Elektro i samovozeci automobili

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Ako fosilna goriva ostanu ista u apsolutnom udelu i sledećih 50 godina, nismo ništa uradili. :(
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Bilo mi je poznato jos iz geografije u skoli da Francuska dobija 2/3 struje iz nuklearki, skoro sam procitao da je sada 75% i da nameravaju da smanje zavisnost. E sad zamislite kapitalisticku zemlju koja treba da predje sa tog procenta na alternativu.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Ako se dobro sećam Banat i Istočna Srbija su područja najpogodnija za vetrogeneratore.
 

Ludak

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.09.2005
Poruke
1,078
Poena
48
U CG dvije vjetroelektrane daju oko 15% ukupne potrebe struje dok mHe daju još 5%.
Za 5 godina nije loš rezultat.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Graditelje mini HE uglavnom treba procesuirati revolucionarnom pravdom.
 

Ludak

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.09.2005
Poruke
1,078
Poena
48
Ima logike što pričaš.
24 mHE a samo 5% struje. To znači 24 uništene rijeke zbog životinjskog svijeta a i samih građana.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
A imate li predstavu šta su sve uništile velike HE?!?

Ekolozi bi da planeta i priroda izgledaju nedirnuto, kao da ljudi ne postoje. A ljudi, svi ostali, bi da imaju energije onoliko koliko žele. Te dve stvari su nepodmirive.

:(
 
Poslednja izmena:

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Ne kazem da MHE nemaju negde opravdanja ponegde gde nece uticati na prirodu, ali steta koju one prave je nesrazmerna koristi. Najvece HE su gradjene ranije kada priroda u toj meri nije bila narusena. I ukoliko se treba praviti kompromis onda je to to, poremetis neki deo prirode i dobijes dosta energije, ali ti na desetine manjih prirodnis stanista ostane netaknuto. Đerdan je napravio džumbus u prirodi, ali pored struje (20% proizvodnje u Srbiji) ima i dosta benefita. Koliko bi da zameni jedan Đerdap trebalo mini HE?
 

antena

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.04.2015
Poruke
1,432
Poena
48
Kad kalkulišete cenu kw/km ili šta već to ide, ne zavaravajte se da će to biti ova cena. Pa čak ni x2. Naša država (a verujem i ostale) kao jednu od bitnih stvari za budžet ima akcizu na gorivo. Biće lele nama kad se to prebaci na struju, pa nam se obični računi utrostruče.
Druga stvar kod EV vozila što mene na neki način ljuti je što se tehnologija stara 100 godina predstavlja kao nešto epohalno novo, neki veliki skok. Pa zar je čovečanstvo skroz stalo sa razvojem, zar nema više da neko smisli nešto epohalno novo. Zar smo dotakli stvarno vrh sa inovacijama.
1. Akcize (na bilo sta) zavise od potreba politicara (i poslusnosti naroda) a ne budzeta
2. i motori i kontroleri/inverteri i baterije i punjaci su mnogo napredovali u odnosu na tehnologiju od pre 100 godina
 

giovanni

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
07.08.2000
Poruke
766
Poena
28
Ono što je dramatično napredovao us baterije. Motor manje/više, efikasniji rad manja unutrasnja trenja itd ali baterije od pre 30 godina i sad nisu iste (ne pričamo o običnim akumulatorima za kola) a kamoli od pre 100 god.
 

dlalic

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
94
Poena
8
Baterija za Zoe je recimo duplirala kapacitet za samo 4 godine. U istom kontejneru stoji, dimenzije su identicne, težina neznatno veća
 

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
Vozio sam u par navrata novi Peugeot e-208. Pre toga sam takodje probao Outlander PHEV benzin + baterije, kao i PSA hibride 508, 3008, DS5.

Razlika izmedju hibrida i klasicnog auta skoro da i ne postoji, jer se povremeno aktivira SUS motor, tako da ostaje onaj dojam da se vozi ono sta smo navikli da zovemo AUTO.

Kod skroz elektricnih vozila, kao sto je e-208, toga nema. Od trenutka kad se krene, sve je potpuno drugacije, upravljanje, ubrzanje, kocenje, SVE.

Najvece iznenadjenje me docekalo kod kocenja, auto ima dva rezima kocenja motorom, jedan standardni i jedan kada se forsira generisanje energije. Tada je kocenje motorom, mogu slobodno reci neprijatno dok se na njega ne naviknete, kasnije bude ok.
To je dobra stvar kada je odrzavanje u pitanju. Po mom misljenju, ako na obicnoj 208 sa SUS motorom, menjate plocice na 30 000km, ovde ce interval ubedjen sam biti preko 60 000km, toliki je uticaj motornog kocenja.

Baterije su u podu, sto doprinosi tome da auto deluje kao da je na sinama i zalepljen za asfalt, nisam ga vozio agresivno, ali se recimo to lako primeti kod brzih polukriznih okretanja.

Ubrzanje ubedljivo i konstantno, nisam uspeo da stvorim jasnu paralelu sa kojim motorom iz 208 bih mogao da ga uporedim, ali se cini da je prilicno jace od 1.5 BlueHDi-a koji se nudi u njemu .

Domet, hmm, spominje se podatak od oko 300-350km, ali mislim da je realno da 250km nece moci da premasi u realnim uslovima, nekad cak i manje. No o tome nekom drugom prilikom, nakon sto imam vise informacija.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Kako grejanje zimi/klima leti utiče na domet električnih automobila?
Video neke tabele u kojima je prikazano koliko grejanje smanjuje domet, ali nigde nisam video uticaj klima urdjaja.
 

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
Pa to je jedva od stvari koja ostaje da se testira u realnim uslovima.
Mislim da ce biti da je hladjenje veci potrosac od grejanja, ali videcemo vec..
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,160
Poena
63
Kod nas se ~85% struje dobija od uglja ili nafte (izvor SEEInstitute). Tako da je ekologija po meni upitna. Dobijanje dozvole za "proizvodnju" i prodaju struje EPS-u je praktično nemoguće za fizička lica (proizvodnja preko solarnih panela i sl.) Sada se struja za punjenje električnih vozila ne plaća. Možda grešim, ali javne stanice koje sam viđao (u tržnim centrima uglavnom) su besplatne za sada. Tačnije, besplatne samo za vlasnike vozila.
Kada se ta priča sa električnim vozilima proširi, struja na stanicama neće biti jeftina, doći će tu takse kao što je sada slučaj sa dizelom i benzinom, pa će 1kWh koštati tipa 1eur. Vožnja će koštati koliko i sada košta sa običnim vozilima. Takse na gorivo popunjavaju dobar deo budžeta i to se neće menjati. Jeftinije može da ostane samo kućno punjenje noću, za ljude koji imaju uslova za tako nešto.
 
Poslednja izmena:

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
Nece to tako brzo ici, mnogo je ogranicavajucih faktora.

Za pocetak sa kraja na kraj drzave, ne mozes da odes elektricnim autom, koliko su nam rasprostranjene stanice za punjenje. Daleko smo mi od te price, ali dobra stvar je da po malo ide. Uostalom ni ponuda u globalu nije bajna, tek sad ta kola postaju koliko toliko dostupna, do skoro su kostala kao da su iz SF filmova...
 

ZorMi

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
11.08.2002
Poruke
2,175
Poena
48
Pominje se neki novi zakon za kućne "elektrane" do 10kW uz jednostavnu proceduru priključivanja, ali nije još donet.

Kolega u USA ima solarne panele na krovu i prati sve parametre preko iPhone aplikacije, štedi mu oko 80% struje.
Ne znam posle koliko mu se isplati investicija.
 
Poslednja izmena:

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
@desp već je bilo priče o tome. Kada krene povećanje akcize na struju, nagrabusili su i oni koji ne voze automobile.

Ja i dalje suviše plitko razmišljam o ovoj temi. Kad god prodjem pored Zmaja, tamo je uvek 10-15 vozila. I rekao bih da se zajedno sa čekanjem u redu na kasi, zadrže manje od 10 minuta. Kako će da izgleda kada "dopuna do 80%" bude 20 ili 30 minuta po osobi? Na promenim saobraćajnicama neće biti dovoljno ni 50 konektora. I mini nuklearka.
Ili planiranje puta sa dopunom tu ili tu, da bi shvatio da ćeš čekati sat, dva, tri na slobodan konektor. A nemaš djusa da stigneš do trećeg punjača.
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,160
Poena
63
Taj deo oko gužve se potencijalno lako reši. Benzin je opasan - zapaljiv, eksplozivan, pa mora da se skladišti i toči pod posebnim uslovima.
Poneki elektro punjač može da postavi na svakom parkingu usput. Provučeš karticu i "sipaš" struju :)
Naravno, ima tu dosta stvari (troškova), npr. postavljanje trafoa za napon i sl....
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Pominje se neki novi zakon za kućne "elektrane" do 10kW uz jednostavnu proceduru priključivanja, ali nije još donet.

Kolega u USA ima solarne panele na krovu i prati sve parametre preko iPhone aplikacije, štedi mu oko 80% struje.
Ne znam posle koliko mu se isplati investicija.
Svakako ne živi u Čikagu ili Severnoj Dakoti :)

Mnogo zavisi od podneblja i od cene struje u lokalu. Recimo, ja kod kuće potrošim oko 400eur struje godišnje. Pre bi istekao resurs opreme, nego što bih proizveo struju u vrednosti opreme.

Poslednji put kada sam gledao regulativu, pravilo je bilo da sve što proizvedeš, puštaš u mrežu i naplaćuješ, a ti trošiš I plaćaš kao da ne proizvodiš. Projekat je bio za 1MW kogeneracija na biomasu. Nikad realizovan.
 

ProMaster

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
17.02.2011
Poruke
4,053
Poena
38
To je po meni isto ozbiljan minus za ova vozila. Čak i sa dobrom infrastrukturom. Imam neko pravilo da do 1000km kada putujem idem kolima (ako uopšte više i idemo negde, nekad), tako da je trulo da stajem 4 puta da dopunjem auto po 1h, ako sa druge strane klasičan auto, to može da predje sa 1-2 stajanja uz zadržavanje od 10 -15 min, sa sve piš pauzama..
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Poneki elektro punjač može da postavi na svakom parkingu usput. Provučeš karticu i "sipaš" struju :)
Jasno, ali kao što rekoh, nikako da pogledam out of the box.

Meni je trenutni range oko 800km. Sa ovim autom sam prešao 39.xxx km i sad sam pogledao, bio sam ukupno 61 put na benzinskoj pumpi.
Na prste da izbrojim da sam stao na pumpu da moram da čekam više od 2 vozila. Zato meni koncept dopune od 20+ minuta, pa još mnogo češće nego gorivo, zvuči katastrofalno :)
OK, često bih se dopunio preko noći, kod kuće, ali opet...

I još nejasnije, sve gledam neke električne automobile 🤓
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Kako grejanje zimi/klima leti utiče na domet električnih automobila?
Video neke tabele u kojima je prikazano koliko grejanje smanjuje domet, ali nigde nisam video uticaj klima urdjaja.

U poslednje vreme za grejanje i hlađenje u EV se uglavnom koriste toplotne pumpe, plus na kratko el.grejači kada na veoma niskim temperturama treba brzo odlediti i bar malo zagrejati auto. Posle par min sve preuzima toplotna pumpa.

Utiče na autonomiju, ali računajte da su baterije sada več ojha preko 20kWh. Evo malecki ZOE ima blizu 50kWh, a za grejanje tako malog prostora i 500-600W toplote je sasvim dovoljno kada se zauka. Za 3-4 sata vožnje potrošiće 2-3kWh.

... ... ...

Ako razmišljate o EV, nemojte odmah iz svog ugla i iz prvog lica jednine. :p

Problemi sa dugim putovanjima EV su za SADA marginalna. >90% svih dnevnih vožnji u Evropi su <100km dnevno. A >98% su <300km. Takve vožnje su cilj EV kampanje. Nravno da sa EV nećete časkom stati na pumpu kada se upali lampica, već ćete morati malo pažljivije da planirate aktivnosti.

Punjača i priključaka za punjenje će biti kojekude. Pogotovo u razvijenim zemljama. Vrv. na svakom parking mestu, a tu priču će gurati nezavisne kompanije za "...podršku el. vozilima..." ili tako nekako. Već se uveliko razmatra kako najbolje organizovati mass-plug mrežu po gradovima. Plus, naravno da to prvo kupuju najbogatiji, žive u kućama, koriste samo za trčkanja po gradu...

Da, tačno je da će u sezonskim špicevima biti problem punjenje velikog broja EV na veoma opterećenim međunarodnim long route pravcima. Zamislite kada Turski/Srpski/Bugarski gastarbajteri nagrdnu, plus "svi u Grčku" akcija. Međutim, ovo je i dalje daleka budućnost. Pazite, tek 2050 se očekuje ukupno više EV nego SUS na nivou cele Evrope.

Problem koji ja vidim je potreba za brzim punjenjima koju je već malo teže ispuniti na mass nivou. Tesla supercharger-i pune sa 150kW ako je jedno vozilo na supercharger-u, a ako su prikačena dva, svaki se puni sa pola od toga (dakle, zaboravite 20min za 80% baterije osim ako ste sami na punjaču). A sada zamislite mesto sa 10 superscharger-a?!? Treba vam 1.5MW da svi rade punim kapacitetom. I sadašnji brzi neTesla punjači su uglavnom 50, 75 ili 150kW samo za po jedno vozilo. Već drugo na istom mestu ograničava snagu punjenja. A često se i cela charging stanica sa više punjača mora ograničiti na maximum lokalne el. mreže. I to su sve DC punjači gde vam je "punjač" zapravo van vozila.

Ako punite sa AC priključka, brzina punjenja je ograničena ili snagom priključka (utičnica), ili snagom AC/DC pretvarača u vašem vozilu. Interni punjači su sada najčešće maksimum 11kW što je praktično maksimum koji može da da standardna kućna trofazna utičnica. Ako imate kuću, ugradićete EV wall conector (ko sada kreće da pravi kuću, neka odmah ukopa kabel do garaže :p ), ali mislim da je i on 11kW u Evropi. Tesle imaju opcije 16 i 22kW punjenja internim punjačem, ali morate imati ugrađen Tesla wall conector. I ne nude tu opciju u svim zemljama.

Dakle, daleka budućnost su prilključci za spora punjenja na bukvalno svakom parking mestu. (Mislim da će to jako obradovati naše sakupljače sekundarnih sirovina :D )
Brzi punjači, e to ćemo videti...

BTW, mislim i da su pre 100-tinak godina isto ovako ogovarali automobile u poređenju sa konjima. :D :p
 
Poslednja izmena:
Vrh Dno