Ajde malo o gorivnim ćelijama. Šta je to uopšte?
Gorive ćelije postoje već 100-tinak godina. Poenta je da praktično vrše obrnutu elektrolizu. Iz vodonika i kiseonika proizvode el. energiju, i kao nusprodukt, čistu vodu.
Dakle, kao polazno gorivo, vodonik i kiseonik.
Inače su veoma efikasne, i ako je vodonik gorivo, zapravo su najefikasniji način korišćenja vodonika kao goriva. Koristila ih je NASA u Apolo programu i na Šatlu.
Dalje, postoje razne varijante koje hemisjkim postupcima dolaze do el. energije, ali se to uvek nekako na kraju dovede na vodonik. Imaš npr. ove:
https://www.bloomenergy.com/
Rade gorive ćelije koje kreću od metana, (zemni gas), ali na kraju, obrni okreni, vodonik (iz metana) + kiseonik = el.energija + voda (+ još ponešto, zavisi od kojeg goriva krećete).
Uglavnom, problem gorivih ćelija je što su najefikasnije ako je ulaz čist vodonik. Ali vodonik se dobija elektrolizom, tj. el.energijom, a onda je bolje el. energiju koristiti direktno.
Bilo je pokušaja gorivih ćelija u vozilima i drugih ulaznih goriva, ali to su več velika, teška i skupa postrojenja da se koriste na mobilnim platformama.
Ako će el. motor da okreće točkove, trenutno je baterija druga po efikasnosti iza gorivih ćelija sa čistim vodonikom kao polaznim gorivom, ali se smisao gubi kada se zna da se vodonik dobija el.energijom. Plus što su instalacija za vodonik u samom vozilu, kao i pumpe i stanice za napajanje dosta složene i skupe. Gorive ćelije su takođe skupe, podrazumevaju ne male količine platine.
Dakle, ostaje baterija + el.motor kao jedina izgledna budućnost.