lepo to sve izgleda na papiru, ali se bojim da zemlje poput Srbije neće biti spremne za masovnu upotrebu električnih automobila još 50 godina.
 
Ti si potegnuo neka druga pitanja. Ja sam odgovorio na pitanje

1. imamo li dovoljno struje i ako ne, koliko nam treba
2. da li tu struju dobijamo iz cistih izvora i ako ne, možemo li to

Za pitanje nedostatka i uvoz mislim da su odgovorniji, redom: krađa (14%), pečenjar, tj mindžament do samog vrha (2 milijarde $), energetska neefikasnost... nego par promila EV. Više je odgovorna rudarska ekipa na ovom forumu nego svi EV u Srbiji :cool:

Na distributivnoj mreži svakako treba raditi to niko ne spori. Ali od toga smo jako daleko. Samih 9% povećanja potrošnje u globalu nije problem ni za današnju mrežu, ima ovde energetičara da potvrde. Veći deo mreže je pravljen pre 50-60 godina dok smo imali dve sijalice i radio u kući, pa eto ne fali mu mnogo ni danas. Problem će biti lokalnog tipa, na mestima samih punjača, u područjima sa velikom koncentracijom ljudi/kola. Ali, kao što rekoh na tome će se raditi.

A pikovima u potrošnji kod smart punjača, smart automobila i sutra smart grida se lako upravlja. Čak tih par miliona baterija na mreži može i pomoći, taman koliko i štetiti. Ja naprotiv mislim da će ta potrošnja biti prilično ravnomerno raspoređena na dnevnom dijagramu

Što se izbora automobila tiče, verujem da će više biti zastupljen Zoe nego Rivian u Srbiji. U svakom slučaju, izmeni račun da vozimo Rivian i da se vozimo godišnje kao Nemci i to po autobanu, ako misliš da je ralno, meni se ne čini
 
Poslednja izmena:
Previše idealizovana slika. Treba uzeti prosečnu potrošnju većeg električnog automobila, a ne najmanjeg, iz A segmenta. Takođe, većina tih auta se ne bi punila preko sporih punjača kod kuće tokom noći, već brzim punjačima tokom dana. Oni odjednom povuku jako puno struje. I svaki od njih još ima neke gubitke u konverziji... To je takav udar koji postojeći EE sistem nikako ne bi izdržao. Mi ne uspevamo da podmirimo ni postojeću potrošnju, već uvozimo struju. Tako da bi opet skupo plaćali uvoznu struju, i još popravke zbog povećanog habanja prenosne mreže, itd itd.
Jako lepo to sve izgleda na papiru, ali se bojim da zemlje poput Srbije neće biti spremne za masovnu upotrebu električnih automobila još 50 godina.
Čitam ovo i pokušavam da ukapiram, zašto ljudi potpuno naopako posmatraju problem punjenja EV? Svi na isti način zamišljaju neku armagedon sliku gde se sva vozila pune u isto vreme na maksimalnom kapacitetu.

Šta bi se desilo sa benzinskim pumpama kada bi sva vozila u isto vreme točila svaki dan pun rezervoar? Koliko često si zaredom u svom životu punio pun rezervoar? Ljudi ovde prelaze daj bože 50km svaki dan, što nije nikakav smak sveta za električnu mrežu.

Prosečna potrošnja koju je uzeo je potrošnja automobila Model 3, koji je D segment (BMW 3, Audi A4, VW Passat) i to dual motor LR sa 487KS.

Evo da dopunim, prosečna potrošnja 518 vlasnika Modela 3 koji unose potrošnju na ovaj sajt koji i sam koristim za beleženje svojih troškova je 18.65kWh/100km, što mu dođe manje od 1 dinara po km, crvene tarife, noću. Znači, neko ko kod kuće ima flotu Modela 3 će da plaća dinar kilometar, umesto 11din/km koliko plaćaš ako voziš neki dizel sa prosečnom potrošnjom od 5l/100km.
 
Juče je bila vest da su ljudi tukli za ćevape. Zamislite da je na pumpi 23-07h gorivo 50 dinara. Kako bi izgledao dnevni dijagram potrošnje?

A što se "skupog uvoza tiče", opet stereotip bez činjenica. Danas je struja na berzi cca 100e za MWh. Nije kao u piku, ali je idalje duplo skuplja nego što je uobičajeno. Koliko km auto pređe sa tih 1000kwh tj 100e? Zoe 6000km. A benzina? Koji ne uvozimo skupo?
 
Na stranu što izvozimo od jesenas svaki dan, što znači da ima više nego dovoljno. Bolje sebi da plaćamo energent iz sopstvene proizvodnje, nego energent iz uvoza, zar ne, jer nafte nemamo, ali struje da. :)
 
Заборављате један битан разлог зашто је гориво скупо - акцизе. А тај трошак ће заједно са аутомобилима на овај или онај начин прећи и на кориснике електро аутомобила (кроз скупље регистрације, скупљу струју, путарине...).
 
Писао сам на претходним странама - око 73 цента / киловатсату.

Они који мисле да ће у перспективи плаћати пар динара за киловатсат који се користи за возила је у озбиљној заблуди.

Рачун испао 297 круна, тј. 27 евра за 37 киловатсати. 73 цента по киловатсату. Потрошња 25 киловатсати тј. 18 евра на 100 километара. Скупа екологија. Пуњење код куће је повољније, наравно.
 
Pretpostavljam da to zavisi od brzine punjaca, kao i kod nas?
Mene na brzim punjacima puna baterija kosta od 1800 - 6000 dinara. Baterija od 30kw
 
Писао сам на претходним странама - око 73 цента / киловатсату.

Они који мисле да ће у перспективи плаћати пар динара за киловатсат који се користи за возила је у озбиљној заблуди.

Kako god, biće 10x jeftinije od goriva još dugo, najmanje 5 godina.
 
Jeftino je kad ne punis na brzim punjacima. Ko je na njih primoran, nije bas jeftino
 
Размишљам о практичном начину пуњења на НБГ нпр, а да нису прексупи комерцијални пуњачи. Не живе сви у кућама са двориштем.
 
Sve ja to znam...
Par dana sam kuci i punim ga, par kod devojke pa jurim punjace. 😂
 
Krenuo da pisem isto
To je izuzetak da neko sam sebe bez razloga osudi na robiju. Ko ovde kupuje EV, ima i pristup punjaču.
Ko kupuje bilo gde u svetu ev a da nema pristup punjacu?
 
Pretpostavljam da to zavisi od brzine punjaca, kao i kod nas?
Mene na brzim punjacima puna baterija kosta od 1800 - 6000 dinara. Baterija od 30kw

To uvek od sličnog procenta do Full? Zašto se toliko razlikuje cena? Zavisi od vlasnika punjača? Brzine? Doba dana?

Koliko vremena ti je potrebno da napuniš tih 30kw kod kuće?
 
Pricamo o praznoj bateriji, 0-100%.
Po google-u mu treba 1h, nisam testirao.
Da, zavisi od punjaca.
Problem u Srbiji je sto samo EPS moze da prodaje struju po kw. Ovi nasi nasli foru da ti iznajmljuju pqrking mesto po minuti dok punis svoj auto
Kod AC punjaca koji su 22kw max punis se 720din/h. Moj eGolf na takvom punjacu vuce max 7kw, dok npr Reno Zoe vuce 22kw. Tako se moj golf za 1h napuni 7kw, dok Zoe 22kw i platimo istu cenu, 720din.
Imas DC punjace, konkretno u Srbiji od:
22kw - 24din/min
40kw - 30din/min
50kw - 36din/min
75kw - 70din/min
150kw - 105din/min

Na punjacu od 150kw moj golf povlaci max 40, ali ja placam cenu od 105 dinara.
Tesla koja podrzava 250kw ona ce povuci svih 150 iz tog punjaca.
Teoretski, za 1h ja cu se napuniti 40kw, dok ce se ta Tesla napuniti 150kw..
 
Nazad
Vrh Dno