Elektro i samovozeci automobili

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Kao što sad postoje rezervoari za gorivo na pumpama, tako će postojati i 'rezervoari' baterije za e-vozila, koje se konstantno dopunjuju manjom snagom, a mogu za kratko vreme da prebace veliku količinu energije u vozilo(a). Sistem se već uveliko koristi za električne trajekte.
 

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
Mislice o punjenju auto umesto tebe.
Znace koliko imaš "čorbe" u rezervoaru, gde ti je najbliži punjač, da li ima mesta na njemu...
 

marinko98

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.08.2005
Poruke
3,377
Poena
48
Možda će postojati i opcija jednostavne zamene baterije na tim elektro "pumpama"...
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Kao što sad postoje rezervoari za gorivo na pumpama, tako će postojati i 'rezervoari' baterije za e-vozila, koje se konstantno dopunjuju manjom snagom, a mogu za kratko vreme da prebace veliku količinu energije u vozilo(a). Sistem se već uveliko koristi za električne trajekte.
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Sadasnji koncept grejanja je neprimenjiv na elektro automobili, mislim da koncept split sistema kucne klime je primenljiv i na auto. Leti hladi zimi greje (inverterska klima da moze i na vecem minusu). Mislim da ne bi smelo da vuce vise od 500w u full rezimu. Braca Rusi za nisko temperature neku ugradjuju Webasto za grejanje.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
Dok to zaživi smanjiće se i broj onih koji svako leto idu iz DE u TR, stasaju valjda nove genracije kojima odlasci u roditeljski zavičaj i nije neophodno. Inače biće standardan sistem ponude i potražnje, kakav sad gledamo sa grafičkim karticama, cene će ići u nebo, ko ima para taj će voziti i dopunjavati baterije, a ostali će gledati alternativne načine putovanja, ili letovati negde drugde. Neće se isplatiti da voziš mečku samo da bi je pokazivao rođacima.

Sadasnji koncept grejanja je neprimenjiv na elektro automobili, mislim da koncept split sistema kucne klime je primenljiv i na auto. Leti hladi zimi greje (inverterska klima da moze i na vecem minusu). Mislim da ne bi smelo da vuce vise od 500w u full rezimu. Braca Rusi za nisko temperature neku ugradjuju Webasto za grejanje.
Webasto troši dizel, ne uklapa se u koncept e-vozila. Grejanje/hlađenje vozila ne troši puno struje, kad se poredi sa potrošnjom koja je potrebna za kretanje vozila, osim možda u uslovima ekstremne hladnoće i vrućine.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
Stanice za punjenje ce se razvijati uporedo sa putnim ugostiteljstvom i jos nekim pratecim sadrzajima uz autoput kao sto su decja igralista i sl.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Nikome se ne isplati da razvija infrastrukturu za 2+2 nedelje ogromne gužve, a koja bi ostatak vremena radila sa npr. petinom kapaciteta.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Mislice o punjenju auto umesto tebe.
Znace koliko imaš "čorbe" u rezervoaru, gde ti je najbliži punjač, da li ima mesta na njemu...

Za koju deceniju, imaćemo već valjda level 5 samovozeće automobile.
Onda, kada te auto doveze na posao, kažeš mu
"...idi nađi negde da se dopuniš kol'ko stigneš, al' vrati se do 15h...
...i ne zjakaj okolo, sa punjača ravno nazad..."

:p
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
To su govorili i '60-tih, kako cemo imati kuce na mesecu i kamp kucice na marsu i istrazivacje misije na Jupiteru do 2000-te i.... Nista od toga...
Jako polako ce to ici, pare koce i to jako...
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,160
Poena
63
Dok to zaživi smanjiće se i broj onih koji svako leto idu iz DE u TR, stasaju valjda nove genracije kojima odlasci u roditeljski zavičaj i nije neophodno. Inače biće standardan sistem ponude i potražnje, kakav sad gledamo sa grafičkim karticama, cene će ići u nebo, ko ima para taj će voziti i dopunjavati baterije, a ostali će gledati alternativne načine putovanja, ili letovati negde drugde.
Putovaće se i više, kako iz DE u TR, tako i iz svih drugih zemalja. Letovaće se tamo gde se i danas letuje - tamo gde ima sunca, mora i plaža :)
Svi proizvođači automobila planiraju da prodaju više i više vozila svake godine. Sigurno se neće ograničiti na par procenata ultrabogatog stanovništva, jer tu nema zarade a onda ni razvoja.
Za sada je baš elektovozilo alternativni vid putovanja. I kako kaze @NShappy, verovatno su svašta pričali o današnjim vozilima u doba kada su konji bili uobičajeni vid transporta :)
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Automobili će biti sve skuplji za posedovanje, posebno u velikim gradovima. Na zapadu ne može da se parkira po trotoarima, i gde kome padne na pamet, ljudi plaćaju papreno parking mesta, i prolaske kroz naplatne stanice po centru. Razvijaće se servisi za lizing i deljenje vozila. Auto industrija je u zenitu, kao i potrošnja generalno, ali mislim da je neralno uz sve izazove vezane za klimu i zagađenje očekivati dugoročno da svako za sitne pare kao danas može da poseduje svoje auto.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Dakle, daleka budućnost su prilključci za spora punjenja na bukvalno svakom parking mestu. (Mislim da će to jako obradovati naše sakupljače sekundarnih sirovina :D )
Brzi punjači, e to ćemo videti...
Verujem da će se električna vozila u obliku koji nam je trenutno poznat koristiti kraće nego što se do danas koriste SUS, što će usloviti i način standardizacije istih i izgradnju mreža za punjenje. Ali zamišljam situaciju da svako parking mesto u gradu ili bar u garažama, ima na podu ploču koja se podigne, zakači na konektor na dnu automobila (koji se sam sebe se nacentrirao) i puni. A novac se skida sa računa povezanog na kojinje vezano konkretno vozilo.


BTW, mislim i da su pre 100-tinak godina isto ovako ogovarali automobile u poređenju sa konjima. :D :p

Koliko sam dugo na Benchmarku, otvorio sam pretragu da nadjem šta smo tada pisali 🤣
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
E sad nadjoh malo vremena...
I kako kaze @NShappy, verovatno su svašta pričali o današnjim vozilima u doba kada su konji bili uobičajeni vid transporta
Nije za poredjenje jer je prvi sus auto bio nesto novo i nevidjeno, dok nam je ev poznat decenijama.
Kao sto rekoh - novac je problem.
U eu se razvijaju mreze i ideje ali kako? Placa narod kroz razne takse i akcize. Toliko su se "zeleni" osilili u Nemackoj i poceli takve nebuloze da izmisljaju i uvode ( ne racionalni planovi koji bespotrebno previse opterecuju dzepove poreznika) da su se nemci poceli lagano sve glasnije buniti. Prisiljavas ljude na ev a nemas nikakvu infrastukturu za ev. Prisiljavas ih da koriste e bike a akcize i takse nabiju cenu za normalan bajk preko 4000e. Smisla bez.
Nenormalne pare se gruvaju u solar i wind i sada "eko" kW kosta preko 40c.
Trenutno sa ovim presekom jos i nekako ali je plan zelenih da jos mnogo, mnogo vise izmuzu iz naroda. Kako kaze nemac, pametovanje i eksperimentisanje na nasim ledjima. Naravno da se bune i zeleni nece jos dugo ako ovako nastave...
To je politicka strana, sada praksa ali ne sa papira, iz skola, casopisa ili google vec direktna, primenjena ev vozila i radne masine koje su prisutne decenijama i opet nisu mass primenjene.
Zasto? Jer ne mogu u pravom smislu reci da pridju sus resenjima. Prakticnost, pouzdanost i cena su najvece prepreke, najcesce su povezani faktori koji idu u paketu.
Odrzavao sam po ex yu, hun i rum ev-masine najpoznatijeg proizvodjaca na svetu, to su cifre ljudi... Zvekne stampana ploca od 10x5 cm, komplet masina stane, samo ploca kosta 900e direktno iz fabrike, gde su moji sati, kilometri, dijagnostika...
Najveca cifra je bila kada je otisla glavna upravljacka i sprzila jos par modula - steta samo 22000e.
Jedan od najvecih nasih prehrambenih lanaca ih je uzeo u glavnom novom magacinu, nisam izbijao iz njega, salili se ljudi da sam tamo stalno zaposlen.
Jednostavno ev zahteva visi takt i strucnost odrzavanja.
Te masine iako su pravljene da budu izdrzive su mnogo osetljivije od sus resenja.
Evo danas vozio u firmi Kalmar viljuskar od 10 tona,, ima ravno 30 godina i 48000 radnih sati. Sve originalno na njemu sa redovnim servisiranjem. Isplatio je sebe x puta. A imamo preko 10 takvih, mislim na work power, ne godine.Ide u reciklazu samo zbog zakonske regulative, inace mu nista ne fali. Ev teorije nema da izgura ni trecinu. Ne mislim, znam jer sam vec toliko stepera, modula, frekventnih konvertora/modulatora, charging station (tek tu je veselo, ali najvise zbog pogresnog rukovanja) itd itd namenjao na masinama od par stotina sati da nisam verovao kako to lako crkava a svugde skoro idealni uslovi koriscenja, zatvoren prostor, glatko ravne podloge, idealne temperature. O cenama baterija da ne pricam...
Nije Tesla/ev skup jer je eto, za burzuje vec to kosta da napravis da to istrpi svakodnevna terorisanja. Isto je i sa ev radnim masinama, moze to da se napravi da traje kao sus bez problema, ali nema niko toliko para - rece mi japanac, glavni za ev diviziju.
Sada trenutno imamo balans dovoljno kvalitetno da opravda ulaganja, ali opet je skupo.
Kada izbacis novac iz jednacine sto nece biti... pa nikad verovatno, onda cemo imati prave, brze napretke i letece ev.
Takodje danas vozao loading masinu koja dize 25 tona, sama je 38 tona teska,sa Volvo bi-turbo dizelom od 8300 kubika. Radi od 6:00 do 20:00. Koja baterija to moze da izdrzi, kako resiti da bude jeftinije i bolje od tankovanja na nasoj pumpi u firmi koje traje max 10 min?
Ta masina je danas utovarila 30+ kamiona, svaki vuce 25 tona robe. Na nemackim autoputevima su vise od 1/3 transportna vozila. Moj auto trosi 4 l benzina na auto putu, kamion 30+ dizela. Kolike baterije i kW ti trebaju za te kamione, bez kojih danas ne mozes?
Znaci ~ 7 mojih auta = 1 kamion.
Previse stvari tu treba menjati dok stignemo do neke realno primenjive tacke i to ce da kosta jako, jako mnogo.
Sada razumete zasto sam uveren da smo jako daleko od siroke primene ev, a nisam ni povrsinu problema zagrebao...
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
^ E baš zbog toga mi nije jasno da sve više kompanija objavljuje da obustavlja dalji razvoj SUS ili nekih segmenata istih.
Kao da očekuju potpunu tranziciju za maks 15 godina.
 

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
Mnogi najavljuju, ali retko ko zaista primenjuje. Najdalje što su otišli, je ukidanje nekih dizel agregata, ili svih iz nekog modela.

Mazda je na primer, još 2015.-te, ako se ne varam, izašla sa stavom da što se njih tice sa EV nemaju budućnost, bar ne još, i da su zbog toga razvili čuveni Skyactive-X motor.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Duke, pa obrni okreni, rekao si već rečeno. Najveći "problem" EV je to što su fosilna goriva i dalje najjeftinija i najjednostavnija za eksploataciju.
Ostali problemi su minorni ili fabrikovani.

Ali ovakvo stanje nije održivo sledećih 50+ godina. Politika? Naftna kriza može žestoko da opali sve po nosu, a ona je danas verovatnija od većine drugih. I mogla bi biti pogubnija od aktuelne pandemije. Dalje, nikome se ne dopada da energija (a energija je današnjem svetu SVE), toliko zavisi od tek par država i udruženja u svetu.

Tek posle svega toga stiže kao problem i ekologija.

Što se tiče ostalih problema koje spominješ, pa naravno da će radne mašine još jako dugo biti SUS. Evo da iznesem tvrdnju, ni kombajn na njivi ni traktor koji ore nećemo videti električni, ni mi a vrv ni naša deca. Long range brodove takođe, a ni iole veći avion nikada neće imati ni blizu valjanu ni autonomiju ni nosivost na bilo kakve baterije.

Sumnjivi su i veći kamioni. Nije njima problem da nose 5-6 tona baterija, već punjenje tih baterija u razumnim rokovima. Ali za njih se već ozbiljno radi na vodočnim pogonima.

Što se tiče pouzdanosti EV, oni imaju svu osnovu da budu daleko pouzdanija nego SUS. To što kontroleri električnih paletara toliko crkavaju je izbor proizvođača koji el.ploču pravi u Kini po principu najniže ponude, a onda je prodaje kao rezervni deo za par k€. I ja sam svedok industrijske elektronike, uređaja od 20k€ sa 3 štampane ploče ništa složenije od MB u računaru, a koji crkavaju na 3-godišnjem nivou. I potpuno lažnim MTBF podacima u dokumentaciji. :mad:

Dosadašnja iskustva kažu da su EA veoma veoma pouzdani i kvalitetni. Kvarovi na inverterima su veoma retki. Zamena celog modula u ovašćenom servisu jeste sada užasno skupa, ali potpuno sam siguran da će popravke samih AC/DCkonverter/inverter/frq.regulator modula biti moguće i daleko jeftinije, kada se nezavisni elektroničari udube u njih.
Sam el.motor i redukcija su gotovo neuništivi.
Ostalo je isto kao na sadašnjim SUS-ovima.

EV će cenom ići dole kada se komponentaši ozbiljnije uključe u priču, kada njihove module počne da šeruje više proizvođača u milionima primearaka, i kada Kinezi odluče da napadnu tržište (ako ih ovi "naši" sadašnji puste).

SUS vozila su razvojem dostigla plafon, i pitanje je koliko se još može dalje, a da ne postanu previše komplikovana. A već sada jesu, i to užasno.
Čak sam veoma začuđen koliko su današnji SUS kvalitetni obzirom koliko su složeni.

.... .... ....

Kamioni na struju?!? Može i ovako :p :D :

truck.jpeg
 
Poslednja izmena:

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
Ta masina je danas utovarila 30+ kamiona, svaki vuce 25 tona robe. Na nemackim autoputevima su vise od 1/3 transportna vozila. Moj auto trosi 4 l benzina na auto putu, kamion 30+ dizela. Kolike baterije i kW ti trebaju za te kamione, bez kojih danas ne mozes?
Znaci ~ 7 mojih auta = 1 kamion.
Previse stvari tu treba menjati dok stignemo do neke realno primenjive tacke i to ce da kosta jako, jako mnogo.
Sada razumete zasto sam uveren da smo jako daleko od siroke primene ev, a nisam ni povrsinu problema zagrebao...
Pa ne moras odmah menjati kamione od 25 tona. Pogledaj sa druge strane.

60% cene transporta je tzv "last mile transport" koji možeš elektrifikovati praktično sutra.
A da ne govorim o zagađenju koje napravi kamion 25t od Hamburga do Minhena, spram razvoženja tih 25t po centru Minhena u 25 kombija.

Isto kao kada bi pitao nekog iz Berlina kako će sa autom dometa 300km na more. Šta bi ti rekao? Pa avionom, kao i do sada...
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Mazda je na primer, još 2015.-te, ako se ne varam, izašla sa stavom da što se njih tice sa EV nemaju budućnost, bar ne još, i da su zbog toga razvili čuveni Skyactive-X motor.

I cela Nemačka autoindustrija je bila tog stava, dok ih Dizelgate nije opaučio po njušci.
Sada je VW kao jedan od penala, obavezan da u USA napravi mrežu javnih punjača za 2 milijarde dolara.

...

edit:
Ipak se slažem da u SUS treba još ulagati, i da ima još šta da kaže.
Ali decenije brzo prođu. EV jeste budućnost, pre ili kasnje, bolno ili bezbolno, spontano ili čekićem svejedno...
 
Poslednja izmena:

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Kad širite temu na radne mašine, Norvežani su već u procesu prelaska gradilišta na tehnologije bez izduvnih gasova (eventualno uz korišenje bio-dizela gde je neophodno). Ugovori za javne nabavke će se prilagođavati novim zahtevima, i samo izvođači koji ispune uslove će moći da rade na takvim gradilištima. Ko razmišlja dugoročno svakako je u procesu nabavke mašina koje će moći da zadovolje zahteve.
1616747856764.png
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
60% cene transporta je tzv "last mile transport" koji možeš elektrifikovati praktično sutra.
A da ne govorim o zagađenju koje napravi kamion 25t od Hamburga do Minhena, spram razvoženja tih 25t po centru Minhena u 25 kombija
To vec jeste elektrifikovano kod mene: posta koristi e-kombije i e-skutere vec godinama, dhl divizija takodje ali su oni na duze rute pa imaju manje. Ostali ne mogu jer su distributivni centri daleko. Lokalni gradski servisi takodje sve sto se moglo elektrifikovati, uglavnom su na Zoe. Sto nije moglo na struju, prebacili na gas.
Treba da napravim snimak kada se nocu vracam kuci sa posla jer onda prakticno nema automobila na auto putevima, onda bi bila jasna prica o kamionima i koliko ih ima, ovako dzaba pricam...

@mitar1982 , to ista ta Norveska, koja je najveci izvoznik nafte i gasa u evropi i kojoj je naftna industrija 40% drzavnog prometa?
To je problem, isto i kod nemaca: izbacicu sve kod mene i prebacicu na komsije, a ja cu da glumim zelenog. E sad ako dune vetar od komsija pa donese malo garezi... Sta sad, mi cemo preziveti...
I tako npr nemci zeleni na karti zelenih a poljaci crveni jer se dave u zagadjenju...

@NShappy nema sta vise da se izvuce iz sus. Moja mazda 2 non hybrid sa 1.5 l motorom prosecno trosi u gradu 3,8 litre. Ako vozim 90 na autoputu i na ravnom - 3,2 litre na 100. E sad sto ja volim da stisnem gas pa je to mnogo vise je druga prica ali u sustini to je to, bolje ne moze bez struje.
VW i treba da plati i to mnogo vise jer su bili pohlepni gadovi. Da ima neke pravde, ceo upravni odbor bi bio u zatvoru ali avaj...
 
Poslednja izmena:

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
A na temu heavy duty transporta evo šta kaže Scania

"The company has already launched a fully electric truck as well as a plug-in hybrid truck. In a few years’ time, Scania plans to introduce long-distance electric trucks that will be able to carry a total weight of 40 tonnes for 4.5 hours, and fast charge during the drivers’ compulsory 45-minute rest.
By 2025, Scania expects that electrified vehicles will account for around 10 percent or our total vehicle sales volumes in Europe and by 2030, 50 percent of our total vehicle sales volumes are expected to be electrified."
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
@mitar1982 , to ista ta Norveska, koja je najveci izvoznik nafte i gasa u evropi i kojoj je naftna industrija 40% drzavnog prometa?
To je problem, isto i kod nemaca: izbacicu sve kod mene i prebacicu na komsije, a ja cu da glumim zelenog. E sad ako dune vetar od komsija pa donese malo garezi... Sta sad, mi cemo preziveti...
I tako npr nemci zeleni na karti zelenih a poljaci crveni jer se dave u zagadjenju...
Ista ta Norveška 99% svoje el.energije dobija iz obvnovljivih izvora, a ima je i viška. Naravno da će oni najpre da guraju EV.
I naravno da će najbogatiji da povuku najveći teret budućeg prelaska na ekološke tehnologije i njihovog razvoja. Pa neće valjda Srbija? Ili Nigerija, Haiti, Meksiko...
 

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
To je neminovnost. Ne treba to shvatiti kao udar na džep ili slobodu od strane neke Bundesbabe...

Znate li kako je izgledala Evropa '50, '60? Ljudi su umirali na ulicama od zagađenja, bukvalno. U Londonu je za 4 decembarska dana umrlo 6-12000 ljudi od smoga.

Da li danas plaćaju skuplju struju/grejanje/automobile? Plaćaju! Da li žive bolje uprkos tome? Naravno

Mi ovde kukamo zbog naknade za obnovljive izvore energije od 50 dinara na računu za struju, (da,da znam, Kostić, tajkuni). A kad se deca razboljevaju krivo nam je bombardovanje, a ne Obrenovac
 
Poslednja izmena:

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
Može da ne postoji ni jedan Obrenovac, kada ti neko dodje i u godinama kada se svi bore da vazduh bude čistiji, taj ti podigne lestvicu za granicu čist/zagađen, možeš da krivis koga hoćeš, krivce znamo svi. Neke zemlje su dovoljno moćne da kažu " Filter mora", "Ovo mora ovako, ono onako", a neki i nismo...
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,160
Poena
63
Da ne postoji Obrenovac, ne bi ni imali struju. Da se sada nekim čudom sva ta struja zameni, malo ljudi bi tu novu (zelenu) moglo da plati. Kod nas oko 30% struje se dobija iz hidroelektrana, što i nije loše.

Kod industrijski razvijenih (i mnogoljudnijih) zemalja, energija od fosilnih goriva i nuklearna i dalje čine i do 80% (Japan), ~75% Francuska, ~60% Nemačka... (približni podaci koje sam našao na netu). Ok, Norveška je izuzetak; žive od izvoza nafte i donekle ribolova, imaju prirodne resurse i novac da to iskoriste za proizvodnju čistije struje. Istovremeno mnogo manje stanovništva i industrije. Neuporedino sa pomenute tri (isto tako visokorazvijene) države koje ipak žive od svoje industrije, a ne od pumpanja nafte.
 

kUdtiHaEX

Super ridža
Administrator
Učlanjen(a)
18.07.2001
Poruke
17,562
Poena
113
A na temu heavy duty transporta evo šta kaže Scania

"The company has already launched a fully electric truck as well as a plug-in hybrid truck. In a few years’ time, Scania plans to introduce long-distance electric trucks that will be able to carry a total weight of 40 tonnes for 4.5 hours, and fast charge during the drivers’ compulsory 45-minute rest.
By 2025, Scania expects that electrified vehicles will account for around 10 percent or our total vehicle sales volumes in Europe and by 2030, 50 percent of our total vehicle sales volumes are expected to be electrified."
Tu piše da oni planiraju. Dakle to su puste želje na papiru i ništa više, ali to u realnosti ne radi tako.
 
Vrh Dno