Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,717
Poena
545
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
Skoro ceo avgust sam proveo poslom u Gruziji, u Tbilisiju.

Ono što me odmah na putu sa aerodroma iznenadilo, gotovo polovina svih automobila su hibridi?!?
Tamo, Toyota Prius k'o da je nacionalno vozilo. Taksisti uglavnom voze Priuse.
Nekih nemam pojma kojih Fordova, Hondi, Mazdi u hibrid varijanti, nisam ni znao da postoje, ima gomile. Npr. nova Mazda 3 hybrid (tamo se zove Mazda Axela).
Sa aerodroma nas je vozio Ford Fusion hybrid, (a to je zapravo klasičan Mondeo karoserija, unutra hybrid pogon).
Ovih Ševrolet Volt, video desetine.

I full električnih Zoe i Leaf ima kojekude (ok, nema ih baš jako mnogo). Tesli sam video ne baš mnogo, ali svakako više nego bilo gde do sada (u Norveškoj nisam bio...).
Na ulicama stoje razbacani novi Citroen Ami Electric koje iznajmljujete preko alikacije.

Standard u Gruziji je prilično nizak, i većinom su to polovnjaci dovučeni na brodove mahom iz USA i iz Japana. (Japanske su im od skoro zabranili da uvoze zbog volana sa pogrešne strane, ali do sada uvezene mogu da voze). I većina njih su dosta kršasti i vidi se da su prešli boga oca, ali kotrljaju se i dalje. Ima i novih hybrid automobila ali novi auto (bilo koji) je tamo ipak retkost. Na kraju su me vozili u gotovo novom Camry-ju hybrid, uf, mogu reći da bih ga poželeo, kako to ide i koliko je udoban.

Kolega sa kojim sam radio vozi baš Priusa. Vozio me više puta. Kaže da je baš zadovljan. Jako malo troši i nema kvarova već par godina koliko ga on ima.
Drugi kolega ima Hondu Fit hybrid (to je Jazz za YPN tržište (da, volan mu je s' kontra strane)).

"A baterija", pitam ja? Kažu svi do jednog, i taksisti i kolege, nemamo pojma. Rade, nismo menjali, koristimo tu originalnu stiglu sa kolima?!?
Spomenuti Fit, kolega je uzeo pre 5 godina, original baterija, nema pojma kakvo je stanje ali auto ide. Prius takođe.

I to je tako već duži niz godina.

Uz moje malo dublje propitivanje, kažu da baterija ima zamenskih koje prave lokalne firme. I daleko su jeftinije od originalnih. Uvezu na kontejner baterijske ćelije iz Kine i pakuju za vozila. Na tolike količine, Kinezi vam tačno specificiraju šta dobijate i bar za te velike uvoznike nema mačke u džaku (kontejneru).

Prve generacije Toyota hibrida su koristile NiMh baterije, i te su bez problema terale >10 godina. Noviji imaju LiIon baterije i te se vrlo retko menjaju.
Kolega IT-jevac čak kaže da su mu drugari sa el.teh fakulteta otvorili neoficijalni Tesla servis koji radi sasvim ok?!?

Prius kada se njacka u gradu, ono stani kreni u gužvi, troši oko 4-5l benzina na 100km (a znaju biti baš jake gužveu Tbilisiju). Kada izađe na otvoreni put, tu do 90-110km/h, potrošnja mu je <5l/100km. Tek na >120-130km/h, potrošnj se penje na oko 6-8 i tek tada se izjednačava sa običnim benzincem. Dakle, ovo njackanje u gradu se jako jako vidi razlika između hibrida i običnog benzinca. Valjda ih zato taksisti i vole.

Uvozne takse za hibride su daleko niže nego za ne hibride, a za full električna vozila za sada ne postoje. Gruzija inače 81% el. energije dobija iz hidropotencijala, a ostatak iz gasnih termo elektrana. Sada kreću u velike projekte solara i vetroparkova. Termoelektrane im i sada rade samo zimi (i ne, neće se gasiti još decenijama, još dugo će stojati u rezervi).

Samo za sledeću godinu planiraju postavku oko 2500 javnih punjača za el. vozila širom Gruzije. Siemens pao na dupe kad su ovi poslali porudžbinu. :D :p

I onda!!! Gruzijci u Priusa ugrade još i PLIN! :ROFLMAO: :LOL:
I to radi odlično. :p :D
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,971
Poena
505
Izuzetan članak. Posebno mi je zanimljiv jer sam tamo proveo neko vreme 2011. i pamtim Tbilisi kao uglavnom siromašan i oronuo grad sa krcatim ulicama prematorih japanskih automobila. Moram sad ponovo da odem.
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Skoro ceo avgust sam proveo poslom u Gruziji, u Tbilisiju.

Ono što me odmah na putu sa aerodroma iznenadilo, gotovo polovina svih automobila su hibridi?!?
Tamo, Toyota Prius k'o da je nacionalno vozilo. Taksisti uglavnom voze Priuse.
Nekih nemam pojma kojih Fordova, Hondi, Mazdi u hibrid varijanti, nisam ni znao da postoje, ima gomile. Npr. nova Mazda 3 hybrid (tamo se zove Mazda Axela).
Sa aerodroma nas je vozio Ford Fusion hybrid, (a to je zapravo klasičan Mondeo karoserija, unutra hybrid pogon).
Ovih Ševrolet Volt, video desetine.

I full električnih Zoe i Leaf ima kojekude (ok, nema ih baš jako mnogo). Tesli sam video ne baš mnogo, ali svakako više nego bilo gde do sada (u Norveškoj nisam bio...).
Na ulicama stoje razbacani novi Citroen Ami Electric koje iznajmljujete preko alikacije.

Standard u Gruziji je prilično nizak, i većinom su to polovnjaci dovučeni na brodove mahom iz USA i iz Japana. (Japanske su im od skoro zabranili da uvoze zbog volana sa pogrešne strane, ali do sada uvezene mogu da voze). I većina njih su dosta kršasti i vidi se da su prešli boga oca, ali kotrljaju se i dalje. Ima i novih hybrid automobila ali novi auto (bilo koji) je tamo ipak retkost. Na kraju su me vozili u gotovo novom Camry-ju hybrid, uf, mogu reći da bih ga poželeo, kako to ide i koliko je udoban.

Kolega sa kojim sam radio vozi baš Priusa. Vozio me više puta. Kaže da je baš zadovljan. Jako malo troši i nema kvarova već par godina koliko ga on ima.
Drugi kolega ima Hondu Fit hybrid (to je Jazz za YPN tržište (da, volan mu je s' kontra strane)).

"A baterija", pitam ja? Kažu svi do jednog, i taksisti i kolege, nemamo pojma. Rade, nismo menjali, koristimo tu originalnu stiglu sa kolima?!?
Spomenuti Fit, kolega je uzeo pre 5 godina, original baterija, nema pojma kakvo je stanje ali auto ide. Prius takođe.

I to je tako već duži niz godina.

Uz moje malo dublje propitivanje, kažu da baterija ima zamenskih koje prave lokalne firme. I daleko su jeftinije od originalnih. Uvezu na kontejner baterijske ćelije iz Kine i pakuju za vozila. Na tolike količine, Kinezi vam tačno specificiraju šta dobijate i bar za te velike uvoznike nema mačke u džaku (kontejneru).

Prve generacije Toyota hibrida su koristile NiMh baterije, i te su bez problema terale >10 godina. Noviji imaju LiIon baterije i te se vrlo retko menjaju.
Kolega IT-jevac čak kaže da su mu drugari sa el.teh fakulteta otvorili neoficijalni Tesla servis koji radi sasvim ok?!?

Prius kada se njacka u gradu, ono stani kreni u gužvi, troši oko 4-5l benzina na 100km (a znaju biti baš jake gužveu Tbilisiju). Kada izađe na otvoreni put, tu do 90-110km/h, potrošnja mu je <5l/100km. Tek na >120-130km/h, potrošnj se penje na oko 6-8 i tek tada se izjednačava sa običnim benzincem. Dakle, ovo njackanje u gradu se jako jako vidi razlika između hibrida i običnog benzinca. Valjda ih zato taksisti i vole.

Uvozne takse za hibride su daleko niže nego za ne hibride, a za full električna vozila za sada ne postoje. Gruzija inače 81% el. energije dobija iz hidropotencijala, a ostatak iz gasnih termo elektrana. Sada kreću u velike projekte solara i vetroparkova. Termoelektrane im i sada rade samo zimi (i ne, neće se gasiti još decenijama, još dugo će stojati u rezervi).

Samo za sledeću godinu planiraju postavku oko 2500 javnih punjača za el. vozila širom Gruzije. Siemens pao na dupe kad su ovi poslali porudžbinu. :D :p

I onda!!! Gruzijci u Priusa ugrade još i PLIN! :ROFLMAO: :LOL:
I to radi odlično. :p :D
^ @NShappy mislim da se kod njih još uvek realnost nije slegla. Nisam bio tamo, ali drugar koji živi u Tblisiju kaže da je cela zemlja običan shit hole. Najveći patriote među Gruzinima su ljudi koji su napustili zemlju i otišli na zapad. Korupcija je prevelika, vlast je običan US puppet i to je to. Sama činjenica da u Priusa stavljaju plin ti govori više nego sve ostalo što si napisao.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
24,066
Poena
1,295
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD RYZEN 7 2700/LC-CC-120
Matična ploča
MSI B450 Tomahawk Max
RAM
Kingston HyperX Fury 2x16GB DDR4 3200MHz (CL16)
GPU
Sapphire RX 580 Pulse 8GB
Storage
Kingston A2000 M.2 NVMe 500GB, Toshiba P300 3TB, WD Black 750GB, 2 x WD Blue 10EALX 1TB
Zvuk
FiiO K5 Pro + Fostex TR-90/Sennheiser HD650/AKG K240 Sextett/PreSonus HD7/ATH-CKX9/SFR DT6 | 2.1 50W + FiiO E10k
PSU
Cooler Master G550M
Kućište
Cooler Master Mystique 632s Black & Silver
Monitor
AOC i2481FXH
Miš & tastatura
Asus ROG Chakram wireless & Asus ROG Strix Scope RX, Logitech MK320 wireless
Mobilni telefon
Sony Xperia™ XZ2 Liquid Black
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
  2. Mobilni internet
Pametno konstruisani hibridi su neki maksimum (ili optimum) u ovom trenutku, a i za sledećih 10 godina.

A ovaj MKD model, ne da ne deluje konkurentno, nego sve ukazuje da će biti promašaj. Jer na iole bogatijim tržištima neće imati šta da traži pored mnogo bolje konkurencije a na ovim prostorima će se još bar 10 godina mnogo bolje prodavati niskobudžetni novi automobili sa (malim) turbo benzinskim (pa čak i dizel) motorima, ili u fabričkim kombinacijama benzin +TNG. Naravno, dizel polovnjaci će još dugo vremena dominirati po prodaji.
 

Space Beer

Slavan
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,386
Poena
455
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD Ryzen 5 2600 | LC-CC-120
Matična ploča
MSI B350M Mortar
RAM
DDR4 2x16GB 2933MHz
GPU
Sapphire RX 570 4GB ITX
Storage
Adata SX6000 500GB
PSU
Seasonic Core GC-650
Kućište
Cooler Master N200
Monitor
Lenovo T22i-10
Ostale periferije
openSUSE Tumbleweed
Laptop
Dell Precision 5520
Mobilni telefon
Fairphone 3 (LineageOS 19.1)
Pametni uređaji
Steam Deck
Šta bi stručnjaci rekli na ovu vest?
Ja kupio telefon od 150€ i dvaput menjao izlupan ekran (2 x 100€), umesto da sam ga odmah bacio i kupio novi, za 150€. Cela ova (energetska -> ekonomska) kriza je posledica nerazumevanja sveta kako se nešto pravi i dolazi do korisnika. Kao što su nekada ljudi mislili da ako skinu slavinu iz jedne kuće i stave je u svoju, poteći će voda iz nje. Još gore je misliti da su cirkuzanti koji se vežu za drveće i zabranjuju reklamiranje mesa ili SUS motora neki faktor u svom ovom ludilu.
 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,083
Poena
285
Obećavaju ono što većinu / prosek iritira.. prvo tromesečje 2023. godine:
domet od preko 1.000km
brzo punjenje - za 10min sa 10% na 80%

CATL CTPv3.png

 

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,717
Poena
545
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
Obećavaju ono što većinu / prosek iritira.. prvo tromesečje 2023. godine:
domet od preko 1.000km
brzo punjenje - za 10min sa 10% na 80%

Mislim da ovakve senzacionalističke a nepotpune vesti samo štete budućnosti EV, i daju materijal protivnicima EV da se razmašu.

Npr, bzvz je da pišu domet vozila, a ne pišu zapravo kapacitet baterije?!?
EV prosečno troše oko 15kWh/100km, uglavnom i više. Baterija za 1000km znači mora biti bar 150kWh.

Punjenje 70% takve baterije za 10ak min zahteva punjač od preko 600kW, dakle dobrano preko pola megavata.
Nije toliki problem napraviti takvu bateriju, već je problem obezbediti, standardizovati i raširiti takave punjače.
 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,083
Poena
285
Očekivao sam da će guglati dalje, koga interesuje.
Ovo je realno i ide u proizvodnju.U pitanju pljosnate baterije u odnosu na valjkaste.
Brine punjenja su manje-više uvek marketinške, kao i za sve što se prodaje, i verovatno važe za super-brze punjače.

Evo termina za gugl:
Catl Qilin CTP v3
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Punjenje 70% takve baterije za 10ak min zahteva punjač od preko 600kW, dakle dobrano preko pola megavata.
Nije toliki problem napraviti takvu bateriju, već je problem obezbediti, standardizovati i raširiti takave punjače.
Koliko je to dobro za bateriju da se napuni na 70% za 10 min ?
 

kUdtiHaEX

Super ridža
Administrator
Učlanjen(a)
18.07.2001
Poruke
17,927
Poena
1,285
Moja oprema  
CPU & Cooler
Intel® Core™ i5-9500F, NZXT Kraken Z63
GPU
Asus GTX 2070 Super
Storage
Samsung 980 Pro NVMe 1 TB
Kućište
NZXT H210i
Monitor
Dell U3219Q
Miš & tastatura
Logitech G502, Keychron K8
Ostale periferije
Glupi HP štampač
Laptop
Apple Macbook Pro 14" M1
Tablet
Apple iPad Pro 11"
Mobilni telefon
Apple iPhone 13 Pro Max
Pametni uređaji
Apple Watch S6
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
Trajaće dok ne prodaš auto nekom drugom, a onda je to njegov problem :)
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Znači sada će umesto "redovno održavan i garažiran bez dinara ulaganja" biti "nikada punjen kraće od10h, vožen samo leti lagano do prodavnice i škole".
 

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,717
Poena
545
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
Koliko je to dobro za bateriju da se napuni na 70% za 10 min ?

Konkretan komentar se odnosio na neke novonajavljene baterije koje podnose daleko veće struje punjenja od dosadašnjih generacija.
Koliko to dobro podnose i da li je to zaista neka nova tehnologija, znaće se možda jednog dana. Nema smisla iznositi mišljenja na osnovu PR pripreme tržišta.

Ono što možemo reći, punjač koji će 100kWh bateriju da puni za 10-15min treba da bude snage preko pola megawata.
Kabel će imati 20-ak kg... :p
 

dag

Slavan
Učlanjen(a)
02.11.2006
Poruke
1,135
Poena
360
Mene samo zanima kakav to elektroenergetski sistem treba napraviti koji će omogućiti takve ekstremne pikove zbog prirode potrošnje brzih punjača. A tek o količini električne energije koju dodatno treba obezbediti za električne automobile da i ne pričamo. Ovo kao da nuklearni lobi smislio celu priču...
 

majlo

Slavan
Učlanjen(a)
13.11.2007
Poruke
351
Poena
330
SAT je objavio interesantanu reportažu o električnim automobilima i pojasnio neke istine i zablude, vredi je pogledati:

 
  • Like
Reagovanja: mnt

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Volkswagen i njihova genijalna ideja kako da vam uzmu poslednju paru iz džepa.



Električni automobili bukvalno postaju meme.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
24,066
Poena
1,295
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD RYZEN 7 2700/LC-CC-120
Matična ploča
MSI B450 Tomahawk Max
RAM
Kingston HyperX Fury 2x16GB DDR4 3200MHz (CL16)
GPU
Sapphire RX 580 Pulse 8GB
Storage
Kingston A2000 M.2 NVMe 500GB, Toshiba P300 3TB, WD Black 750GB, 2 x WD Blue 10EALX 1TB
Zvuk
FiiO K5 Pro + Fostex TR-90/Sennheiser HD650/AKG K240 Sextett/PreSonus HD7/ATH-CKX9/SFR DT6 | 2.1 50W + FiiO E10k
PSU
Cooler Master G550M
Kućište
Cooler Master Mystique 632s Black & Silver
Monitor
AOC i2481FXH
Miš & tastatura
Asus ROG Chakram wireless & Asus ROG Strix Scope RX, Logitech MK320 wireless
Mobilni telefon
Sony Xperia™ XZ2 Liquid Black
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
  2. Mobilni internet
Zapravo, cela automobilska industrija postaje meme.

Mercedes-Benz to introduce acceleration subscription fee

Mercedes-Benz is to offer an online subscription service in the US to make its electric cars speed up quicker.
For an annual cost of $1,200 (£991) excluding tax, the company will enable some of its vehicles to accelerate from 0-60mph a second faster.

In July, BMW faced a backlash when it announced customers could pay £25 per month to unlock heated seats and steering wheels in their cars.
And in December 2021, Toyota announced it would charge some drivers $8 per month to remotely start their cars using a key fob.
In 2019, Tesla introduced "Acceleration Boost", which makes its Model 3 vehicles accelerate from 0-60mph half a second faster for a one-time fee of $2,000.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
9,535
Poena
1,025
Sve češće nisam siguran šta je od tih vesti istina, a šta internet šala.

Recimo, prvi BMW subscription plan koji sam video, za neku od dodatnih funkcija je imao opcije rente i trajne kupovine. Što je zapravo bilo ekstra. Kupiš auto koji već ima feature, recimo grejanje sedišta, ne želiš da ga koristiš, ne platiš. Na zimu platiš, probaš, kažeš nije loše, ali mi je potrebno 2 meseca godišnje, plaćam pretplatu. Neki Finac kaže, nije loše, kupim ga trajno. Ako se dobro sećam renta od 2 godine je imala cenu trajne kupovine. Koristiš 2 meseca godisnje, više se isplati da rentaš po potrebi. Koristiš stalno, kupiš trajno.

Brine me što će takve stvari da se hakuju, pa imaš piratska grejana sedišta, a zbog toga ti povremeno ne rade svetla. Ili neki sličan bag.
 

rafiki

Slavan
Učlanjen(a)
18.02.2005
Poruke
3,069
Poena
455
Problem je u tome što si ti sve to već platio prilikom kupovine automobila. BMW je uračunao cenu koštanja grejača i cenu ugradnje u prodajnu cenu automobila, a sad želi i hleba preko pogače.
Pozdrav
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,511
Poena
895
Moja oprema  
CPU & Cooler
Rakovica Wankel B13 edishn
Matična ploča
IMT 539 Nitro
RAM
2 tone protivteg
GPU
FAP agregat
Storage
Slamarnik
PSU
Gromobran
Kućište
Awliya XXL
Što je zapravo bilo ekstra.
Da li si ozbiljan...? :D
Imas podloske/presvlake za sedista koje gurnes u 12v prikljucak i imas grejanje sedista, kosta citavih 15€ u mega marketima i radi odlicno.
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Sve češće nisam siguran šta je od tih vesti istina, a šta internet šala.
Upravo to.

Kad mi je kolega poslao ovo za VW, prva pomisao je bila fake news. A i ovo što je @hsv.stoned okačio za merca sam morao da proverim. Svaki dan sve više žalim što se nisam rodio 1946. Sada bi sedeo u nekom staračkom domu i srao u pelene čekajući smrt sa osmehom na licu znajući da neću živeti u ovako jadnoj budućnosti.
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,971
Poena
505
Problem je u tome što si ti sve to već platio prilikom kupovine automobila.
Ne odlučuješ ti o tome da li jesi ili nisi platio, već proizvođač. :) To što to postoji delimično ili potpuno instalirano, uopšte nije važno, ako ti ne možeš da ga aktiviraš.

Definitivno sve ide ka pretplatnom modelu, tj. sve se više kupuju usluge, sve manje posed nečega.
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Postoji dosta njih koji neće plaćati grejanje sedišta a imaju grejače. Kada auto uđe u EOL fazu, ide na otpad sa grejačima koji nikada nisu radili. Stvara se nepotreban waste zarad pojednostavljenja i ubrzanja proizvodnog procesa.
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,971
Poena
505
Možda.

A možda će morati sve da se reciklira.
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Možda.

A možda će morati sve da se reciklira.
Teško. Jer nichrom koji se koristi za izradu grejača se ne može tek tako reciklirati. To nije gvožđe, čelik, bakar ili aluminium. Treba neko to da povadi iz sedišta. Treba radna snaga, mašine, energija i vreme.
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,971
Poena
505
Ne ti da ih vadiš, nego da može da se iskoristi materijal u fabrici gde se reciklira, ili već kad ide kod proizvođača.
 

alex303

Čuven
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,822
Poena
815
Ne ti da ih vadiš, nego da može da se iskoristi materijal u fabrici gde se reciklira, ili već kad ide kod proizvođača.
Znam šta si mislio. Ali sve je to dodatna komplikacija koju oni ovakvim potezom pokušavaju da izbegnu. Po meni je najbolje sačuvati današnji model. Ako hoćeš auto sa full opremom, onda to moraš i da platiš.
 
Vrh Dno