Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

desp

Čuven
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
9,150
Poena
985
Mislim da dobra priča može da bude sa e-gorivom koje je Nemačka progurala. Mogu da se prave i EV sa agregatom (generatorom) koji radi na to e-gorivo, slično kao što je bio slučaj sa Opel Ampera.
Tu su onda sve prednosti elektromotora, uz prednosti brzog punjenja goriva na pumpama, veliki radijus kretanja i to sve bez da se nosi pola tone litijumskih baterija :)
 
Poslednja izmena:

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,361
Poena
305
Tesla dogurala na 5.000 vozila nedeljno u fabrici Giga Berlin.




A u Stelantis Srbija - muk.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
24,477
Poena
1,295
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD RYZEN 7 2700/LC-CC-120
Matična ploča
MSI B450 Tomahawk Max
RAM
Kingston HyperX Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz (CL16)
GPU
Sapphire RX 580 Pulse 8GB
Storage
Kingston A2000 M.2 NVMe 500GB, Toshiba P300 3TB, WD Black 750GB, 2 x WD Blue 10EALX 1TB
Zvuk
FiiO K5 Pro + Fostex TR-90/Sennheiser HD650/AKG K240 Sextett/PreSonus HD7/ATH-CKX9/SFR DT6 | 2.1 50W + FiiO E10k
PSU
Cooler Master G550M
Kućište
Cooler Master Mystique 632s Black & Silver
Monitor
AOC i2481FXH
Miš & tastatura
Asus ROG Chakram wireless & ROG Strix Scope RX, Logitech MK320 wireless
Mobilni telefon
Sony Xperia™ XZ2 Liquid Black
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
  2. Mobilni internet

dag

Slavan
Učlanjen(a)
02.11.2006
Poruke
1,153
Poena
360
Često se ovo pitanje koristi kao argument. Pa da vidimo. Ako bi hipotetički svi od sutra imali EV, da li bi imali dovoljno struje?

U Srbiji ima 2235794 automobila. Neka je prosečna godišnja kilometraža 8500km. Ovaj podatak nemam egzaktan, ali EU prosek je 11300 , a neka se mi vozimo kao italijani što je realno preterano ali ajde. Prosečan auto, recimo Zoe troši 16.5Kwh/100km, ili oko 1400kwh godišnje.
Svi automobili u Srbiji će za godinu dana potrošiti 3.130GWh energije.
To je 9% godišnje proizvodnje EPS-a. Gotovo polovinu te količine već dobijamo iz ove šačice vetroparkova što imamo. Ili poprilično manje od tehničkih gubitaka koje ima EPS na distributivnoj mreži, koji su 13% ili 4500GWh. Ili godišnja proizvodnja jednog bloka od 350-400MW.

U isto vreme ovih 2235794 automobila spale x7 tj 1,330,297,430 litara nekog drugog, fosilnog goriva. Koje jelte, nemamo, već ga skupo platimo.
Previše idealizovana slika. Treba uzeti prosečnu potrošnju većeg električnog automobila, a ne najmanjeg, iz A segmenta. Takođe, većina tih auta se ne bi punila preko sporih punjača kod kuće tokom noći, već brzim punjačima tokom dana. Oni odjednom povuku jako puno struje. I svaki od njih još ima neke gubitke u konverziji... To je takav udar koji postojeći EE sistem nikako ne bi izdržao. Mi ne uspevamo da podmirimo ni postojeću potrošnju, već uvozimo struju. Tako da bi opet skupo plaćali uvoznu struju, i još popravke zbog povećanog habanja prenosne mreže, itd itd.
Jako lepo to sve izgleda na papiru, ali se bojim da zemlje poput Srbije neće biti spremne za masovnu upotrebu električnih automobila još 50 godina.
 

dlalic

Slavan
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
146
Poena
345
Ti si potegnuo neka druga pitanja. Ja sam odgovorio na pitanje

1. imamo li dovoljno struje i ako ne, koliko nam treba
2. da li tu struju dobijamo iz cistih izvora i ako ne, možemo li to

Za pitanje nedostatka i uvoz mislim da su odgovorniji, redom: krađa (14%), pečenjar, tj mindžament do samog vrha (2 milijarde $), energetska neefikasnost... nego par promila EV. Više je odgovorna rudarska ekipa na ovom forumu nego svi EV u Srbiji :cool:

Na distributivnoj mreži svakako treba raditi to niko ne spori. Ali od toga smo jako daleko. Samih 9% povećanja potrošnje u globalu nije problem ni za današnju mrežu, ima ovde energetičara da potvrde. Veći deo mreže je pravljen pre 50-60 godina dok smo imali dve sijalice i radio u kući, pa eto ne fali mu mnogo ni danas. Problem će biti lokalnog tipa, na mestima samih punjača, u područjima sa velikom koncentracijom ljudi/kola. Ali, kao što rekoh na tome će se raditi.

A pikovima u potrošnji kod smart punjača, smart automobila i sutra smart grida se lako upravlja. Čak tih par miliona baterija na mreži može i pomoći, taman koliko i štetiti. Ja naprotiv mislim da će ta potrošnja biti prilično ravnomerno raspoređena na dnevnom dijagramu

Što se izbora automobila tiče, verujem da će više biti zastupljen Zoe nego Rivian u Srbiji. U svakom slučaju, izmeni račun da vozimo Rivian i da se vozimo godišnje kao Nemci i to po autobanu, ako misliš da je ralno, meni se ne čini
 
Poslednja izmena:

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,402
Poena
555
Previše idealizovana slika. Treba uzeti prosečnu potrošnju većeg električnog automobila, a ne najmanjeg, iz A segmenta. Takođe, većina tih auta se ne bi punila preko sporih punjača kod kuće tokom noći, već brzim punjačima tokom dana. Oni odjednom povuku jako puno struje. I svaki od njih još ima neke gubitke u konverziji... To je takav udar koji postojeći EE sistem nikako ne bi izdržao. Mi ne uspevamo da podmirimo ni postojeću potrošnju, već uvozimo struju. Tako da bi opet skupo plaćali uvoznu struju, i još popravke zbog povećanog habanja prenosne mreže, itd itd.
Jako lepo to sve izgleda na papiru, ali se bojim da zemlje poput Srbije neće biti spremne za masovnu upotrebu električnih automobila još 50 godina.
Čitam ovo i pokušavam da ukapiram, zašto ljudi potpuno naopako posmatraju problem punjenja EV? Svi na isti način zamišljaju neku armagedon sliku gde se sva vozila pune u isto vreme na maksimalnom kapacitetu.

Šta bi se desilo sa benzinskim pumpama kada bi sva vozila u isto vreme točila svaki dan pun rezervoar? Koliko često si zaredom u svom životu punio pun rezervoar? Ljudi ovde prelaze daj bože 50km svaki dan, što nije nikakav smak sveta za električnu mrežu.

Prosečna potrošnja koju je uzeo je potrošnja automobila Model 3, koji je D segment (BMW 3, Audi A4, VW Passat) i to dual motor LR sa 487KS.

Evo da dopunim, prosečna potrošnja 518 vlasnika Modela 3 koji unose potrošnju na ovaj sajt koji i sam koristim za beleženje svojih troškova je 18.65kWh/100km, što mu dođe manje od 1 dinara po km, crvene tarife, noću. Znači, neko ko kod kuće ima flotu Modela 3 će da plaća dinar kilometar, umesto 11din/km koliko plaćaš ako voziš neki dizel sa prosečnom potrošnjom od 5l/100km.
 

dlalic

Slavan
Učlanjen(a)
08.07.2004
Poruke
146
Poena
345
Juče je bila vest da su ljudi tukli za ćevape. Zamislite da je na pumpi 23-07h gorivo 50 dinara. Kako bi izgledao dnevni dijagram potrošnje?

A što se "skupog uvoza tiče", opet stereotip bez činjenica. Danas je struja na berzi cca 100e za MWh. Nije kao u piku, ali je idalje duplo skuplja nego što je uobičajeno. Koliko km auto pređe sa tih 1000kwh tj 100e? Zoe 6000km. A benzina? Koji ne uvozimo skupo?
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,402
Poena
555
Na stranu što izvozimo od jesenas svaki dan, što znači da ima više nego dovoljno. Bolje sebi da plaćamo energent iz sopstvene proizvodnje, nego energent iz uvoza, zar ne, jer nafte nemamo, ali struje da. :)
 

mitar1982

Čuven
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,614
Poena
985
Заборављате један битан разлог зашто је гориво скупо - акцизе. А тај трошак ће заједно са аутомобилима на овај или онај начин прећи и на кориснике електро аутомобила (кроз скупље регистрације, скупљу струју, путарине...).
 

mitar1982

Čuven
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,614
Poena
985
Писао сам на претходним странама - око 73 цента / киловатсату.

Они који мисле да ће у перспективи плаћати пар динара за киловатсат који се користи за возила је у озбиљној заблуди.

Рачун испао 297 круна, тј. 27 евра за 37 киловатсати. 73 цента по киловатсату. Потрошња 25 киловатсати тј. 18 евра на 100 километара. Скупа екологија. Пуњење код куће је повољније, наравно.
 

nemanja-992

Slavan
Učlanjen(a)
29.01.2010
Poruke
1,277
Poena
210
Pretpostavljam da to zavisi od brzine punjaca, kao i kod nas?
Mene na brzim punjacima puna baterija kosta od 1800 - 6000 dinara. Baterija od 30kw
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,402
Poena
555
Писао сам на претходним странама - око 73 цента / киловатсату.

Они који мисле да ће у перспективи плаћати пар динара за киловатсат који се користи за возила је у озбиљној заблуди.

Kako god, biće 10x jeftinije od goriva još dugo, najmanje 5 godina.
 

nemanja-992

Slavan
Učlanjen(a)
29.01.2010
Poruke
1,277
Poena
210
Jeftino je kad ne punis na brzim punjacima. Ko je na njih primoran, nije bas jeftino
 

mitar1982

Čuven
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,614
Poena
985
Размишљам о практичном начину пуњења на НБГ нпр, а да нису прексупи комерцијални пуњачи. Не живе сви у кућама са двориштем.
 

nemanja-992

Slavan
Učlanjen(a)
29.01.2010
Poruke
1,277
Poena
210
Sve ja to znam...
Par dana sam kuci i punim ga, par kod devojke pa jurim punjace. 😂
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,816
Poena
975
Krenuo da pisem isto
To je izuzetak da neko sam sebe bez razloga osudi na robiju. Ko ovde kupuje EV, ima i pristup punjaču.
Ko kupuje bilo gde u svetu ev a da nema pristup punjacu?
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
10,097
Poena
1,205
Pretpostavljam da to zavisi od brzine punjaca, kao i kod nas?
Mene na brzim punjacima puna baterija kosta od 1800 - 6000 dinara. Baterija od 30kw

To uvek od sličnog procenta do Full? Zašto se toliko razlikuje cena? Zavisi od vlasnika punjača? Brzine? Doba dana?

Koliko vremena ti je potrebno da napuniš tih 30kw kod kuće?
 

nemanja-992

Slavan
Učlanjen(a)
29.01.2010
Poruke
1,277
Poena
210
Pricamo o praznoj bateriji, 0-100%.
Po google-u mu treba 1h, nisam testirao.
Da, zavisi od punjaca.
Problem u Srbiji je sto samo EPS moze da prodaje struju po kw. Ovi nasi nasli foru da ti iznajmljuju pqrking mesto po minuti dok punis svoj auto
Kod AC punjaca koji su 22kw max punis se 720din/h. Moj eGolf na takvom punjacu vuce max 7kw, dok npr Reno Zoe vuce 22kw. Tako se moj golf za 1h napuni 7kw, dok Zoe 22kw i platimo istu cenu, 720din.
Imas DC punjace, konkretno u Srbiji od:
22kw - 24din/min
40kw - 30din/min
50kw - 36din/min
75kw - 70din/min
150kw - 105din/min

Na punjacu od 150kw moj golf povlaci max 40, ali ja placam cenu od 105 dinara.
Tesla koja podrzava 250kw ona ce povuci svih 150 iz tog punjaca.
Teoretski, za 1h ja cu se napuniti 40kw, dok ce se ta Tesla napuniti 150kw..
 

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,980
Poena
545
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
Stvarno je budalaština da naplaćuju po minuti na punjaču... o_O
 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,361
Poena
305
Koju App sa PlayStore za pregled punjača i statusa istih koristite za Srbiju?
Ja sad probao Orion eMobility app zaintrigiran naplatom koju je @nemanja-992 obrazložio, i kako shvatam oni su deo neke mreže? ...kad se odzumira mapa, prikaže punjače i u okolnim zemljama pa i EU.

Ako administracija misli da je reklama, neka briše post.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
10,097
Poena
1,205
@nemanja-992 a kada puniš kod kuće?
Tj koliko su kw ti redovni kućni punjači?


Vidim da Mercedes trenutno uz svoje EQ automobile isporučuje zidni punjač od 22kw. Kolika angažovana snaga na kućnoj instalaciji je potrebna za ovo?
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,816
Poena
975
Stvarno je budalaština da naplaćuju po minuti na punjaču... o_O
Nije, odlican sistem koji bi mogli i u EU da primene.
Odem popodne do Lidl koji jedini ima punjace u radijusu od 1km, dodje gosn Tesla, nakaci i ode gazda kuci.
Sutra prepodne odem opet do Lidla jer zaboravih nesto, isti gosn Tesla pun a gazde nigde, jer placa na kW a ne vreme, on kao clan biblioteke, .... njega.
A Lidl ima samo 2 prikljucka i svi iz kraja tu "tankuju".
U Nemanjinom slucaju je katastrofa, no kada pogledas gore naveden primer...
 
  • Like
Reagovanja: mnt

nemanja-992

Slavan
Učlanjen(a)
29.01.2010
Poruke
1,277
Poena
210
U Lidlu mozes puniti 1h, nakon toga se prekida punjenje. Moras doci do auta i opet otkaciti pa zakaciti punjac da bi se nastavilo punjenje.
Mislim da je po kw pravi način naplate. Isto kao sto neko vozi spprije, manje trosi, manje plati, tako bi u ovom slucaju bilo. Plati koliko si potrosio. Ovo po min trenutno odgovara nekom ko ima veliku bateriju i veliku brzinu punjenja.
Ja 1h punjenja na punjacu od 150kw placam 6000din i pri 120kmh na AP mogu preci 150km, a lik sa Teslom S, EQS i slicni mogu preci 500km.
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,816
Poena
975
Razumem ja tvoj problem, uporedio sam ga sa lokalnim kontra problemom.
Ti kazes bolje na kW, ja mogu reci sto nisi kupio Teslu :)
U bilo kom slucaju ce uvek biti nezadovoljne strane.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
24,477
Poena
1,295
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD RYZEN 7 2700/LC-CC-120
Matična ploča
MSI B450 Tomahawk Max
RAM
Kingston HyperX Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz (CL16)
GPU
Sapphire RX 580 Pulse 8GB
Storage
Kingston A2000 M.2 NVMe 500GB, Toshiba P300 3TB, WD Black 750GB, 2 x WD Blue 10EALX 1TB
Zvuk
FiiO K5 Pro + Fostex TR-90/Sennheiser HD650/AKG K240 Sextett/PreSonus HD7/ATH-CKX9/SFR DT6 | 2.1 50W + FiiO E10k
PSU
Cooler Master G550M
Kućište
Cooler Master Mystique 632s Black & Silver
Monitor
AOC i2481FXH
Miš & tastatura
Asus ROG Chakram wireless & ROG Strix Scope RX, Logitech MK320 wireless
Mobilni telefon
Sony Xperia™ XZ2 Liquid Black
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
  2. Mobilni internet
Na stranu što izvozimo od jesenas svaki dan, što znači da ima više nego dovoljno.:)
Struju izvozimo od jesenas ali ni to neće večno trajati.
Cela afera oko EPS-a je kontrolisana tako da bahati pečenjar i paraziti skrenu pažnju javnosti sa izvora problema, a to je katastrofalno vođeno mi(6)nistarstvo, kao i sama Vlada.
Bolje sebi da plaćamo energent iz sopstvene proizvodnje, nego energent iz uvoza, zar ne, jer nafte nemamo, ali struje da.
A odakle nam ta struja? Da li možda potiče iz 100% zelenih izvora ili je ipak najvećim delom dobijena sagorevanjem (''adidas'') mešavine sve lošijeg uglja i zemlje?

Setite se samo kovid zaključavanja od pre 3 godine, kada su u svim većim gradovima rušeni rekordi aerozagađenja a saobraćaj (SUS) je funkcionisao na apsolutnom minimumu. Decenijama je jasno da (na ovim prostorima) vazduh u najvećoj meri zagađuju TE, industrija i individualna ložišta a ne automobili, pa makar to bili EURO 3 i 4 krševi, koji su i dalje dominantni na našim putevima.

Mi kao država i društvo imamo neuporedivo veće ekološke probleme od vozila (SUS), a pored svih tih problema moramo da se odbranimo i od ''litijumske priče'', sto će biti veoma teško.
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,402
Poena
555
Nema veze odakle potiče energija - naša je. Protekle dve - tri godine su pokazale da je besmisleno baviti se ekologijom dok ne rešiš ekonomiju, i to će tako da bude dok ne bude rešeno. Svi su prljaviji nego pre tri godine, jer je takva faza ekonomije trenutno, što bi se mi tu nešto pravili pametni, šaka jada. Bolje da grejanje daljinsko uvedemo naseljima koja se greju na ugalj, potrovaše nas sve.
 
Vrh Dno