Kako grejanje zimi/klima leti utiče na domet električnih automobila?
Video neke tabele u kojima je prikazano koliko grejanje smanjuje domet, ali nigde nisam video uticaj klima urdjaja.
U poslednje vreme za grejanje i hlađenje u EV se uglavnom koriste toplotne pumpe, plus na kratko el.grejači kada na veoma niskim temperturama treba brzo odlediti i bar malo zagrejati auto. Posle par min sve preuzima toplotna pumpa.
Utiče na autonomiju, ali računajte da su baterije sada več ojha preko 20kWh. Evo malecki ZOE ima blizu 50kWh, a za grejanje tako malog prostora i 500-600W toplote je sasvim dovoljno kada se zauka. Za 3-4 sata vožnje potrošiće 2-3kWh.
... ... ...
Ako razmišljate o EV, nemojte odmah iz svog ugla i iz prvog lica jednine.
Problemi sa dugim putovanjima EV su za SADA marginalna. >90% svih dnevnih vožnji u Evropi su <100km dnevno. A >98% su <300km. Takve vožnje su cilj EV kampanje. Nravno da sa EV nećete časkom stati na pumpu kada se upali lampica, već ćete morati malo pažljivije da planirate aktivnosti.
Punjača i priključaka za punjenje će biti kojekude. Pogotovo u razvijenim zemljama. Vrv. na svakom parking mestu, a tu priču će gurati nezavisne kompanije za "...podršku el. vozilima..." ili tako nekako. Već se uveliko razmatra kako najbolje organizovati mass-plug mrežu po gradovima. Plus, naravno da to prvo kupuju najbogatiji, žive u kućama, koriste samo za trčkanja po gradu...
Da, tačno je da će u sezonskim špicevima biti problem punjenje velikog broja EV na veoma opterećenim međunarodnim long route pravcima. Zamislite kada Turski/Srpski/Bugarski gastarbajteri nagrdnu, plus "svi u Grčku" akcija. Međutim, ovo je i dalje daleka budućnost. Pazite, tek 2050 se očekuje ukupno više EV nego SUS na nivou cele Evrope.
Problem koji ja vidim je potreba za brzim punjenjima koju je već malo teže ispuniti na mass nivou. Tesla supercharger-i pune sa 150kW ako je jedno vozilo na supercharger-u, a ako su prikačena dva, svaki se puni sa pola od toga (dakle, zaboravite 20min za 80% baterije osim ako ste sami na punjaču). A sada zamislite mesto sa 10 superscharger-a?!? Treba vam 1.5MW da svi rade punim kapacitetom. I sadašnji brzi neTesla punjači su uglavnom 50, 75 ili 150kW samo za po jedno vozilo. Već drugo na istom mestu ograničava snagu punjenja. A često se i cela charging stanica sa više punjača mora ograničiti na maximum lokalne el. mreže. I to su sve DC punjači gde vam je "punjač" zapravo van vozila.
Ako punite sa AC priključka, brzina punjenja je ograničena ili snagom priključka (utičnica), ili snagom AC/DC pretvarača u vašem vozilu. Interni punjači su sada najčešće maksimum 11kW što je praktično maksimum koji može da da standardna kućna trofazna utičnica. Ako imate kuću, ugradićete EV wall conector (ko sada kreće da pravi kuću, neka odmah ukopa kabel do garaže

), ali mislim da je i on 11kW u Evropi. Tesle imaju opcije 16 i 22kW punjenja internim punjačem, ali morate imati ugrađen Tesla wall conector. I ne nude tu opciju u svim zemljama.
Dakle, daleka budućnost su prilključci za spora punjenja na bukvalno svakom parking mestu. (Mislim da će to jako obradovati naše sakupljače sekundarnih sirovina

)
Brzi punjači, e to ćemo videti...
BTW, mislim i da su pre 100-tinak godina isto ovako ogovarali automobile u poređenju sa konjima.
