@mnt koliko kvadrata solarnih panela je potrebno da svakog dana napuniš auto?
Posebno zimi.
Zanemarimo što je većini ljudi automobil potreban baš u vreme kada paneli generišu energiju.
Ako ne prelaziš 300-400 km dnevno, onda nije potrebno da puniš svakog dana. Napisaću precizne podatke, ali dovoljno je imati krov prosečnih dimenzija, zato što je ključ u kućnim baterijama koje ti čuvaju generisanu energiju solarnih panela, što je ujedno i odgovor na tvoju poslednju rečenicu. Naravno, vetrogeneratori generišu struju i noću, ali specifično si pitao za solarne panele, tako da ću na to da se fokusiram.
Što se konkretnih podataka tiče, kao prvo, ogromna većina ljudi koja nema električni auto zamišlja da on troši ko zna koliko struje (da ulaziš u crvenu zonu i slične gluposti), zato što ne shvataju da el. automobili troše daleko manje energije nego SUS, jer su električni motori 95% efikasni, za razliku od 35% SUS. Takođe, električni motor regeneriše energiju pri svakom usporavanju vozila, dok se kod SUS ta energija rasipa. Električnom autu da bi prešao 100 km potrebno je oko 15-20 kWh energije. Poređenja radi, u jednom litru fosilnog goriva se nalazi oko 10 kWh energije, a sa tim jednim litrom možemo da pređemo samo 10-20 km. Sa istih tih 10 kWh energije iz jednog litra, električni auto pređe 50-80 km, a da ne govorimo o ceni koja je u Srbiji 1,5 dinar po kWh u noćnoj tarifi, što znači da 100 km košta oko 30 dinara.
OK, uzmimo za primer električni auto Hyundai Kona, baterija od 64 kWh. To je auto koji je već star 3-4 godine, danas postoje i bolji električni automobili. Ja lično prelazim oko 15-20 km dnevno u proseku, ali recimo da ti prelaziš 50 km dnevno, time si potrošio 13% baterije, tj. oko 8 kWh (to se uklapa u potrošnju koja je oko 15-20 kWh na 100 km). I tako voziš 7 dana, što je oko 350 km ili 56 kWh ili 88% baterije. Ostalo ti je 12% i odlučiš da ćeš večeras da staviš auto da se puni. Naravno, ne započinješ punjenje u 17h kada je velika potražnja struje i kada je skupa, nego samo ubodeš kabl i u aplikaciji izabereš da punjenje krene posle ponoći, kad je struja jeftina i dostupna; štaviše, električni automobili će dosta pomoći distributivnoj mreži u peglanju krive potrošnje u 24h. Dakle, napuniš 56 kWh te noći i tako 4 puta mesečno, što je oko 240 kWh mesečno. Crvena zona počinje tek preko 1600 kWh, što znači da bi morao da trošiš preko 1300 kWh za domaćinstvo da bi uopšte prišao crvenoj zoni.
Što se tiče kvadrature solarnih panela, moderni fotovoltaični paneli imaju dimenzije oko 165 x 100 cm i daju do 400 Wp (peak). Ne treba zaboraviti da čak i kad su dani bez sunca, paneli i dalje generišu energiju, ali oko 20% od uobičajene. Beograd ima oko 2100 sunčanih sati godišnje, odnosno u proseku oko 6 sati dnevno. Količina panela zavisi naravno i od potrošnje domaćinstva. Uzmimo primer da trošiš oko 500 kWh mesečno (prosek u Srbiji je 350). Za toliku potrošnju ti je dovoljno oko 5 kWp solarnih panela, tj. 13 komada. Pošto je svaki oko 1,65 m², to je oko 22 m². Dalje uzmimo primer da prelaziš 2000 km mesečno električnim autom. Za to je potrebno još oko 350 kWh tj. još 3,5 kWp solarnih panela tj. još 9 komada odnosno samo 12 m². To je sve ukupno 36 m². Treba imati u vidu da sam ovde izračunao kompletno off-grid rešenje, gde solarni paneli pokrivaju u potpunosti potrebe domaćinstva i električnog auta.
Ovo rešenje ne funkcioniše skroz zimi, zato što sam računao prema proseku sunčanih sati godišnje, što znači da će ovo rešenje zimi teško moći da pokrije sve potrebe domaćinstva, ali zato će leti da ima na pretek energije, koja bi u nekoj drugoj državi mogla da se prodaje za novac, a kod nas se dobijaju samo krediti. Međutim to je zapravo veoma korisno, jer rešava problem sa manjkom sunca zimi, jer sve krediti koje ste dobili od elektrodistribucije preko leta možete trošiti zimi i tad vući njihovu struju ako zatreba, potpuno besplatno.
Povrh svega ovoga, u Srbiji su počele subvencije za solarne panele, gde država plaća čak pola svih troškova za instalacije do 10 kWp, što je dovoljno za sve rezidencijalne korisnike.
Nalupa se covek za medalju...
Čemu potpuno nekonstruktivan i uvredljiv komentar? Ja sam se potrudio i pisao činjenice. Zamolio bih te da budeš konstruktivan i odgovoriš sa nekim argumentima, tu smo da razmenimo mišljenja, a ne da se vređamo pišući komentare koji su upućeni ličnosti umesto temi. Hvala.