Elektro i samovozeci automobili

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,516
Poena
113
A ne bih se iznenadio da naprave toliko mali i bezbedan nuklearni reaktor
Nista od toga, nuklearke se gase tj klasicne izvedbe + radioaktivni otpad je veliki problem, jedan od razloga zasto je Nemacka ukinula nuklearke jer i dan danas placa odstete...

Jos smo u pelenama sto se tice kvantne mehanike ali sam uveren da je tu buducnost.
 

nidza

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,423
Poena
48
Planiraš rutu, kreneš na put. Šta radiš ako dodješ na mesto gde si planirao da se napuniš i shvatiš da ćeš u najboljem slučaju čekati na red najmanje 30 minuta, jer su i drugi baš tu planirali da se pune?

Pros cons je sledeći, 99% vremena vozimo svi kola u gradu, 1% vremena duže ture. S'obzirom da imam garažu i potencijalno punjač, neće se ići na pumpu/punjač i svo potrošeno vreme na bezinskoj pumpi tokom godine na gomilu, pa pretoči u to jedno, dva čekanja kad se putuje negde dalje i koriste tuđi punjači.

Na primer, ja sipam gorivo jednom nedeljno, neka je 5 minuta točenje bez ulaska u objekat, plaćanje bar kodom. Ima 48 nedelja da radim, 4 ne radim, recimo, to je 4 sata godišnje. Sve do oko 4 sata godišnje vanrednog čekanja na punjače usput ti je i dalje u okvirima uštede vremena.

EV imaš benefit punjenja kod kuće, benzinski motor ne, dok za duže ture je svakako još dugo prednost vozilo sa motorom na gorivo.

Mene punjenje ne plaši, više me plaši eventualni požar, kvarovi, servisna podrška, itd. Trenutno kod nas to može biti samo drugi automobil, teško prvi.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,357
Poena
83
^^ Hm, zanimljivo...

Mada, koliko ja pratim te alternativne motore/izvore/pogone, već jedno 30 godina se malo malo pa pojavi tekst o nekom revolucionarno novom rešenju motora ili pogona.
Pa smo opet tu negde obrni okreni na SUS motoru, klipu, klipnjači, radilici...

Konkretan primer sa linearnim motorom i vodonikom kao gorivom, sumnjam da je efikasnije od gorivih ćelija kojima je takođe vodonik gorivo, i koje direktno proizvode el.energiju.
Zapravo ne može biti efikasnije jer primer iz teksta el.energiju proizvodi posredno, prvo mehaničku, pa generator, pa tek onda el.energija. Vodonične gorive ćelije su vrlo efikasne u proizvodnji el.energije, i teško da nešto sa mehaničkim posrednikom može biti efikasnije. Plus dalje, već je zaključeno da se vodonik proizvodi korišćenjem el.energije, a onda dalje opet ga konvertovati u električnu može biti samo gubitak, poredeći ga sa direktnom upotrebom el.energije.
 

EDIEDI

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
20.02.2007
Poruke
693
Poena
18
Pre mesec dana imao sam cast da provozam nov Tesla 3. Drugar kupio u svici. Ubrzanje je ludo. Autonomija 400 km i nesto. Ali problem je bio dolazak od Podgorice do Beograda. Nigde punjenja. Na mapi nigde nista kroz Srbiju. Da, Jagodina ima ali nije na trasi. Dok u Bosni je mnogo bolja situacija. Imaju punjace manji gradovi i uzgred lepo su regionalno rasporedjeni. Na zapadu svaki supermarket ima punjace pa nije ni bitno u daljoj prici. Morao je da T 3 ukrca u auto voz u Baru i da dodje do Beograda. Uzgred pored punjaca po Beogradu samo je jedan brzi punjac kod Ikee. Inace put od Bazela do Bara je kostao 10 evra sto se tice "goriva"
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,532
Poena
113
Najveće iznenađenje me dočeka ispod haube, pošto sam je otvorio potpuno nespreman. Nigde motora, hladnjaka, interkulera, turbina, posudica i ostalih radosti iz dizel univerzuma.
IMG_20210823_124905.jpg
 

mnt

Flash Drive
Učlanjen(a)
27.07.2017
Poruke
207
Poena
28
Pre mesec dana imao sam cast da provozam nov Tesla 3. Drugar kupio u svici. Ubrzanje je ludo. Autonomija 400 km i nesto. Ali problem je bio dolazak od Podgorice do Beograda. Nigde punjenja. Na mapi nigde nista kroz Srbiju. Da, Jagodina ima ali nije na trasi. Dok u Bosni je mnogo bolja situacija. Imaju punjace manji gradovi i uzgred lepo su regionalno rasporedjeni. Na zapadu svaki supermarket ima punjace pa nije ni bitno u daljoj prici. Morao je da T 3 ukrca u auto voz u Baru i da dodje do Beograda. Uzgred pored punjaca po Beogradu samo je jedan brzi punjac kod Ikee. Inace put od Bazela do Bara je kostao 10 evra sto se tice "goriva"
1629831614310.png
Evo kako je mogao najbrže, preko Aleksinca gde je Tesla supercharger. Jeste "malo" okolo, ali izvodljivo je. Samo jedno punjenje i to trajalo bi samo 16 minuta. :)
 
Poslednja izmena:

mnt

Flash Drive
Učlanjen(a)
27.07.2017
Poruke
207
Poena
28
Google Maps mi kaže da normalnom rutom od Bara do Beograda treba 8 sati i 14 minuta, tako da ovo ispada samo 30-40 minuta duže. Pitam se da li je to realno. :unsure:
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,480
Poena
83
Google maps računa uslove/gužvu na putu, dok ovaj route planner verovatno računa da celim pitem voziš maks dozvoljenom brzinom.
 

einstein

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.12.2001
Poruke
1,172
Poena
38
^^ Hm, zanimljivo...

Mada, koliko ja pratim te alternativne motore/izvore/pogone, već jedno 30 godina se malo malo pa pojavi tekst o nekom revolucionarno novom rešenju motora ili pogona.
Pa smo opet tu negde obrni okreni na SUS motoru, klipu, klipnjači, radilici...

Konkretan primer sa linearnim motorom i vodonikom kao gorivom, sumnjam da je efikasnije od gorivih ćelija kojima je takođe vodonik gorivo, i koje direktno proizvode el.energiju.
Zapravo ne može biti efikasnije jer primer iz teksta el.energiju proizvodi posredno, prvo mehaničku, pa generator, pa tek onda el.energija. Vodonične gorive ćelije su vrlo efikasne u proizvodnji el.energije, i teško da nešto sa mehaničkim posrednikom može biti efikasnije. Plus dalje, već je zaključeno da se vodonik proizvodi korišćenjem el.energije, a onda dalje opet ga konvertovati u električnu može biti samo gubitak, poredeći ga sa direktnom upotrebom el.energije.
Проблем код водоника је цена која тешко може да се спусти много. Једна опција је масовна производња, где може да се спусти цена производње али је проблем пренос до пумпи који кошта много, а друга опција је производња на пумпи директно али то онда кошта много. Што се тиче ћелија на водоник, ту је проблем што је ефикасност од струје (од које се 90% прави водоник тренутно) до струје коју произведе горивна ћелија око 30%, док код батерија то буде око 75% што значи да се код водоника губи 45% више струје. Водоник се мени свиђа као идеја зато што дођеш и напуниш за минут а не дрндање са пуњењем. Мада сад сам читао перипетије неког лика у америци око пуњења. Оно што ни мени није пало на памет, онај део за точење може да се замрзне и да се направи лед, који је јако тешко очистити а не може да се точи са њим,
Такође људи не капирају проблеме са инфраструктуром за батерије. питање ако се крене масовно у то, колико ће да се распадне наш јадни ЕПС. Много богатије државе имају проблем са чекањем. У норвешкој је преко 50% продаје нових електро и улазе у проблем чекања на станицама иако имају 16000 пуњача у земљи. Што се тиче инфраструктуре, за једну пумпу са 6 брзих пуњача (колико знам обично иду у паровима) треба вам рецимо 300KW. То је јако велика снага, практично вам треба једна трафостаница за зграду да би то подржала. Узмите у обзир да 6 пуњача није ни приближно са 6 точилица горива с обзиром на трајање пуњења
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,357
Poena
83
He he, da li si pročitao celu temu? Sve to je već navedeno.

Da, vodonik nema budućnost kao mass gorivo. Proizvodnja, transpost, lagerovanje, korišćenje, sve zajedno je daleko veći gubitak energije nego pogon el. energijom direktno.
Ako sam dobro ukapirao, stanice za LNG (Liquefied natural gas) su u principu kompatibilne i sa vodonikom, uz određene modifikacije, ali LNG nije baš da je zaživeo.
Vodonik prognoziraju za velika i teška long range teretna vozila. Tu možda imaju smisla.

Što se punjača tiče, da, biće problem mass punjenja, kada do toga dođe. Tesla Supercharger može da puni sa 150kW. Deset komada na jednom mestu, ako se nakači 10 vozila istovremeno, jeste 1.5MW. Predpostavljamo da će u nekoj budućnosti svako parking mesto imati običan "spori" priključak, i da će umreženi smart grid sistemi upravljati tim punjačima, te optimizovati punjenja i usklađivati ih sa mrežom i potrebama vozača. Brzi punjači će biti uz deonice gde ljudi idu na duža putovanja.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,532
Poena
113
Vodonik je nestabilan, zapaljiv i eksplozivan. Vrlo nezgodan za transport i skladištenje u velikoj količini, na stranu energetske gubitke u celom procesu.

Što se tiče stanica za dopunu za električna vozila, pisao sam ovde o sistemu koji koriste električni trajekti sa pomoćnim baterijama koje se stalno dopunjuju. Takvo rešenje može da se izvede i za automobile. Nema svrhe da noću kad nema potrebe za dopunama na tim stanicama, a struja je jeftina sama stanica bude bez ikakve potrošnje. Ovako se pravi "bafer" koji može da se koristi kad treba. Sistem stacionarnih baterija je dobro poznat, i može prilično jednostavno da se gradi na bezbedan način, i da ima mogućnost ventilacije, održavanja i ostalog što je neophodno.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,357
Poena
83
Vodonik je nestabilan, zapaljiv i eksplozivan. Vrlo nezgodan za transport i skladištenje u velikoj količini, na stranu energetske gubitke u celom procesu.

Po tim pitanjima nije nešto posebno gori od CNG i LNG. Čak štaviše, ako procuri, beži gore, ne lageruje se "u podrumu".

Sve u svemu, vodonik nije gorivo budućnosti za mobile. Možda bude za heavy-duty-long-range privredna vozila. Za civile, ne.
 

daxyco

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.06.2009
Poruke
2,202
Poena
48
Meni je najsimpatičnije od svega u vezi sa vodonikom bila tvrdnja profesora sa ETF-a: vodonik curi. Naime, molekul vodonika je toliko mali da je mnogo manji od širine kristalne rešetke materijala od kojih se najčešće prave rezervoari (parafraziram). Zato su im i rezervoari jako skupi i teški, a punjenje je prilično sporo u poređenju sa benzinom.

Što se tiče punjača u nas, biće problema samo sa time ko će u njih da investira, energije će se naći, a mreža će ja većini lokacija morati da se gradi nova ili da se "ojačava". Poznato je da se kod traženja uslova za priključenje, iz distribucije proračunaju realno potrebne uslove i onda na stranu sigurnosti "udare" x2 ili x3 ili x5. Sve u svemu, kućne punjače će verovatno i moći da ugrađuju svi, naročito u gradskim sredinama, ali brzwe punjače, naročito više njih na istom mestu, to je malo opsežnija investicija.

I na kraju, zabluda je da je struja jeftinija noću. Barem ne u onoj meri koliko je kod nas odnos cene jeftine i skupe tarife. Već mesecima unazad cena noćne energije je ista ili nekad i viša nego cena energije u toku popodneva. Zimi je malo drugačije, ali nikada odnos cene dnevne i noćne energije ne prelazi 2. Razlog tome je masovno povlačenje iz pogona termo i nuklearnih elektrana u Evropi, a one su te koje su držale niske cene noćne energije, i sve veće učešće obnovljivih u proizvodnji.
 

djalf

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
27.11.2004
Poruke
9,227
Poena
113
RD-vs-Marketing-DS-Main-1.jpgTesla spends $0 of its budget on advertising, but instead spends a dramatic amount on research and development (R&D)
 

lljubo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
05.02.2016
Poruke
230
Poena
18
Khm, pa ne bih baš rekao. Poslali su roudster u svemir to je baš ''R&D''.
 

ZorMi

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
11.08.2002
Poruke
2,212
Poena
63
Platio marketing SpaceX kompanije? ;) Oni mlate velike pare višestrukom upotrebom istih nosača za lansiranja satelita.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,357
Poena
83
Khm, pa ne bih baš rekao. Poslali su roudster u svemir to je baš ''R&D''.
Ma šta se svi hvataju tog automobila u svemiru?!?

Falcon Heavy je bila test model nove verzije rakete. Tako nešto se tipično testira nekim dummy teretom, vrlo često čak metalna konstrukcija ili čak i betonski blok. Plus senzori koječega. Tako to rade i Rusi, i Amerikanci, čak i Severna Koreja. Musk se doestio da kada već gore mora neki NE korisni teret, da od svega toga napravi medijski hype cirkus. Uspeo je izuzetno...
 

lljubo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
05.02.2016
Poruke
230
Poena
18
Pa upravo je to marketing, mogao je bilo šta da pošalje, nešto besmisleno, jeftino i nepotrebno. Marketing je i ono što on radi na društvenim mrežama.
Musk nije ni inženjer, ni inovator, ni kreator. On je marketing menadžer i to vrsan. Tačno je to da je on najviše zaslužan za to što je tesla danas.
A tačno je i to da troše novac na marketing daleko manje od ostalih kompanija.
 

nidza

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,423
Poena
48
On je čovek pun ideja i očigledno dobar motivator za ključne ljude kompanije. Marketing je tu sporedna stvar, njegovi proizvodi se sami prodaju svojom specifičnošću. Svi žele Teslu, niko ne želi Hyundai ili VW ID.
 
Vrh Dno