Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Police evict climate activists from German village slated to become a coal mine
https://www.euronews.com/2023/01/11/german-police-start-removing-climate-activists-from-lutzerath

https://vrelegume.rs/elektricari-pred-krizom/

a4PNkOD.jpg


I još jedan pametno napravljen hibrid iz Japana.

 
Ovo za aktiviste je "stara" vest, to traje vec mesecima, mislim na eskalacije.
Cuvaju selo koje je totalno napusteno vise godina i vlasnicima nekretnina isplacene debele nadoknade (zato su i svi otisli).
Pravi primer ljudske ogranicenosti/gluposti, gde ce se opametiti tek kada pocne da im ledi zadnjica a mozda ni tada....
Ne samo Nemacka, vecina zemalja dobija struju preko fosilnih goriva, daleko je to od realnog zelenog...

Sto se tice EV u Nemackoj, nece samo poskupljenje struje/ ukidanje subvencija biti krivci vec i sami proizvodjaci su krivi.
Kolega je narucio Skodu Enyaq pre godinu i po dana, sto i jeste logican/odlican potez sa njegove strane da ima EV jer mu je kompletna velika krovna povrsina prekrivena solarnim panelima i ima solar energy storage sistem, ali auto nije ni blizu od sklapanja, po recima Skode na njegove upite. Citao sam jedan mail gde su bukvalno rekli: nemamo sve delove za sklapanje Vaseg vozila :)
 
Ne samo Nemacka, vecina zemalja dobija struju preko fosilnih goriva, daleko je to od realnog zelenog...

Treba biti iskren pa reći da se mnogo promenilo poslednjih godina. Mislim, ne očekuješ valjda da jedna Nemačka ili Poljska... preko noći bude 100% zelena?
Nemačka prošle nedelje:

week1.jpg

Nemačka, cela 2022.

year22.jpg


Iz mog ugla ovo uopšte ne izgleda loše, pogotovo što je udeo HE u renewables mali, i pogotovo sagledavajući trendove. Nemci su samo u novembru dodali novih 675MW solara, tj preko 7GW prošle godine.

Nemačka pre 10 godina:

year12.jpg
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ovo za aktiviste je "stara" vest, to traje vec mesecima, mislim na eskalacije.
Cuvaju selo koje je totalno napusteno vise godina i vlasnicima nekretnina isplacene debele nadoknade (zato su i svi otisli).
Pravi primer ljudske ogranicenosti/gluposti, gde ce se opametiti tek kada pocne da im ledi zadnjica a mozda ni tada....
Ne samo Nemacka, vecina zemalja dobija struju preko fosilnih goriva, daleko je to od realnog zelenog...

Sto se tice EV u Nemackoj, nece samo poskupljenje struje/ ukidanje subvencija biti krivci vec i sami proizvodjaci su krivi.
Kolega je narucio Skodu Enyaq pre godinu i po dana, sto i jeste logican/odlican potez sa njegove strane da ima EV jer mu je kompletna velika krovna povrsina prekrivena solarnim panelima i ima solar energy storage sistem, ali auto nije ni blizu od sklapanja, po recima Skode na njegove upite. Citao sam jedan mail gde su bukvalno rekli: nemamo sve delove za sklapanje Vaseg vozila :)
I to je istina, danas se vozila prodaju sa rokom isporuke od 6 -24 meseca. Pritom vrlo lako se moze desiti da dobijes nizi nivo opreme od onog koji si porucio i platio, jer se kod svake "proizvodnje", moze desiti da neki element, recimo LCD instrument ploca bude zamenjena za analognu, u datom (i placenom) paketu opreme.
 
Lanac prpizvodnje i nabavke je ozbiljno poremećen, trebaće bar još 2-3 godine da se vrati u normalu. Tako da pravi skok u prodaju vozila na struju i vodonik možemo očekivati za oko 5 godina
 
 
 
Двадесет минута сам се патио да овај Шаоми (Полстар) крене да се пуни, прсти ми утрнуше по зими, и коначно успео на трећем пуњачу. Нисам сигуран да може 250 км да извуче са 90% батерије, па реко' успут да допуним. Драгоцено искуство. Не мењам свог диз'ла док баш не будем морао...
20230206_175601.jpg
20230206_175607.jpg
20230206_173534.jpg
 
Рачун испао 297 круна, тј. 27 евра за 37 киловатсати. 73 цента по киловатсату. Потрошња 25 киловатсати тј. 18 евра на 100 километара. Скупа екологија. Пуњење код куће је повољније, наравно.

Пореске и друге олакшице на ове електро-кршеве су навлака као 18 месеци за динар код МТС. Плакаћу ја једног дана за мојим ЦДТИ сигуран сам.
 
Punjenje kuci i svakodnevno lokalno koriscenje neuporedivo jeftinije nego kod SUS, ali čim se krene dalje, tj preko dometa baterije koju imas, računica je malo drugačija...
 
Posebno kod nas, kad je noću struja 2 centa.
 
Уживај док можеш. Тако је било и у Норвешкој, јефтина струја, кола без пореза и такси, бесплатне путарине, паркинг и пуњење. Па полако кренуло да се мења.
Цена струје код куће прошле године са свим субвенцијама је била око 20 центи/киловат-сату.

Ускоро ће Дубравка и Норвежани да решавају и у Србији проблеме са јефтином струјом између осталог.
 
Opet da pohvalim druga, njegova firma je izvela prvu vožnju bez vozača za volanom u Evropi (čak i bez safety vozača).

 
Уживај док можеш. Тако је било и у Норвешкој, јефтина струја, кола без пореза и такси, бесплатне путарине, паркинг и пуњење. Па полако кренуло да се мења.
Цена струје код куће прошле године са свим субвенцијама је била око 20 центи/киловат-сату.

Ускоро ће Дубравка и Норвежани да решавају и у Србији проблеме са јефтином струјом између осталог.
Nemamo mi ovde nikakve olaksice, cak placas carinu pri uvozu. 20kWh po 20 centi, to je 4e/100km, sto je opet dosta jeftinije. A da cena kod nas skoči 10x, pa ne znam...
 
  • Like
Reagovanja: mnt
A da procitas makar prvo kompletan tekst pa onda da palis "Greta mode"?
"Tih 250 tona potrebnih za proizvodnju JEDNE litijum-jonske automobilske baterije, na kraju sadrži oko 12 kg litijuma, 30 kg nikla, 22 kg mangana, 15 kg kobalta, 100 kg bakra, 200 kg aluminijuma, čelika i plastike."
 
Molim te, stručnjače,definiši, kolika je ta JEDNA baterija.
Kubnih cm, Ah, kg,... Bilo čega, opipljivog.
Ljubi te Gretica.
Voleo bih da vidim, makar fotku, jedne baterije, sa 12 kg litijuma.
 
Pa pisu ti kilogrami za prosecnu bateriju, nije tesko izracunati prosecnu tezinu, Gretice moja.... :)
Izguglaj Tesla, Mercedes itd baterije za ful elektro vozila i videces da se ne razlikuju preterano u velicini i tezini.
 
Guglaj ti. 'Ajde, 'ajde...
"Jedna baterija" ...sa 12 kg litijuma. Čik ako možeš.
 
Naslov jeste u tabloidnom stilu, i ne bih postavio link da se pomenuta vest nije proširila na relevantnim sajtovima. A posebno mi je zanimljivo da i VG autori polako menjaju mišljenje o zEleNoJ aGenDi, iako su godinama i sami bili u tom hajpu.
 
Napisano je samo koliko jedan bager potroši energije (one koja nije zelena) za iskopavanje rude. Nije napisano koliko se još ne-zelene energije i veoma ne-zelenih hemikalija proizvede i utroši da se iz rude izvuče metal i onda još da se proizvede ta baterija. Da ne ulazimo u priču oko jalovine i drugog toksičnog otpada.
Na kraju će ta baterija, kada se nađe u vozilima, manje zagađenja da napravi. A upravo se samo to posmatra i to je ono o čemu se i priča. Jer uglavnom te hemikalije se proizvode "negde daleko", kao i samo iskopavanje i prerada rude; u nekim zemljama koje eto nisu energetski neutralne.
Nevezano za baterije i auto industriju, cela ta priča oko ekologije je politički marketing. Kompletna industrija je izmeštena u siromašni daleki istok da proizvodi za bogati zapad, koji ih onda kritikuje što proizvode previše CO2 i što su eto neodgovorni prema planeti. Pritom ih nije briga što najveći deo te proizvedene robe se proda upravo na zapadu pod brendom najjačih kompanija i kod tih "ekološki osvešćenih ljudi". Onih istih ljudi koji odmah nakon što kupe svoj najnoviji iphone/ipad/macbook i nove patike i trenerke, odu da demonstriraju protiv zemalja dalekog istoka što im eto zagađuju planetu...
 
Nije ni meni baš jasan toliko animozitet prema električnim vozilima na ovom forumu?!?
Toliki je da se gotovo uopšte ne može smisleno diskutovati, i vrlo je snažno podržan od strane uredništva. :(

Svaka (ne)tabloidna, (ne)prežvakana, u kontekstu ili van konteksta vest, ako je protiv EV, mora ovde da se prenese i brani?!?
Vest o nekom napretku, proboju, razvoju EV, primi se mlako... :(
Npr: https://benchmark.rs/vesti/nauka-i-...oji-razvija-elektromotore-naredne-generacije/
Ovakvi motori npr. će pristojan EV mehanički i kontrukciono učiniti prostijim od kinesksih trotineta. A proizvođači će nam sigurno radije prodavati prosto i jednostavno umesto složenog i komplikovanog, na prvom mestu jer je to njima jeftinije. (Savremeni euro 5/6/7 SUS motori i hibridi su izuzetno složeni).

Tačno je da danas, evo baš danas, u Srbiji i većem delu sveta, kada se sagleda iz svih uglova, EV još uvek nemaju dovoljnu ekološku prednost nad fosilnim gorivima.
Ako nemate mogućnost da ga punite kod sopstvene kuće, nema ni praktičnu prednost, čak ni za trčkanje po gradu.
U funkciji cene vozila, nemaju ni ekonomsku.

Ali kraj fosilnih goriva je tu, pre, kasnije (biće to još malo kasnije) ali tu je. Kraj fosilnih goriva počinje za naših života (bar ovih mlađih).
Velika svetska energetika, u celom svetu, kreće ka low-carbon emisiji. To se toliko ne vidi, to se toliko ne hajpuje, ali kreće se. Niste ni svesni koliko.
Mix non-fosil električne energije u odnosu na fosilnu u celom svetu raste u korist ove prve, i taj trend se neće prekinuti.

... ... ...

Što se tiče ovog bagera i litijuma, ni jedna litijumska baterija iz nekog EV nije završila na nekoj deponiji. Za sada se lageruju (većina je zapravo još u upotrebi), a u toku je razvoj velikih postrojenja za reciklažu tog litijuma. Svakako računajte da će se litijum koji jednom uđe u baterije EV reciklirati dokle god litijum bude osnova baterija.

Samim tim priča o tom bageru i koliko l/kg Li nema baš puno smisla.

Koliko petrohemijska industrija potroši sopstvene energije i el. energije dok nam jedan litar goriva ne sipa u rezervoar?!?
Može li se taj litar ponovo upotrebiti?
 
Анимозитет је зато што је цела та зелена прича само маркетинг и забава за широке народне масе на развијеном западу. Аутомобили су све гломазнији, са кратким веком употребе као и сви остали уређаји који се брзински и нерационално троше, без могућности поправке и поновне употребе, а рециклажа се углавном своди на извоз смећа из баште (тм).
 
Bar na ovom forumu mislim da gotovo niko nema ništa protiv novih tehnologija, naprotiv. Ovde su mahom ljudi koji vole novu tehnologiju, ali koji ne prihvataju servirane ili površne priče.
Ja bih prvi želeo automobil nulte emisije, ali ne vidim da su budućnost litijumske baterije. Mišljenja sam da to uopšte i nije budućnost. I sada ima potencijalno boljih tehnologija u koje se mnogo manje novca ulaže iz nekih razloga. A Evropska birokratija polako gubi kompas sa zelenom pričom, nevezano samo za elektro vozila.
Jedan jako dobar intervju na tu temu LINK

Edit:
Možda i najbolji deo opisa evropske birokratije:
"Ako želimo jaku automobilsku industriju potrebni su čipovi. I EU je to shvatio, pripremio je fond od 40 milijardi eura za ulaganje u vlastitu proizvodnju poluvodiča. S druge strane, priprema zakone koji zabranjuju kemikalije neophodne za proizvodnju tih istih čipova"
 
Poslednja izmena:
Mitre, auta niti su bolja niti gora.
Mi ćemo i dalje biti siromašna zemlja, osim što ćemo sada pored uvoza polovnjaka i zemlju/vodu da zatrujemo.
Ja bih verovao u priču o ekologiji da smo mi mentalitet Japana, Švedske ili Švajcarske ali nismo. Pričam o ovom "nameračenju" iskopavanja litijuma u Jadru.
Mi po propisu ne gradimo ni puteve a kamo li mostove. Zbog divljačkog ponašanja nam mostove sada i grade Kinezi.

Prednosti EV? Moći ću ovako bedan kakav jesam da vozim bicikl iza (EV) automobila umesto što se sada gušim u dimnoj zavesi.

Pametniji od nas su davno počeli tranziciji i nas 6,5 miliona tu ništa ne možemo.

Where Do EV Batteries Go When They Die?​

(gde odlaze baterije da umru)


*edit
Što se Nemačke tiče, kasno se kao i Srbija uhvatila u tranziciju. Svi su mislili da se "ludi" Musk šali...da je to Silicijumska sprdnja, da od toga nema ništa...
Ako Nemačka ne spasi auto industriju oni će biti delom Kaput! Zato su kvazi-zeleni i glasali da opstane dizel, jer su im m00da u procepu.
 
Poslednja izmena:
Анимозитет је зато што је цела та зелена прича само маркетинг и забава за широке народне масе на развијеном западу. Аутомобили су све гломазнији, са кратким веком употребе као и сви остали уређаји који се брзински и нерационално троше, без могућности поправке и поновне употребе, а рециклажа се углавном своди на извоз смећа из баште (тм).
A kola poslednjih 10 pa i 20 godina nikad kvalitetnija, trajnija, bezbednija, resurs motora kod 99% isporučenih novih vozila koliko i čitav auto, najmanje 500k. Sve se popravlja, ne za juče, ali posle par godina su sve savladali, pa i plivajući zamajac.
 
Nazad
Vrh Dno