E sad nadjoh malo vremena...
I kako kaze @NShappy, verovatno su svašta pričali o današnjim vozilima u doba kada su konji bili uobičajeni vid transporta
Nije za poredjenje jer je prvi sus auto bio nesto novo i nevidjeno, dok nam je ev poznat decenijama.
Kao sto rekoh - novac je problem.
U eu se razvijaju mreze i ideje ali kako? Placa narod kroz razne takse i akcize. Toliko su se "zeleni" osilili u Nemackoj i poceli takve nebuloze da izmisljaju i uvode ( ne racionalni planovi koji bespotrebno previse opterecuju dzepove poreznika) da su se nemci poceli lagano sve glasnije buniti. Prisiljavas ljude na ev a nemas nikakvu infrastukturu za ev. Prisiljavas ih da koriste e bike a akcize i takse nabiju cenu za normalan bajk preko 4000e. Smisla bez.
Nenormalne pare se gruvaju u solar i wind i sada "eko" kW kosta preko 40c.
Trenutno sa ovim presekom jos i nekako ali je plan zelenih da jos mnogo, mnogo vise izmuzu iz naroda. Kako kaze nemac, pametovanje i eksperimentisanje na nasim ledjima. Naravno da se bune i zeleni nece jos dugo ako ovako nastave...
To je politicka strana, sada praksa ali ne sa papira, iz skola, casopisa ili google vec direktna, primenjena ev vozila i radne masine koje su prisutne decenijama i opet nisu mass primenjene.
Zasto? Jer ne mogu u pravom smislu reci da pridju sus resenjima. Prakticnost, pouzdanost i cena su najvece prepreke, najcesce su povezani faktori koji idu u paketu.
Odrzavao sam po ex yu, hun i rum ev-masine najpoznatijeg proizvodjaca na svetu, to su cifre ljudi... Zvekne stampana ploca od 10x5 cm, komplet masina stane, samo ploca kosta 900e direktno iz fabrike, gde su moji sati, kilometri, dijagnostika...
Najveca cifra je bila kada je otisla glavna upravljacka i sprzila jos par modula - steta samo 22000e.
Jedan od najvecih nasih prehrambenih lanaca ih je uzeo u glavnom novom magacinu, nisam izbijao iz njega, salili se ljudi da sam tamo stalno zaposlen.
Jednostavno ev zahteva visi takt i strucnost odrzavanja.
Te masine iako su pravljene da budu izdrzive su mnogo osetljivije od sus resenja.
Evo danas vozio u firmi Kalmar viljuskar od 10 tona,, ima ravno 30 godina i 48000 radnih sati. Sve originalno na njemu sa redovnim servisiranjem. Isplatio je sebe x puta. A imamo preko 10 takvih, mislim na work power, ne godine.Ide u reciklazu samo zbog zakonske regulative, inace mu nista ne fali. Ev teorije nema da izgura ni trecinu. Ne mislim, znam jer sam vec toliko stepera, modula, frekventnih konvertora/modulatora, charging station (tek tu je veselo, ali najvise zbog pogresnog rukovanja) itd itd namenjao na masinama od par stotina sati da nisam verovao kako to lako crkava a svugde skoro idealni uslovi koriscenja, zatvoren prostor, glatko ravne podloge, idealne temperature. O cenama baterija da ne pricam...
Nije Tesla/ev skup jer je eto, za burzuje vec to kosta da napravis da to istrpi svakodnevna terorisanja. Isto je i sa ev radnim masinama, moze to da se napravi da traje kao sus bez problema, ali nema niko toliko para - rece mi japanac, glavni za ev diviziju.
Sada trenutno imamo balans dovoljno kvalitetno da opravda ulaganja, ali opet je skupo.
Kada izbacis novac iz jednacine sto nece biti... pa nikad verovatno, onda cemo imati prave, brze napretke i letece ev.
Takodje danas vozao loading masinu koja dize 25 tona, sama je 38 tona teska,sa Volvo bi-turbo dizelom od 8300 kubika. Radi od 6:00 do 20:00. Koja baterija to moze da izdrzi, kako resiti da bude jeftinije i bolje od tankovanja na nasoj pumpi u firmi koje traje max 10 min?
Ta masina je danas utovarila 30+ kamiona, svaki vuce 25 tona robe. Na nemackim autoputevima su vise od 1/3 transportna vozila. Moj auto trosi 4 l benzina na auto putu, kamion 30+ dizela. Kolike baterije i kW ti trebaju za te kamione, bez kojih danas ne mozes?
Znaci ~ 7 mojih auta = 1 kamion.
Previse stvari tu treba menjati dok stignemo do neke realno primenjive tacke i to ce da kosta jako, jako mnogo.
Sada razumete zasto sam uveren da smo jako daleko od siroke primene ev, a nisam ni povrsinu problema zagrebao...