Šta je novo?

Da li neko popravlja DDR2?

Kada se uradi rework na mobility 8600GT kartici i ona ne crkne na isti nacin
posle mesec-dva-tri, to je uspesnost.
Nije problem dobiti sliku, problem je da se to pouzdano iz-servisira da se ne
vraca musterija ponovo zbog istog kvara.
 
Tako nekako.
Metod reflow. Postupak popularan kao "izduvavanje", pecenje u rerni, grejanje duvaljkom ili IC stanicom se zove "reflow". Neki direktan prevod ne mogu da nadjem, odprilike bi trebalo da znaci prelemljivanje. Metod se sastoji u postepenom povecavanju temperature cipa, lemne legure (tinola) i neposredne okoline do temperature koja je malo iznad tacke topljenja tinola. Odprilike 10tak stepeni iznad nje ce biti dovoljno i zadrzavanje iste nekih 10tak sekundi (ili barem u rasponu tacka topljenja - tacka topljenja +10 stepeni). Sustina ovog metoda je da se ponovnim topljenjem lemne legure sve lemne tacke obnove a izgubljeni kontakte ponovo uspostave. Ovaj postupak obicno ne resava trajno problem mada ima izuzetaka i to najvise zavisi od stepena ostecenja kuglica. Na primer ja sam odradio ovaj metod na jednoj Asus 7600gs pre nekih godinu dana i ta kartica i dan danas radi a dosta se koristi za igranje i sl. Uglavnom ne bude tako, nego se kvar vraca.

Metod rework. Prava stvar. Ovaj metod sadrzi u sebi i postupak reball (popularno "kuglanje"). Postupak se sastoji u potpunom odlemljivanju BGA cipa sa stampane ploce uz ciscenje starog tinola i sa cipa i sa stampane ploce, potom kuglanje cipa tj. nanosenje novog tinola i ponovno zalemljivanje cipa na stampanu plocu. U smislu kontakata ovo je pravo i trajno resenje. Sa druge strane, kao sto sve ima rok i vek trajanja, imaju ga i BGA cipovi i stari cip koji je ovom metodom zalemljen ima iza sebe neki broj radnih sati koji su mu "gricnuli" deo od njegovog prosecnog radnog veka. To je jednostavno polovan cip i to ne treba gubiti iz vida.

Razlozi ili uzroci kvara su hemijsko - mehanicke prirode.
Mehanicki razlozi. Prilikom svakog paljenja i gasenja racunara bilo koji BGA cip prolazi kroz ciklus relativno brzog zagrevanja (kod paljenja) i hladjenja (kod gasenja). Ovi ciklusi koji se konstantno desavaju tokom eksploatacije racunara dovode do tzv. zamora materijala i vodi pojavi mikro i makro prskotina u strukturi materijala. Vitoperenje laminata (vitrplast uglavnom) je takodje stetna pojava koja u ekstremnim situacijama dovodi do odlepljivanja cipa od stampane ploce usled mehanicke deformacije istog.
Hemijski razlozi. Dugotrajno zagrevanje lemne legure uz prisustvo vazduha koji prirodno ili prinudno cirkulise, dovodi do lagane i postepene oksidacije iste i konacno do njenog propadanja. Ovaj proces je kumulativne prirode. Prvo oksidacija zahvata spoljni deo kuglica sto dovodi do smanjenja provodne moci kao provodnika usled smanjenja efektivne provodne povrsine, sto povecava zagrevanje i tako ukrug. Nuspojava je sto povrsinska korozija smanjuje moc hladjenja kuglica putem okolnog vazduha. Oksidacija prodire sve dublje u strukturu materijala dok ga ne pretvori u izolator zbog promene hemijskog sastava (gvozdje je provodnik a oksid gvozdja tj. rdja to nije). Sto se tice same lemne legure ona i inace nije posebno dobar provodnik, barem ne kada se poredi sa metalima koji su najkvalitetniji provodnici (srebro, bakar, aluminijum...) ali je je ona prihvatljivi kompromis obzirom na relativno nisku tacku topljenja koji gorepomenuti materijali nemaju tj. ta temperatura je daleko visa kod njih nego kod tinola.

Prakticni saveti u radu sa Infracrvenom radnom stanicom.
Vrlo je bitno da se izvrsi prethodno predgrevanje do odredjene temperature donjim grejacem. Ova temperatura zavisi od velicine cipa i vrste tinola. Sto je cip manji i ta temperatura moze biti niza i obratno. Bezolovni tinol (obicno legura kalaja srebra i bakra, mada postoje razne legure) zahteva jace predgrevanje od olovnog tinola (legura kalaja i olova). Tacka topljenja klasicnog olovnog tinola je 183 stepena a bezolovnog (koji odgovara RoHS preporuci) je 217 stepeni (kod trenutno najrasprostranjene varijante bezolovnog tinola). Zagrevanje IC lampom je impulsno, sa pauzama, uz pazljivo pracenje prirastaja temperature a izuzetno, kontinuirano, samo kod specijalnih sijalica kojima se moze regulisati snaga.
Gornja strana cipa se preventivno stiti od preteranog zracenja IC lampe tecnim ili jos bolje fluksom u vidu paste, tzv. med. Nanosi se u tankom sloju sa gornje strane cipa koji sprecava nagle temperaturne oscilacije. Reflow se radi do temperature 195-200 stepeni za olovni tinol i oko 225-230 stepeni za bezolovni. Prerano ukljucenje IC lampe vodi da ona mora previse dugo da radi sto povecava rizik od spaljivanja cipa. Za razliku od donjeg grejaca ciji grejanje "drzi" temperaturu sa relativnom malim oscilacijama, efekti zagrevanja IC lampom su kratkotrajniji ali energicniji u smislu prirastaj temperature (delta T/delta t).
Hladnjenje isto treba da bude postepeno i nikako brze od 5 st./sec. Zagrevanje bi trebalo da ima jos manji prirastaj, ne vise od 3-4 st./sec., jos bolje 2 st./sec.
Donji grejac mora zagrevati sam cip ali i neposrednu okolinu. Idealno bi bilo da se zagreva komplet stampana ploca ali problem su klasicni elektrolitski kondenzatori koji ne bi izdrzali zagrevanje na tim temperaturama i na tako dugacak vremenski period, pa se to zagrevanje u opstem slucaju mora lokalizovati na sam cip i neposrednu okolinu (citaj, barem jos 1 cm sire nego sto je cip a jos bolje da to bude i vise ako je to moguce.). Konkretno to se regulise odgovarajucom maskom koja moze biti i izmenjiva.
 
Ukrao sam od tate "kvocku", neku jedno 15 godina staru, od 250W. Probao sam, jako lako odlemljava, nadam se samo da da necu pospaljivati cipove. Kad merim temperaturu cipa (BGA) sondom sa unimerom, odozgo pokazuje recimo do 130 stepeni posto sam odigao plocu na oko 1cm od resoa, stavio preko ploce karton i onda na sve to maticnu plocu, BGA iznad rupe (skidao sam neki bridz). Zatim ukljucim lampu svega 20ak sekundi, na oko 3-4 cm visine od cipa, onda digne temperaturu na nesto malo preko 200 i odlemi. Okacicu neke slike kad jos malo sredim sve ovo. Moram da stavim neki levak oko lampe sa prorezom oko 4cm da malo usmerim svetlost, a i bojim se da cu da ocoravim, iskreno. Moram i naci neki pleksiglas kao zastor, mozda od maske za aparat za varenje, nadam se da ce pomoci. Gledajuci klipove sa YT, recimo T862 stanica, zaista mislim, bez da se ljute ljudi koji su ovako nesto kupili, zaista mislim da nije nista "preterano" specijalno, samo je lepo upakovano i lepo je uradjena kontrola temperature itd.. Opet, mislim da treba da je kupi svako ko misli ozbiljno ovim da se bavi, ali zivimo tu gde zivimo, nema se para :). I jos jedna stvar, neke DIP DIL cipove sam poodlemaljavao samo lampom, bez preheatera, ali dosta sporo dize temperaturu, recimo 2,5 do 3 minuta do podizanja cipa, ali mislim da ovo unistava kolo, ili bar ostecuje. Ovo sam probao cisto, ne znam kako ce reso uticati na SMD komponente sa donje strane ploce, pa sam hteo da vidim kako ce biti bez donjeg grejanja.
Izvinjavam se na gnjavljenju i jos jednom se zahvaljujem na predobroj ideji..
 
Samo napred.
Imao sam problem sa jakim svetlom od IC lampe i mislim da me je cak jednom i glava bolela od nje. U fotografskoj radnji mog prijatelja sam se raspitivao i on mi je rekao da moze da mi nabavi IC filter velikog formata za nekih 20 - 30 evra.
Dok sam se setao po fabrici slucajno sam sutnuo razbijeno staklo od elektrolucnog aparata, ono sto se stavlja na masku za zavarivace i odmah mi je sinula ideja - "...kamen koji zidari odbacise, posta glava od ugla..." :)
U prodavnici gde se inace prodaju srafovi, matice, brusne ploce, elektrode za zavarivanje i slicne drangulije za bravare, sam istog dana nasao crno staklo za masku za zavarivanje po ceni od 50 dinara. Odlicno obavlja posao umesto skupog IC filtera. Uzmite sa najmanjim brojem koji nadjete. Dimenzija ima 2 ili 3 vrste ali to je nebitno za nas. Sve su priblizno 10 x 10 cm i to je sasvim dovoljno.
Ko se igra IC lampom neka kupi sebi ovo staklo i bukvalno i figurativno "nema glava da ga boli". Provereno zaustavlja i vidljivu svetlost i IC svetlost.
 
"Aparatura" mi se bar u ovih mesec dana fenomenalno pokazala. Nadam se da ce vremenom biti sve bolje, kroz razna iskustva. Uradio sam nekoliko "reflow"-ova na maticnim plocama laptopova, i naravno uz obaveznu doradu hladjenja, svi rade bez i jednog jedinog baga.. Sto se tice podizanja cipova, neke sam morao da grejem cak na 250 da bih podigao cip, mada, mislim da mi je preheater bio nizak pa sam zato morao toliko da dodajem lampom. Nisam unistio nista, to mi je najvaznije. Dosla mi je jedna ploca na kojoj je vidno radjeno duvaljkom, i poprilicno je unisteno sve sto je bilo od nalepnica na ploci. Mislim da je ovo daleko ozbiljnije od rada sa duvaljkom i da ce se pokazati odlicno. Uzdravlje!
 
Bice slike, sad jos nije za prikazivati. Moram malo to da sredim da lici na nesto pa cu okaciti.
 
Ukrao sam od tate "kvocku", neku jedno 15 godina staru, od 250W. Probao sam, jako lako odlemljava, nadam se samo da da necu pospaljivati cipove. Kad merim temperaturu cipa (BGA) sondom sa unimerom, odozgo pokazuje recimo do 130 stepeni posto sam odigao plocu na oko 1cm od resoa, stavio preko ploce karton i onda na sve to maticnu plocu, BGA iznad rupe (skidao sam neki bridz). Zatim ukljucim lampu svega 20ak sekundi, na oko 3-4 cm visine od cipa, onda digne temperaturu na nesto malo preko 200 i odlemi. Okacicu neke slike kad jos malo sredim sve ovo. Moram da stavim neki levak oko lampe sa prorezom oko 4cm da malo usmerim svetlost, a i bojim se da cu da ocoravim, iskreno. Moram i naci neki pleksiglas kao zastor, mozda od maske za aparat za varenje, nadam se da ce pomoci. Gledajuci klipove sa YT, recimo T862 stanica, zaista mislim, bez da se ljute ljudi koji su ovako nesto kupili, zaista mislim da nije nista "preterano" specijalno, samo je lepo upakovano i lepo je uradjena kontrola temperature itd.. Opet, mislim da treba da je kupi svako ko misli ozbiljno ovim da se bavi, ali zivimo tu gde zivimo, nema se para :). I jos jedna stvar, neke DIP DIL cipove sam poodlemaljavao samo lampom, bez preheatera, ali dosta sporo dize temperaturu, recimo 2,5 do 3 minuta do podizanja cipa, ali mislim da ovo unistava kolo, ili bar ostecuje. Ovo sam probao cisto, ne znam kako ce reso uticati na SMD komponente sa donje strane ploce, pa sam hteo da vidim kako ce biti bez donjeg grejanja.
Izvinjavam se na gnjavljenju i jos jednom se zahvaljujem na predobroj ideji..





Mozda jeste dosta proslo od ove teme ali sam ovde nov :D

Interesuje me koliku temperaturu moze da dostigne sama lampa od 250w na cipu? Ako znate molim vas da mi odgovorite, znacilo bi mi.
 
Kucna varijanta infracrvene radne stanice napravljene za "dz", kojom se mogu raditi BGA cipovi iliti 20$ homemade BGA rework station:

viewer.php


http://zaslike.com/viewer.php?file=174ih7ipz6m4u7hwo4ss.jpg
viewer.php


http://zaslike.com/viewer.php?file=kwb0v11mcb257g7m39dy.jpg
viewer.php


Reso sam pronasao na otpadu, bio je strasno mastan ali sam ga detaljno oprao i ispalo je da je potpuno ispravan. Sto se tice ostalog naslo se po kuci (lim, cev, parce kabla...). Infracrvenu sijalicu ("kvocku") sam konfiskovao od caleta radi "visih naucnih ciljeva" posto on drzi pilice i ova sijalica mu sluzi za njihovo grejanje dok su jos mali. Inace takva nova sijalica u prodavnici kosta oko 500 dinara. "Spot" sijalica je znatno jeftinija i kosta oko 150 dinara. Uredjaj je napravljen pre par dana i ovo je radna varijanta koja ce biti usavrsavana. Ja nisam nigde video ovakvo resenje nego mi je palo na pamet da bi tako moglo da se napravi a i da budem iskren, pravio sam od onoga sto sam imao. Inace napravljen je po uzoru na P***I T-870a (autocenzura) rework station. Potrazite na Youtube tutorijale. Ja sam nasao 3 koje prezentuje sam inzenjer ove firme i vrlo su poucni. Engleski pomenutog je najblaze receno Tarzan English ali tutorijali su zaista dobri. Sto se tice nacina koriscenja ovog mog uredjaja identican je sa P***I T-870a (autocenzura).
Probao sam i bez problema skidao BGA cipove sa grafickih kartica, chipsetove sa ploca i sl. i iste zalemljivao nazad na plocu. Sve se vrlo brzio i lako odradi pomocu ove masine. Mnogo je lakse raditi sa plocama i grafickim karticama koje su zalemljene klasicnim olovnim tinolom SnPb (60-30 ili 63-37%), jer je njegova tacka topljena 183 st. Celzijusa dok je kod bezolovnog tinola (koji je sada jedino i dozvoljen zbog RoHS preporuke EU) tacka topljenja 217 st. Doduse, postoje razne legure bezolovnog tinola ali ovaj se nekako odomacio. Obzirom da je cena originalne masine oko 1000 $ verujem da ce mnogima ovako nesto dobro doci kao zamena. Ovo je moj licni doprinos razbijanja fame o nedodirljivosti BGA tehnologije.
Prosle godine sam telefonski razgovarao sa jednim vrlo poznatim beogradskim serviserom koji mi je doslovce rekao da "... BGA cip niko na svetu ne moze da ti zameni, to moze samo fabrika..." itd. a ja mu nisam poverovao...



Da li bi bilo dovoljna lampa od 150w? ili bolje od 250w? i koja je bolja sa crvenim balonom ili sa providnim? i koja je razlika? :D
 
Ne moze samo lampa. Spalices cip 100%. Mora zagrevanje odozdo do blizu tacke topljenja tinola pa onda dogrevanje odozgo lampom. Moze kvocka 250 W, boja stakla nebitna a moze i spot sijalica. Pozdrav svima.
 
Nazad
Vrh Dno