Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Jako je veliko pitanje šta u onoj novoj bateriji košta 12k€?!?
Rukice majstora, sertifikati, original baterija itd...
Mene vise brinu megawatti potrebni za ev, trebace nam mnogo vise uglja...
 
Kad kalkulišete cenu kw/km ili šta već to ide, ne zavaravajte se da će to biti ova cena. Pa čak ni x2. Naša država (a verujem i ostale) kao jednu od bitnih stvari za budžet ima akcizu na gorivo. Biće lele nama kad se to prebaci na struju, pa nam se obični računi utrostruče.
Druga stvar kod EV vozila što mene na neki način ljuti je što se tehnologija stara 100 godina predstavlja kao nešto epohalno novo, neki veliki skok. Pa zar je čovečanstvo skroz stalo sa razvojem, zar nema više da neko smisli nešto epohalno novo. Zar smo dotakli stvarno vrh sa inovacijama.
 
Najveća prednost elektro-pogona je efikasnost reda 70-80% za razliku od SUS motora koji reda 20-30% energije prenesu na točkove (zavisno od režima vožnje i manje) dok ostalo rasipaju u toplotu. Plus elastičnost, obrtni moment, manja buka, pouzdanost, vraćanja energije pri kočenju... itd.

Ostaje samo pitanje buduće efikasnosti proizvodnje struje (hidro, solarne, vetar, plima, fisija, fuzija...) i skladištenja u vozilima.
(Čak i elektrane na mazut imaju bolju efikasnost, valjda oko 50%.)
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Druga stvar kod EV vozila što mene na neki način ljuti je što se tehnologija stara 100 godina predstavlja kao nešto epohalno novo, neki veliki skok. Pa zar je čovečanstvo skroz stalo sa razvojem, zar nema više da neko smisli nešto epohalno novo. Zar smo dotakli stvarno vrh sa inovacijama.

Električni automobil nije novost, ali tehnologije LiIon baterija jesu, i to je ono što je el. automobil učinilo smislenim. Teško je pojmiti koliko su LiIon baterije superiornije u odnosu na bilo šta dosadašnje, gledano po kWh/kg, kWh/m^3, kWh/€, po dugotrajnosti, broju ciklusa koje podnose i po efikasnosti (Wh potrošeni za punjenje vs Wh dobijeni u pražnjenju). Ni jedna dosadašnja tehnologija baterija nije upotrebljiva za dugoročno i masovno, iole funkcionalan el. automobil.

A najvažnija "mana" el. vozila (zapravo, to je "mana" svih ostalih alternativnih izvora energije) jeste to što su fosilna goriva i dalje najjeftiniji i najjednostavniji "izvor" energije. Jednostavno, cena i dostupnost fosilnih goriva su samo dogovorna odluka onih koji to najviše imaju i eksploatišu. Arapi/Rusi i slični, sednu i dogovore se, "ovoliko ćemo da izbacujemo na tržište, i cena će onda biti takva".

Nafta gas i ugalj su na mestu "proizvodnje" ubedljivo najjeftiniji i najjednostavniji W/€ za dobiti i eksploatisati. Zato i dominiraju već 200 godina. Zato se i ne daju još uvek.


I mene plaši ovo... Ne znam odakleće se napraviti toliko struje kada većina automobila bude na EL pogon?

Već spominjano u onoj drugoj temi. Ako bi sadašnju naftu umesto u motorima automobila sagorevali u savremenoj termoelektrani kombinovanog ciklusa i proizvodili struju za el. vozila, iz iste količine nafte el.vozila mogu da pređu više km nego da se ta nafta prerađena sipa u rezervare čak i najsavremenijih vozila. Jednostavno, savremena TE ima iskorisitvost >70%, sve vreme dok radi. SUS motor ima prosečan stepen iskorišćenja <15% (idealnih 30% SUS motor ima kada u 6-oj brzini voziš 90km/h, u proseku nikada).

EV su daleko efikasnija u iskorišćavanju energije za kretanje na točkovim, bez obzira koju energiju da koristimo. Pogledajte podatke o potrošnji svih EV. U gradu u stop-and-go vožnji i malim brzinama, troše manje kWh/km nego u ravnomernoj vožnji van grada. Što znači da uopšte ne rasipaju energiju kao SUS vozila.

Trenutno ne poznajemo energetski efikasniju tehnologiju kretanja na točkovima od el. vozila sa LiIon baterijama.

...

A odakle tolika struja?!? Neka studija u USA je izračunala da za "od sutra sva vozila su na struju", treba proizvodne kapacitete povećati za 15-ak %.
Veliki broj proizvodnih kapaciteta se gasi noću, najveći broj vozila bi se svakako punio noću. Smart grid sistemi bi morali ozbiljno da se implementiraju da se raspodela potrošnje izjednači sa kapacitetima proizvodnje, ali izvodljivo je. Pogotovo u uređenim zemljama.

Uglavnom, ići će postepeno.

A nuklearke nam ne ginu, i sa i bez EV.
Nadam se uskoro i fuzione.
 
Poslednja izmena:
I mene plaši ovo... Ne znam odakleće se napraviti toliko struje kada većina automobila bude na EL pogon?
Ukoliko se ljudi budu vozili isto kao i do sada a ne vise moze doci samo do preusmerenja energije, kao sto je prethodnik pomenuo nafta ce sagorevati u nekoj TE koja ima vecu iskoristivost od dizel motora ali ce se ta veca iskoristivost verovatno izgubiti dok dodje do automobilskih baterija i svesti na isto. Ali gde je dobita? Dobitak je u tome sto diyelas nece svoju garez ispustati tik isprd nosa stanovnika veceg grada nego ce taj dizel negd sagorevati centralizovano i van grada gde ce manje trovati neposredno ljude.
A sto se tice razlike u ceni baterija od 3x u odnosu na orginal to je nedopustivo ukoliko se radi o istom tipu baterija.
 
A najvažnija "mana" el. vozila (zapravo, to je "mana" svih ostalih alternativnih izvora energije) jeste to što su fosilna goriva i dalje najjeftiniji i najjednostavniji "izvor" energije. Jednostavno, cena i dostupnost fosilnih goriva su samo dogovorna odluka onih koji to najviše imaju i eksploatišu. Arapi/Rusi i slični, sednu i dogovore se, "ovoliko ćemo da izbacujemo na tržište, i cena će onda biti takva".

Nafta gas i ugalj su na mestu "proizvodnje" ubedljivo najjeftiniji i najjednostavniji W/€ za dobiti i eksploatisati. Zato i dominiraju već 200 godina. Zato se i ne daju još uvek.

Tebe kao EPS da placa 😂

Elem, stvari stoje drugacije. Svuda (osim u Aziji koja kvari sliku i to jako) se vise elektrana na ugalj i nuklearci gasi, nego sto se pravi novih, ne zbog ekologije, nego zbog cene. I nemaju problem sa manjkom struje iako imaju rast prodaje EV od 100-200% godišnje.
Primer iz UK:
Oni su jos pre nekih godinu, godinu i po imali više javnih punjaca nego pištolja na pumpama. I od tada otvaraju novih 700 punjača nedeljno(!). Javnih, a privatnih ima ko zna koliko. Istovremeno, dešavali su se apsurdi par puta poslednjih meseci da struja za gradjanstvo ode u minus. Znači ti u garaži puniš auto, a distribucija ti plaća za to. Razlog su viškovi struje iz vetrogeneratora

Pogledajte prilog 301058price.jpgprice.jpg
 
E, pa nije da ja podržavam ostanak foslinih otrova.

Naravno da se stvari menjaju, na bolje. Uglavnom.
Ali neće se fosilna goriva dati još neko vreme. Gašenje NE i TE po razvijenim zemljama je pomalo i u funkciji starosti tih pogona (to je sve već 50 i više godina staro), i revitalizacija nije isplaltiva.
Takođe, politika razvijenih zemalja je da podstiču ekološke izvore a guše ne ekološke na brojne načine.

Ima i primera novih novcijatih TE na ugalj, i to ne malo. Bio sam nedavno na jednoj. Neke zemlje nemaju izbora. :(
 
Ima novih, naravno. Ali najveći deo na dalekom istoku, oni zbog rasta stvarno nemaju izbora.

Ali po nekim dugorocnim prognozama ukupan udeo uglja i NE ce ostati u apsolutnom udelu isti, a procentualno niži u narednih 20-30 godina
 
Ako fosilna goriva ostanu ista u apsolutnom udelu i sledećih 50 godina, nismo ništa uradili. :(
 
Bilo mi je poznato jos iz geografije u skoli da Francuska dobija 2/3 struje iz nuklearki, skoro sam procitao da je sada 75% i da nameravaju da smanje zavisnost. E sad zamislite kapitalisticku zemlju koja treba da predje sa tog procenta na alternativu.
 
Srbija gradi ili planira da gradi novu te na ugalj.
Mislim da se odutalo od toga.

Na severu se pravi Maestrale Ring ukupne snage 600MW. 113 vetrogeneratora.
Imaćemo uskoro blizu 1GW vetrogeneratora u Srbiji.
 
Ako se dobro sećam Banat i Istočna Srbija su područja najpogodnija za vetrogeneratore.
 
U CG dvije vjetroelektrane daju oko 15% ukupne potrebe struje dok mHe daju još 5%.
Za 5 godina nije loš rezultat.
 
Graditelje mini HE uglavnom treba procesuirati revolucionarnom pravdom.
 
Ima logike što pričaš.
24 mHE a samo 5% struje. To znači 24 uništene rijeke zbog životinjskog svijeta a i samih građana.
 
A imate li predstavu šta su sve uništile velike HE?!?

Ekolozi bi da planeta i priroda izgledaju nedirnuto, kao da ljudi ne postoje. A ljudi, svi ostali, bi da imaju energije onoliko koliko žele. Te dve stvari su nepodmirive.

:(
 
Poslednja izmena:
Ne kazem da MHE nemaju negde opravdanja ponegde gde nece uticati na prirodu, ali steta koju one prave je nesrazmerna koristi. Najvece HE su gradjene ranije kada priroda u toj meri nije bila narusena. I ukoliko se treba praviti kompromis onda je to to, poremetis neki deo prirode i dobijes dosta energije, ali ti na desetine manjih prirodnis stanista ostane netaknuto. Đerdan je napravio džumbus u prirodi, ali pored struje (20% proizvodnje u Srbiji) ima i dosta benefita. Koliko bi da zameni jedan Đerdap trebalo mini HE?
 
Kad kalkulišete cenu kw/km ili šta već to ide, ne zavaravajte se da će to biti ova cena. Pa čak ni x2. Naša država (a verujem i ostale) kao jednu od bitnih stvari za budžet ima akcizu na gorivo. Biće lele nama kad se to prebaci na struju, pa nam se obični računi utrostruče.
Druga stvar kod EV vozila što mene na neki način ljuti je što se tehnologija stara 100 godina predstavlja kao nešto epohalno novo, neki veliki skok. Pa zar je čovečanstvo skroz stalo sa razvojem, zar nema više da neko smisli nešto epohalno novo. Zar smo dotakli stvarno vrh sa inovacijama.
1. Akcize (na bilo sta) zavise od potreba politicara (i poslusnosti naroda) a ne budzeta
2. i motori i kontroleri/inverteri i baterije i punjaci su mnogo napredovali u odnosu na tehnologiju od pre 100 godina
 
Ono što je dramatično napredovao us baterije. Motor manje/više, efikasniji rad manja unutrasnja trenja itd ali baterije od pre 30 godina i sad nisu iste (ne pričamo o običnim akumulatorima za kola) a kamoli od pre 100 god.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Baterija za Zoe je recimo duplirala kapacitet za samo 4 godine. U istom kontejneru stoji, dimenzije su identicne, težina neznatno veća
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Vozio sam u par navrata novi Peugeot e-208. Pre toga sam takodje probao Outlander PHEV benzin + baterije, kao i PSA hibride 508, 3008, DS5.

Razlika izmedju hibrida i klasicnog auta skoro da i ne postoji, jer se povremeno aktivira SUS motor, tako da ostaje onaj dojam da se vozi ono sta smo navikli da zovemo AUTO.

Kod skroz elektricnih vozila, kao sto je e-208, toga nema. Od trenutka kad se krene, sve je potpuno drugacije, upravljanje, ubrzanje, kocenje, SVE.

Najvece iznenadjenje me docekalo kod kocenja, auto ima dva rezima kocenja motorom, jedan standardni i jedan kada se forsira generisanje energije. Tada je kocenje motorom, mogu slobodno reci neprijatno dok se na njega ne naviknete, kasnije bude ok.
To je dobra stvar kada je odrzavanje u pitanju. Po mom misljenju, ako na obicnoj 208 sa SUS motorom, menjate plocice na 30 000km, ovde ce interval ubedjen sam biti preko 60 000km, toliki je uticaj motornog kocenja.

Baterije su u podu, sto doprinosi tome da auto deluje kao da je na sinama i zalepljen za asfalt, nisam ga vozio agresivno, ali se recimo to lako primeti kod brzih polukriznih okretanja.

Ubrzanje ubedljivo i konstantno, nisam uspeo da stvorim jasnu paralelu sa kojim motorom iz 208 bih mogao da ga uporedim, ali se cini da je prilicno jace od 1.5 BlueHDi-a koji se nudi u njemu .

Domet, hmm, spominje se podatak od oko 300-350km, ali mislim da je realno da 250km nece moci da premasi u realnim uslovima, nekad cak i manje. No o tome nekom drugom prilikom, nakon sto imam vise informacija.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Kako grejanje zimi/klima leti utiče na domet električnih automobila?
Video neke tabele u kojima je prikazano koliko grejanje smanjuje domet, ali nigde nisam video uticaj klima urdjaja.
 
Pa to je jedva od stvari koja ostaje da se testira u realnim uslovima.
Mislim da ce biti da je hladjenje veci potrosac od grejanja, ali videcemo vec..
 
Nazad
Vrh Dno