Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Marti Misterija

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
15.12.2001
Poruke
4,223
Poena
63
Za desetak godina nece postojati automobili sa litijumskim baterijama....
 
  • Like
Reagovanja: PJ

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,762
Poena
113
Možda ne baš tako brzo, ali svakako će se tehnologija promeniti.
10 godina u SUS svetu je ~2 generacije jednog modela. Kod e vozila će se taj period garantovano smanjiti.
 

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
9,154
Poena
113
Kod evozila će verovatno moći da se i zameni tip baterije, i da vozilo opet bude funkcionalno
 

Space Beer

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,037
Poena
83
Možda ne baš tako brzo, ali svakako će se tehnologija promeniti.
10 godina u SUS svetu je ~2 generacije jednog modela. Kod e vozila će se taj period garantovano smanjiti.
Ne verujem da se može napraviti značajna razlika, a iako bude, EV nije razlog. Tj. SUS motori nisu uzrok što je vreme između generacija toliko koliko je. Zapravo, to je počelo da se smanjuje odavno, sa 10-ak godina pre 50g, na 5g koliko je danas.

Meni i dalje ne smeta što se EV guraju kao opcija. Smeta mi što se SUS izbacuje i što se daju subvencije za EV. Promovisanje EV kao ekološki prihvatljivog prevoza u ovom stadijumu društva (globalne industrije i ekonomije) je besmisleno. Ovo je bukvalno gađanje komarca bazukom, gde svi moramo da dajemo pare i za bazuku i za čišćenje haosa posle.

A možda i ja kao ljubitelj vozova nisam objektivan, pa grešim kada smatram da je železnica najbolja investicija društva koje želi čistiji transport ;) Ali tu je problem cena, posebno u poređenju sa punim automobilom. Tj. to je realna cena zelenog prevoza. Pa ako se već subvencioniše, onda ima više smisla da taj novac ide velikom procentu ljudi koji koriste voz i plaćaju skupe karte svakodnevno, nego veoma malom broju ljudi koji ima da iskešira 50.000€ za EV
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,762
Poena
113
@Space Beer kod EV vozila će se u narednim godinama brzo menjati stvari, pre svega na polju baterija i punjenja, pa će proizvođači izbacivati restilizacije. Na karoserije promene neke sitne detalje, a ubace novi tip baterije ili novi način punjenja.

I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

bakara

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
9,154
Poena
113
I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
Da, ici ce se na rentanje vozila,
i na to da se prave mala vozila za prevoz jednog ili dva coveka, to ce biti jeftino i masovno dostupno, jer je potreban mali mali motor, mala baterija i malo da kosta.

Sa evozilima ce biti skroz druga perspektiva prevoza od danasnje.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,838
Poena
113
A možda i ja kao ljubitelj vozova nisam objektivan, pa grešim kada smatram da je železnica najbolja investicija društva koje želi čistiji transport ;) Ali tu je problem cena, posebno u poređenju sa punim automobilom
Nemci bas furaju zeleznicu.
Kupic "okruznu" kartu tipa radijus 40km koja vazi ceo dan, vozas se ceo dan ako hoces a kosta citavih 3,70€.
 

Space Beer

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,037
Poena
83
Znam, ali problem su veće relacije. I još ako ide dvoje ili troje, karta za put 500-700km ih košta bar 400€, a automobilom je npr. 150€. Osim ako ne kupiš 2 meseca unapred. Ali da, u Nemačkoj je to odlično rešeno. Za grad i okolinu ti bukvalno ne treba auto. A paradoks je što kod nas ne možeš nigde bez automobila. Probaj da odeš negde na Frušku Goru iz Novog Sada, a da ne govorimo o daljim destinacijama.

@Space Beer kod EV vozila će se u narednim godinama brzo menjati stvari, pre svega na polju baterija i punjenja, pa će proizvođači izbacivati restilizacije. Na karoserije promene neke sitne detalje, a ubace novi tip baterije ili novi način punjenja.

I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
Ma nisam ja tako optimističan oko bilo kakvih većih izmena za kratko vreme. Vidiš da Tesla ne može ni kočnice da napravi kako treba :d Automobili (a i svi proizvodi generalno) su sve složeniji i potrebno je dosta testiranja da bi se uvideli nedostaci. A ako je reč o proizvodima koji direktno utiču na bezbednost, uslovi su stroži. Pa i sa baterijama isto tako. Neko će napraviti (r)evoluciju, svi će potrčati za tim, i za 5-10 godina će se videti da ima dosta drugih problema uzrokovanih time. I opet ispočetka. Ne kažem da ne treba ići u tom pravcu, ali nema smisla da se ovoliko gura, napraviće se više štete nego koristi.

Skoro je bio slučaj da je Tesla server pao i ljudi nisu mogli da otključaju i pokrenu svoj auto. Jer je neka budala mislila da je ok da nemaš mehanički ključ. Koliko mi se čini, ne postoji mogućnost otključavanja ni iznutra ako nema struje. Neverovatno kako je to prošlo homologaciju/regulative. Možda grešim, možda ima mehanički ključ, neka me neko ispravi.

A to za rentiranje je isto neverovatno. Kao što nas je i SaaS unakazio, pa ćemo uskoro da plaćamo mesečnu pretplatu za OS :d Zašto ne bi kupio mali gradski auto i vozio po potrebi, a veći/prvi za dalja putovanja. Švajcarska ima odlično rešenje - jedna tablica za više automobila. Pa ti se isplati da imaš 2 auta koja menjaš na 10 godina, umesto jednog koji menjaš na 5.
 

mnt

Flash Drive
Učlanjen(a)
27.07.2017
Poruke
233
Poena
28
Skoro je bio slučaj da je Tesla server pao i ljudi nisu mogli da otključaju i pokrenu svoj auto. Jer je neka budala mislila da je ok da nemaš mehanički ključ.
To se odnosi na otključavanje putem aplikacije na mobilnom telefonu. Standardna kartica za otključavanje naravno radi bez ikakvog servera, samo što mislim da je u nekom trenutku ona postala opciona, da je dobiješ samo ako tražiš. :)

Koliko mi se čini, ne postoji mogućnost otključavanja ni iznutra ako nema struje. Neverovatno kako je to prošlo homologaciju/regulative. Možda grešim, možda ima mehanički ključ, neka me neko ispravi.
 

Space Beer

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,037
Poena
83
Koja ludnica. Mozga bez. Nadam se da ostali neće pratiti taj trend.

Mada vidim da neko od japanaca, toyota valjda, hoće da uvede pretplatu na daljinsko paljenje (pogodno za zimske dane). Kupiš auto, koristiš ga normalno i onda odjednom proizvođač odluči da ukine nešto što si platio. Naravno da će im biti sve lakše da to rade, pošto će sve više funkcija zavisiti od softvera i konekcija sa serverima. To je nama naša borba dala :d
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,762
Poena
113
@Space Beer ako sam dobro razumeo, već su počeli naplatu i koliko sam video, nije baš ni jeftino.
Kada kupiš auto, u zavisnosti od paketa opreme, funkciju remote start dobiješ kao Trial na određeni period. Posle toga - pretplata.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,838
Poena
113
karta za put 500-700km ih košta bar 400€, a automobilom je npr. 150€.
Frend bio pred covid u Parizu, povratna Frankfurt-Pariz sa ICE bila 75€.
Karte su skuplje ako kupujes za odmah, par dana unapred su mnogo jeftinije, slicno vazdusnom saobracaju.

PJ: to su opcione trial stvari, cisto da vidis kako radi i da li ti treba. Ako kupis u paketu, ostaje bez pretplate.
 

isnogood

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2003
Poruke
2,564
Poena
63
Pa nema izbora, u NS ima 1 gradski punjac i ima 2 punjaca u Promenadi koji naplacuju struju x10 cenu da ja znam.
Sa takvom "mrezom" punjaca bez kuce nema ev.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,939
Poena
113
Dođe avionom i iznajmi rentacar. Al' bitnije je da u selu vide da on vozi Teslu. :D
 

isnogood

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.07.2003
Poruke
2,564
Poena
63
Imenice koje se zavrsavaju sa A su zenskog roda u srpskom jeziku.

TA ALFA
TA TOYOTA

Neces reci
TAJ TOYOTA
TAJ ALFA
 

hsv.stoned

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
23,585
Poena
113
Džaba rasprava, ta Tesla nikada neće biti najbolje auto.
 

Shomi22

Flash Drive
Učlanjen(a)
29.09.2013
Poruke
254
Poena
63
Imenice koje se zavrsavaju sa A su zenskog roda u srpskom jeziku.

TA ALFA
TA TOYOTA

Neces reci
TAJ TOYOTA
TAJ ALFA
Postoji i jedna imenica srednjeg roda koja se završava na A: “DOBA”.
TO DOBA (U to doba sam sam već bio u dubokom snu.)
Takođe imenica “DEDA” je muškog roda.
A isto tako “RADOST”, “LJUBAV” je ženskog roda. ;)
 
Poslednja izmena:

a c a

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
04.11.2003
Poruke
6,094
Poena
113
A možda i ja kao ljubitelj vozova nisam objektivan, pa grešim kada smatram da je železnica najbolja investicija društva koje želi čistiji transport ;)
Ko je probao švajcarski SBB taj zna šta je uživanje vozom, ne samo za turistička putovanja nego i za odlazak na posao. Ali kod nas nema vizije za tako nešto, samo "koliko sam ja tu dobar" politika.
 

mnt

Flash Drive
Učlanjen(a)
27.07.2017
Poruke
233
Poena
28
Pogledajte prilog 331760

A da se ne zaboravi da na niskim temperaturama baterije elektricnih vozila gube i do 40% svog kapaciteta. :)
Sve suprotno od istine... Ali važno da si se ti nasladio. Nikad mi neće biti jasni ljudi koji su protiv novih tehnologija.

Vlasnik Tesle koji je bio zaglavljen tog dana je zahvalan što je imao električno vozilo:

Zašto su električni automobili daleko bolji od SUS za takve situacije:

Veoma je jednostavno, električni auto troši energiju samo za zagrevanje kabine, dok SUS troši i za rad motora, koji potpuno bespotrebno radi na leru, iako nije potrebno da se automobil kreće, već samo da stoji i greje se. Dakle, i laiku je vrlo očigledno da je potrošnja energije manja ako se koristi samo za ono što ti je potrebno u tom trenutku - grejanje, a ne i da radi u prazno još jedan ogroman potrošač - motor. Tako da, naravno da će pre ostati bez goriva vlasnici SUS automobila, kao što i jesu ostajali u tom konkretnom događaju, nego što će električnim da se isprazni baterija.

Dalje, vlasnik Tesle iz članka je naravno krenuo od kuće na put sa punom baterijom, jer je napunio kod kuće do 100% pred polazak, logično. Takva situacija je sa većinom drugih vlasnika EV. S druge strane, vlasnici SUS automobila često voze polu-praznog rezervoara jer "uvek" mogu da svrate na pumpu i dopune, pa često sipaju gorivo tek kad im dođe do rezerve. Upravo iz tog razloga su EV vlasnici uvek daleko spremniji za ovakve slučajeve.

Što se tiče dopune goriva iz kantice, to naravno mogu da urade i vlasnici električnih automobila, ne znam zašto se protivnici EV prave da je to nemoguće? Postoje da se kupe "kantice" baterije, koje mogu da se stave u gepek ako se ide na neki duži ili neizvestan put. Međutim, kad je električna energija u pitanju, uvek će postojati mnogo veća fleksibilnost u načinu kako napuniti bateriju, jer struja može da se generiše na mnogo načina, za razliku od benzina koji možete samo da kupite na stanici. Npr. ako se baterija skroz potrošila, možete da zamolite vozača ispred da vas šlepuje samo 500m ili kilometar i imaćete dovoljno % da stignete do najbližeg punjača, jer se baterija dopunjava šlepovanjem tj. okretanjem točkova i elektromotora. U budućnosti kada bude mnogo električnih automobila, biće naravno i mnogo punjača, češće raspoređenih. Kao da svi misle da će broj punjača ostati isti kao danas. Osim toga, drugi vozači EV vrlo lako da pomognu nekome ko je ostao bez kapaciteta u bateriji tako što se samo zakače za njega i napune ga malo. Tu funkcionalnost (vehicle-to-grid) nemaju još sva EV, ali u budućnosti će imati.

Izveštaji svih električnih automobila u toj oluji na I-95 je da su potrošili otprilike 10-15% baterije za tih 15-ak sati. A određen broj SUS automobila je ostao bez goriva. Na YouTube-u Norvežanin Bjorn Nyland često radi testove gde noću spava u električnom autu na nekom teškom minusu u nekoj zabiti. Meri potrošnju i upisuje u tabelu. Neki troše više, neki manje, ali otprilike uvek je u rangu od nekih desetak procenata.

Pored svega toga, dugotrajni rad SUS motora može dovesti do trovanja kabine ugljen monoksidom, što je smrtonosno, posebno jer se ne oseća taj gas. Pre samo nekoliko dana u Pakistanu:
Stuck in their cars overnight, 22 people died from cold or carbon monoxide poisoning from exhaust fumes. Among them were 10 children.
To naravno nije moguće sa tehnologijom koja ne proizvodi izduvne gasove.

I da, nakon što se završio taj nemili događaj na I-95, stvorile su se ogromne gužve na obližnjim benzinskim stanicama, tolike da su vlasnici SUS automobila još dodatnih nekoliko sati čekali da sipaju gorivo, da bi mogli da nastave dalje. S druge strane, vlasnici električnih automobila su samo prošli pored tih pumpi i nastavili dalje. :)
 

Marti Misterija

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
15.12.2001
Poruke
4,223
Poena
63
Tako mlad a tako lepo spinuje! Politika za tebe decko o'ma! To je trazen kalibar u odredjenim krugovima.
Gde sam ja protivu novih tehnologij/napretka, osim ako ne smatras da ako je neko protivu EV da je protivu novih tehnologija/napretka, sto je pomalo van pameti. Problem je sto vi mladuncad smatrate da sve sto ne novo aka nova tehnologija, da je to automaCki dobro i napredno. Prc, nece da bidne a i ne mora da znaci...

Sve sto sam stavio je apsolutno tacno i provereno, samo kad ti ti skinuo te uzangije i dozvolio sebi da procitas bilo kakav kontra argument, medjutim verujem da je to protivu tvoje vere.
Izuzetno sam bio za EV i sam sam krenuo da citam, trazim i istrazujem na tu temu i sto sam vise citao, to sam bio sve skepticniji prema EV sa litijumskim baterijama. Sada sam otvoreno protiv a zbog cega, svako moze da procita na netu na temu litijumskih baterija. Ne treba meni jedan tajkunski psihopata i sociopata I.Mask da objasnjava sta je bolje za njegov dzep, to znam i ja. O marketingu za [email protected] na YT da i ne govorim, ozbiljna rabota i ozbiljan spin. Ko hoce da veruje samo napred. Cim Washington Post krene u debunking necega, o'ma znas na kojoj strani je istina, jer treba samo pogledati ko su vlasnici pomenutog lista i ko drzi finansijske uzangije. Folov d mani san, stara igra.

A sta ce biti kad ce biti i slicne stvari tipa "u buducnosti" i ostalo, nemoj, baba i snivanje fazon.
SporCki poyyy
 

Space Beer

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,037
Poena
83
Ja punim rezervoar čim padne na pola. Na duža putovanja, posebno zimi ne krećem ako nisam pun i redovno točim kad stanem da se odmorim. Tako da mogu u svakom trenutku dva dana da grejem auto. A pošto uvek imam i vreću za spavanje, ne moram da grejem uopšte :)

Ontopic:
O ovakvim stvarima ne treba mnogo pričati. Vozimo SUS motore sto godina, znamo na čemu smo i šta da očekujemo.
EV ima gomilu prednosti, jeste budućnost, ali ne treba biti naivan i verovati u sve gluposti koje se pišu, posebno kada se predstavljaju kao ekološki prihvatljivo rešenje.
 

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,838
Poena
113
Meni omiljena - selektivna argumentacija.
Da ev vlasnici imaju isto toliko charging station kao benzinske, imao bi isti problem sa autima na rezervi.
Tu je ljudska lenjost i glupost faktor a ne kakav auto, jer su trenutno ev vlasnici primorani da drze max bateriju.
Evo bicu i ja selektivan: moj auto sa euro 6++ sa start-stop motorom trosi 3,6 lit BENZINA na autobahnu pri brzini od 100km/h, takodje koristi invertorski klima sistem za brzo grejanje, znaci energija nije bacena u prazno vec se max iskoristi na klima sistemu.
Inace super stvar, za kompletno zaledjen auto mu treba 8 minuta da odledi, japanci su cudo...
Takodje bilo koje modernije vece vozilo ima webasto sistem grejanja, koje na max power trosi 0,6 lit/h i to kada je nakacen kompetan sistem vozila (greje i rashladnu tecnost motora) a ako greje samo kabinu, umro bi od toplote na max power.
I sada ovo znaci da je petrol engine bolja solucija?
Ne, vec samo da je petrol "eko sistem" razvijeniji i bolji, jer je imao 100 god da se razvija.
Doduse imao je i elektro samo nije posvecena tolika paznja.
Svake zime je Beograd najzagadjeniji grad u EU. Zbog auta? Ne, vec grejanja.
Pa ajmo onda svi na struju da se grejemo, to je eko, cisto i... Oh wait....
Isti problem ces imati kada pocnu da se kotrljaju vise ev vozila na ulicama.
Jer boze moj, ev je "ekolosko" vozilo i to samo zato jer je termo elektrana daleko i ne vidis koliko je uglja sprzila da bi ti bio ekoloski napredan. To je problem.
 
Vrh Dno