Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Ni ja ne verujem u solarne panele na krovu automobila,
ali sam potpuno siguran da ce svaka kuca i u opste svaka krovna povrsina biti prekrivena panelima.
 
Stvar je samo u tome sto se na toj povrsini panela koja bi bila na krovu automobila ne moze u jedinici vremena skupiti dovoljno energije da se napajaju potrebe automobila. Ja sam pogledao ponudu na trzistu solarnih panela za kuce pa sam proporcionalno njihovoj snazi po jedinici povrsine sracunao da u idealnim uslovima panel na krovu auta ne bi mogao da prima vise od 300-500w na sat. Pitanje je kolika je efikasnost danasnjih solarnih panela, citao sam pre nekih 4-5 godna da je efikasnost ispod 20%, ukoliko se unapredi efikasnost mozda se i udeo solarne eergije u potrosnji EV drasticno poveca. Cenim da solarni kolektori za grejanje vode na primorju daleko efikasnije koriste suncevu energiju jer sa ne bas tako velikom povrsinom uspevaju da zagreju dosta vode i da bi za zagrevanje te iste kolicine vode ukoliko bi se ona grejala strujom trebalo par puta vise kilovata nego sto bi solarni panel iste povrsine mogao da proizvede. nemam konkretke podatke samo pokusavam logicki da reyonujem.
 
Upravo ide emisija SAT, Dacia Spring EV premijera.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
Odlican za gradsku voznju, autonomija do 230km, 26.8kWh baterija, max brzina 125km/h. Punjenje na kucnu mrezu za 14 sati.
Kod nas bi trebao da bude oko 12000e posle subvencije.
 
Ima prikljucak za brzo punjenje ne?
I koliko mu treba na brzom?
 
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ne može jače od 30kw punjenje.
Baterija je ionako mala, 27kw. Ovo za grad i bliske relacije van grada uopšte nije loše.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Da, oko sat i po za punjenje na 30kW a iz klasicnog kucnog stekera 14 sati.
Za grad je ovo odlican auto.
 
Moglo bi da bude dobro vozilo za taksi, kurirske servise i slične službe koje svakog dana prave veliki broj kilometara na malom, gradskom, području.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Dimenzije su male i za taksi a kamoli za kurirske službe, motor preslab. Mada svakako može da bude dobar auto za one koji svaki dan voze isključivo u gustom saobraćaju velikog grada, tu su prednosti višestruke.

Za taksi bi bili dobri e-Logan(MCV/Stepway) a za kurirske službe e-Dokker, sa duplo snažnijim elektromotorima od ovog iz Springa.
 
Odgledah SAT i cini mi se da ovaj auto moze da bude dobra osnova za dalji razvoj i doradu. Malo jaci motor, malo veca brzina, malo veci kapacitet baterija i malo veci prostor.
 
Ako kod nas bude kostao 12k uz subvenciju, za grad stvarno ne treba nista bolje.
Zoe, koji polako stizu kod nas, 4-5 godina stari kostaju otprilike toliko.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Meni pricing evozila nije jasan. Konkretno, ovaj automobil je za proizvodnju neverovatno jednostavniji od starijeg brata, sandera, koji ima sus motor sa hiljadu delova, ručni menjač i kvačilo sa još 500 delova, što su najkompleksniji sklopovi na vozilu i što sve zahteva izuzetno preciznu izradu.
Na ev imaš elektromotor, bateriju i od kompleksnijih stvari, servo upravljanje i kočioni sistem. Osim baterije, sve ostalo je bukvalno ili iste cene ili daleko jeftinije. A i ova baterija na springu ne košta sigurno koliko na zoe ili sličnom autu.
Baš na kraju je bila najava za Mercedes ev, koji će imati ludilo od feature-a. I koštaće sigurno preko 100k. A većina toga prosečnom vozaču nije potrebna ni za 100 godina.
Ili BMW i4, motor od 500ks i ubrzanje 0-100 za 4.5s. Pa ce i on da košta 100k+.
Jasno je da veliku autonomiju mogu da imaju veća vozila, sa jačim motorom jer teška baterija (kod malog springa ima 200kg) mora nekako da se i spakuje u pod i da motor ima snage da to vuče ali osim tesla modela 3 niko nema ni blizu domet. A i trojka u standardom paketu, 450km domet košta u EU od 45000 a long range 560km košta 55000eur.
Kome treba performance porodični auto sa motorom. Od 250ks?
Napravite model 3 long range-low performance.
 
Dimenzije su male i za taksi a kamoli za kurirske službe, motor preslab. Mada svakako može da bude dobar auto za one koji svaki dan voze isključivo u gustom saobraćaju velikog grada, tu su prednosti višestruke.

Za taksi bi bili dobri e-Logan(MCV/Stepway) a za kurirske službe e-Dokker, sa duplo snažnijim elektromotorima od ovog iz Springa.

Nisam napisao kurirske službe, već kurirske servise. Donesi, Wolt, Glovo.
 
Njima treba eskuter ili tako neko maleno dostavno vozilo za jednog coveka i teret pozadi.
A takvi automobili ce tek da se proizvode.
 
  • Like
Reagovanja: PJ
Nisam napisao kurirske službe, već kurirske servise. Donesi, Wolt, Glovo.

Izvinjavam se, u brzini sam pročitao kurirske službe pa sam pomislio da aludiraš da će neke od njih nabavljati ovaj model i pored neodgovarajućeg tovarnog prostora, samo zbog subvencija i svih ostalih ušteda.
 
I male kolicine se prodaju, kada se omasove moze cena da ide dole.
Za dostavu je ok eskuter kad je lepo vreme ali kada je kisa i sneg onda je Spring ipak bolje resenje.
Kako zima i minusi uticu na baterije?
Da odgovorim sebi, autonomija na -15C pada na 50%.
 
Poslednja izmena:
Kuriri na biciklu, sa torbama na leđima ne mogu da prihvate sve zahteve, jer nemaju kapacitet da prenesu. @nematiers je pomenuo drugi problem, vremenski uslovi.

Na našem podneblju -15 C beležimo nekoliko dana godišnje. Važnije je na kojoj temperaturi počinje da gubi značajano na kapacitetu,recimo 10 I više procenata. I to takođe nije problem prvih godina, ali kada redovnim habanjem opadne kapacitet baterije,...

Eto ideje za biznis, mala cisterna, napunjena baterijom. Voza se po gradu i dopunjava potrošena vozila. Naravno, SUS pogon 😄
 
Nikako ne vidim svrhu ovog vozila u vecim gradovima u Nemackoj, naravno gledam sa svoje neke tacke.
Max 120 km/h znaci da se vozam iza kamiona na auto putu sa max 90 km/h i eventualno ga zaobidjem kada kilometar-dva iza mene niko ne prilazi inace rizikujem saobracajku.
Kada vozim normalno 160 Tesla S me ofleka kao nista.
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
Max 250 km znaci 150 u rl sa dosta start-stop tj meni (i debeloj vecini kolega) je to max 3x do posla i nazad.
Kao sto rekoh, ako u firmi nemam charging station nemam ga gde puniti u centru grada gde stanujem tj nije prakticno.
Dacia Sandero klot kosta 7600e, prevelika razlika a nemas nikakvog benefita osim ako ne nabiju ekstremne cene goriva.
 
Meni pricing evozila nije jasan. Konkretno, ovaj automobil je za proizvodnju neverovatno jednostavniji od starijeg brata, sandera, koji ima sus motor sa hiljadu delova, ručni menjač i kvačilo sa još 500 delova, što su najkompleksniji sklopovi na vozilu i što sve zahteva izuzetno preciznu izradu.
Na ev imaš elektromotor, bateriju i od kompleksnijih stvari, servo upravljanje i kočioni sistem. Osim baterije, sve ostalo je bukvalno ili iste cene ili daleko jeftinije. A i ova baterija na springu ne košta sigurno koliko na zoe ili sličnom autu.
Baš na kraju je bila najava za Mercedes ev, koji će imati ludilo od feature-a. I koštaće sigurno preko 100k. A većina toga prosečnom vozaču nije potrebna ni za 100 godina.
Ili BMW i4, motor od 500ks i ubrzanje 0-100 za 4.5s. Pa ce i on da košta 100k+.
Jasno je da veliku autonomiju mogu da imaju veća vozila, sa jačim motorom jer teška baterija (kod malog springa ima 200kg) mora nekako da se i spakuje u pod i da motor ima snage da to vuče ali osim tesla modela 3 niko nema ni blizu domet. A i trojka u standardom paketu, 450km domet košta u EU od 45000 a long range 560km košta 55000eur.
Kome treba performance porodični auto sa motorom. Od 250ks?
Napravite model 3 long range-low performance.
Taj BMW i4 je 👌 😁


Jos kad bi Ferrari izbacio tako neku EV verziju GTC4Lusso :D
 
Nikako ne vidim svrhu ovog vozila u vecim gradovima u Nemackoj, naravno gledam sa svoje neke tacke.
Max 120 km/h znaci da se vozam iza kamiona na auto putu sa max 90 km/h i eventualno ga zaobidjem kada kilometar-dva iza mene niko ne prilazi inace rizikujem saobracajku.
Kada vozim normalno 160 Tesla S me ofleka kao nista.
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
Max 250 km znaci 150 u rl sa dosta start-stop tj meni (i debeloj vecini kolega) je to max 3x do posla i nazad.
Kao sto rekoh, ako u firmi nemam charging station nemam ga gde puniti u centru grada gde stanujem tj nije prakticno.
Dacia Sandero klot kosta 7600e, prevelika razlika a nemas nikakvog benefita osim ako ne nabiju ekstremne cene goriva.
To je samo stvar tvoje perspektive, ja to vidim totalno drugacije...

Kada bude vecina elektro vozila nece biti potrebe da se vozi 150 na sat, vec ce se sva vozila kretati jednakom brzinom elektronski kontrolisanom tako da saobracaj ide prakticno bez ikakvog zastoja...
Znaci icices efektivno sporije ali bez zaustavljanja tako da ces na odrediste na kraju stici brze jer ces imati vecu prosecnu brzinu.

Sto se odlaska na posao i ogranicenog dometa tice...odes na posao, parkiras, on se puni, dodjes kuci parkiras on se puni...kad god ne vozis on se puni.
I kad god krenes negde on je pun z arazliku od klasicnog auta koji je uglavnom poluprazan pa kad krecemo negde mi prvo idemo na pumpu.

logika upotrebe sus motora i elektro vozila je razlicita.
 
Pricam o realnim aspektima a ne o Sci-Fi.
 
Bakara, slažem se da će kontrolisana, smanjena brzina, zapravo ubrzati saobraćaj, ali od tog momenta smo baš daleko. Duke ja naveo situaciju života u gradu, gde nisi u mogućnosti da puniš auto preko noći. A može da bude problem i punjenje na poslu.

Ja kod kuće imam garažu, a imam i dvorišne utičnice, na više mesta. Za puškiranje, za usisivač za kola, alat...
Na poslu mogu da izbacim kabal kroz neki prozor, ali bih bio nepropisno parkiran.

Što se tiče rezervoara na SUS, mislim da sam već pominjao, sa trenutnim kolima sam prešao 40.000, range mi je preko 700km i nikada nije nasuto gorivo, a da nije do vrha. Rezervu sam video da sija 2-3x i to je bilo planski.
 
Ja kod kuće imam garažu, a imam i dvorišne utičnice, na više mesta. Za puškiranje, za usisivač za kola, alat...
Na poslu mogu da izbacim kabal kroz neki prozor, ali bih bio nepropisno parkiran.

Kad bude trebalo sprovesce firma kabl do parkinga i punicete tamo...
Lakse je jednom instalirati kabl za punjenje nego stalno ici na pumpu.

jeste sve ovo jos uvek SF fantazija ali bice to vremenom bas tako.
 
Ako bude, bice u dalekoj buducnosti.
Previse radikalnih promena i enormnih investicija treba da bi to zazivelo.
Secate se onih revolucionarnih solarnih modularnih blokova sto su trebali da zamene asfalt od pre 10-15 god, ako ne i vise?
Po svim aspektima je to must have tehnologija koja je morala zaziveti, gde pokrivas ogromne povrsine solarnim plocama, resavas signalizaciju puteva, resavas sneg i poledicu itd itd...
Koliko je asfalta zamenjeno? Nula...
 
Ne treba EV mešati sa nekim drugim futurističkim tenhologijama, niti mešati neke još uvek daleke futurističke tehnologije ovde u priču o EV i time banalizovati priču bilo pristalica bilo protivnika EV.

...

Nadam se da je jasno da nekome neke potrebe za prevozom sadašnji EV zadovoljavaju, a nekome ne.
Kome zadovoljavaju, možda će da uzme EV a možda i neće.
Kome ne zadovoljavaju, taj sigurno neće.

EV su namenjeni onima kojima mogu zadovoljiti potrebe. Zato su još uvek retki. A dok su retki biće i skupi.
Oni kojima EV ne mogu zadovljiti potrebe, pa niko ih ne tera da kupe EV.

Ovu Daciu vidim kao npr, ko radi u NS a živi u Temerinu/Žablju/Kovilju/Karlovcima... Jedno punjenje strujom kod kuće noću, može bar 2x da odradi turu tamo nazad.
Žabalj-NS je 70km tamo nazad. 5x nedeljno je najmanje 15000-20000km godišnje. To je 1500-2000€ godišnje za benzin.
EV troši 15-ak kWh/100km. Na 20000km potroši 3000kWh što je, hm, 4500din ako punimo noću na nižoj tarifi.

(Da li sam dobro izračunao, zaista zvuči kao velika razlika...?!? Prover'te molim vas...) :unsure:

...

Nego, jel' neko ispratio, da li Spring može da se puni po kućama sa 3f priključaka?!? Ovo za 14h na 1f šuko konektoru je jasno.
Običan kućni 3f priključak omogućava bar 11kW punjenje, te bi se Spring mogao 0-100% napuniti za 2-3h. Ili bar značajno dopuniti za 0.5-1-2h.
I javni punjači omogućavaju najčešće jedan brzi DC priključak, i jedan "spori" trofazni AC od 11kW. Ali tada koristimo AC/DC konvertor u kolima, pa od njega zavisi da li zaista možemo da koristimo svih 11kW.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
To sam i ja rekao.
Nema tu pristalica ovog onog vec cista prakticnost.
Ja bih jako voleo Teslu da vozam, izuzetno mi se svidjaju ali kada imas fundamentalan problem... Takodje bih voleo Charger-a da vozam ali to treba 'naraniti i da strepim ko ce ga maznuti... Neka fala...
 
Ovu Daciu vidim kao npr, ko radi u NS a živi u Temerinu/Žablju/Kovilju/Karlovcima... Jedno punjenje strujom kod kuće noću, može bar 2x da odradi turu tamo nazad.
Žabalj-NS je 70km tamo nazad. 5x nedeljno je najmanje 15000-20000km godišnje. To je 1500-2000€ godišnje za benzin.
EV troši 15-ak kWh/100km. Na 20000km potroši 3000kWh što je, hm, 4500din ako punimo noću na nižoj tarifi.

(Da li sam dobro izračunao, zaista zvuči kao velika razlika...?!? Prover'te molim vas...) :unsure:

Ako toliko trošimo samo na punjenje auta, sigurno prelazimo u plavu zonu, pa je noćna cena nešto viša i treba obračunati pdv svakako bude nešto oko 70ak eura. Odlična ušteda definitivno. Još ako se malo grebemo po gradu na besplatnom punjaču :D


Nego, jel' neko ispratio, da li Spring može da se puni po kućama sa 3f priključaka?!? Ovo za 14h na 1f šuko konektoru je jasno.
Običan kućni 3f priključak omogućava bar 11kW punjenje, te bi se Spring mogao 0-100% napuniti za 2-3h. Ili bar značajno dopuniti za 0.5-1-2h.
I javni punjači omogućavaju najčešće jedan brzi DC priključak, i jedan "spori" trofazni AC od 11kW. Ali tada koristimo AC/DC konvertor u kolima, pa od njega zavisi da li zaista možemo da koristimo svih 11kW.

Može na trofaznu ali će se puniti sa 6,6kW, mada je i to ok, auto je pun od nule za ispod 5h.
Izvor: https://ev-database.org/car/1319/Dacia-Spring-Electric.

Ovaj auto u Rumuniji je stvarno isplatljiv jer kod njih sa subvencijom košta 7700 eur, kod nas neće biti tako isplatljiv jer će mu cena biti od 12-14k sa subvencijom, a znajući naše tržište možda bude i skuplji. Mada ako postane popularan EV, možda mu cena u budućnosti padne.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno