Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,587
Poena
113
Eto, krenulo u Kini...

Videćemo da li će se proširiti van Kine. Ja sam nešto skeptičan. :(
 

zamzung

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
770
Poena
93
TuSimple (autonomni kamioni)



koncept (automat vozi dugacke rute, parkira a onda na mikrolokaciju odvozi šofer naše vrste :D )

 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,676
Poena
83
Od 2035. godine u EU neće moći da se prodaju automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
A evo i jedno razmišljanje na temu elektrovozila u intervjuu koji je dao Nebojša Matić (vlasnik firme Mikroelektronika).

(gledati od 1:32:33 pa sledeća 2 minuta)
 

zamzung

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
770
Poena
93
Ja računam da će nakon toga još narednih 10 godina - auta, rezervni delovi i tehnologija prodaju na tržištima poput našeg.
A onda još bar 10 godina da se otarasimo otpada. Znači oko 2050. Srbija će možda biti elektrifikovana pod uslovom da bude dovoljno struje
odnosno da otvorimo / otkrijemo novi ugljenokop i smanjimo energetsku zavisnost od uvoznog uglja. 🤣

--- Mali off
Pre par dana mi na drumu "izleti" BEX elektifikovani Nissan, skontao tek kada sam ga stigao.
Da, jedva sam ga obišao iako me presekao. Dok sam ja skontao o čemu se radi.... posmislio da mi auto slabo vuče.

Radilo se o Nissan e-NV200 XL Voltia (slika sa Voltia Facebook stranice)
*jest ružan, još više uživo 😁

Nissan Voltia e2000.jpg
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
9,114
Poena
113
Video sam ga u četvrtak. Komb k'o kombi. Ni lep ni ružan.

Svojevremeno sam razgovarao sa jednim Post Express kurirom o kilometrima koje prelaze. Iznenadio sam koliko je to mali broj godišnje. Ali svaki kurir ima mali reon. Zato ovaj Nisan može da bude super za takve službe. Osim kada svi uveče dodju u magacin, pa se nakače na punjenje.
 

zamzung

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
770
Poena
93
svaki kurir ima mali reon. Zato ovaj Nisan može da bude super za takve službe. Osim kada svi uveče dodju u magacin, pa se nakače na punjenje.
Isprogramira se etapno punjenje u smislu da mogu svi da se zakace na mrezu ali se puni deo po deo voznog parka. A ta vozila im sluze uglavnom za po gradu, za sada.
 

djalf

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
27.11.2004
Poruke
9,663
Poena
113
Evropski parlament usvojio zakon kojim se predviđa zabrana prodaje novih vozila na benzin i dizel od 2035. godine. Moći će da se prodaju samo automobili sa nultom emisijom gasova, dakle samo 100% električna vozila.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,587
Poena
113
Napisao to neko par postova gore...

Videćemo kako će to ići. I Kalifornija je nešto tipa '98 rekla da će do 2010 sva vozila morati biti sa nultom emisijom (zaista sada ne znam tačne godine, ali pokušavali su da krenu na tu stranu) i na kraju ne bi nista od toga.

Al' ok, momentum je sada mnogo veći, hype ekoloških i "nećemo ništa od Rusa i Arapa" ideja takođe, tehnologija je daleko napredovala, nafta će jednog momenta zaista presušiti, pa možda i bude nešto od cele priče.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

PPC

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.11.2019
Poruke
409
Poena
93
Vozio sam na testu novi elektricni Hyundai Kona compact SUV koji dolazi sa Hyundai driving assistance opremom i mogu reci da sam odusevljen. Odrzava brzinu (tempomat, ok) ali je i prilagodjava u krivinama (uz GPS asistenciju), prati traku na putu gde traka postoji sa obe strane savrseno, gde je samo po sredini, ovako i onako, upozorava i koci za prepreke frontalno i iz mrtvog ugla, jos svasta nesto radi, detektuje pesake, bicikle, itd.

Sve u svemu, na auto-putu, po meni je ovo vec "self driving". Za sada ne reklamiraju ceo sistem kao auto pilot vec zahtevaju da sve vreme budete na oprezu i drzite volan ali ovo je izuzetno blizu. Identican sistem ugradjuju i u standardne modele. Pogledao sam malo i po netu, kazu da je Hyundai sistem jedan od boljih, za sada. Realno ja nisam nasao ni jednu zamerku za 30 min voznje.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,201
Poena
113
Ti asistenti se ugrađuju i u standardne automobile. A kako je krenulo u Evropi, pre će da vraćaju parne lokomotive nego da ukidaju SUS automobile u skorijoj budućnosti.
 

zamzung

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
770
Poena
93
Sve zavisi od litijuma. Niceg vise.
Ako mi ne prodamo, prodavace Rusi ukrajinski. Guglajte malo.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,204
Poena
113
Sto se tice asistenata, imamo ih preko 10 god kao dodatnu opremu.
Pada im cena pa su pristupacniji sada.
Najnoviji Hyundai Tucson benzinac koji sam testirao ima sve to i kosta citavih 26k €.
Sto se tice 100% elektro do 2035, zena iz zezanja kada smo isli na autobahnu brojala kamione na velikom stajalistu, stali da tankujemo.
Procenila je oko 350 kamiona + suprotna strana isto + neprekidne kolone na autoputu.
Ja ne znam odakle oni misle da stvore toliko baterija i el. energije za sav taj teski transport, to je neizvodljivo.
 

nidza

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
4,655
Poena
83
Odvezla je mene Alprosova testna O4 od autokomande skoro do Save Maškovića sama, pre godinu i po dana, fino držala traku, zaustavljala se, polazila. Nije to više neko čudo kada se spustilo među skromnije automobile.

Igrao sam se opremom više nego što bih pristao da me auto bilo kad sam vozi. Neka hvala.
 

PPC

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.11.2019
Poruke
409
Poena
93
Tezak transport ce biti na nafti do daljnjeg, pre ce preci na hidrogen nego na struju. Eventualno neke buduce baterije mozda donesu mogucnost strujnog pogona za kamione.

Da upravo je bila poenta da su sada asistenti dosta napredniji a znacajno pristupacniji, i to je vec skoro self driving. Imao sam i u Volvu od pre tako 10ak godina dosta senzora ali ni blizu ovome sto recimo Hyundai nudi u srednjoj pa i nizoj klasi danas. Referenciram Hyundai jer sam isti probao, verujem da ni ostali nisu mnogo drugaciji.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
23,778
Poena
113
Izbegavam da linkujem ovakve vesti/sajtove ali..
https://smartlife.mondo.rs/e-zivot/...odaje-vozila-koja-rade-na-dizel-i-benzin.html

https://cleantechnica.com/2022/01/19/stellantis-ceo-warns-of-dangers-in-eu-electric-car-policies/
This week, Stellantis CEO Carlos Tavares sat down for an interview with several European newspapers, including Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera, and El Mundo. During the interview, he told the press the European Commission strategy to phase out combustion engines in favor of electric vehicles is a political choice that carries environmental and social risks.


“What is clear is that electrification is a technology chosen by politicians, not by industry,”
Stellantis CEO says EV cost burden is 'beyond the limits' for automakers
https://www.motorious.com/articles/features-3/stellantis-ceo-electric-cars/
Stellantis CEO warns of electric vehicle battery shortage, followed by lack of raw materials
 

zamzung

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
770
Poena
93
SAT , od 9:50
Plan u vezi punjača za ovu 2022. godinu
  • ABB 150-200 punjaca , 20-30 brzih
  • Schneider 50 porudbina
  • Charge and Go 50-60 ultra brzih punjaca
  • Siemens isporucuje 50-70 punjaca

 
  • Like
Reagovanja: mnt

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,587
Poena
113
Ko prati temu, primetiće da ja jesam pristalica i branilac EV, ali i jesam skeptičan da može ići ovako brzo. :cautious:

Ali budućnost je (kao i uvek, jel) ispred nas. Bilo do 2030-50 ili 2080.
I sigurno znamo da neće doveka moći na fosilna goriva.

Oduvek je bilo da onaj ko prvi zaista uvede/prihvati/usvoji/razvije novu tehnologiju, u dalekoj je prednosti nad onima koji je ignorišu i pričaju "šta će nam to, to ne valja, nije još vreme..."
Zbog toga je bitno ne zanemariti ono što sledi nakon nafte, bilo to 2035. ili 2095.

Velika privredna vozila, kao i teške mašine i brodovi, izvesno je da će vodonik biti pogonsko gorivo.
U tom kontekstu je zanimljiv sledeći tekst: https://www.energetskiportal.rs/koja-je-razlika-izmedju-zelenog-i-plavog-vodonika/

Mana pogona na vodonik za manja vozila (koja teže da budu pristupačnija) jeste što su jedine dve tehnologije korišćenja vodonika za kretanje ili SUS motor, ili gorive ćelije + elektromotor.
SUS motor na vodonik je izuzetno neefikasan i predstavlja traćenje vodonika koji nikada neće biti beš jeftin za proizvodnju.
Gorive ćelije će uvek biti daleko skuplje i složenije za korišćenje od baterija + elektromotor.
Dalje, proizvodnja skladištenje i distribucija većih količina vodonika je samo po sebi komplikovano, skupo i takođe energetski neefikasno (troši energiju).

Tako da, ne ginu nam EV na baterije, kad tad.
 
Poslednja izmena:

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,676
Poena
83
Mislim da niko nije skeptičan za električna vozila, već na litijumske baterije.
Prvo, normalno je da niko ne želi rudnike litijuma, a znamo kako izgledaju rudnici kobalta u Kongu. Nema tu ničeg zelenog.
Drugo, pitanje je koliko će za 10tak godina koštati litijum i kobalt i da li će ih biti dovoljno. Uz to, reciklaža je trenutno teška i skupa i jeftinije je da se stare baterije zakopaju u neku zemlju "trećeg sveta". Slično kao što se radi i sa nekim drugim "zelenim" izvorima energije.
Treće pitanje je odakle dolazi energija za punjenje baterija. Da li će se termoelektrane premestiti u manje bogate zemlje, a nuklearna proglasiti zelenom, uz odlaganje otpada opet u neke zemlje "trećeg sveta".

Električna vozila su odlična stvar, ali treba rešiti proizvodnju struje i skladištenje struje za ta vozila. Da to bude dostupno svima, da može da se reciklira, ne uništava deo planete, i sl.

Bitno je isto da svi znamo da bez nafte ne može da postoji svet kakav sada poznajemo. Gorivo za vozila je samo jedan manji deo. Mnogo važnije je sve ostalo (kozmetika, deterdženti, lekovi, hrana, medicinska oprema, odeća, obuća, sve vrste plastičnih masa i lepkova, građevinski materijali, pa i čipovi...) Spisak je mnogo dugačak, a na zameni nafte u tom delu ne znam da li se išta radi.
 

alex303

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,382
Poena
113
Mislim da niko nije skeptičan za električna vozila, već na litijumske baterije.
Prvo, normalno je da niko ne želi rudnike litijuma, a znamo kako izgledaju rudnici kobalta u Kongu. Nema tu ničeg zelenog.
Drugo, pitanje je koliko će za 10tak godina koštati litijum i kobalt i da li će ih biti dovoljno. Uz to, reciklaža je trenutno teška i skupa i jeftinije je da se stare baterije zakopaju u neku zemlju "trećeg sveta". Slično kao što se radi i sa nekim drugim "zelenim" izvorima energije.
Treće pitanje je odakle dolazi energija za punjenje baterija. Da li će se termoelektrane premestiti u manje bogate zemlje, a nuklearna proglasiti zelenom, uz odlaganje otpada opet u neke zemlje "trećeg sveta".

Električna vozila su odlična stvar, ali treba rešiti proizvodnju struje i skladištenje struje za ta vozila. Da to bude dostupno svima, da može da se reciklira, ne uništava deo planete, i sl.

Bitno je isto da svi znamo da bez nafte ne može da postoji svet kakav sada poznajemo. Gorivo za vozila je samo jedan manji deo. Mnogo važnije je sve ostalo (kozmetika, deterdženti, lekovi, hrana, medicinska oprema, odeća, obuća, sve vrste plastičnih masa i lepkova, građevinski materijali, pa i čipovi...) Spisak je mnogo dugačak, a na zameni nafte u tom delu ne znam da li se išta radi.
Tačno tako.

Niko ne gleda širu, a pogotovo dugoročnu sliku celokupnog procesa proizvodnje električnih automobila, to jest baterija. Mislim da smo kao čovečanstvo failovali jako što se tiče proizvodnje energije i zaštite životne sredine. Što je najgore, još uvek smo jako daleko od bilo čega što se može nazvati čistim i pouzdanim izvorom energije.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,587
Poena
113
Rudnici tipa onih u Kongu, prljava eksploatacija litijuma kao i nemogućnost reciklaže nisu nužnost. Sve te tehnologije mogu postojati u hermetički zatvorenim pogonima. Rudnik u Kongu je slika i prilika Konga a ne kobalta (Bio sam i radio u Africi, i tamo ni asfalt na ulicu ne mogu da postave a da neko nije zdravstveno ugrožen). Polurobotizovani rudnici sa zaposlenima u hermetički zatvorenim kabinama su danas normalna pojava u gotovo svim kopovima u iole uređenim državama.

Reciklaža LiIon baterija je neisplativa danas, jer nije regulisana ni u promilu (da li neko zne gde mogu predati LiIon bateriju iz starog telefona ili laptopa?!? Stare baterije koje vidim da se skupljaju, sve zajedno izmešane od alkalnih, preko malih olovnih za UPS-eve, do litijumskih...). Za nove generacije baterija, forma samog battery paketa će morati biti takva da se može lakše reciklirati. I bla.bla.bla...

Kao što rekoh, tehnologija će morati da se razvija u pravcu koji jeste ekološki ekonomski i tehnološki isplativ. A ne u pravcu sedenja skrštenih ruku i kukanja kako ništa to ne valja...


Niko ne gleda širu, a pogotovo dugoročnu sliku celokupnog procesa proizvodnje električnih automobila, to jest baterija. Mislim da smo kao čovečanstvo failovali jako što se tiče proizvodnje energije i zaštite životne sredine. Što je najgore, još uvek smo jako daleko od bilo čega što se može nazvati čistim i pouzdanim izvorom energije.

"Fail" je što nas ima blizu 8 milijardi, a svi bi da jedu, piju, voze se, oblače se, greju/hlade se, bulje u telefone. Ne samo da nas ima sve više, već i sve više nas troši sve veće resurse po pojedincu. A to nije još dugo održivo. :(

Nafta je nezamenljiva za neke industrije, i zato je i treba štedeti za spomenute primene gde joj nema zamene.
 

alex303

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,382
Poena
113
Tačno tako.

Ono što mene najviše nervira u celoj priči su nalepnice sa zelenim listom i natpisom zero emisions. A proizvodnja baterije za taj isti "zero emissions EV" je zagadila planetu više nego što to može jedan polovan raspali Golf 2 GTD za ceo svoj životni vek. Dojadili su mi bradati PC hipsteri za električnim trotinetima koji u životu nisu videli metar drva, a prosipaju pamet nama primitivcima koji vozimo divljački prljavi 2.0TDI. Mene nazivaju Hitlerom i primitivcem kad kažem da broj ljudi na planeti treba redukovati za pola. Niko ne kapira da je to surova realnost ako se žele neke pozitivne promene. Svi se vodimo logikom i smatramo da je to naše pravo da se oženimo/udamo i da se razmnožavamo. Bukvalno se širimo kao zaraza, i što ti kažeš, to više nije održivo.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,201
Poena
113
Ne samo da nas ima sve više, već i sve više nas troši sve veće resurse po pojedincu.
Cela poenta današnjeg potrošačkog društva i pogonsko gorivo korporativno-kapitalističkog sistema je u ovome. Samim tim i "green shift" je samo još jedna marketinška fraza koja mora da prati postojeće trendove, a to je još veći auto, još deblji bigmek, novi ajfon i tv svake godine, eto uz uz A+++ nalepnice u ćošku.
 

alex303

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
19.04.2005
Poruke
2,382
Poena
113
Cela poenta današnjeg potrošačkog društva i pogonsko gorivo korporativno-kapitalističkog sistema je u ovome. Samim tim i "green shift" je samo još jedna marketinška fraza koja mora da prati postojeće trendove, a to je još veći auto, još deblji bigmek, novi ajfon i tv svake godine, eto uz uz A+++ nalepnice u ćošku.
Bravo !!!
 

desp

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
8,676
Poena
83
Ne samo da nas ima sve više, već i sve više nas troši sve veće resurse po pojedincu. A to nije još dugo održivo.
Cela poenta današnjeg potrošačkog društva i pogonsko gorivo korporativno-kapitalističkog sistema je u ovome.
Tačno!
Inače, 8 milijardi ljudi na planeti nije problem, već je problem što 10% populacije troši preko 70% resursa.

Savršeni i čisti rudnici nikada neće postojati u Africi; to nije u interesu velikih korporacija jer će im se umanjiti profit. A time i tzv stalni "održivi rast" o kome vole da lupetaju ekonomski stručnjaci. U jednostavnom prevodu - pohlepa.
 
Vrh Dno