A ako se desi neka da je AI vozilo, u full AI modu, izazvalo nesreću, ko bi bio kriv, vlasnik AI vozila, proizvodjač?
Ovo je još jedan od delova gde je zapelo kod AI šofera.
Oblast je nova, i ne može biti uređena dosadašnjim poimanjem saobraćaja. Moraće iz korena da se osmišljava neka nova pravna regulativa samo za tu namenu. Neće niko pustiti level5 u saobraćaj dok se ovo detaljno ne definiše. Za level4, odgovoran je samo i isključivo živi čovek koji sedi pred volanom. Za sada.
Verovatno je da će se u slučaju (nadamo se veoma retkih takvih slučajeva) raditi obavezno istraživanje konkretnog uzroka udesa level5 vozila (AI vozila i tako sve snimaju sa svih strana, i imaju event liste svih svojih postupaka i "razmišljanja" na milisekundnom nivou (slično crnim kutijama u avionima)), te će se morati utvrditi dal' su bili greška ili kvar input senzora, softvera, izvršnih komandi, ili jednostavno viša sila, i na osnovu toga će biti deljena odgovornost.
Tesla ima veoma detaljne snimke i spiskove "razmišljanja" sa njihovih autonomnih vozila koja su doživela udes, i tačno znaju gde su greške bile. I tvrde da se takve greške više ne mogu ponoviti. Koliko su imali udesa koje je izazvao njihov AI, koliko udesa sa njima su izazvali drugi učesnici a da je AI mogao da izbegne udes, a koliko da nije, te podatke ne objavljuju. Mada tvrde da je odnos udes/km daleko na njihovoj strani u odnosu na žive vozače.
Što se tiče EV, oni postoje mnogo duže nego vozila sa SUS motorima, samo smo to uglavnom zaboravili a mnogi kojima je to u interesu pokušavaju i da potisnu. Problem EV-a je uvek do sada bio domet i punjenje, ali to baš i nije tako. Domet za 2-3 godine će biti preko 1000 km. Već postoje baterije sa neverovatnim brzinama punjenja, ali tehnologija baterija mora da se usavrši. Zamislite setio se neko i da primeni više punjača da ubrza punjenje baterija (Tesla Semi)
Rekli su isto da solarne ćelije su neupotrebljive za punjenje baterije i da im je efikasnost mala ~20ak %, tehnologija je na 20% bila 80ih godina, sada je to nešto bolje, ali je i dalje skupo, no opet to je samo stepen iskorišćenosti besplatnog izvora. Malo da bacimo matematike, solarna konstanta je cca 1300 W/m2, to čak i važi za naše područje. Zamislite da imamo 4m2 površine auta pod solarnim panelima, što je 5200W to je energija sunca po našim panelima, obzirom da se fotonaponskom konverzijom može izvuću cca 20%, to je 1040w. Neka u proseku imamo samo 5h sunca, to je 5kWh dodatne besplatne energije. A šta nam to znači za autonomiju? Recimo da je auto autonomije od 500km i da mu je visoka efikasnost od 150Wh/km (prosečna efikasnost EV je 195 Wh-km, ja sam odabrao neki malo bolji), to znači da ima bateriju od 75kWh (trenutno prosečna baterija je 60kWh). 5kWh je samo 6,66% baterije za jedan dan, ali tih 5kWh je besplatnih 33km vožnje.
Pored ovoga ako usavršimo samo vozilo i smanjimo otpor vazduha, a moguće je, možemo smanjiti potrošnju i povećati efikasnost, trenutno je Holandski Lightyer one prototip sa potrošnjom 104 Wh/km (prema specifikaciji). Već dolazimo do 50km besplatne dopune auta na dan
Zamislite onda da efikasnije solarne ćelije postanu jeftinije, pa da umesto 20% imamo 30% (današnji maksimum je mislim 38%, koristi se samo za svemirski program), to je onda 7.5 kWh na dan, 10% baterije, a uz bolju efikasnost 75 km. Zamislite još dodatne panele koji se rasklope kad je auto parkiran
Postoji koncept auta koji bi trebao ove godine da krene u proizvodnju sa ovakvim pristupom ali ko zna možda je prevara. Svakako EV automobili u budućnosti mogu kombinovati nekoliko alternativnih izvora energije za dopunu baterija i to bi bio neki moj dream car.
A zamislite još bežično punjenje.
1300W/m^2 imaš iznad atmosfere Zemlje. Na toliko mogu da računaju sateliti npr.
Na površini Zemlje imaš oko 1kW/m^2. A i to samo u slučaju da sunčevi zraci padaju tačno pod pravim uglom na površinu, i samo u slučaju idelano čiste atmosfere.
Sunce pod uglom približnim 90° ćeš imati realno, veoma retko, a već na 60° imaš gubitak od 0.85. Solare na krovu vozila ne možeš mnogo birati kako su okrenuti da se približiš idealu od 90°.
Efektivna 4m^2 je veoma velika površina da se nakalemi na krov nekog vozila. Možda se se celo vozilo sa svih strana prekrije solarima, ali bilo bi malo rogobatno, teško izvodljivo, a teško i masom gledano. Da 5kW dobiješ sa solara na vozilima, može možda blizu Ekvatora, i to sa nekim kombijem.
Imaš još i problem zagrevanja solarnih kolektora, koji ako su idelano osunčani, snažno se i zagrevaju. A tempertura im smanjuje efikasnost.
Kolektor ugrejan na 40-60°C ima 3-5% manju efikasnost od hladnog.
Što se tiče brzine punjenja EV, već danas to uopšte nije problem, AKO obezbedimo dovoljno brzih punjača, i AKO uspemo da ih napajamo za istovremeno višestruko punjenje više vozila.
Nije problem naređati 10-ak Tesla supercharger-a na jedan parking. Ali ako se pojavi 10-ak njih da se puni istovremeno, treba ti 1.5MW jednovremene aktivne snage da napajaš takvu charger stanicu. Tesla Semi traži 1MW za to neko njegovo najbrže punjenje. Kabel je verovatno prečnika ruke tenisera.
Mislim, imaju EV lepu budućnost, (možda ne toliko skoru koliko bi želeli, ali biće) i ne treba se zanositi previše fantazijama i nekom predalekom budućnošću.
Bežično punjenje?!? Prenositi ne znam kolike kW bežično nema mnogo smisla. Bežični prenos radi kako treba samo na mm udaljenostima, a svaki drugi je rasipanje i energije i EM zračenja.