Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

  • Like
Reagovanja: mnt
Khm, pa ne bih baš rekao. Poslali su roudster u svemir to je baš ''R&D''.
 
Platio marketing SpaceX kompanije? ;) Oni mlate velike pare višestrukom upotrebom istih nosača za lansiranja satelita.
 
Khm, pa ne bih baš rekao. Poslali su roudster u svemir to je baš ''R&D''.
Ma šta se svi hvataju tog automobila u svemiru?!?

Falcon Heavy je bila test model nove verzije rakete. Tako nešto se tipično testira nekim dummy teretom, vrlo često čak metalna konstrukcija ili čak i betonski blok. Plus senzori koječega. Tako to rade i Rusi, i Amerikanci, čak i Severna Koreja. Musk se doestio da kada već gore mora neki NE korisni teret, da od svega toga napravi medijski hype cirkus. Uspeo je izuzetno...
 
Pa upravo je to marketing, mogao je bilo šta da pošalje, nešto besmisleno, jeftino i nepotrebno. Marketing je i ono što on radi na društvenim mrežama.
Musk nije ni inženjer, ni inovator, ni kreator. On je marketing menadžer i to vrsan. Tačno je to da je on najviše zaslužan za to što je tesla danas.
A tačno je i to da troše novac na marketing daleko manje od ostalih kompanija.
 
On je čovek pun ideja i očigledno dobar motivator za ključne ljude kompanije. Marketing je tu sporedna stvar, njegovi proizvodi se sami prodaju svojom specifičnošću. Svi žele Teslu, niko ne želi Hyundai ili VW ID.
 
Pogledajte prilog 320529Tesla spends $0 of its budget on advertising, but instead spends a dramatic amount on research and development (R&D)

Ovo nešto ko kada je Lidl dolazio na naše tržište...
"Jeftini su jer imaju ovakve-onakve dobavljače ... i zato što ne troše pare na marketing."
Danas kada uključiš "mali aparat tv prijemnika" dave sa reklamom. Prva melodija što su pravili je bila sa ciljem da je svako dete i baba pevuše.
 
Tesla ne trosi pare na "tradicionalni" marketing, kao sto kaze grafikon. Nema placenih reklama na TV, novinama, portalima... Ali buduci da se zamisljaju i predstavljaju kao tech kompanija, oni rade marketing iskljucivo na taj nacin - socijalne mreze i influenseri. I dalje ide sve kao "organic" - tj od korisnika do korisnika...
 
Znam ja to. No marketing je suvise kompleksan da bi ga ovde i na ovoj temi analizirali.
 
Ne znam za vas, ali ja sam upravo išao na polovnakola.co.yu da vidim imal' koja Tesla u ponudi. Ups, they did it again.
 
Nove Tesle su izuzetno trazene u Ger ali ne zato sto je Tesla vec kupis nov, vozikas ga sto manje 9 meseci i prodas skuplje holandjanima (minimum zaradis 5000) + dobijas poreske olaksice i premije od drzave.
 
Kako to uopste ide u DE, NL i ostalim zemljama koje imaju visoke subvencije?
Da li imas neko ogranicenje, tipa ne smes da preprodas, izvezes auto u nekom roku ako uzmes subvenciju?
 
Napisao je 9 meseci. Verovatno je to rok koliko dugo ne smeš da ga prodaš.
 
Deluje standardni nemacki biznis - mi proizvedemo, prodamo polovno, dodjes po rezervne delove.
"Kupujmo domace" sistem.
*Ne zaboravite da je Tesla upravo zavrsava izgradnju pogona kraj Berlina. A to je kakav-takav domaci produkt onda.

Nego mene zanimaju izvori ovih informacija od @DukeLander. Jer ne verujem u njih bas 100%.

@dlalic , za Njemacku evo zvanicni PDF o uslovima i ciframa subvencija
Leaflet for applications according to the guideline for the promotion of the sale of electrically powered vehicles (environmental bonus) of October 21, 2020 [as of October 21, 2021]
 
Moderiši se ;)
Ne ,samo ja ne nalazim te tvoje informacije, usmeri me.
 
Da se moderisem, jel...
Rekao si da ne verujes 100% u ono sto govorim = lazem.
Ne znam koliko godina imas, ali online neces mnoge stvari naci...
 
Evo kao zanimljivost, da je i naš čovek osnovao firmu sa još par ljudi, vezano za samovozeće automobile, već su lepo podržani, i imaju automobile koji saobraćaju sa "pomoćnim vozačem", a uskoro planiraju da puste u rad prve potpuno autonomne automobile. Vay.io, jedan od trojice osnivača je Srbin :)
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Hertz naručio 100.000 Tesli.
 
I koferče. Umesto kanistera sa gorivom.

U pitanju je powerbank za kola, bilo je pitanje vremena kada će da se pojave.
Nema cene, ali kao biće i opcija rente tako da možeš da ga iznajmiš za putovanje i posle vratiš.

 
  • Like
Reagovanja: mnt
U EU najavljene moguce i vrlo verovatne restrikcije struje i ostalih energenata.
Pogotovo struje jer je nece biti dovoljno za predstojecu zimu.
Desilo se ranije nego sto sam mislio... sreca nemam el auto, ali ce nas svakako ubiti cene goriva...
 
U EU najavljene moguce i vrlo verovatne restrikcije struje i ostalih energenata.
Pogotovo struje jer je nece biti dovoljno za predstojecu zimu.
Desilo se ranije nego sto sam mislio... sreca nemam el auto, ali ce nas svakako ubiti cene goriva...
Ne, upravo je sreća za one koji imaju električni auto, jer ne zavise od drugih, pošto mogu sami da proizvode struju, npr. uz pomoć solarnih panela na krovu svoje kuće ili malog vetrogeneratora. Voziš se besplatno, bez trunke zagađenja, bez zavisnosti od drugih, bez odlaska na pumpu i strepnje da li će biti goriva, čekanja u redovima satima... Dakle, bez ikakvih ograničenja i restrikcija. To je prava sloboda. To su sad shvatili Englezi:

U svakom slučaju, čak i da ne proizvodiš svoju struju, nema problema sa potrošnjom struje noću iz mreže, tad je ima na raspolaganju na pretek, a to je vreme kad ti se puni auto. I to za većinu otprilike samo jednom u nedelju-dve.
 
Poslednja izmena:
@mnt koliko kvadrata solarnih panela je potrebno da svakog dana napuniš auto?
Posebno zimi.

Zanemarimo što je većini ljudi automobil potreban baš u vreme kada paneli generišu energiju.
 
Nalupa se covek za medalju...
 
@mnt koliko kvadrata solarnih panela je potrebno da svakog dana napuniš auto?
Posebno zimi.

Zanemarimo što je većini ljudi automobil potreban baš u vreme kada paneli generišu energiju.
Ako ne prelaziš 300-400 km dnevno, onda nije potrebno da puniš svakog dana. Napisaću precizne podatke, ali dovoljno je imati krov prosečnih dimenzija, zato što je ključ u kućnim baterijama koje ti čuvaju generisanu energiju solarnih panela, što je ujedno i odgovor na tvoju poslednju rečenicu. Naravno, vetrogeneratori generišu struju i noću, ali specifično si pitao za solarne panele, tako da ću na to da se fokusiram.

Što se konkretnih podataka tiče, kao prvo, ogromna većina ljudi koja nema električni auto zamišlja da on troši ko zna koliko struje (da ulaziš u crvenu zonu i slične gluposti), zato što ne shvataju da el. automobili troše daleko manje energije nego SUS, jer su električni motori 95% efikasni, za razliku od 35% SUS. Takođe, električni motor regeneriše energiju pri svakom usporavanju vozila, dok se kod SUS ta energija rasipa. Električnom autu da bi prešao 100 km potrebno je oko 15-20 kWh energije. Poređenja radi, u jednom litru fosilnog goriva se nalazi oko 10 kWh energije, a sa tim jednim litrom možemo da pređemo samo 10-20 km. Sa istih tih 10 kWh energije iz jednog litra, električni auto pređe 50-80 km, a da ne govorimo o ceni koja je u Srbiji 1,5 dinar po kWh u noćnoj tarifi, što znači da 100 km košta oko 30 dinara. :)

OK, uzmimo za primer električni auto Hyundai Kona, baterija od 64 kWh. To je auto koji je već star 3-4 godine, danas postoje i bolji električni automobili. Ja lično prelazim oko 15-20 km dnevno u proseku, ali recimo da ti prelaziš 50 km dnevno, time si potrošio 13% baterije, tj. oko 8 kWh (to se uklapa u potrošnju koja je oko 15-20 kWh na 100 km). I tako voziš 7 dana, što je oko 350 km ili 56 kWh ili 88% baterije. Ostalo ti je 12% i odlučiš da ćeš večeras da staviš auto da se puni. Naravno, ne započinješ punjenje u 17h kada je velika potražnja struje i kada je skupa, nego samo ubodeš kabl i u aplikaciji izabereš da punjenje krene posle ponoći, kad je struja jeftina i dostupna; štaviše, električni automobili će dosta pomoći distributivnoj mreži u peglanju krive potrošnje u 24h. Dakle, napuniš 56 kWh te noći i tako 4 puta mesečno, što je oko 240 kWh mesečno. Crvena zona počinje tek preko 1600 kWh, što znači da bi morao da trošiš preko 1300 kWh za domaćinstvo da bi uopšte prišao crvenoj zoni.

Što se tiče kvadrature solarnih panela, moderni fotovoltaični paneli imaju dimenzije oko 165 x 100 cm i daju do 400 Wp (peak). Ne treba zaboraviti da čak i kad su dani bez sunca, paneli i dalje generišu energiju, ali oko 20% od uobičajene. Beograd ima oko 2100 sunčanih sati godišnje, odnosno u proseku oko 6 sati dnevno. Količina panela zavisi naravno i od potrošnje domaćinstva. Uzmimo primer da trošiš oko 500 kWh mesečno (prosek u Srbiji je 350). Za toliku potrošnju ti je dovoljno oko 5 kWp solarnih panela, tj. 13 komada. Pošto je svaki oko 1,65 m², to je oko 22 m². Dalje uzmimo primer da prelaziš 2000 km mesečno električnim autom. Za to je potrebno još oko 350 kWh tj. još 3,5 kWp solarnih panela tj. još 9 komada odnosno samo 12 m². To je sve ukupno 36 m². Treba imati u vidu da sam ovde izračunao kompletno off-grid rešenje, gde solarni paneli pokrivaju u potpunosti potrebe domaćinstva i električnog auta.

Ovo rešenje ne funkcioniše skroz zimi, zato što sam računao prema proseku sunčanih sati godišnje, što znači da će ovo rešenje zimi teško moći da pokrije sve potrebe domaćinstva, ali zato će leti da ima na pretek energije, koja bi u nekoj drugoj državi mogla da se prodaje za novac, a kod nas se dobijaju samo krediti. Međutim to je zapravo veoma korisno, jer rešava problem sa manjkom sunca zimi, jer sve krediti koje ste dobili od elektrodistribucije preko leta možete trošiti zimi i tad vući njihovu struju ako zatreba, potpuno besplatno.

Povrh svega ovoga, u Srbiji su počele subvencije za solarne panele, gde država plaća čak pola svih troškova za instalacije do 10 kWp, što je dovoljno za sve rezidencijalne korisnike.

Nalupa se covek za medalju...
Čemu potpuno nekonstruktivan i uvredljiv komentar? Ja sam se potrudio i pisao činjenice. Zamolio bih te da budeš konstruktivan i odgovoriš sa nekim argumentima, tu smo da razmenimo mišljenja, a ne da se vređamo pišući komentare koji su upućeni ličnosti umesto temi. Hvala.
 
Poslednja izmena:
Ja bih samo podsetio da se elektricna vozila ne pune od nule, nego se dopunjuju po malo, i obicno su 80% pune
potpuno suprotno od polupraznih rezervoara za gorivo koje punimo jedino kada putujemo

Kada bude infrastrukture svako parkiranje ce baterija biti puna.
 
Upravo tako, zaboravih da dodam da naravno ne mora da se puni odjednom 80% jednom nedeljno, nego može i svake noći po malo, što tek nije nikakav problem za solarne panele s kućnim baterijama.
 
Nazad
Vrh Dno