Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Zanimljivo da promene dolaze baš iz te zemlje (USA). :unsure:
Navike su čudo ali lova svet okreće.
 
Ode 10 min na edit.

Izgradili su svoja ekonomska carstva na jeftinim sirovinama i energentima, a sad, svojim "zelenim agendama" povlače ceo svet u bulu. Ako je neko zaslužan za sve ekološki negativne posledice ekonomskog rasta, to su oni(SAD i EU). SAD sa 5% stanovništva troši više od 25-30% svetskih resursa, a drugima govori, štedite.

Ovoj civilizaciji je potrebno smanjenje, ne populacije, nego potrošnje. Prekomerni potrošnje. Samo niko nema petlju da to zatraži, jer time uskraćuje sebi profit i porez, pa se tema skreće na farsu od "ekologije" kao novog vida poreza a ne rešenja.

Samo jedan primer licemerja je jahta Grete Tunberg.

Al vi odoste off topic...
Šta je problem sa njenom jedrilicom?!?
 
Daleko smo otišli a da se ipak malo vratimo na temu jer ima lepih novosti. Pričao sam davno o nekom mom maštanju sa upotrebom solarnih panela na automobilima za generisanje dodatne energije kada ste mi rekli da to nije realno, ali dobro sačekali smo neko vreme i dođosmo do nekog pomaka. Lightyer 0 je predstavljen, prototip je bio na review-u. Neće to biti auto koji ćemo moći da kupimo jer planirana je proizvodnja ispod 1000 primeraka (946 tačnije) i koštaće 250 000 eura (preskupo). Svakako ovo je samo proof of concept da je moguće napraviti energetski efikasan auto i da se sa takvim pristupom možemo osloniti i čak na solarnu energiju kao lepu dopunu autonomiji. Ono što je bitno da će ovaj koncept biti primenjen na proizvodnju njihovog novog modela i da će prema njihovim obećanjima taj sledeći model biti nešto dostupno širim masama (planirana proizvodnja od 100 000 primeraka) po pristupačnoj ceni ( oko 30 000 eura). Videćemo šta će biti ali svakako biće interesantno pratiti ovaj razvoj.

Pored ovoga ako usavršimo samo vozilo i smanjimo otpor vazduha, a moguće je, možemo smanjiti potrošnju i povećati efikasnost, trenutno je Holandski Lightyer one prototip sa potrošnjom 104 Wh/km (prema specifikaciji). Već dolazimo do 50km besplatne dopune auta na dan :) Zamislite onda da efikasnije solarne ćelije postanu jeftinije, pa da umesto 20% imamo 30% (današnji maksimum je mislim 38%, koristi se samo za svemirski program), to je onda 7.5 kWh na dan, 10% baterije, a uz bolju efikasnost 75 km. Zamislite još dodatne panele koji se rasklope kad je auto parkiran :)
 
I doneta odluka u Nemackoj da se smanjuju i na kraju totalno ukinu subvencije za el. vozila.
Grade se termo elektrane na ugalj i nuklearke, kao odgovor ruskom zatezanju gasa...
I tako, zelenimo se...
 
Vrh, totalna propast ZeLeNe aGenDe i srodnih malicioznih planova. Mada će sada forsirati kLimAtsKe pRoMene, tu će se uhlebiti razni ''eko hipsteri'', sa ešarpama i roze kaputićima, koji u životu van parka nisu videli prirodu 🤡
Kapiram da će Nemci dodatno podmazati poljske političare, da dodatno podižu prljave termoelektrane. Jer ipak moraju da se održe sAnKciJe.

4iCV9ZK.jpg


E-vozila treba da postoje samo u određenim službama, industrijama, kompanijama, kao i u klasi malih, gradskih vozila, posebno u velikim gradovima. Sve ostalo je forsiranje totalno pogrešne agende.
Ima ova planeta posla sa drastično većim i opasnijim zagađivačima od automobila sa ''sus'' motorima.

Još da prođe trend beskorisnih copy-paste crossover kanti, pa da se resetujemo na neka bolja vremena za automobilsku industriju.

Dogodine u Nissan Patrolu 4.2 TD!

pulling-nissan.gif
 
Poslednja izmena:
Lepo je da čovek sanja.

U međuvremenu

 
Kapiram da će Nemci dodatno podmazati poljske političare
To je vec odavno odradjeno...
Jesam ocekivao kolaps ali ne ovako brzo, jer se subvencije ukidaju do kraja 2023.
Cudno je da su zeleni koji su do sada bili jako glasni nesto utihnuli... Izgleda da zeleni vole zelembace... :)
Ono sto je super je da su posta, komunalne i gradske sluzbe stavili sta je bilo moguce na struju i to je realan praktican scenario.
 
@zamzung

Da, biće veoma teško proizvesti baterije i struju za celih 150 snobovskih Nevera, a to će, baš onako epohalno, omasoviti čistu, zelenoagendašku priču :D

@DukeLander
Mnogo toga se menja preko noći i doslovno puca, raspada se. Živimo u najluđim i najzanimljivijim vremenima posle WW II.
Ali da se držimo automobilske industrije i teme. Voleo bih da Japanci postave nove standarde sa mild hibridima, koji i jesu najracionalniji u ovom trenutku. Praktični i dovoljno ''zeleni'', a ne kvare utisak ljubiteljima automobila i vožnje kao ove e-nebuloze.
 
Poslednja izmena:
Hibridi su tek besmisleni skroz. Nit' smrdi nit' miriše.

Električni automobili/vozila treba da se proizvode i imaju svoje mesto na tržištu, ali ih ne treba gurati, subvencionisati i ne treba da budu zamena za automobile sa SUS motorima. Vlasnici automobila nisu ljubitelji automobila, već u pre svega ljudi kojima treba najefikasniji i/ili najjeftiniji prevoz od A do B.
 
I doneta odluka u Nemackoj da se smanjuju i na kraju totalno ukinu subvencije za el. vozila.
Jesam ocekivao kolaps ali ne ovako brzo, jer se subvencije ukidaju do kraja 2023.
Kakav kolaps?! Električna vozila se prodaju eksponencijalno sve više na svim tržištima na planeti i tu nema stajanja sve dok otprilike 95% vozila ne budu električna. A vi benzinoglavi možete samo da sanjate vlažne snove o nekim scenarijima da će biti kolaps električnih vozila, hahaha kakvo fantaziranje.

A sve je potpuno suprotno od toga što ti zamišljaš - u državama gde se ukidaju subvencije za električna vozila, to se radi upravo zato što su dostigli kritičnu masu ili prosto jer nije više potrebno podsticati ih jer kupci sami znaju šta valja i šta žele. U Norveškoj su se ukinule skoro sve povlastice za vlasnike EV i da li to znači da je tamo nastao "kolaps" u prodaji EV? :) Ranije su imali besplatno parkiranje, besplatnu putarinu, besplatni trajekt, vožnju trakom za autobuse i svašta još nešto, a sad im ponovo sve naplaćuju. I da li je zbog toga smanjena prodaja EV? Naprotiv, porasla je. A sad će da usledi tvoj odgovor u kom ćeš da se uhvatiš za neku potpuno nebitnu stavku o Norveškoj, npr. "haha misliš ona Norveška koja izvozi naftu?" ili tako neka glupost, umesto da odgovoriš na konkretan argument. A da, ne možeš da odgovoriš zato što nemaš kako drugačije da spinuješ i napadneš nezaustavljivo povećanje prodaje EV u svetu. Evo, sačekaćemo taj tvoj kraj 2023. i videćemo da li će se smanjiti prodaja EV u Nemačkoj, poslaću ti tada ping ovde da te podsetim. :)

Inače, uopšte mi nisu jasni ljudi koji ulaze u ovu temu da bi pljuvali po EV i to im je jedan od ciljeva u životu, kače klipove nekih purnjanja iz auspuha, hvale se da će da kupe auto sa motorom 4.2 itd. Drma malo kompleks? Zamislite da ja uđem npr. u temu Xiaomi telefona i da krenem da pišem "Ahaha š'a je bilo žaomi fanbojz, kako se patite na vašim 'brt najbolji odnos cene i kvaliteta' kantama? Samo iPhone bajo moj :cool:".
 
Ja pljujem po svim automobilima, bez obzira na pogon. Vozim jer moram :)

Najveći problem je što se gura priča da su EV dobra za planetu i da će nam to pomoći da je sačuvamo. To nije tačno. Što ne znači da ja neću kupiti EV kada procenim da mi je isplativiji od SUS verzije. Ali sigurno neću ići okolo i pričati kako ja brinem o prirodi a ostali guše narod dizelima
 
mnt se malo trigerov'o, pa nije u mogućnosti da prepozna malo karikiranja i sarkazma. A bogami ni činjenično stanje, šta su zaista prljave tehnologije, industrije kao i da forsiranje e-crossovera od 2 tone (čije baterije će napajati uglavnom struja iz prljavih termoelektrana) nema nikakve veze sa ekologijom i očuvanjem planete. Jer to je baš onako zelena priča, da milioni ''normija'' po gradu vozikaju garsonjere na točkovima, zbog kojih čade silne termoelektrane 🤡 🤡

Mnogo toga je pogrešno u auto industriji, posebno u poslednjih 10-ak godina. Ali dešavanja u poslednje vreme ulivaju nadu da će zelenoagendaško ludilo biti neutralisano ili bar preusmereno na neke održivije i smislenije projekte.
 
Kakav kolaps?! Električna vozila se prodaju eksponencijalno sve više na svim tržištima na planeti i tu nema stajanja sve dok otprilike 95% vozila ne budu električna. A vi benzinoglavi možete samo da sanjate vlažne snove o nekim scenarijima da će biti kolaps električnih vozila, hahaha kakvo fantaziranje
Ne znam u kom si tripu ali je jako los. Takodje nisi u zabavistu, ponasaj se (pisi) normalno.
EV je postojao u Nemackoj davno pre ovog hajpa i nece nestati, ni ne treba.
Posto ocigledno nisi pratio temu, pod kolapsom smatram utopijske planove zelenih u Nemackoj za narednih 15 godina. Da zivis u Nemackoj, znao bi kakav je bio full scale medijski hajp na svim frontovima sa bajkovitim pricama i planovima.
Posle isplivavanja pravih podataka o green energiji (ulozeno/dobijeno) i Putinovog polu zatvaranja gasa, odjednom nista nije bitno, gradimo ponovo sto smo porusili i protiv cega smo se borili godinama.
Vise nas je spominjalo u temi kako je to nerealno i da su energetski sistemi izuzetno osetljivi i da manji los proracun dovodi do kolapsa.
I to se sada desilo...
Firma gde radim trosi puno energije koju je dobijala sagorevanjem gasa. Sada je "drzavnim programom stednje struje i gasa" kupila 120.000 litara loz ulja, koje cemo koristiti umesto gasa jer srecom sistemi mogu da rade i na gas i na loz ulje (neko je bio pametan pri upgrade-ovanju fabrike te je ostavio stari loz ulje sistem).
I niko se ne buni, sve kul... Da su zeleni pravi zeleni, vec bi imali opste demonstracije da vlada batali gluposti sa Rusijom i da se vratimo na vise ekoloske energente i ... Oh wait, pa i oni su u vladi... Zato rekoh, zeleni vole zelembace...
Subvencije (koje su bile pozamasne i koje su se debelo zloupotrebljavale) se ne ukidaju zbog kvote vec je neko izracunao (vrv otreznjen Ukrajinskom krizom) da je to neodrzivo i energetski i finansijski ako se nastavi sa ovom stopom prodaje.
Da ne davim vise, valjda ti je sada jasnija malo slika
 
Zašto se svi hvataju samo za ekološki deo priče? Ovo je tema o električnim i samovozećim automobilima, a ne o ekologiji, koja je samo jedan deo teme. Meni su električni automobili zanimljivi zbog instant obrtnog momenta, tišine, lakog održavanja, jeftine vožnje, nezavisnosti od velikih korporacija za gorivo, a između ostalog i zbog toga što nema auspuh i ne ispušta otrovne gasove, ali nije mi stalo do toga zbog planete niti tvrdim da svi električni automobili idu na energiju iz Sunca, nego mi je stalo da ništa ne purnja zbog sebe i svoje dece, lokalno gde ja udišem to, npr. prilikom parkiranja u zatvorenoj garaži.

A uopšte me ne zanima priča o ekologiji u nekoj tamo Nemačkoj, političkoj stranci zelenih, Putinovom gasu i ostalim političkim temama, niti mislim da je tome mesto u ovoj temi. Prosto me zanimaju električni automobili kao komadi nove i zanimljive tehnologije. Svestan sam trenutnih mana električnih automobila, ali isto tako je činjenica da postoje i objektivne prednosti u odnosu na konvencionalne automobile. Osim toga, ovde bi valjda trebalo više da diskutujemo o električnim automobilima kod nas, u Srbiji.
 
Poslednja izmena:
Zašto se svi hvataju samo za ekološki deo priče? Ovo je tema o električnim i samovozećim automobilima, a ne o ekologiji, koja je samo jedan deo teme.
Ne možeš pričati o električnim automobilima a da ne pričaš o ekologiji.
Meni su električni automobili zanimljivi zbog instant obrtnog momenta,
Električni automobili samo to imaju. Kada je u pitanju top speed, kombinacija motora SUS + električni motor je i dalje neprevaziđena tehnologija.
...koja kod većine modela predstavlja veliki problem zbog opasnosti u saobraćaju, pa se naknadno moraju ugrađivati sistemi koji proizvode veštačku buku kako bi ostali učesnici u saobraćaju koji nisu u automobilima bili svesni. A i ta tišina je diskutabilna. Tačno je da nema buke motora, nema vibracija, ali pošto su sva nova kola danas smeće, zbog striktnih euro normi, nemaju nikakvu izolaciju. Prisutna je buka od točkova i vetra. Pri 120km/h budi siguran da Tesla P100D proizvodi više buke unutra nego Rolls Royce Phantom sa V12 motorom. Verovatno ćeš pomisliti da nisam normalan jer poredim običnu consumer Teslu, sa ultra luksuznim Rolls Royce-om. Poenta poređenja je da vrsta pogona DANAS više ne definiše hoće li biti buke ili ne.
lakog održavanja,
Ovo je daleko od realnosti. Ti se verovatno vodiš logikom "nema menjač, nema plivajući zamajac, nema turbo, nema pumpe za vodu, nema pumpe za ulje, nema egr ventila, nema katalizator...itd. Ima samo električni motor koji je jednostavan i nema šta da se pokvari." To je možda tako u tvojoj glavi u tvom savršeno zamišljenom svetu. Realnost će biti daleko brutalnija.

Auto industrija će preneti svoju zlobnu doktrinu proizvodnje današnjih automobila, na električne automobile, i opet ćeš imati redovne servise u vidu nadogradnje software-a, zamene baterija, servisa kočionih i upravljačih sistema, suspenzije, klimatizacije...itd. Problem je u tome što će sve biti striktno softverski linkovano i zaključano. Sve je proprietary software, i nema više popravljanja automobila kod majstor Mileta u šupi ili da ti sam tu nešto čačkaš sa kineskom dijagnostikom od 20 eura. Automobili će biti non stop nakačeni na neki globalni EV network gde će proizvođač moći da prati svaki automobil, da radi remote dijagnostiku...itd. Tako nešto je McLaren F1 imao još 1995 godine preko satelita. Upali ti se check engine, i odmah stiže telefonski poziv iz McLaren HQ-a. Na telefon će ti stizati SMS obaveštenje kada ti se bliži servis, i gde je najbliža ovašćena ustanova gde treba da doteraš auto. Tom mrežom će se smišljati kvarovi kao što se to i danas radi u ovlašćenim servisima, gde dođeš na zamenu filtera kabine, ulja, i goriva, a odeš sa zamenjenim kompresorom klime, novim kočionim diskovima, zamenjenim uljem, i nadograđenim softverom u menjaču.

jeftine vožnje,
In your dreams. Punjenje baterije se naplaćuje. A kad svi budu krenuli da voze, i cena punjenja će se povećati kao što se to danas radi sa tečnim gorivom.
nezavisnosti od velikih korporacija za gorivo,
Zameni korporacije koje se bave proizvodnjom tečnog goriva, korporacijama koje proizvode električnu energiju. Kada svi budu vozili električne automobile, skočiće i globalna potrošnja električne energije. Problem je daleko složeniji samo ti nisi sposoban da to uočiš.
a između ostalog i zbog toga što nema auspuh i ne ispušta otrovne gasove,
Ali je za proizvodnju baterije u tom automobilu unapred negde tamo zagađena ogromna sredina zbog toksične proizvodnje litijuma. Takođe imaj na umu da za neke električne automobile i dalje treba ulje koje se koristi za hlađenje električnih motora.

ali nije mi stalo do toga zbog planete niti tvrdim da svi električni automobili idu na energiju iz Sunca, nego mi je stalo da ništa ne purnja zbog sebe i svoje dece, lokalno gde ja udišem to, npr. prilikom parkiranja u zatvorenoj garaži.
Eh.....
A uopšte me ne zanima priča o ekologiji u nekoj tamo Nemačkoj, političkoj stranci zelenih, Putinovom gasu i ostalim političkim temama, niti mislim da je tome mesto u ovoj temi. Prosto me zanimaju električni automobili kao komadi nove i zanimljive tehnologije. A i trebalo bi više da pričamo o električnim automobilima kod nas, u Srbiji. Svestan sam trenutnih mana električnih automobila, ali isto tako je činjenica da postoje i objektivne prednosti u odnosu na konvencionalne automobile.
Za tako nešto kod nas nema uslova. Mi smo još uvek zemlja u kojoj većina ljudi ne može da priušti sebi nov automobil sa SUS motorom. Zagrizao si više nego što možeš da progutaš ovim zadnjim postom.
 
Koliko puta sam bio u nekom drustvu gde je krenula prica o elektricnim vozilima i tada shvatim koliko neki ljudi usko razmisljaju. Mada to nije strasno. Strasno je kada se objasne stvari, a te osobe nece da promene misljenje. Iako su im receni cvrsti argumenti i cinjenice.
Evo recimo clan mnt. Sve sto je rekao je pretezno zabluda ili neinformisanost. Marketing elektricnih automobila i jeste krenuo kao ekoloska vozila. Tako da pricajuci o elektricnim automobilima, ne moze se zaobici ekoloski deo. A ta vozila su daleko od ekoloskih. Nije to samo "e ne sipam dizel ili benzin pa nema zagadjenja. Ja vozim na struju"!! A odakle se dobija ta struja? A i zagadjenje treba posmatrati od trenutka proizvodjnje, pa zakljucno sa eksploatacijom! A u tom pogledu iskop i prerada litijuma je smrt za prirodu. Bas tu Zemlju na kojoj zivi i clan mnt. Ali razumem ga. Neka crkne Zemlja, bitno da on ne zivi na istoj pa ce svakako lokalno udisati lepsi vazduh kada ga globalno ne bude ni bilo...

Voznja elektricnih automobila nije jeftina, a bice kao i sa peletom. Kada masa predje poskupece i energent jer to je zakon trzista i potraznje. A to da ce 95% vozila biti elektricnih je san za 3023 godinu. Nema te drzave, te mreze na ovoj planeti koja moze infrastrukturno da pokrije to. A Vec sada zbog stanja u Ukrajini javlja se kriza sa strujom.

Osim ubrzanja i tihog rada ja ne vidim prednost. Jer autonomija baterije nije velika, za razliku od automobila sa sus motorima, punjenje je daleko sporije. A tu je i degradacija baterije. A iautonomija ele vozila opada zimi. Tako da po meni nisu pouzdana po tom pitanju. I taman kada bi se ulozena investicija i isplatila, pitanje je stanje baterije i da li treba uzeti novu. A cene su paprene.
Koliko put se na telefonu, tabletu, laptop desi da se iskljuci a ostalo 10% pa cak i 50%. Zamisli vozis i iznenada se iskljuci. Sto automobilu sa sus motrom ne moze da se desi. A i tu je flasa pa se vratis da dosped. A za elektricno samo slep,ili donosi agregat pa puni

Mislim da ce pouzdsnost ele vozila biti daleko gora od sadasnjih sus. Danasnje statistike ne govoore da li je pouzdsnost losa zbog kvara dizne,zamajca ili neog skupog i kljycnog dela, vec u statistiku upravo ulaze otkazi elektricnih komponenti. Radio,displej, elektronika generalno takodje ulaze u statistiku koja je mnogo doprinela u padu pouzdanosti. A elektricna vozila su puna, pa elektronike. Primer je Tesla kao veoms nepouzdan i nebezbedan auto
 
Ne možeš pričati o električnim automobilima a da ne pričaš o ekologiji.
Možeš. Kao što ljubitelji SUS automobila pričaju o performansama ili tako nekoj temi, a ne pričaju o tome koliko je prljavo proizvoditi automobil, pa koliko je prljavo vaditi naftu, prerađivati je, prevoziti svuda po svetu do pumpi, pa zagađivati gradske sredine iz hiljada auspuha...
Električni automobili samo to imaju. Kada je u pitanju top speed, kombinacija motora SUS + električni motor je i dalje neprevaziđena tehnologija.
"Samo" ubrzanje imaju? Pa "samo" to je najvažnije kod performansi automobila, a ne da li mu ja maksimalna brzina 150 ili 300 km/h. Ja kupujem auto za vožnju u saobraćaju, a ne na trkačkoj stazi.
Prisutna je buka od točkova i vetra.
Ista ta buka je prisutna kod svakog automobila, što može da zaključi svako uz malo logike, samo što je od buke SUS motora ne čuješ. :) Toliko o tome koliko se SUS motor ne čuje.

Ali nije bitno samo to unutra, nego i spolja - ako nisi znao, i zagađenje bukom je zagađenje, u gradovima je katastrofalna buka zbog SUS motora. Dakle, još jedna prednost za EV.
Poenta poređenja je da vrsta pogona DANAS više ne definiše hoće li biti buke ili ne.
Ovo nema nikakve logike, to što si ti poredio je kao kad bih ja rekao da je svejedno da li neko pucka prstima ili svira bubnjeve, jer ako ga staviš u gluvu sobu, spolja se neće ništa čuti. Činjenica je da SUS motori proizvode daleko više buke, naročito za slušaoce napolju, na ulici.
Tačno je da nema buke motora, nema vibracija
Vibracije su jedan od ključnih izazivača svih kvarova u autu, jer prosto mehanika najteže podnosi trešenje; da nema toga, bilo bi i daleko manje kvarova u SUS automobila. A da ne govorimo koliko vibracija utiče na komfor vozača.
To je možda tako u tvojoj glavi u tvom savršeno zamišljenom svetu. Realnost će biti daleko brutalnija.
Realnost "će biti"? Time što pišeš u budućem vremenu dokazuješ koliko ne znaš šta se danas dešava, a i poslednjih deset godina. Električni automobili uglavnom nemaju nikakav servisni interval, već odeš samo ako se nešto pokvari, ili na dve godine zbog zamene filtera za vazduh u kabini. A svi primeri koje si dao, šta god da mogu da izmisle, npr. ažuriranje softvera, ništa od toga se ne naplaćuje.
In your dreams. Punjenje baterije se naplaćuje. A kad svi budu krenuli da voze, i cena punjenja će se povećati kao što se to danas radi sa tečnim gorivom.
A zašto se ti u tvojim snovima fokusiraš samo na javne punjače? Evo ti statistika iz jednog izveštaja iz SAD o tome koliko se često i gde pune automobili:
Screenshot sa 10. strane:
1658996728005.png
Dakle, skoro je nebitno koliko će da dižu cenu punjenja na javnim punjačima kada se većina punjenja obavlja kod kuće, gde je daleko jeftinija struja, posebno noću. Sa cenom srpske struje u noćnoj tarifi danas može da se vozi EV sa cenom od oko 30 dinara na 100 km.

Ali ključna stvar koju ti nisi sposoban da uočiš je da električnu energiju svako može da proizvodi kod kuće, dok benzin ne možeš nikako da proizvodiš kod kuće i zavisiš od korporacija. Kad proizvodiš struju kod kuće iz solarnih panela recimo, ona ne samo da je potpuno besplatna i ne zavisiš od cene struje u distribuciji, nego je i potpuno čista energija iz Sunca ili pak vetra. I naravno, ovo sve se već danas dešava, nije samo neka teoretska priča, evo primera od juče:

Zameni korporacije koje se bave proizvodnjom tečnog goriva, korporacijama koje proizvode električnu energiju. Kada svi budu vozili električne automobile, skočiće i globalna potrošnja električne energije. Problem je daleko složeniji samo ti nisi sposoban da to uočiš.
Prvo, rečenice kao "kada svi X, onda će Y" nemaju logike zato što se ništa ne dešava preko noći. Neće globalna potrošnja električne energije skočiti odjednom, nego postepeno, ali isto tako postepeno se povećava i proizvodnja svakodnevno, a pre svega iz obnovljivih izvora energije. Tako da će električni automobili vremenom biti samo sve zeleniji nakon što izađu iz fabrike, dok SUS automobili vremenom sve više zagađuju nakon što izađu iz fabrike...
Ali je za proizvodnju baterije u tom automobilu unapred negde tamo zagađena ogromna sredina zbog toksične proizvodnje litijuma.
Misliš kao što se za proizvodnju benzina/dizela zagađuje ogromna životna sredina? Da ne govorimo o izlivima nafte u mora i sličnim dešavanjima. A tehnologija baterija se unapređuje i na kraju se neće koristiti uopšte litijum (a i danas baterije sadrže samo par % litijuma) već nešto čistije. A u međuvremenu se uspešno radi recikliranje oko 90% materijala iz baterije.
Takođe imaj na umu da za neke električne automobile i dalje treba ulje koje se koristi za hlađenje električnih motora.
Taj lubrikant se ne nalazi u motoru nego u menjaču i ne menja se tokom celog životnog veka automobila, u fabrici se ugradi i trajno zatvori.
Ti voliš da udišeš gas iz auspuha? Ili šta si hteo ovim da kažeš kad tako reaguješ na moju želju da isti ne udišem?
Mi smo još uvek zemlja u kojoj većina ljudi ne može da priušti sebi nov automobil sa SUS motorom.
Nikad mi neće biti jasno zašto ljudi stalno misle da mora da se kupi isključivo nov električni auto, polovan im nikako ne dolazi u obzir, a inače ovako stalno razmatraju polovnjake. Kao da nešto nije kliknulo da se shvati da postoji i tržište polovnih električnih automobila. Za 10-15.000€ može da se pazari sasvim solidan auto za nekoga ko uglavnom vozi po gradu ili između dva bliža grada u Srbiji. Ako nije dovoljan izbor od 40-ak polovnih EV ispod 20.000€ u srpskim oglasima, uvek je tu mobile.de gde može svašta zanimljivo da se pazari.
 
Koliko puta sam bio u nekom drustvu gde je krenula prica o elektricnim vozilima i tada shvatim koliko neki ljudi usko razmisljaju. Mada to nije strasno. Strasno je kada se objasne stvari, a te osobe nece da promene misljenje. Iako su im receni cvrsti argumenti i cinjenice.
Potpuno isto mogu da kažem za ljubitelje SUS motora i napadače EV. Usko razmišljaju i čak i kad im se objasne neke stvari, neće da promene mišljenje. Možda prosto jer vole zvuk SUS motora ili tako nešto, što donekle mogu da razumem, ali besomučno napadanje EV je očigledno zbog straha od toga što će isti preovladati. Jer da se ne plašite EV, zašto biste ih napadali? :)
Nije to samo "e ne sipam dizel ili benzin pa nema zagadjenja. Ja vozim na struju"!!
Upravo tako, nema nikakvog zagađenja u ulici u kojoj prolazi auto na struju. Recimo stojiš na semaforu kao pešak i neki stari raspali dizel ti prođe pod nos. Ta situacija je nemoguća sa starim električnim autom.
A odakle se dobija ta struja?
Odakle hoćeš. Električna energija može da se proizvede na 101 način, prljav ili čist, a benzin i dizel mogu da se proizvode samo na prljav način.
A i zagadjenje treba posmatrati od trenutka proizvodjnje, pa zakljucno sa eksploatacijom!
Slažem se. Upravo zato ne treba gledati samo koliko CO2 i NOx ispuštaju SUS motori iz auspuha, nego i celokupan proces proizvodnje, vađenja nafte, prerade nafte, prevoza goriva... I svim ekološkim katastrofama koje se globalno dešavaju zbog svih tih komplikovanih procesa.
A u tom pogledu iskop i prerada litijuma je smrt za prirodu.
A u tom pogledu iskop i prerada nafte je smrt za prirodu.
Voznja elektricnih automobila nije jeftina
Vožnja električnih automobila jeste jeftina.
A to da ce 95% vozila biti elektricnih je san za 3023 godinu.
U Norveškoj je poslednji podatak da u prodaji novih automobila 92% su plug-in, a 86% potpuno električnih. Ako je već danas takvo stanje, znači da će posle isteka životnog veka postojećih automobila na ulicama kod njih biti taj udeo električnih automobila u saobraćaju. Znači za 15-ak godina. U ostatku sveta možda za 30 godina će se dostići taj procenat. Živi bili pa videli. :)
Nema te drzave, te mreze na ovoj planeti koja moze infrastrukturno da pokrije to.
Može, posebno jer se većina EV pune noću kada je mala potrošnja struje. Ali nije ti potrebna nikakva država kad struju mogu da proizvode pojedinci...
Koliko put se na telefonu, tabletu, laptop desi da se iskljuci a ostalo 10% pa cak i 50%. Zamisli vozis i iznenada se iskljuci. Sto automobilu sa sus motrom ne moze da se desi.
Ne mogu to da zamislim jer se to ne dešava u EV, porediš babe i žabe, nije ista tehnologija. A ti zamisli da voziš na more i iznenada ti se isključi SUS auto, jer je prekuvao na suncu. E to već mogu da zamislim.
A i tu je flasa pa se vratis da dosped. A za elektricno samo slep,ili donosi agregat pa puni
Nije samo šlep ili agregat, postoji i kombi sa mobilnom baterijom koja napuni auto dovoljno da stigne do sledećeg punjača. Ali koliko često koristiš kanister za benzin? Ja nikad nisam koristio, zato što mi se nikad nije ispraznio rezervoar dok vozim. E pa isto toliko često će da se dešava sa EV.
 
Možda prosto jer vole zvuk SUS motora i kad škripe gume...
Izvini, morao sam

Generalno, nije problem SUS ili EV, problem je ovo što Alex priča - auto više neće biti tvoj, kao što danas ni telefon (u nešto majnoj meri PC, još uvek) nije tvoj. EV je samo lakši put do tog cilja, jer već znaš da uzimaš nešto radikalno drugačije, pa te ne iznenađuju i nepotrebne promene. Za samo 18€ mesečno ćete imati grejanje u sedištima (koje ste dosad imali od trenutka kad ste kupili auto po toj i toj ceni). Tačno vidim u oglasima grejače od 2€ sa aliexpresa koji rade istu stvar ali sa većom verovatnoćom da izazovu požar. Ja sam i dalje fasciniran bravama za vrata koje Tesla ugrađuje, a što su čini mi se i drugi počeli da kopiraju. Jer se valjda ne ulazi isto u automobile sa različitim pognoskim jedinicama. Idiocracy full scale. Ako može Vovlo 850 u EV varijanti, kupujem odmah 2 komada :D Najgore je što ne postoje objektivni razlozi zašto danas ne bi mogao da se pravi takav auto. A meni bolje ne treba
 
Potpuno isto mogu da kažem za ljubitelje SUS motora i napadače EV. Usko razmišljaju i čak i kad im se objasne neke stvari, neće da promene mišljenje. Možda prosto jer vole zvuk SUS motora ili tako nešto, što donekle mogu da razumem, ali besomučno napadanje EV je očigledno zbog straha od toga što će isti preovladati. Jer da se ne plašite EV, zašto biste ih napadali? :)
Ja nisam fanboy nijednog tabora, mene zvuk ne zanima vec kvslitet za ulozen novac i sto zdravije. Ja bih voleo da nema zagadjenja dizel motora ali daleko smo mi od toga. Ukoliko EV mogu da budu pouzdanija, jeftinija i sigurnija od SUS ,onda treba forsirati. Samo da budu i isti cenovni rang ili jeftinija i da nam plate budu dobre. Nema bas svako para da ih priusti.
Upravo tako, nema nikakvog zagađenja u ulici u kojoj prolazi auto na struju. Recimo stojiš na semaforu kao pešak i neki stari raspali dizel ti prođe pod nos. Ta situacija je nemoguća sa starim električnim autom.
Bas mrzim taj smrad to zagadjenje. Volim prirodu i cist vazduh. Ali koja je poenta eliminisanjem tog zagadjenja ako cemo resenjem za njegovo eliminisanje prouzrokovati vecu stetu. Ili ako je steta manja ok treba reci da je to resenje sa manje zagadjenja, ali to onda nije ekolosko vozilo (po meni). Problem se samo prebacio na drugo mesto
Odakle hoćeš. Električna energija može da se proizvede na 101 način, prljav ili čist, a benzin i dizel mogu da se proizvode samo na prljav način.
Dakle treba videti sta je cistije. Prvo struju ne koriste samo EV, vec masina za ves, sijalica itd. Pa koliko te ciste el energije moze da pokrije potraznju u svetu. Koliko je prljava struja losija ili bolja od proizvodnje benzina i dizela ?
Slažem se. Upravo zato ne treba gledati samo koliko CO2 i NOx ispuštaju SUS motori iz auspuha, nego i celokupan proces proizvodnje, vađenja nafte, prerade nafte, prevoza goriva... I svim ekološkim katastrofama koje se globalno dešavaju zbog svih tih komplikovanih procesa.
To treba posmatrati i za EV i za SUS vozila. Pa izabrati manje zlo od . Mada bih rekao da vas ne zanima koliko zagadjuje potrosnja i eksploatacija EV.
Vožnja električnih automobila jeste jeftina.
U voznju ne treba racunati samo "sipaj i vozi". Vec i cenu automobila, troskove delova servisa itd.. Eto ako bih mogao da dobijem vasu racunicu za dva automobila iste klase iz oba tabora pa da vidimo stanje. Ajde da kazemo vreme eksploatacije 15godina sa godisnjom kilometrazom od recimo 25.000km
A u tom pogledu iskop i prerada nafte je smrt za prirodu.
Kao sto rekoh. Treba uzeti dva od manje zla. Samo u vecini slucajeva ev ljubitelji ne prihvataju ds postoji zagadjenje pri proizvodnji i eksploataciji EV
Može, posebno jer se većina EV pune noću kada je mala potrošnja struje. Ali nije ti potrebna nikakva država kad struju mogu da proizvode pojedinci...
Punjenje nocu jeste cool,ali da li ce tako biti stalno? Mozds se ukine? Mozda ne!! Dakle to nije zagarantovano. A za samostalnu proizvodnju treba dosta para sto poskupljuje investiciju EV. Ja bih zaista voleo kada binsvaki gradjanin ove zemlje mogao da iskesirs 100k evrica za solarne panele i EV.. Ili neko plug in resenje
Ne mogu to da zamislim jer se to ne dešava u EV, porediš babe i žabe, nije ista tehnologija. A ti zamisli da voziš na more i iznenada ti se isključi SUS auto, jer je prekuvao na suncu. E to već mogu da zamislim.
Desavalo se za sus motore.to ne mora da se zamisli jer se desava. Lose odrzavanje, nisu proverili i dopunili tecnost. Voze kao manijaci dizel navisokim obrtajima u niskom prenosu. Ili voze 200 na sat na autoputu auto star 15 godina, ne obrate paznuu na tmep motors..
Nadam se da je bolja tehnologija za EV
Nije samo šlep ili agregat, postoji i kombi sa mobilnom baterijom koja napuni auto dovoljno da stigne do sledećeg punjača. Ali koliko često koristiš kanister za benzin? Ja nikad nisam koristio, zato što mi se nikad nije ispraznio rezervoar dok vozim. E pa isto toliko često će da se dešava sa EV.
Nije se ispraznio jer benzin ne moze ds ispari iz rezervosra tek tsko. Dakle sa konstantnom voznjom i potrosnja je konstanta. Takoda je poznata preostala kilometraza a brzo i lako se dopuni.a to je ono stovmene brine kod EV. Pogotovu zimi. Ta pouzdanost baterijeni zagarantovsna kilometraza cak i posle 10 godina. Ako gresim ili sam bez rszloga zabrinut onda super. Ali dajte dokaz test, a ne rekla kazala. Jer ja litijumsku bateriju EV poredim sa litijumskom baterijom bilo kog uredjaja. Na primer telefona, laptopa
U Norveškoj je poslednji podatak da u prodaji novih automobila 92% su plug-in, a 86% potpuno električnih. Ako je već danas takvo stanje, znači da će posle isteka životnog veka postojećih automobila na ulicama kod njih biti taj udeo električnih automobila u saobraćaju. Znači za 15-ak godina. U ostatku sveta možda za 30 godina će se dostići taj procenat. Živi bili pa videli. :)
Uz duzno postovsnje , zabole me za Norvesku Nemacku i druge zemlje i sta oni kupuju. Oni mozda imaju para, ali mi u Srbiji nismo u takvoj situaciji. A to sto je takvo stanje , ne znaci da ce biti i za15 godina. Mozds se situacija preokrene pa se napuste elekgricna vozila? Mozds stigne novs tehnologija. Mozda izbije WWIII ,mozda ovo moda ono..
 
@mnt pošto vidim da sve znaš, samo želim da ti poželim sreću u budućnosti koja dolazi. Da se ti nama nadišeš svežeg vazduha i uživaš u čistoj budućnosti gde je sve sjajno, bajno, i lako. Mi smo i onako matori dinosaurusi i generacija koja nestaje. Svet je na vama mladima i pametnijima. Mi nismo uspeli da sačuvamo planetu, vi mlađi ste mnogo pametiniji i imate rešenje za sve. Popij čašu vode i pravo u svetlu budućnost. Srećno.
 
Možda najbolji komenar na twitt gđe. koja očigledno nema problema kao 1/3 (ako ne i više) Srbije?
Da nije žalosno (istina) bilo bi smešno... :cry:
Capture2.PNG
 
^ Nije smešno.

Inače glavni problem u ovoj temi su ljudi koji svaki vid rasprave doživljavaju kao pljuvanje jedne, a veličanje druge tehnologije. A ja smatram da su sve tehnologije danas smeće, i da mi kao čovečanstvo nemamo rešenje za bolju i čistiju budućnost.

Jedina razlika je u tome što ljudi koji voze automobile sa SUS motorom nisu toliko zatucani kao ovi milenial green hipsteri koji povraćaju kada vide fleku od ulja ili osete miris benzina.
 
"Samo" ubrzanje imaju? Pa "samo" to je najvažnije kod performansi automobila, a ne da li mu ja maksimalna brzina 150 ili 300 km/h. Ja kupujem auto za vožnju u saobraćaju, a ne na trkačkoj stazi.

Da ti malo pripomognem :) Električni automobili, zbog niskog težišta i baterija, imaju veću stabilnost u krivinama. Na moose testu na km77 tesla je jedan od najstabilnijih automobila.

Nije mi jasno da hočeš obrtni moment i ubrzanje u saobraćaju?

Kona je nečije čisto pokazivanje novčanika. Isplativost nula kao i proizvodnja 50kW bačenih na 400km.
 
@mnt da li si realan? Računaš punjenje kod kuće, po srpskim, subvencionisanim cenama goriva, a zapravo će zbog punjenja kod kuće, struja biti skuplja i za veš mašinu i frižider.

Kako je struja iz solarnih panela besplatna, kad je neophodna kupovina panela koji imaju određeni rok trajanja?

Opusti se...
 
Samo da budu i isti cenovni rang ili jeftinija
Ovo će se desiti sigurno, samo je pitanje vremena. Pitam se kako će tek onda ljubitelji SUS motora da brane te automobile kad budu bili značajno skuplji od EV? Sve mi se čini da im je ovo sve samo način da se nekako nose sa tim što ne mogu da priušte EV, pa im je kiselo grožđe, a kad postanu jeftiniji od SUS, onda će odjednom da im nestanu sve mane EV-a. :)
Ali koja je poenta eliminisanjem tog zagadjenja ako cemo resenjem za njegovo eliminisanje prouzrokovati vecu stetu. Ili ako je steta manja ok treba reci da je to resenje sa manje zagadjenja, ali to onda nije ekolosko vozilo (po meni). Problem se samo prebacio na drugo mesto
Znači ne valja ako se problem prebaci na drugo mesto? Pa ljudi koji žive u gradskoj sredini bi prestali da udišu otrovne gasove iz auspuha, tako da čak i kad bi se svi e-automobili vozili na termoelektrane (što se nikad neće desiti), naravno da je bolje izmestiti zagađenje iz gradskih sredina. A način na koji će EV da dobijaju električnu energiju za pogon vremenom samo postaje sve čistiji u proseku. A kod nekih je već čist, kao kod gospođe iznad sa solarnim panelima.
Koliko je prljava struja losija ili bolja od proizvodnje benzina i dizela ?
1659033007415.png
Na grafikonu možeš da vidiš koliko zagađuju SUS (ICE) i EV sveukupno prilikom proizvodnje i eksploatacije. EV 30 je auto sa manjom baterijom od oko 30 kWh, a EV 100 sa većom od oko 100 kWh. Ljubičasti deo je zagađenje prilikom proizvodnje samog auta, plavi deo zagađenje prilikom proizvodnje baterije, tamno zeleni deo zagađenje od voženja auta dve godine i svetlo zeleni deo zagađenje od vožnje 6 godina. Zagađenje prilikom vožnje za EV je računato prema prosečnom miksu proizvodnje struje u elektranama u SAD. Ako neko vozi na solarne panele, njemu je taj deo naravno nula.

Rezultat: električni auto sa velikom baterijom posle 5 i po godina biva prestignut po zagađenju od strane SUS auta, jer je tada nadomestio dodatno zagađenje zbog proizvodnje baterije, dok SUS nastavlja da zagađuje sve više u predstojećim godinama života. A ako uzmemo električni auto sa manjom baterijom, SUS ga prestiže sa zagađenjem već posle nešto više od 2 godine vožnje.

Sledeći primer je dat prema energetskom miksu u najčistijoj i najprljavijoj američkoj državi:
1659034101908.png
U Ajdahu je dovoljno samo godinu dana vožnje da EV sa manjom baterijom postane čistiji od SUS, dok je u Zapadnoj Virdžiniji za EV sa većom baterijom potrebno skoro 18 godina. Ali opet to ne znači da će manje zagađivati čovek koji danas kupi SUS auto u Zapadnoj Virdžiniji i vozi ga sledećih 18 godina, zato što energetski miks postaje sve čistiji, pa će se vremenom taj period kad EV prestigne SUS smanjivati. Inače, za referencu, Zapadna Virdžinija ima prljaviji energetski miks od Srbije, jer proizvodi 88% električne energije iz uglja.
Eto ako bih mogao da dobijem vasu racunicu za dva automobila iste klase iz oba tabora pa da vidimo stanje. Ajde da kazemo vreme eksploatacije 15godina sa godisnjom kilometrazom od recimo 25.000km
OK, uradiću računicu. Uzeću za primer sledeća dva SUS i EV automobila koji su pandani, iz oglasa sa mobile.de:
1. Volkswagen Golf 7, 2017. godište, 1.6 TDI, 116 KS, najjeftiniji su oko 10.000€ sa kilometražom od oko 200 do 400.000 km.
2. Volkswagen e-Golf 7, 2017. godište, 32 kWh, 116 KS, najjeftiniji su oko 15.000€ sa kilometražom od oko 50 do 100.000 km.
(Na oglasima u Srbiji su oba po 2.000€ skuplja, uzeo sam ove iznose iz Nemačke radi lakše računice)

Ne mogu da se ne osvrnem na kilometražu - kupovina polovnog električnog auta je daleko bolja po tom pitanju, pošto oni po prirodi prelaze manje kilometara, štaviše vrlo često se mogu naći i sa manje od 50.000 km, tako da su polovni električni automobili u proseku u daleko boljem stanju nego polovni SUS.

Ne bih da nagađam o troškovima održavanja SUS automobila za 15 godina, jer se ne razumem u to, nemam predstavu koliko to može da košta za 15 godina, tako da to sami dodajte u računicu. A što se EV tiče, održavanje za 15 godina je u proseku blizu 0. Naravno, izostavljam održavanje koje se radi i kod SUS, kao što je kupovina guma, filtera kabine, tečnosti za stakla, pranje itd. Nego gledamo ono što se razlikuje: elektro motori se ne kvare nikad, a baterije skoro nikad. Sve ostalo se kvari sa sličnom učestalošću kao kod konvencionalnog auta, uključujući i elektroniku, jer nema razloga da bude drugačije. Naravno, pričamo o modernom automobilu, jer npr. SUS Audi proizveden 2022. godine ima manje-više istu (ogromnu) količinu elektronike kao EV Audi iz 2022.

Ali kvarovi i održavanje nisu egzaktna nauka, previše ima nagađanja, a i (ne)sreće šta može da se desi bilo kom autu tokom 15 godina. Zato bar možemo da uradimo računicu za potrošnju goriva/struje za tih 15 godina i traženih 25.000 km godišnje:

Našao sam zvanične podatke koliko troše ta dva Golfa, ali pošto su standardno optimistični (3,9 l / 100 km i 12,7 kWh / 100 km), dodaćemo 30% na obe vrednosti.

Dakle, SUS Golf troši oko 5,1 l / 100 km, a e-Golf troši oko 16,5 kWh / 100 km. Za 25.000 km godišnje, to je 5,1 x 250 = 1275 litara dizela i 16,5 x 250 = 4125 kWh. Za 15 godina, to je 19.125 litara dizela i 61.875 kWh.

Cena najjeftinijeg dizela u Srbiji na današnji dan je 215 dinara za 1 litar. Cena noćne tarife struje u Srbiji je 1,6 dinara za 1 kWh. E sad, to je osnova, neke dodatne takse sa računa za struju treba da se uračunaju, a neke ne. One koje se ne uračunavaju su one koje se svakako plaćaju nezavisno od potrošnje - obračunska snaga, trošak garantovanog snabdevača i taksa za medijski javni servis. Ono što se računa su naknade za podsticaj povlašćenih proizvođača i za unapređenje energetske efikasnosti, akciza od 7,5% i PDV od 20%. Tih 1,6 dinara postaje: (1,6 + 0,437 + 0,015) x 1,075 x 1,2 = 2,65 dinara za kWh.

Takođe, smatram da ne treba da se računa dnevna tarifa struje, jer je to u nekom smislu luksuz kao što je luksuz sipanje premijum dizel goriva - realno nema potrebe za tim, bar ne u većini slučajeva.

Dakle, za 15 godina, po današnjim cenama goriva i struje, SUS Golf će potrošiti 19.125 x 215 = 4.112.000 dinara tj. oko 35.000€, a e-Golf će potrošiti 61.875 x 2,65 = 164.000 dinara tj. oko 1.400€. Čak iako bi se iz nekog razloga auto punio svaki put po dnevnoj tarifi struje, što je čak 4x skuplje, to je i dalje samo oko 5.600€...

Podsećam da je početna razlika u ceni između SUS i EV Golfa: 5.000€.
Ukupno koštanje za 15 godina i 25.000 km godišnje:
SUS Golf: 10.000€ cena + 35.000€ gorivo + ?€ održavanje = blizu 50.000€
EV Golf: 15.000€ cena + 1.400€ struja + ?€ održavanje = blizu 20.000€

Zaključak: koliki god da su troškovi održavanja za 15 godina, pa makar EV menjao celu bateriju, to ne može ni da se približi razlici od oko 30.000€ u korist električnog auta...

Jedini problem sa tim što sam izabrao e-Golf je što je on stariji električni auto i nema veliki domet, pa bi bilo mučenje voziti puno kilometara dnevno, ali slična računica važi i za nova vozila, ako recimo neki SUS auto košta 25.000€ nov, njegov EV pandan (koji je mnogo bolji nego e-auti pre 5 godina) košta 35.000€. Razlika je 10.000€ u startu, ali je opet prevelika razlika u ceni goriva, tako da se već posle 4-5 godina isplati. Plus sve ostale prednosti koje pruža električni automobil...
A za samostalnu proizvodnju treba dosta para sto poskupljuje investiciju EV. Ja bih zaista voleo kada binsvaki gradjanin ove zemlje mogao da iskesirs 100k evrica za solarne panele i EV..
Nije potrebno ni blizu 100.000€ za solarne panele i električni auto. Evo, kupi recimo pomenuti e-Golf za 15.000€ i staviš 5 kWp solarnih panela za 5.000€ (to je 14 panela). Ukupno = 20.000€.
Dakle sa konstantnom voznjom i potrosnja je konstanta.
Isto kao kod bilo kog vozila. A ako misliš na zimske uslove, pa i SUS tada troši više, samo se slažem da nije toliko više nego što EV troši više zimi, ali zato EV troši daleko manje po gradu u "stani-kreni" uslovima (a SUS naprotiv), a to je meni više značajno jer uglavnom tu vozim. A u novim električnim automobilima je bolje rešen zimski domet, pošto se ugrađuje toplotna pumpa, a osim toga su počeli i da toplotu iz baterije i motora iskorišćavaju za zagrevanje kabine.
Takoda je poznata preostala kilometraza a brzo i lako se dopuni.
? Pa upravo u SUS automobilima je daleko manje precizno koliko još kilometara može da se pređe, jer prosto nije moguće da se ispiše tačan podatak, dok je kod baterije vrlo jednostavno i precizno - piše u procentima, jer se očitava tačno stanje napunjenosti baterijskih ćelija. A broj kilometara naravno može malo da varira, jer auto ne zna da li ćeš odjednom da naiđeš na brdo ili ćeš da počneš da daješ jači gas, ali svakako je pokazatelj preostale kilometraže precizniji nego kod konvencionalnih automobila, kao što je precizan % baterije na mobilnom telefonu.
Mozda izbije WWIII ,mozda ovo moda ono..
Onda džabe sve, imaćemo mnogo većih briga od toga koji auto kupiti, možda će sve fabrike automobila biti zatvorene u tako nekom scenariju globalne katastrofe, pa se neće proizvoditi ni električni ni konvencionalni automobili... Argument apokalipse na bilo koju temu ne vodi ka konstruktivnom razgovoru koji za osnovu pretpostavlja normalan razvoj civilizacije.
 
@mnt da li si realan? Računaš punjenje kod kuće, po srpskim, subvencionisanim cenama goriva, a zapravo će zbog punjenja kod kuće, struja biti skuplja i za veš mašinu i frižider.

Kako je struja iz solarnih panela besplatna, kad je neophodna kupovina panela koji imaju određeni rok trajanja?

Opusti se...
Da, realan sam jer pričam o današnjim cenama struje i goriva. Gde ćeš realnije od toga, objasni mi molim te? Ceo tvoj argument baziraš na potencijalnim budućim cenama struje. Da, poskupeće struja u budućnosti, ali poskupeće i gorivo. I šta ćemo sad?

A solarni paneli su rešenje s kojim ne zavisiš od buduće cene struje, kad te već toliko pogađa buduća cena umesto sadašnje. I solarni paneli sve više imaju smisla što je struja skuplja, tako da se ne brini, kad poskupi struja, još će biti bolja investicija u solarne panele.

Jedan prosečan sistem od 5 kWp sa 14 panela, invertorom, nosačima, ormanom, kablovima itd. košta oko 5.000€. Solarni paneli imaju garanciju uglavnom od 25 godina, tako da je to minimalni vek trajanja koji ćemo računati. S obzirom da 5 kWp u Srbiji proizvodi oko 500 kWh mesečno u proseku kad se uračunaju i zimski i letnji meseci tj. oko 6000 kWh godišnje, to je dovoljno za prosečno domaćinstvo.

Ukupna energija koju će proizvesti solarni paneli za 25 godina će biti malo manja od 6.000 x 25 = 150.000 kWh, pošto godinama postepeno gube izlaznu snagu, ali je garancija da će posle 25 godina davati minimalno 85-90% izlazne snage, zavisno od proizvođača. Evo da zaokružimo, neka bude da odmah od prve godine daju samo 85% zbog nekih dodatnih gubitaka, tako da će biti 150.000 x 0.85 = 127.500 kWh. Konačno, 5000€ / 127.500 kWh = 4,6 dinara po kWh. A to je verovatno manje od trenutne prosečne ostvarene cene jednog kilovat časa u Srbiji. Pogledajte sami na poleđini računa za struju šta vam piše pod "Ostvarena prosečna cena električne energije (din/kWh):", ako je više od oko 4,6 dinara, onda vam se isplati ugradnja solarnih panela odmah. A da ne govorimo o nezavisnosti od nestašica struja, čistoći proizvedenih kWh i ostalim prednostima, ovo je samo bila kalkulacija isplativosti. Plus će solarni paneli najverovatnije raditi još godinama posle te 25. godine i na taj način još više obarati cenu kWh...

Opusti se...
 
Nazad
Vrh Dno