Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Bojim se da nećemo još skoro videti upotrebljiv EV za 12k€.
Možda nešto malo gradsko, male autonomije, tipa Smart ili Panda.

Ima nekih kineskih, ali još nisu krenuli na Evropu.
Ja nešto od Kineza očekujem najveću ekspanziju na EV tržište.

...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
 
Meni lično smeta što se prave nabudženi automobili, brzi sa velikim brojem konja na el. pogon jer je ovo u prvom redu jedna ekološka priča i mnogo se više dobija ako se voze 3 mala automobila nego jedanveliki i jak na elektriku. Kom je do besnih automobila nek vozi klasične, takav jedan na el. pogon će opteretiti punjač kao tri mala.
Takođe mada je mala količine energije u pitanju razmišljao bih i o solarnim ćelijama na kroju vozila koje bi bile uvezane u sistem punjenja vozila (malo jeste ali se nakupi vremenom)
 
Meni lično smeta što se prave nabudženi automobili, brzi sa velikim brojem konja na el. pogon jer je ovo u prvom redu jedna ekološka priča i mnogo se više dobija ako se voze 3 mala automobila nego jedanveliki i jak na elektriku. Kom je do besnih automobila nek vozi klasične, takav jedan na el. pogon će opteretiti punjač kao tri mala.
Takođe mada je mala količine energije u pitanju razmišljao bih i o solarnim ćelijama na kroju vozila koje bi bile uvezane u sistem punjenja vozila (malo jeste ali se nakupi vremenom)

Pa dobro, visoke cene, prežvakali smo to u ranijim postovima, jel? Punta na struju ćemo možda videti od Kineza, za 5-10-15 godina.

Solari na krovu su pomalo bzv. priča, više gimmick nego nešto korisno.
Po 1kvm solarnog panela možemo dobiti jedva 170-180W, i to ako je Sunce pod pravim uglom na panel (izuzetno retko), po sunčanom i vedrom letnjem danu, i ako se panel ne ugreje previše (tada mu opada efikasnost).
Ako će panel između dva punjenja na punjaču generisati struje za 200-300m vožnje, a i to tokom 10-15 idealnih dana godišnje, onda teško da ima svrhe bakćati se s' time.
 
Poslednja izmena:
Mnogo je benefita od upotrebe elektricne energije kao pogonskog goriva naročito na životnu sredinu l vazduh ljudi u većim gradovima (manje bure, manje zagađenja).
Kad sam pominjao visoku cenu elektroautomobila nisam napisao jos jednu sumnju koju mi ta cena podgreva a to je da se namerno za sada ide na visoku cenu automobila jer veći prelazak na elektriku bi bio težak zbog štošta razloga. Lićno mislim da su mnoga tehnička rešenja u razvojnim biroima ali čekaju pravi trenutak da budu implementirana. Ameri ali i Rusi i arapski svet bi bili jako ekonomski pogošeni prelaskom na elektriku i smanjenjem potrosnje klasičnih goriva i da su mnogi projekti na stend baju i puštaju se polako u etar.
S obzirom na to da se većina struje dobija iz fosilnih goriva, kada bismo svi zamenili svoje SUS motore električnim, njihova potrošnja bi samo porasla, a Ameri, Rusi i Arapi bili još bogatiji.
Što se baterija tiče - to je u suštini samo pomeranje zagađenja iz grada na deponiju

Rešenje za struju je naravno nuklearna energija, čak i fisija. Tako da u suštini jedina zemlja koja se može smatrati spremnom za EV je Francuska. Sve ostalo je presipanje iz šupljeg u prazno (uključujći i tzv. zelenu enrgiju vetra i sunca). Rešenja za baterije nema na vidiku. Pa je na kraju jedini argument za električne i hibrdine automobile to što nemaju SUS motor, koji sa sobom povlači ulje, turbine, ventile, filtere, plivajući zamajac i ostale gluposti koje utiču na radni vek i održavanje
 
Na male servise i na velike sigurno dodaj još 2000e za 5 godina jer Dacia EV će imati samo zamjenu ulja.
Ulje za?

Takođe ako takvim autom krenete na na letovanje na primer do Grčke trebaće vam jedno dva stajanja za dopunu baterija.
Sa vremenom će autonomija rasti, poveća će se kapacitet baterija, kao i brzina punjača, ali nije isključeno da će se pojaviti i neki powerbankovi, kao boce za plin. Dobar dan, evo jedan prazna, molim vas jedan pun. Ali gospodine, vaš powerbank ima samo još 16 ciklusa! Dobro, naplati mi punjenje i razliku broja ciklusa za ovaj koji si mi dao.
...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
U Seat fabrici kreću sa rade samo elektriku i to isključivo pod brendom Cupra. Što nas, bar imenom, opet vraća na sportska, skuplja, vozila.
Što se baterija tiče - to je u suštini samo pomeranje zagađenja iz grada na deponiju
A u slučaju naše zemlje, pomera zagađenje iz gradskih oblasti u zone termoelektrana. Što se baterija tiče, sve više će se razvijati industrija reciklaže istih.
 
Mi, a i vecina drugih zemalja nemamo ni priblizne kapacitete za proizvodnju elektricne energije dovoljne da se zamene sva vozila sa SUS motorima elektricnim.
 
^^ ...zato će to ići veoma postepeno.

BTW, imamo mi još jednu veoma bogatu temu o EV ovde na forumu: https://forum.benchmark.rs/threads/elektricni-automobili.423386/
Mnogo toga smo već prežvakali u njoj. Predlažem svakome da je pročita.

Šta misle urednici da je spoje sa ovom?!?
Post automatically merged:

...ali nije isključeno da će se pojaviti i neki powerbankovi, kao boce za plin. Dobar dan, evo jedan prazna, molim vas jedan pun. Ali gospodine, vaš powerbank ima samo još 16 ciklusa! Dobro, naplati mi punjenje i razliku broja ciklusa za ovaj koji si mi dao.

Ideja swapable baterija postoji od početka EV. Čak je i Tesla eskperimetnisao sa njima.
Bila je kompanija koje je htela time da se bavi, sa idejom da vlasnici EV zapravo nemju svoje baterije, već da i rentiraju, tj. plate punu, pa je opet zamene za punu. A vlasnik baterija je kompanija koja se time bavi.
Kompanija je propala.

Problem je što bi se takve baterije morale standardizovati, a proizvođači nešto ne idu u tom pravcu.
 
Poslednja izmena:
Bojim se da nećemo još skoro videti upotrebljiv EV za 12k€.
Možda nešto malo gradsko, male autonomije, tipa Smart ili Panda.

Ima nekih kineskih, ali još nisu krenuli na Evropu.
Ja nešto od Kineza očekujem najveću ekspanziju na EV tržište.

...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
Ovo zavisi od države.
Ako država da 5000e subvencije (u Holandiji daju i više). Onda je cijena lako dostupna.
Možda nije pravi naziv ulje, ali jeste tečnost za održavanje baterija 😎
 
Verujem da bi se standardizacija konektora i dimenzija baterija rešila u maks dve generacije vozila, samo ako se to pokaže kao dobro rešenje i da svako dobije svoj deo. Predpostavljam da je kompanija čiji video si zakačio bila startup sa ograničenim budžetom i da nisu mogli da priušte projekat koji čeka svoj trenutak. Pre 11 godina su proizvođači električnih automobila bukvalno imali spisak vlasnika svih vozila.
 
Realno ko prelazi puno (recimo više od 100km dnevno), vozilo na struju će se samo od sebe otplatiti.

Pratim ovu Daciu još od kada je najavljena prvi put (prošle godine).

Trenutko mi vozilo troši 6e na 100km. Ponekad bude i 7e a zavisi od cijene goriva.

Dacia će trošiti oko 1.5e na 100km. Znači štedeću dnevno oko 5e ili za 20 radnih dana 100e mjesecno.

Za godinu dana to bude 1200e a za 5 godina 6000e i to samo na gorivo.

Na male servise i na velike sigurno dodaj još 2000e za 5 godina jer Dacia EV će imati samo zamjenu ulja.

Realna ušteda će biti oko 8000e za 5 godina dok će je oni koji voze 10 godina otplatiti sami po sebe.



Naravno računica je u grubo, ali novo je novo, a električna energija je mnogo jeftinija od fosilnih goriva.
EV se ne može otplatiti kroz razliku u ceni goriva, tj. bar ne u nekom razumnom vremenskom periodu. Da bi, recimo, isplatio razliku u ceni između Hzundai Kona EV i istog vozila sa 1.6 turbo benzinskim motorom, moraš da pređeš 300.000 km. Čak i kad uračunaš cenu servisa cifra nije ništa manja.
 
Ja sam pisao o Dacia Sandero vozilu, koje bi trebalo da košta oko 17.000e minus benefecije od države.

Sigurno Teslu ili BMW ili Konu ne bi mogao da gledam kroz tu računicu.
 
Ja sam pisao o Dacia Sandero vozilu, koje bi trebalo da košta oko 17.000e minus benefecije od države.

Sigurno Teslu ili BMW ili Konu ne bi mogao da gledam kroz tu računicu.
Nebitno je koje je vozilo u pitanju, sve dok je razlika u ceni jako velika (a jeste, uvek). Matematika radi bez obnzira na proizvođača, a države daju subvencije baš da bi koliko-toliko ekonomski opravdale kupovinu EV. Inače ih niko ne bi kupovao.
 
Dok god je proizvodjacima cilj profit a ne inovacija od ovoga nema nista. Jedino ako Kina napravi neki pomak u ovom pravcu i to se omasovi.
 
Dok god je proizvodjacima cilj profit a ne inovacija od ovoga nema nista. Jedino Kina ako napravi neki pomak u ovom pravcu i to se
Tačnije inovacija nastaje zahvaljujući tržištu, inače bi auto industrija bila na nivou Ruskog GAZ 24-10 vozila. Inovacije zahtevaju budžet za istraživanje novih tehnologija koje kasnije dođu lepo upakovane u nešto što ti kupiš, a što finansira iste te inovacije i ljude koji rade na tome.
Kina jedino što ume je da kopira, a ne da donosi inovacije, tako da u ovom polju od njih ne očekuj mnogo.
 
Nebitno je koje je vozilo u pitanju, sve dok je razlika u ceni jako velika (a jeste, uvek). Matematika radi bez obnzira na proizvođača, a države daju subvencije baš da bi koliko-toliko ekonomski opravdale kupovinu EV. Inače ih niko ne bi kupovao.
Trenutna cijena Sandero dizela je 10.000e.
Cijena bez subvencije za EV je 17.000e.
Ako prelaziš 100km dnevno (ja prelazim malko više), ušteda je 5e dnevno ili 100e mjesecno.
Za 5 godina si uštedio razliku u kupovini.
 
Kinezima je cilj da rade i zaradjuju a ne da se obogate preko noci. Zato su postali najjaci ekonomski, Ameri mogu samo da se tese da su broj 1. Bogat je onaj ko moze sve sam da napravi a ne onaj koji najvise naplacuje.
Neka ideja bi bila mali EV za gradsku voznju koji bi punili solarnim panelima po nekad. To je dobra ideja.
 
Nisam siguran koja bi povrsina tih panela bila, a jedino zgodno mesto je na krovu autobobila sve ostalo mi se čini nepraktičnim. Površina krova autobobila je oko 2-2,5m2 odokativno preračunato u odnosu na kućne panele bi mogla da ima 400-500w i to u idealnim uslovima, leti ako je auto na suncu dugo vremena dali bi se i nešto energije prikupiti, valjda nekih 3-5KWh. Ako onaj Sandero iam kapacitet baterija od 27KWh a predje nekih prosečno 300km sa njima onda bi dnevno moglo da se obezbedi energije za prelazenje nekih 30-50km. Da se ogradim ovo su razmisljanja malog Perice.
 
.... moraš da pređeš 300.000 km. Čak i kad uračunaš cenu servisa cifra nije ništa manja.

Što ne znači da je nerealno, već da nije za svakoga. Drugi problem je što ljudi koji prelaze velike udaljenosti svakog dana nemaju vremena da pune baterije i za 300k bi sahranili dva seta baterija.

Dodatno, cena polovnog dizel automobila i cena polovnog električnog automobila će se sigurno značajno razlikovati.

U mojoj užoj porodici, lični auto sa najvećim godišnjim prosekom je bio 6 godina, malo preko 300.000km. Imali smo vozila koja su u jednoj godini prelazila više, ali ovde je prosek preko 50k godišnje (to mu dodje preko 130km/dan, tokom vezanih 6 godina). U to vreme smo u dvorištu imali cisternu od 6.000 litara sa pištoljem. Da smo sva vozila morali da punimo na struju, trebala bi nam mini elektrana... Ili možda ne baš mini.

Eto novog pitanja: kolika angažovana snaga je potrebna kompanijama sa flotom od 50 ili 100 vozila, da mogu da ih pune sve istovremeno ili u dve smene?

Post automatically merged:

Za one koji su pitali zašto nema jeftinih automobila, pa se nametnula Dacia EV, evo njenih performansi, C/P sa jednog domaćeg sajta

Spring juriš iz mirovanja do 50 km/h obavlja za sasvim solidnih 5,8 s. No, ubrzanje do “stotke” je potpuno druga priča.

Verovali ili ne, ali ovom električnom modelu potrebno je više od 19 s do dostigne 100 km/h! To su brojke koje nismo čuli još od vremena raznih varijanti Yuga… Ni međuubrzanja nisu na visini zadatka, jer Dacia Spring od 80 do 120 km/h stiže za 26,2 s, dok je maksimalna brzina limitirana na 125 km/h.
 
Poslednja izmena:
Realno bi klasična Dacia dizel 1.5 ili benzin 1.0(u mojoj firmi ih ima oko 50ak)nije neki šampion u ubrzanju.
Na kraju krajeva šta će nekoj dostavi ili kuririma krzo grad ubrzanje i brzina veća od 100km/h.
 
Nisam siguran koja bi povrsina tih panela bila, a jedino zgodno mesto je na krovu autobobila sve ostalo mi se čini nepraktičnim. Površina krova autobobila je oko 2-2,5m2 odokativno preračunato u odnosu na kućne panele bi mogla da ima 400-500w i to u idealnim uslovima, leti ako je auto na suncu dugo vremena dali bi se i nešto energije prikupiti, valjda nekih 3-5KWh. Ako onaj Sandero iam kapacitet baterija od 27KWh a predje nekih prosečno 300km sa njima onda bi dnevno moglo da se obezbedi energije za prelazenje nekih 30-50km. Da se ogradim ovo su razmisljanja malog Perice.

Otkud ti da će Spring sa 27kWh prelaziti 300km?!? :eek:

EV troše 15-20kWh/100km. Spring će imati autonomiju u najboljem slučaju 100-120km, kao što je i deklarisano. I to sa baterijom 100-0% (što se gotovo nikada ne koristi u praksi).

Sa 3-5kWh sa solara sa krova, EV će u najboljem slučaju preći 2-3km.
A sa krova vozila se može izvući 3-5kWh, možda, u 15-ak idealnih dana godišnje, i to ako vozilo parkiraš idealno u odnosu na Sunce.
Punto jedva da ima 1.5kvm na krovu.

edit: Da, evo i ja čitam da Reno tvrdi da će Spring sa 27kWh prelaziti 250-290km.
Jako sam skeptičan. To bi bio svetski rekord u efikasnosti EV. Evo pregled potrošnje ostalih.
 
Poslednja izmena:
Oficijelne informacije.
Cijena u Holandiji u Njemačkoj je 17.500€ bez subvencija.
Ubrzanje i range u slici dolje.
 

Prilozi

  • Screenshot_20210314-172626_Firefox.jpg
    Screenshot_20210314-172626_Firefox.jpg
    73.3 KB · Pregleda: 50
  • Like
Reagovanja: mnt
Odlične performanse za tu cenu. Odlična i cena za automobil tih dimenzija. To je u principu Sandero.
Performanse su dovoljne za 90% vožnji što obavlja prosečni stanovnik EU.

E sada, videćemo to za cenu. Ako je 17500€ verzija bez ikakvog radija, bez klima uređaja i sa nula opremom, onda šta ja znam. Videćemo realnu cenu.

Prva Dacia Logan je sredinom prve decenije 21 veka, bio obećane cene 6000€. Ali je to ispala verzija za Indiju, bez ikakve opreme, čak i bez grajača zadnjeg stakla, i kao takav nije mogao da se kupi u Evropi.
Nadam se da nije tako neki spin i sa Spring-om.
 
Prvih par hiljada komada (niđe ne mogu tačno da nađem koliki je tačan broj) u prednarudžbi će biti Full Orange paket.
Nakon toga će biti klasika, radio, klima i prednji podizači.
 
Spring je u stvari Renault K-ZE koji se u Kini prodaje vec par godina. Cena tamo krece od 7300e (sa subvencijama doduse, ali koje su nize nego kod nas).

Inace u Kini se subvencije smanjuju iz godine u godinu. Ove godine su ih dodatno smanjili za 20% i sada su 1600e. S tim da je uslov da se uopste kvalifikuju za subveciju domet od 300km.


Kinezi krecu putim kao i norvezani. Smanjuju subvencije za EV ali destimulisu SUS vozila. Pošto imaju ogroman problem sa zagađenjem, tablice za SUS vozila se prodaju na aukcijama, i dostižu cene, recimo u Šangaju, i do 12000$. Samo tablice.
A imaju sasvim pristojne EV njihovih proizvođača za ispod 10000$. Registracija za EV je besplatna. Znaci na kraju ih EV kosta 2-3x manje od SUS auta.
 
Poslednja izmena:
Prvih par hiljada komada (niđe ne mogu tačno da nađem koliki je tačan broj) u prednarudžbi će biti Full Orange paket.
Nakon toga će biti klasika, radio, klima i prednji podizači.
Šta ti više pak i treba za većinu stanovništva od radija, klime i elektro podizača. Sećam se negde 2005 kad je bio aktuelan Golf 5 da mi je prodavac rekao doslovno ,,Da sada imam Golfa 2 najviše bih njega prodavao, kad pomenem elektropodizače stakala kao deo dodatne opreme kažu mi šta će mi to da mi se pokvari".
 
Pa sad... Porediti sus i hibrid/ev vozila...
Kolega je hteo neki polovan hibrid od par godina za do posla i kuci, odnet na pregled i ispostavi se da baterija nije u najboljem stanju. Zamena kosta 12000e.
Uzeo je neki vw polo za 1200e.
 
Šta ti više pak i treba za većinu stanovništva od radija, klime i elektro podizača. Sećam se negde 2005 kad je bio aktuelan Golf 5 da mi je prodavac rekao doslovno ,,Da sada imam Golfa 2 najviše bih njega prodavao, kad pomenem elektropodizače stakala kao deo dodatne opreme kažu mi šta će mi to da mi se pokvari".
Sećam se i ja kraja 20. i početka 21. veka kada smo tako razmišljali. Ali danas se i to promenilo, čak i u Srbiji.
Oprema je fičer koji sve više prodaje vozilo. Auto postaje gadget. Limenu kutiju koja se kreće neće više niko. Važi pogotovo za kupce novih vozila (a oni su proizvođačima bitni, za njih se konstruišu automobili).
 
Pa sad... Porediti sus i hibrid/ev vozila...
Kolega je hteo neki polovan hibrid od par godina za do posla i kuci, odnet na pregled i ispostavi se da baterija nije u najboljem stanju. Zamena kosta 12000e.
Uzeo je neki vw polo za 1200e.

Cela ta prica o skupim baterijama, skupom R&D polako pada u vodu.
Danas baterije koštaju 110$ po KWh i nemoj se iznenaditi ako uskoro zamena baterije za pomenuti Spring bude jeftinija od dpf-a Sandera dci

Evropa je još uvek okovana u dvadesetom veku, i što se razvoja tiče, i što se tiče tržišta (3-4 mega korporacije koje drže 90% tržišta) .
Treba gledati šta kinezi rade, oni su bukvalno decenijama ispred tradicionalnih proizvođača. Startapi od pre nekoliko godina su danas ne samo konkurentni, već i ispred tradicionalnih mega igrača. Pogledaj šta prave do juče nepostojeće firme kao NIO, XPENG... od automobila koji mogu da stanu Tesli na crtu do auta od 4100$

Kako opravdati skup R&D, skupu bateriju... kad neko napravi auto sa 4 točka, 4 mesta, volanom i baterijom od 10kwh za te pare?
 
Ne znam sta ce biti, govorim sta je trenutno i sta odbija ljude od kupovine.
Mene najvise sto nemam u blizini charging station a i da imam, opet bi bilo mucno i smaranje stalno gledati koliko km imam i ima li free mesta jer jednostavno nemam opciju ugradnje punjaca u sred centra grada, srecan sam sto sam nasao i iznajmio parking u blizini... A to je i najveci problem-paradox:
Na selu- gradicu imas tu opciju a nemas saobracaj, a gde je jak saobracaj tj ev bi imao najveci efekat (buka, zagadjenje) u velikim gradovima imas veliki problem punjaca.
Jedino pravo resenje za to su firme. I nemac je tako razmisljao i napravio ev lizing i sub programe za firme.
I tako moja firma moze da udje u program, gde ce "jeftino" da izgradi charging stations i da radnicima omoguci lizing ev vozila tipa auto je firmin, placam ga 300e mesecno i samo vozim, punim ga u firmi jer ce stojati tamo svaki dan 8 sati, ostalo je na firmi i posle tipa 5 god mogu da platim sitnu razliku i moj je ili uzmem neki drugi itd itd...
Takvi programi odavno postoje za sus vozila, ovo je samo prosirena verzija i jedina po meni koja moze da omasovi ev.
 
U USA već sada imate da kupite third party pakete baterija za Toyota hibride.
3-4x su jeftiniji od originala kupljenog preko Toyote.
Jako je veliko pitanje šta u onoj novoj bateriji košta 12k€?!?

Potrajaće još godina da sve legne na svoje mesto. Ali jednom će morati. Nadam se što bezboljnije za nas na siromašni(ji)m tržištima.
 
Nazad
Vrh Dno