Elektro i samovozeci automobili

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Mi u Srbiji imamo problem zagađenja koji ima više bitnih uzročnika. Po meni pored uvođenja novih tehnologija kao (što su EV o kojima diskutujemo) i povećanja udela zelene energije postoji još jedan možda najpodmukliji uzročnika a to je niska energetska efikasnost. Ako bi se tu napravili drastični pomaci sve bi bilo lakše.
Prosto me razbesni kad vidim izloge nekih starijih radnji i prodavnica građenih u vreme SFRJ koje su sve u kombinaciji stakla i lima, a izlog je sa jednim staklom, pričali mi stariji ljudi da još 70-tih u Nemačkoj su imali kalorimetre na radijatorima i da su standardno zavrtali radijatore kada nisu kući. U isto vreme kod nas su pravljeni izlozi sa jednim staklom i metalnim delovima. Država bi uskoro trebala početi stimulisanje povećanja energetske efikasnosti i tu uložiti novac. Za par godina mudre podrške bi se smanjila kako potreba za elektricnom energijom tako i loženje u individualnim ložištima.
Znam da sam otišao malo van teme ali je to problematika koja nam je u fokus stavila i elektricna vozila koja su pored ostalog ekološki prihvatljivija.
Što se pak EV tiče čini mi se logičnim da se prvo ide sa razvojem autobobila a da dizel i dalje pogoni u većoj meri kamione.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,264
Poena
63
Kad smo već kod vozila i ekologije, da li negde postoji spisak gradova koji imaju ograničenja za dizel motore?

Nedavno sam video neke naslove da pojedini gradovi banuju i Euro 6 dizele, ali u tekstu naravno nije pisalo ništa konkretno.
 

toxicm

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
25.01.2012
Poruke
2,253
Poena
48
U Nemačkoj su neke regije/gradovi banovali dizelaše, uglavnom oko Euro 5 standarda sada.

Kažnjavaju sve koje nahvataju sa starijim standardom:

Imaju i stikere za dizelaše:
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,232
Poena
83
Ne regije vec samo delovi vecih gradova, uglavnom centri.
Odluka se donosi na lokalnom nivou.
Ulazis u Frankfurt i vidis tablu "Umwelt zone" sto znaci bez zelene etikete ne smes uci.
Etikete dobijas na tehnickom pri analizi izduvnih gasova i sva vozila ih dobijaju, bez obzira na tip motora. Npr moj je benzinac e6 i imam zelenu etiketu.
Neki gradovi su uveli da ne mozes sa e5 dizelom, ne zbog izduvnih vec zbog malverzacija koje vlasnici vozila rade i koje su mnogo teze za odraditi kod e6 motora. E6 jos nigde nije banovan, po recima ljudi sa tehnickog a i bilo bi glupo, to su vozila od tek par godina.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Msm, da, ako imaš očigledni e6 auto (evropsko vozilo staro 3-4 godine), ali nemaš zeleni stiker jer nisi iz DE, kako takve tretiraju?!?
 

Ludak

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.09.2005
Poruke
1,078
Poena
48
Vjerovatno postoji mogućnost da kupiš stiker koji tj izdaje neko tijelo slično tehničkom a na osnovu saobraćajnih papira (možda i samo koda motora).

Koliko vidim benzinci nijesu niđe banovani? Tako da benzin + plin najbolja varijanta 😎
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,264
Poena
63
Nema baš neki izbor automobila sa fabričkim sistemom za gas. Nisam pristalica aftermarket rešenja na tom polju.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,232
Poena
83
Msm, da, ako imaš očigledni e6 auto (evropsko vozilo staro 3-4 godine), ali nemaš zeleni stiker jer nisi iz DE, kako takve tretiraju?!?
Imas autonomne gatling gun robote i ion cannon satelite koji ih sprze u momentu prelaska u zonu...
Pa nista ljudi, udjes slobodno i nikom nista. Nemacki zakon koji se odnosi na nemacka vozila i gradjane. Strana vozila su gosti i tako se tretiraju, jer je jako mali procenat.
Ako si stranac koji radi i prijavljen u ger i hoces da vozas strane table, i to su zakonski regulisali.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Nema baš neki izbor automobila sa fabričkim sistemom za gas. Nisam pristalica aftermarket rešenja na tom polju.
Toga ima u Italiji, oni i TNG i metan koriste u velikom procentu. U Srbiji bez obzira što je fabrički ugrađen imaš obavezu atestiranja kao i da su ti ugradili u servisu. Kod nas imaš pak od proizvođača ovlašćene servise u kojima se ugrađuje plin i zadržava garancija.
 

giovanni

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
07.08.2000
Poruke
766
Poena
28
Jel gledao neko jučerašnju emisiju sat na rts-u?
Bio test 5 ev na navaku, 24h vožnje.
Najbolji na testu je za 24h prešao 1100km. Pri tome su se punili 9-10 puta za to vreme. (ovo su rekli u nekom trenutku ali je to meni nesto čudno s obzirom da ni jedan od modela nema autonomiju manju od 200 i kusur km. Jedino ako ih nisu vozili koliko brzo može pa da je baterija curila kao luda.
Druga stvar je što meni deluje da su id3 i zoe bas manji gradski automobili a ioniq, mx3 i leaf ne baš.
Svakako, bilo bi zanimljivije da su ubacili i tesla s i 3 pa da vidimo ali to sigurno nije moguće nabaviti kod nas.
Alvirovic je najavio test dacie spring (postavio je "tizer" iz milana gde je bio na testu) i pomenuo neku cenu od 12k u Italiji.
 
  • Like
Reagovanja: PJ

DusaN

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.01.2002
Poruke
4,627
Poena
48
Šta bi AI uradio u ovoj situaciji? :)
ja se nadam da bi nastavio da ide pravo ako ne može da zakoči. prioritet treba da mu bude onaj koga vozi.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Šta bi AI uradio u ovoj situaciji? :)
ja se nadam da bi nastavio da ide pravo ako ne može da zakoči. prioritet treba da mu bude onaj koga vozi.

Da da, to će biti jedan od najvećih problema za AI vozila u (dalekoj) budućnosti. Bio lep tekst u PC press dok je još izlazio.
Malo ću parafrazirati, ali suština je sledeća.

Šta će AI da radi kada vidi da je udes neizbežan?!? Koga da čuva? Putnike kod sebe u vozilu, drugo vozilo, pešake...
Čovek vozač reaguje instinktivno, nekada dobro, nekada loše. Softver ne može tako. On uvek mora da uradi nešto sračunato.

Za sada pokušavaju da naprave tako da softver radi nešto tipa, težinska procena posledica. Računa štetu i povređene u mogućim ishodima, i pravi izbor sa najmanjim posledicama.
Dojmim se da su developeri baš ovde ozbiljno zapeli. Nešto (jako) malo konkretnih tekstova na tu temu što se mogu iskopati, navodi baš na taj problem.

Na primer, vidi softver da je udes neizbežan. Ok, kočenje trenutno (kreće mnogo brže nego živi vozač), svom snagom, ali neće biti dovoljno. I šta dalje?!?
Predpostavimo da nema pogrešnih merenja. Softver računa brzinu/status/položaj svih učesnika u svim mogućim opcijama svog izbora. Kako koga udara, mali veliki auto/kamion/autobus, ide ili stoji, pod kojim uglom, sa kime/čime treba/može da se sudari, koliko je pešaka sa koje strane, pod kojim uglom i koliko su daleko, vadi podatke iz miliona analiziranih udesa... Pokušava da vidi npr. da li neki motorista ima/nema kacigu, da li je skuter od 50kg, ili motorčina od 200kg, ili možda samo biciklista, do zadnjeg momenta "posmatra" da li ti neki drugi koče, skreću, beže (pešaci)...

Zatim iz svih podataka računa u kojoj od mogućih opcija će ukupne povrede da budu najmanje, i bira nju.
Tako npr, da, najmanja šteta jeste bila da skrenemo na trotoar i pokupimo dva pešaka. Ali zato ovaj podivljali kamion s' leva nije ugurao ceo naš automobil sa tri putnika pod tramvaj.
I tu onda dolazi do nešto tipa moralnih problema koje developeri moraju da reše. Šta ako automobil potencijalno pod tramvajem ima samo jednog putnika?
Da li dete pešak treba da ima veću "težinu" od odraslog čoveka? Ili nekog dede? Ili da budu ravnopravni? I ko zna šta još...

Idealan AI bi u gornjem primeru nastavio preko motoraša i vrv spasao dvojicu kamiondžija. *Mjau *mjau, najmanja šteta...
Ali ispada da je softver "svesno" pregazio motoristu. Znao je da motorista gine.
Za'ebano programiranje. o_O

E kada se u to još upetljaju i pravnici...
Level6 samovozeća vozila na normalnim putevima nećemo videti još jako dugo. Možda nikada.
 
Poslednja izmena:

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Samovozeca vozila ce sigurno zaziveti ali automobile sam skeptican, tu ce postojati verovatno delimicno autonomni ko zna. Tranvaji, vozovi, metroi i sl ce verovatno moci da budu full samostalni. Mislim da treba da se podvuce granica dokle se ide u razvoju i zameni coveka i da se to postuje. Verujem da vecina ljudi ne bi prepustila da ih softver vozi kroz kanjon Morace.
 

ZorMi

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
11.08.2002
Poruke
2,175
Poena
48
Šta će AI da radi kada vidi da je udes neizbežan?!? Koga da čuva? Putnike kod sebe u vozilu, drugo vozilo, pešake...
Trebalo bi uzeti u obzir i ko jeste a ko nije poštovao propise pa izazvao situaciju.
Ali, pošto je softver uvek "ubeđen" da vozi po propisima štitio bi "gazdu"... :unsure:
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
8,113
Poena
83
Da da, to će biti jedan od najvećih problema za AI vozila u (dalekoj) budućnosti. Bio lep tekst u PC press dok je još izlazio.
Malo ću parafrazirati, ali suština je sledeća.

Šta će AI da radi kada vidi da je udes neizbežan?!? Koga da čuva? Putnike kod sebe u vozilu, drugo vozilo, pešake...
Čovek vozač reaguje instinktivno, nekada dobro, nekada loše. Softver ne može tako. On uvek mora da uradi nešto sračunato.
Totalno autonomna samovozeca vozila nece biti sve dok sva vozila ne budu autonomna samovozeca.
jer ljudi su ti sto grese a ne masine, i nikako ne mozes dozvoliti da masina upravlja autonomno medju ljudima koji grese (ljudski je gresiti)

Tako da ako se autonomno vozilo krece medju ljudima ono ce uvek biti krivo jer nema tog ljudskog zakona koji ce dozvoliti da masina odlucuje sudbinu ljudi, uvek ce stajati kvaka da je vozac duzan da prati situaciju i bice kriv.

vec kada su sva vozila autonomna sudari su prakticno nemoguci, jer ce vozila komunicirati medjusobno
onda se trebamo brinuti za pesake. :)
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Trebalo bi uzeti u obzir i ko jeste a ko nije poštovao propise pa izazvao situaciju.
Ali, pošto je softver uvek "ubeđen" da vozi po propisima štitio bi "gazdu"... :unsure:

A šta ako je pogrešio vozač kombija punog dece?!?
A AI vozi kamion napunjen tucanikom?


...uvek ce stajati kvaka da je vozac duzan da prati situaciju i bice kriv.

vec kada su sva vozila autonomna sudari su prakticno nemoguci, jer ce vozila komunicirati medjusobno
onda se trebamo brinuti za pesake. :)

Ideja level5 autonomnog vozila je da i nema komande za živog putnika, ili da one budu deaktivirane u slučaju uključenog AI šofera.
To da AI vozi/ide/odlučuje, ali putnik mora da ga nadzire je level4.

...i ja mislim da od AI level5 šofera nema ništa dok eventualno ne budu koridori samo za njih, bez ukrštanja sa human inteligence vozačima.
Možda dozvole AI vozače na autoputevima.

Inače, sadašnji level4 rade iznenađujuće dobro, u normalnim uslovima vidljivosti i u uređenoj saobraćajnoj infrastrukturi. Ako nešto u infrastrukturi nije u redu, oni se zaustavljaju i traže da vozač preuzme volan. Neće da voze ako su nesigurni.
Čak štaviše, po analiziranom broju pređenih kilometara i udesa, daleko su bazbedniji od human vozača. Ali, problem su incidentne situacije gde će AI biti na stubu srama i za minimalnu grešku sa nekom povredom.
Pravna regulativa i agencije za homologaciju ne žele da potpišu da to može u saobraćaj. Ne verujem da će iko ikada dati odobrenje za level5.
 

DusaN

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.01.2002
Poruke
4,627
Poena
48
A ako se desi neka da je AI vozilo, u full AI modu, izazvalo nesreću, ko bi bio kriv, vlasnik AI vozila, proizvodjač?
 

majlo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
13.11.2007
Poruke
336
Poena
18
Verovatno vlasnik vozila koji je uključio AI, prosto je :) Ovo mogu i pravnici da objasne ali jednostavno poveravanjem neke aktivnosti trećem licu, krajnja odgovornost za istu i dalje ostaje na tebi.
Što se tiče AI, poenta je da u saobraćaju učestvuju samo AI i nema greške ili je bar x puta manja nego kad ljudi voze. Verovatno će to u početku biti na primer samo traka na autoputu rezervisana za AI. Znači nije problem level5 već mešanje.

Što se tiče EV, oni postoje mnogo duže nego vozila sa SUS motorima, samo smo to uglavnom zaboravili a mnogi kojima je to u interesu pokušavaju i da potisnu. Problem EV-a je uvek do sada bio domet i punjenje, ali to baš i nije tako. Domet za 2-3 godine će biti preko 1000 km. Već postoje baterije sa neverovatnim brzinama punjenja, ali tehnologija baterija mora da se usavrši. Zamislite setio se neko i da primeni više punjača da ubrza punjenje baterija (Tesla Semi) :)

Rekli su isto da solarne ćelije su neupotrebljive za punjenje baterije i da im je efikasnost mala ~20ak %, tehnologija je na 20% bila 80ih godina, sada je to nešto bolje, ali je i dalje skupo, no opet to je samo stepen iskorišćenosti besplatnog izvora. Malo da bacimo matematike, solarna konstanta je cca 1300 W/m2, to čak i važi za naše područje. Zamislite da imamo 4m2 površine auta pod solarnim panelima, što je 5200W to je energija sunca po našim panelima, obzirom da se fotonaponskom konverzijom može izvuću cca 20%, to je 1040w. Neka u proseku imamo samo 5h sunca, to je 5kWh dodatne besplatne energije. A šta nam to znači za autonomiju? Recimo da je auto autonomije od 500km i da mu je visoka efikasnost od 150Wh/km (prosečna efikasnost EV je 195 Wh-km, ja sam odabrao neki malo bolji), to znači da ima bateriju od 75kWh (trenutno prosečna baterija je 60kWh). 5kWh je samo 6,66% baterije za jedan dan, ali tih 5kWh je besplatnih 33km vožnje.
Pored ovoga ako usavršimo samo vozilo i smanjimo otpor vazduha, a moguće je, možemo smanjiti potrošnju i povećati efikasnost, trenutno je Holandski Lightyer one prototip sa potrošnjom 104 Wh/km (prema specifikaciji). Već dolazimo do 50km besplatne dopune auta na dan :) Zamislite onda da efikasnije solarne ćelije postanu jeftinije, pa da umesto 20% imamo 30% (današnji maksimum je mislim 38%, koristi se samo za svemirski program), to je onda 7.5 kWh na dan, 10% baterije, a uz bolju efikasnost 75 km. Zamislite još dodatne panele koji se rasklope kad je auto parkiran :)

Postoji koncept auta koji bi trebao ove godine da krene u proizvodnju sa ovakvim pristupom ali ko zna možda je prevara. Svakako EV automobili u budućnosti mogu kombinovati nekoliko alternativnih izvora energije za dopunu baterija i to bi bio neki moj dream car.

A zamislite još bežično punjenje.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
A ako se desi neka da je AI vozilo, u full AI modu, izazvalo nesreću, ko bi bio kriv, vlasnik AI vozila, proizvodjač?
Ovo je još jedan od delova gde je zapelo kod AI šofera.
Oblast je nova, i ne može biti uređena dosadašnjim poimanjem saobraćaja. Moraće iz korena da se osmišljava neka nova pravna regulativa samo za tu namenu. Neće niko pustiti level5 u saobraćaj dok se ovo detaljno ne definiše. Za level4, odgovoran je samo i isključivo živi čovek koji sedi pred volanom. Za sada.

Verovatno je da će se u slučaju (nadamo se veoma retkih takvih slučajeva) raditi obavezno istraživanje konkretnog uzroka udesa level5 vozila (AI vozila i tako sve snimaju sa svih strana, i imaju event liste svih svojih postupaka i "razmišljanja" na milisekundnom nivou (slično crnim kutijama u avionima)), te će se morati utvrditi dal' su bili greška ili kvar input senzora, softvera, izvršnih komandi, ili jednostavno viša sila, i na osnovu toga će biti deljena odgovornost.

Tesla ima veoma detaljne snimke i spiskove "razmišljanja" sa njihovih autonomnih vozila koja su doživela udes, i tačno znaju gde su greške bile. I tvrde da se takve greške više ne mogu ponoviti. Koliko su imali udesa koje je izazvao njihov AI, koliko udesa sa njima su izazvali drugi učesnici a da je AI mogao da izbegne udes, a koliko da nije, te podatke ne objavljuju. Mada tvrde da je odnos udes/km daleko na njihovoj strani u odnosu na žive vozače.


Što se tiče EV, oni postoje mnogo duže nego vozila sa SUS motorima, samo smo to uglavnom zaboravili a mnogi kojima je to u interesu pokušavaju i da potisnu. Problem EV-a je uvek do sada bio domet i punjenje, ali to baš i nije tako. Domet za 2-3 godine će biti preko 1000 km. Već postoje baterije sa neverovatnim brzinama punjenja, ali tehnologija baterija mora da se usavrši. Zamislite setio se neko i da primeni više punjača da ubrza punjenje baterija (Tesla Semi) :)

Rekli su isto da solarne ćelije su neupotrebljive za punjenje baterije i da im je efikasnost mala ~20ak %, tehnologija je na 20% bila 80ih godina, sada je to nešto bolje, ali je i dalje skupo, no opet to je samo stepen iskorišćenosti besplatnog izvora. Malo da bacimo matematike, solarna konstanta je cca 1300 W/m2, to čak i važi za naše područje. Zamislite da imamo 4m2 površine auta pod solarnim panelima, što je 5200W to je energija sunca po našim panelima, obzirom da se fotonaponskom konverzijom može izvuću cca 20%, to je 1040w. Neka u proseku imamo samo 5h sunca, to je 5kWh dodatne besplatne energije. A šta nam to znači za autonomiju? Recimo da je auto autonomije od 500km i da mu je visoka efikasnost od 150Wh/km (prosečna efikasnost EV je 195 Wh-km, ja sam odabrao neki malo bolji), to znači da ima bateriju od 75kWh (trenutno prosečna baterija je 60kWh). 5kWh je samo 6,66% baterije za jedan dan, ali tih 5kWh je besplatnih 33km vožnje.
Pored ovoga ako usavršimo samo vozilo i smanjimo otpor vazduha, a moguće je, možemo smanjiti potrošnju i povećati efikasnost, trenutno je Holandski Lightyer one prototip sa potrošnjom 104 Wh/km (prema specifikaciji). Već dolazimo do 50km besplatne dopune auta na dan :) Zamislite onda da efikasnije solarne ćelije postanu jeftinije, pa da umesto 20% imamo 30% (današnji maksimum je mislim 38%, koristi se samo za svemirski program), to je onda 7.5 kWh na dan, 10% baterije, a uz bolju efikasnost 75 km. Zamislite još dodatne panele koji se rasklope kad je auto parkiran :)

Postoji koncept auta koji bi trebao ove godine da krene u proizvodnju sa ovakvim pristupom ali ko zna možda je prevara. Svakako EV automobili u budućnosti mogu kombinovati nekoliko alternativnih izvora energije za dopunu baterija i to bi bio neki moj dream car.

A zamislite još bežično punjenje.

1300W/m^2 imaš iznad atmosfere Zemlje. Na toliko mogu da računaju sateliti npr.

Na površini Zemlje imaš oko 1kW/m^2. A i to samo u slučaju da sunčevi zraci padaju tačno pod pravim uglom na površinu, i samo u slučaju idelano čiste atmosfere.
Sunce pod uglom približnim 90° ćeš imati realno, veoma retko, a već na 60° imaš gubitak od 0.85. Solare na krovu vozila ne možeš mnogo birati kako su okrenuti da se približiš idealu od 90°.

Efektivna 4m^2 je veoma velika površina da se nakalemi na krov nekog vozila. Možda se se celo vozilo sa svih strana prekrije solarima, ali bilo bi malo rogobatno, teško izvodljivo, a teško i masom gledano. Da 5kW dobiješ sa solara na vozilima, može možda blizu Ekvatora, i to sa nekim kombijem. :p

Imaš još i problem zagrevanja solarnih kolektora, koji ako su idelano osunčani, snažno se i zagrevaju. A tempertura im smanjuje efikasnost.
Kolektor ugrejan na 40-60°C ima 3-5% manju efikasnost od hladnog.

Što se tiče brzine punjenja EV, već danas to uopšte nije problem, AKO obezbedimo dovoljno brzih punjača, i AKO uspemo da ih napajamo za istovremeno višestruko punjenje više vozila.
Nije problem naređati 10-ak Tesla supercharger-a na jedan parking. Ali ako se pojavi 10-ak njih da se puni istovremeno, treba ti 1.5MW jednovremene aktivne snage da napajaš takvu charger stanicu. Tesla Semi traži 1MW za to neko njegovo najbrže punjenje. Kabel je verovatno prečnika ruke tenisera. :p

Mislim, imaju EV lepu budućnost, (možda ne toliko skoru koliko bi želeli, ali biće) i ne treba se zanositi previše fantazijama i nekom predalekom budućnošću.

Bežično punjenje?!? Prenositi ne znam kolike kW bežično nema mnogo smisla. Bežični prenos radi kako treba samo na mm udaljenostima, a svaki drugi je rasipanje i energije i EM zračenja.
 

majlo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
13.11.2007
Poruke
336
Poena
18
1300W/m^2 imaš iznad atmosfere Zemlje. Na toliko mogu da računaju sateliti npr.

Na površini Zemlje imaš oko 1kW/m^2. A i to samo u slučaju da sunčevi zraci padaju tačno pod pravim uglom na površinu, i samo u slučaju idelano čiste atmosfere.
Da solarna konstanta je ukupna energija sunca u svemiru, greška. Svakako u Srbiji (Južno bački okrug) imamo nešto preko 1kW/m2 na tlu.


Sunce pod uglom približnim 90° ćeš imati realno, veoma retko, a već na 60° imaš gubitak od 0.85. Solare na krovu vozila ne možeš mnogo birati kako su okrenuti da se približiš idealu od 90°.
Slažem se. Ovi gubitci znaju da budu značajni.

Efektivna 4m^2 je veoma velika površina da se nakalemi na krov nekog vozila. Možda se se celo vozilo sa svih strana prekrije solarima, ali bilo bi malo rogobatno, teško izvodljivo, a teško i masom gledano. Da 5kW dobiješ sa solara na vozilima, može možda blizu Ekvatora, i to sa nekim kombijem. :p
4m2 nije nedostižno, auto koji sam pomenuo lightyear one ima 5m2 pod panelima. Naravno ne mora biti pokriven samo krov, tu je i hauba i gepek. Moj trenutni auto je dimenzija 4.5m x 1.8 tako da ima tu površine.
A da ne pominjem da odavno postoje transparentne solarne ćelije koje bi možda i mogle da se koriste kao staklene površine.
Solarni paneli koji se koriste već u autoindustriji uopšte nisu teški, a koriste se umesto delova karoserije tako da dođemo na isto. I lako dođemo do veće površine pod panelima pa i do magičnog 1kW. Solarni automobili kao studentski projekti za trku Solar chellenge imaju uglavnom preko 1kW.
Nisam govorio o 5kW, već o 5kWh, a mislim da je dopunu baterije za 5kWh moguće postići solarnim ćelijama. 5kW je realno u nekom velikom kamperu, kamionu...

Inače sa ovim "rogobatno, teško izvodljivo, a teško i masom gledano" podsetio si me na atomske fizičare 80ih koji su na simpozijumima i konferencijama o alternativnim izvorima energije pričali kako je solarna energija opasna, dune vetar i obori sa krova solarni panel, koji padne na tebe i ubije te na mestu. Budućnost je u nuklearnoj energiji, solarna energija je opasna. :D

Imaš još i problem zagrevanja solarnih kolektora, koji ako su idelano osunčani, snažno se i zagrevaju. A tempertura im smanjuje efikasnost.
Kolektor ugrejan na 40-60°C ima 3-5% manju efikasnost od hladnog.
Tačno.

Mislim, imaju EV lepu budućnost, (možda ne toliko skoru koliko bi želeli, ali biće) i ne treba se zanositi previše fantazijama i nekom predalekom budućnošću.
A zašto da ne fantaziramo? Mislim da u bliskoj budućnosti solarni paneli na krovu auta će biti mnogo češća pojava nego do sada i ta energija će se koristiti za razne funkcije u automobilima, na primer za klimu. Trenutno se koriste dosta na jahtama, kamperima.
Meni se koncept solarnih EV sviđa, iako deluje previše utopijski i možda i jeste sada jedna prevara, ali u budućnosti će biti nešto od takvih koncepata.

Bežično punjenje?!? Prenositi ne znam kolike kW bežično nema mnogo smisla. Bežični prenos radi kako treba samo na mm udaljenostima, a svaki drugi je rasipanje i energije i EM zračenja.
Ovo je već bilo maštanje a ti mi kvariš snove. Mislio sam na Teslin bežični prenos energije, imaš "antenu" pogodi te munja i auto ti se napuni ili teleportuje :D
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
8,113
Poena
83
Ni ja ne verujem u solarne panele na krovu automobila,
ali sam potpuno siguran da ce svaka kuca i u opste svaka krovna povrsina biti prekrivena panelima.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Stvar je samo u tome sto se na toj povrsini panela koja bi bila na krovu automobila ne moze u jedinici vremena skupiti dovoljno energije da se napajaju potrebe automobila. Ja sam pogledao ponudu na trzistu solarnih panela za kuce pa sam proporcionalno njihovoj snazi po jedinici povrsine sracunao da u idealnim uslovima panel na krovu auta ne bi mogao da prima vise od 300-500w na sat. Pitanje je kolika je efikasnost danasnjih solarnih panela, citao sam pre nekih 4-5 godna da je efikasnost ispod 20%, ukoliko se unapredi efikasnost mozda se i udeo solarne eergije u potrosnji EV drasticno poveca. Cenim da solarni kolektori za grejanje vode na primorju daleko efikasnije koriste suncevu energiju jer sa ne bas tako velikom povrsinom uspevaju da zagreju dosta vode i da bi za zagrevanje te iste kolicine vode ukoliko bi se ona grejala strujom trebalo par puta vise kilovata nego sto bi solarni panel iste povrsine mogao da proizvede. nemam konkretke podatke samo pokusavam logicki da reyonujem.
 

nematiers

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.01.2021
Poruke
273
Poena
63
Upravo ide emisija SAT, Dacia Spring EV premijera.
 
Poslednja izmena:

nematiers

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.01.2021
Poruke
273
Poena
63
Odlican za gradsku voznju, autonomija do 230km, 26.8kWh baterija, max brzina 125km/h. Punjenje na kucnu mrezu za 14 sati.
Kod nas bi trebao da bude oko 12000e posle subvencije.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,232
Poena
83
Ima prikljucak za brzo punjenje ne?
I koliko mu treba na brzom?
 

giovanni

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
07.08.2000
Poruke
766
Poena
28
Ne može jače od 30kw punjenje.
Baterija je ionako mala, 27kw. Ovo za grad i bliske relacije van grada uopšte nije loše.
 

nematiers

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.01.2021
Poruke
273
Poena
63
Da, oko sat i po za punjenje na 30kW a iz klasicnog kucnog stekera 14 sati.
Za grad je ovo odlican auto.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,264
Poena
63
Moglo bi da bude dobro vozilo za taksi, kurirske servise i slične službe koje svakog dana prave veliki broj kilometara na malom, gradskom, području.
 
Vrh Dno