Elektro i samovozeci automobili

hsv.stoned

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
23,251
Poena
113
Dimenzije su male i za taksi a kamoli za kurirske službe, motor preslab. Mada svakako može da bude dobar auto za one koji svaki dan voze isključivo u gustom saobraćaju velikog grada, tu su prednosti višestruke.

Za taksi bi bili dobri e-Logan(MCV/Stepway) a za kurirske službe e-Dokker, sa duplo snažnijim elektromotorima od ovog iz Springa.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Odgledah SAT i cini mi se da ovaj auto moze da bude dobra osnova za dalji razvoj i doradu. Malo jaci motor, malo veca brzina, malo veci kapacitet baterija i malo veci prostor.
 

nesa1999

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.10.2009
Poruke
299
Poena
18
Ako kod nas bude kostao 12k uz subvenciju, za grad stvarno ne treba nista bolje.
Zoe, koji polako stizu kod nas, 4-5 godina stari kostaju otprilike toliko.
 

giovanni

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
07.08.2000
Poruke
766
Poena
28
Meni pricing evozila nije jasan. Konkretno, ovaj automobil je za proizvodnju neverovatno jednostavniji od starijeg brata, sandera, koji ima sus motor sa hiljadu delova, ručni menjač i kvačilo sa još 500 delova, što su najkompleksniji sklopovi na vozilu i što sve zahteva izuzetno preciznu izradu.
Na ev imaš elektromotor, bateriju i od kompleksnijih stvari, servo upravljanje i kočioni sistem. Osim baterije, sve ostalo je bukvalno ili iste cene ili daleko jeftinije. A i ova baterija na springu ne košta sigurno koliko na zoe ili sličnom autu.
Baš na kraju je bila najava za Mercedes ev, koji će imati ludilo od feature-a. I koštaće sigurno preko 100k. A većina toga prosečnom vozaču nije potrebna ni za 100 godina.
Ili BMW i4, motor od 500ks i ubrzanje 0-100 za 4.5s. Pa ce i on da košta 100k+.
Jasno je da veliku autonomiju mogu da imaju veća vozila, sa jačim motorom jer teška baterija (kod malog springa ima 200kg) mora nekako da se i spakuje u pod i da motor ima snage da to vuče ali osim tesla modela 3 niko nema ni blizu domet. A i trojka u standardom paketu, 450km domet košta u EU od 45000 a long range 560km košta 55000eur.
Kome treba performance porodični auto sa motorom. Od 250ks?
Napravite model 3 long range-low performance.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Dimenzije su male i za taksi a kamoli za kurirske službe, motor preslab. Mada svakako može da bude dobar auto za one koji svaki dan voze isključivo u gustom saobraćaju velikog grada, tu su prednosti višestruke.

Za taksi bi bili dobri e-Logan(MCV/Stepway) a za kurirske službe e-Dokker, sa duplo snažnijim elektromotorima od ovog iz Springa.

Nisam napisao kurirske službe, već kurirske servise. Donesi, Wolt, Glovo.
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
8,109
Poena
83
Njima treba eskuter ili tako neko maleno dostavno vozilo za jednog coveka i teret pozadi.
A takvi automobili ce tek da se proizvode.
 
  • Like
Reagovanja: PJ

hsv.stoned

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
23,251
Poena
113
Nisam napisao kurirske službe, već kurirske servise. Donesi, Wolt, Glovo.

Izvinjavam se, u brzini sam pročitao kurirske službe pa sam pomislio da aludiraš da će neke od njih nabavljati ovaj model i pored neodgovarajućeg tovarnog prostora, samo zbog subvencija i svih ostalih ušteda.
 

nematiers

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.01.2021
Poruke
273
Poena
63
I male kolicine se prodaju, kada se omasove moze cena da ide dole.
Za dostavu je ok eskuter kad je lepo vreme ali kada je kisa i sneg onda je Spring ipak bolje resenje.
Kako zima i minusi uticu na baterije?
Da odgovorim sebi, autonomija na -15C pada na 50%.
 
Poslednja izmena:

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Kuriri na biciklu, sa torbama na leđima ne mogu da prihvate sve zahteve, jer nemaju kapacitet da prenesu. @nematiers je pomenuo drugi problem, vremenski uslovi.

Na našem podneblju -15 C beležimo nekoliko dana godišnje. Važnije je na kojoj temperaturi počinje da gubi značajano na kapacitetu,recimo 10 I više procenata. I to takođe nije problem prvih godina, ali kada redovnim habanjem opadne kapacitet baterije,...

Eto ideje za biznis, mala cisterna, napunjena baterijom. Voza se po gradu i dopunjava potrošena vozila. Naravno, SUS pogon 😄
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Nikako ne vidim svrhu ovog vozila u vecim gradovima u Nemackoj, naravno gledam sa svoje neke tacke.
Max 120 km/h znaci da se vozam iza kamiona na auto putu sa max 90 km/h i eventualno ga zaobidjem kada kilometar-dva iza mene niko ne prilazi inace rizikujem saobracajku.
Kada vozim normalno 160 Tesla S me ofleka kao nista.
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
Max 250 km znaci 150 u rl sa dosta start-stop tj meni (i debeloj vecini kolega) je to max 3x do posla i nazad.
Kao sto rekoh, ako u firmi nemam charging station nemam ga gde puniti u centru grada gde stanujem tj nije prakticno.
Dacia Sandero klot kosta 7600e, prevelika razlika a nemas nikakvog benefita osim ako ne nabiju ekstremne cene goriva.
 

zechs

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
20.12.2008
Poruke
8,302
Poena
63
Meni pricing evozila nije jasan. Konkretno, ovaj automobil je za proizvodnju neverovatno jednostavniji od starijeg brata, sandera, koji ima sus motor sa hiljadu delova, ručni menjač i kvačilo sa još 500 delova, što su najkompleksniji sklopovi na vozilu i što sve zahteva izuzetno preciznu izradu.
Na ev imaš elektromotor, bateriju i od kompleksnijih stvari, servo upravljanje i kočioni sistem. Osim baterije, sve ostalo je bukvalno ili iste cene ili daleko jeftinije. A i ova baterija na springu ne košta sigurno koliko na zoe ili sličnom autu.
Baš na kraju je bila najava za Mercedes ev, koji će imati ludilo od feature-a. I koštaće sigurno preko 100k. A većina toga prosečnom vozaču nije potrebna ni za 100 godina.
Ili BMW i4, motor od 500ks i ubrzanje 0-100 za 4.5s. Pa ce i on da košta 100k+.
Jasno je da veliku autonomiju mogu da imaju veća vozila, sa jačim motorom jer teška baterija (kod malog springa ima 200kg) mora nekako da se i spakuje u pod i da motor ima snage da to vuče ali osim tesla modela 3 niko nema ni blizu domet. A i trojka u standardom paketu, 450km domet košta u EU od 45000 a long range 560km košta 55000eur.
Kome treba performance porodični auto sa motorom. Od 250ks?
Napravite model 3 long range-low performance.
Taj BMW i4 je 👌 😁


Jos kad bi Ferrari izbacio tako neku EV verziju GTC4Lusso :D
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
8,109
Poena
83
Nikako ne vidim svrhu ovog vozila u vecim gradovima u Nemackoj, naravno gledam sa svoje neke tacke.
Max 120 km/h znaci da se vozam iza kamiona na auto putu sa max 90 km/h i eventualno ga zaobidjem kada kilometar-dva iza mene niko ne prilazi inace rizikujem saobracajku.
Kada vozim normalno 160 Tesla S me ofleka kao nista.
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
Max 250 km znaci 150 u rl sa dosta start-stop tj meni (i debeloj vecini kolega) je to max 3x do posla i nazad.
Kao sto rekoh, ako u firmi nemam charging station nemam ga gde puniti u centru grada gde stanujem tj nije prakticno.
Dacia Sandero klot kosta 7600e, prevelika razlika a nemas nikakvog benefita osim ako ne nabiju ekstremne cene goriva.
To je samo stvar tvoje perspektive, ja to vidim totalno drugacije...

Kada bude vecina elektro vozila nece biti potrebe da se vozi 150 na sat, vec ce se sva vozila kretati jednakom brzinom elektronski kontrolisanom tako da saobracaj ide prakticno bez ikakvog zastoja...
Znaci icices efektivno sporije ali bez zaustavljanja tako da ces na odrediste na kraju stici brze jer ces imati vecu prosecnu brzinu.

Sto se odlaska na posao i ogranicenog dometa tice...odes na posao, parkiras, on se puni, dodjes kuci parkiras on se puni...kad god ne vozis on se puni.
I kad god krenes negde on je pun z arazliku od klasicnog auta koji je uglavnom poluprazan pa kad krecemo negde mi prvo idemo na pumpu.

logika upotrebe sus motora i elektro vozila je razlicita.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Bakara, slažem se da će kontrolisana, smanjena brzina, zapravo ubrzati saobraćaj, ali od tog momenta smo baš daleko. Duke ja naveo situaciju života u gradu, gde nisi u mogućnosti da puniš auto preko noći. A može da bude problem i punjenje na poslu.

Ja kod kuće imam garažu, a imam i dvorišne utičnice, na više mesta. Za puškiranje, za usisivač za kola, alat...
Na poslu mogu da izbacim kabal kroz neki prozor, ali bih bio nepropisno parkiran.

Što se tiče rezervoara na SUS, mislim da sam već pominjao, sa trenutnim kolima sam prešao 40.000, range mi je preko 700km i nikada nije nasuto gorivo, a da nije do vrha. Rezervu sam video da sija 2-3x i to je bilo planski.
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
8,109
Poena
83
Ja kod kuće imam garažu, a imam i dvorišne utičnice, na više mesta. Za puškiranje, za usisivač za kola, alat...
Na poslu mogu da izbacim kabal kroz neki prozor, ali bih bio nepropisno parkiran.

Kad bude trebalo sprovesce firma kabl do parkinga i punicete tamo...
Lakse je jednom instalirati kabl za punjenje nego stalno ici na pumpu.

jeste sve ovo jos uvek SF fantazija ali bice to vremenom bas tako.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Ako bude, bice u dalekoj buducnosti.
Previse radikalnih promena i enormnih investicija treba da bi to zazivelo.
Secate se onih revolucionarnih solarnih modularnih blokova sto su trebali da zamene asfalt od pre 10-15 god, ako ne i vise?
Po svim aspektima je to must have tehnologija koja je morala zaziveti, gde pokrivas ogromne povrsine solarnim plocama, resavas signalizaciju puteva, resavas sneg i poledicu itd itd...
Koliko je asfalta zamenjeno? Nula...
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Ne treba EV mešati sa nekim drugim futurističkim tenhologijama, niti mešati neke još uvek daleke futurističke tehnologije ovde u priču o EV i time banalizovati priču bilo pristalica bilo protivnika EV.

...

Nadam se da je jasno da nekome neke potrebe za prevozom sadašnji EV zadovoljavaju, a nekome ne.
Kome zadovoljavaju, možda će da uzme EV a možda i neće.
Kome ne zadovoljavaju, taj sigurno neće.

EV su namenjeni onima kojima mogu zadovoljiti potrebe. Zato su još uvek retki. A dok su retki biće i skupi.
Oni kojima EV ne mogu zadovljiti potrebe, pa niko ih ne tera da kupe EV.

Ovu Daciu vidim kao npr, ko radi u NS a živi u Temerinu/Žablju/Kovilju/Karlovcima... Jedno punjenje strujom kod kuće noću, može bar 2x da odradi turu tamo nazad.
Žabalj-NS je 70km tamo nazad. 5x nedeljno je najmanje 15000-20000km godišnje. To je 1500-2000€ godišnje za benzin.
EV troši 15-ak kWh/100km. Na 20000km potroši 3000kWh što je, hm, 4500din ako punimo noću na nižoj tarifi.

(Da li sam dobro izračunao, zaista zvuči kao velika razlika...?!? Prover'te molim vas...) :unsure:

...

Nego, jel' neko ispratio, da li Spring može da se puni po kućama sa 3f priključaka?!? Ovo za 14h na 1f šuko konektoru je jasno.
Običan kućni 3f priključak omogućava bar 11kW punjenje, te bi se Spring mogao 0-100% napuniti za 2-3h. Ili bar značajno dopuniti za 0.5-1-2h.
I javni punjači omogućavaju najčešće jedan brzi DC priključak, i jedan "spori" trofazni AC od 11kW. Ali tada koristimo AC/DC konvertor u kolima, pa od njega zavisi da li zaista možemo da koristimo svih 11kW.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Ovo je periferni auto, gde imas kucu sa dvoristem-garazom na periferiji gde ces lako puniti auto i trknes do grada na posao i sl.
To sam i ja rekao.
Nema tu pristalica ovog onog vec cista prakticnost.
Ja bih jako voleo Teslu da vozam, izuzetno mi se svidjaju ali kada imas fundamentalan problem... Takodje bih voleo Charger-a da vozam ali to treba 'naraniti i da strepim ko ce ga maznuti... Neka fala...
 

majlo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
13.11.2007
Poruke
336
Poena
18
Ovu Daciu vidim kao npr, ko radi u NS a živi u Temerinu/Žablju/Kovilju/Karlovcima... Jedno punjenje strujom kod kuće noću, može bar 2x da odradi turu tamo nazad.
Žabalj-NS je 70km tamo nazad. 5x nedeljno je najmanje 15000-20000km godišnje. To je 1500-2000€ godišnje za benzin.
EV troši 15-ak kWh/100km. Na 20000km potroši 3000kWh što je, hm, 4500din ako punimo noću na nižoj tarifi.

(Da li sam dobro izračunao, zaista zvuči kao velika razlika...?!? Prover'te molim vas...) :unsure:

Ako toliko trošimo samo na punjenje auta, sigurno prelazimo u plavu zonu, pa je noćna cena nešto viša i treba obračunati pdv svakako bude nešto oko 70ak eura. Odlična ušteda definitivno. Još ako se malo grebemo po gradu na besplatnom punjaču :D


Nego, jel' neko ispratio, da li Spring može da se puni po kućama sa 3f priključaka?!? Ovo za 14h na 1f šuko konektoru je jasno.
Običan kućni 3f priključak omogućava bar 11kW punjenje, te bi se Spring mogao 0-100% napuniti za 2-3h. Ili bar značajno dopuniti za 0.5-1-2h.
I javni punjači omogućavaju najčešće jedan brzi DC priključak, i jedan "spori" trofazni AC od 11kW. Ali tada koristimo AC/DC konvertor u kolima, pa od njega zavisi da li zaista možemo da koristimo svih 11kW.

Može na trofaznu ali će se puniti sa 6,6kW, mada je i to ok, auto je pun od nule za ispod 5h.
Izvor: https://ev-database.org/car/1319/Dacia-Spring-Electric.

Ovaj auto u Rumuniji je stvarno isplatljiv jer kod njih sa subvencijom košta 7700 eur, kod nas neće biti tako isplatljiv jer će mu cena biti od 12-14k sa subvencijom, a znajući naše tržište možda bude i skuplji. Mada ako postane popularan EV, možda mu cena u budućnosti padne.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Kad bude trebalo sprovesce firma kabl do parkinga i punicete tamo...
Lakse je jednom instalirati kabl za punjenje nego stalno ici na pumpu.

jeste sve ovo jos uvek SF fantazija ali bice to vremenom bas tako.
U tenutnoj situaciji neće. Lokal nema svoja, već samo zajednička, javna parking mesta, do kojih se dolazi preko trotoara i zelene površine. No way Jose.
Moj je lokal, rado bih ja tu organizovao i privatna parking mesta i punjače i sve, ali neće da može. Javna površina. Verovatno će i zonu da nam uvedu u narednim godinama.
Post automatically merged:

Za one koje mrzi da čitaju "For now, NDB has only completed a proof of concept.", ali ideja je interesantna.

 
Poslednja izmena:

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Troskovi za struju pa sadasnjim cenama nece biti prevelika stavka u koriscenju automobila. Ako ovaj dacijin model ima kapacitet od 27KWH i sa time da realno predje 200km, pretpostavimo da ce prosecan korisnik napuniti 10 puta za mesec dana kako bi presao nekih 2000km to je nekih 270kwh, ajde recimo da dodamo i do 300kwh. Ukoliko je prosecno domacinstvo koje se ne greje na struju onda ce ovi kilovati biti u plavoj zoni po visoj tarifi je 2700 dinara, po nizoj oko 675 din ako je pola pola onda je oko 1680 din, manje od 15 evra. Najjeftinji energent za SUV vozila je TNG (da ne racunam metan koji nije masovno zastupljen) da bi presao 2000km trebalo bi mu bar 160l plina i jos bas 5-6 litra benzina sve skupa bar 14.000 dinara. 14000 - 1700 = 12300 ustede (rata za auto).
Punjenje na trofaznu uticnicu bi moglo da ide vecom brzinom, tri zice poprecnog preseka 2,5mm mogu da podnesu svaka po 3,5kw , znaci 10.5 kwh/h. Ali pretpostavimo da jos neki uredjaj radi u isto vreme onda realno na 6-7kwh/na sat, za 4 sata baterije su pune.
 

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
Ta usteda u "gorivu" i jeste poenta.
Ko kupuje jos auto za kesh? Niko normalan :)
Ako trosak auta gledas kao mesecni trosak, onda je rata za kovencionalni auto + gorivo + odrzavanje + takse vrlo uporediva sa EV

Primer Dacia:
Klot Logan je 10000e kod nas (osnovnog Sandera ni nema u cenovniku? Samo Stepway za 11000e. Nekad su Dacie kostale 7-8000?!). Rata za kredit na 5 godina je 140e, za 2000km treba 170e (7x140x20/118) goriva, mesecni trosak je 310e
Ako Spring bude kostao 12000e rata kredita je 30-tak evra vise, trosak goriva je od 0 do15e, mesecni trosak ukupno do 185e. Bonus je sto nema poreza, redovnih servisa...
 
Poslednja izmena:

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Prosečan srpski vozač prelazi 12.500 km godišnje (ne sećam se izvora) i to je sa jednim odlaskom na godišnji odmor, pa s obzirom na manju potrošnju, bila bi manja i ušteda.

Kad smo kod računanja, verovatno bi se neko punjenje vozila objavilo i na javnim punjačima, koji su još uvek besplatni.

S obzirom da se sada pojavljuje sve više električnih vozila, kakav je plan servisa za ta vozila? U Hyundai salonu sam pre nekoliko godina video super poster za servis. A2 format, tabela, svi aktuelni modeli, intervali servisa i cena u dinarima.

Ja sam prilikom kupovine automobila dobio 5 redovnih servisa, ali još uvek nisam odande izašao, a da nešto ne doplatim. Filter kabine, u najmanju ruku.
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,160
Poena
63
Kad bude trebalo sprovesce firma kabl do parkinga i punicete tamo...
Lakse je jednom instalirati kabl za punjenje nego stalno ici na pumpu.
Razmišljam o Airport City kompleksu. Kad se 500-600 parkiranih vozila nakači da se dopuni... Trebaće mini nuklearna elektrana u komšiluku :)
Slično važi i za nove stambene komplekse koji imaju garaže za po preko 500 vozila...
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Bio juce u nabavci u Kauflandu, koji ima fast charge station, placa se naravno... Bila interesantna scena gledati 3 Tesle kako se guraju ko ce pre na 2 prikljucka...
Kasnije se muvam po gradu i prolazim pored neke druge stanice, koja je free i nigde zive duse, jer je udaljena (tipa 600-700m) od bilo cega interesanrnog iako je blizu centra.
Cak ni free varijanta nije interesantna ako se mora cekati i prosetati.
 
Poslednja izmena:

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Da, lokacije za mass charge će realno, i biti najveći problem za omasovljenje EV.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Besplatno ako si obavio shoping za vreme punjenja, imas qr kod na fiskalnom koji stanica ocita i onda je free.
Ne znam cenu ako direktno placas, posto je parking otvoren, javni.
 
Vrh Dno