Šta je novo?

Bookshelf zvucnici na radnom stolu

ikonoklast

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
26.05.2006
Poruke
6,159
Poena
510
Da li je zvuk losiji i koliko ukoliko se doticni zvucnici stave na sto u odnosu na to kada bi se koristio zaseban stalak ? Mozda je malo glupo pitanje, ali morao sam da pitam :)
 

Ne znam ni koliki ti je sto ni kakvi su zvucnici. Mission m72 su bookshelf zvucnici ali da bi takav par stao na radni sto, isti treba da bude bas velik.
Generalno, najbolje je da stoje na stalcima, ali ako nemas mesta onda stoje tamo gde mogu...

Kakvo pitanje takav i odgovor :p
 
Dobro resenje za manje bookshelf zvucnike su zidni nosaci.
Pod pretpostavkom da je sto postavljen uza zid, sto je najcesci slucaj.

Onda je lako utvrditi optimalni razmak izmedju nosaca, a visina nosaca treba da postavlja visokotonac u visini usiju.
 
Ne znam ni koliki ti je sto ni kakvi su zvucnici. Mission m72 su bookshelf zvucnici ali da bi takav par stao na radni sto, isti treba da bude bas velik.
Generalno, najbolje je da stoje na stalcima, ali ako nemas mesta onda stoje tamo gde mogu...

Sto mi je bas, bas velik, to nije problem. Nego me interesuje da li se kvalitet zvuka znacajnije menja ako stoje na stolu umesto na stalcima? BTW, zvucnici su mi od mini linije, a uskoro Bronze R2 ili B&W CM1 :eyebrows:
 
Sad dolazi pitanje koja je velicina sobe i naravno-koji su floorstanderi u pitanju,kao i ostatak sistema(amp,cd...) :) ?
 
Kako ces staviti floorstandere na sto :zgran:

Salim se ;)

Floorstanderi su najcesce (htedoh da stavim uvek, ali nisu uvek) izvor lepseg zvuka (htedoh da kazem boljeg ali ni to nije sasvim tacno) od bookshelf zvucnika. Jednostavno, fizika je na njihovoj strani. Sama kutija daje punocu i dubinu zvuka koju manji zvucnik nema, ne znam o kakvom driveu da se radi - to su dve klase koje ne bi trebalo porediti. Ogradio sam se, jer bih licno uvek uzeo, npr. manje sonus faber a ne vece yamaha (ili pioneer) zvucnike. Pored velicine, ima nesto i u materijalu, a bogami i konstrukciji kutije...
Ali generalno, budzetski podni zvucnici neke firme koja ima odredjen ugled, i bavi se iskljucivo zvucnicima, recimo tannoy, daje zvuk koji se poredi sa nekoliko puta skupljim, audiofilskim manjim zvucnicima.

No, pozicioniranje zvucnika je, po meni, najvaznije za dobar zvuk. manje zvucnike bi trebalo drzati na odgovarajucim stalcima, udaljene oko pola metra od svakog drugog objekta, u uglovima istostranicnog trougla u cijem su temenu tvoje usi. Podni zvucnici naravno stoje na podu, ali vidjao sam ih i na stalcima i nije ni tako blesavo kao sto izgleda, posebno ako muziku slusas stojecke :cigar:

Nije nevazno napomenuti i to da od pre nekog vremena (10 godina a mozda i vise) konstrukcija zvucnika ima i dodatnu rupu (bas reflex) sa prednje ili zadnje strane. Ne upustajuci se u opravdanost ovog resenja, treba reci da se ono apsolutno mora imati u vidu, jer mnogi ljudi drze zvucnike upravo na policama za knjige (bookshelf) montiranim na zid. Staviti dobre zvucnike sa zadnjim reflexom (npr. mission m72) na takve police je zlocin. Na takve police smeju doci iskljucivo zvucnici sa prednjim reflexom (ili bez njega), mada je i to daleko od preporucljivog. No, vecina ljudi kuburi s prostorom. Odvojiti nekoliko kvadrata sobe za pravilno pozicioniranje zvucnika privilegija je bogatih. Ako si bogat, blago tebi - bolje je zivjeti sto godina kao milijunas nego sedam dana u bijedi....
 
...
Floorstanderi su najcesce (htedoh da stavim uvek, ali nisu uvek) izvor lepseg zvuka (htedoh da kazem boljeg ali ni to nije sasvim tacno) od bookshelf zvucnika. Jednostavno, fizika je na njihovoj strani. Sama kutija daje punocu i dubinu zvuka koju manji zvucnik nema, ne znam o kakvom driveu da se radi - to su dve klase koje ne bi trebalo porediti. Ogradio sam se, jer bih licno uvek uzeo, npr. manje sonus faber a ne vece yamaha (ili pioneer) zvucnike. Pored velicine, ima nesto i u materijalu, a bogami i konstrukciji kutije...
Ali generalno, budzetski podni zvucnici neke firme koja ima odredjen ugled, i bavi se iskljucivo zvucnicima, recimo tannoy, daje zvuk koji se poredi sa nekoliko puta skupljim, audiofilskim manjim zvucnicima.

Ovo, naravno, nije tacno...

No, pozicioniranje zvucnika je, po meni, najvaznije za dobar zvuk. manje zvucnike bi trebalo drzati na odgovarajucim stalcima, udaljene oko pola metra od svakog drugog objekta, u uglovima istostranicnog trougla u cijem su temenu tvoje usi. Podni zvucnici naravno stoje na podu, ali vidjao sam ih i na stalcima i nije ni tako blesavo kao sto izgleda, posebno ako muziku slusas stojecke :cigar:

Polozaj zvucnih kutija je individualna stvar, zvisi od modela - neki su jednostavno pravljeni da imaju "podrsku" zida sa zadnje strane...

Nije nevazno napomenuti i to da od pre nekog vremena (10 godina a mozda i vise) konstrukcija zvucnika ima i dodatnu rupu (bas reflex) sa prednje ili zadnje strane. Ne upustajuci se u opravdanost ovog resenja, treba reci da se ono apsolutno mora imati u vidu, jer mnogi ljudi drze zvucnike upravo na policama za knjige (bookshelf) montiranim na zid.

U danasnje vreme vrlo je tesko naci tzv. kompresione kutije, tako da je velika vecina kutija pravljana po tzv. bas-refleks principu...
 
Ja vec dugo imam Wharfedale Diamond MKII - rasni engleski bookshelf terijeri :smoke: Proradili su kako valja tek kad sam ih podigao u coskove do plafona (na sta se "strucnjaci" zgrazavaju). Inace na poledjini zvucnijka lepo pise da treba ta stoje visoko, ne dalje od 6 incha od zida i da je pozeljno da budu malo nagnuti na dole.
 
imao sam i ja slicnu ideju sa bookshelf, ali definitivno sam odustao ... i nabavio podne

i sad izbacujem jako dobar radni sto iz sobe da bi stao sistem i manji radni DIY sto, i da bi ostalo vise prostora za zvucnike

@kiza

jesi li ih kacio na lance ili kako ?

Inace, ti strucnjaci koji su promenili puno kutija (nisam ja, da se odmah ogradim) su mi rekli da su wharfedale generalno 'kante'

naravno, uvek je kako kazu 'lepota u ocima onog koji gleda' tako da verujem da si veoma zadovoljan svojim zvucnicima, isto kao sto sam ja mojim, koji opet mogu biti ocenjeni kao kante

ono sto hocu da kazem je da se ne treba nikada previse zaklinjati u sopstveni sistem

jos mi rekose da kutije sa prednjim bas refleksom dobiju vise basa kad se gurnu u cosak, sto se ispostavilo tacno u mom slucaju
 
@kiza

jesi li ih kacio na lance ili kako ?

Inace, ti strucnjaci koji su promenili puno kutija (nisam ja, da se odmah ogradim) su mi rekli da su wharfedale generalno 'kante'

ovako

P1110122.JPG


'kante'? da
kad se uporede sa kutijama od 750 i vise evara starno jesu kante. Ali o odnosu na svoju konkureciju - zvucnike do 100 funti (za nove), vec puno godina unazad osvajaju "best buy" zvanje po hi-fi casopisima.
 
Kad kazete kante, mislite da su veliki ili da daju los zvuk?
 
Da li je zvuk losiji i koliko ukoliko se doticni zvucnici stave na sto u odnosu na to kada bi se koristio zaseban stalak ? Mozda je malo glupo pitanje, ali morao sam da pitam :)

NIKAKO NA STOLU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TO TI SMRT I ZA TEBE I ZA ZVUCNIKE................
 
Nije nevazno napomenuti i to da od pre nekog vremena (10 godina a mozda i vise) konstrukcija zvucnika ima i dodatnu rupu (bas reflex) sa prednje ili zadnje strane. Ne upustajuci se u opravdanost ovog resenja, treba reci da se ono apsolutno mora imati u vidu, jer mnogi ljudi drze zvucnike upravo na policama za knjige (bookshelf) montiranim na zid. Staviti dobre zvucnike sa zadnjim reflexom (npr. mission m72) na takve police je zlocin.

Bas refleks zvučnici postoje više od 60 godina... Krajem 50-tih je Thiele napravio i njihovu teoriju, koju je kasnije dopunio Small...

Bas refleks nema "rupu" nego cev koja se završava otvorom (na engleskom: vent), a radi na principu LC rezonance, gde je zapremina kutije C (kapacitativnost), a L dužina cevi x poprečni presek (induktivnost). Svrha je da se rez. frekvencija LC kombinacije nađe na rez. frekvenciji zvučnika u kutiji (ne u slobodnom vazduhu) i da se zvuk sa zadnje strane membrane zvučnika (koji bi inače ostao zarobljen u kutiji) nađe u obrnutoj fazi sa zvukom sa prednje strane membrane zvučnika i tako poništi peak zvučnik/kutija kombinacije...
Ovo rešenje daje nekih dodatnih 3 Hz u basu i smanjuje amplitudnu nelinearnost bas zvučnika (tzv. "wolf-ton"), te je itekako opravdano. Efikasnost bas zvučnika se povećava, što daje manji hod membrane na istoj snazi uz manju distorziju i uz manje zahteve u pogledu snage prema izlaznom pojačalu.
Ako zvučnike staviš u ugao, dobijaš efekat horne (prilagođjavanje impedanse zvučnika impedansi vazduha duž zidova koji idu u trougao, što daje veću efikasnost, a time i glasnoću - odnosno povećava efikasnost zvučnika).
Loše strane bas refleksa su slabija tranzijentnost, neželjeno uzajamno mešanje i viših frekvencija od ciljane i potreba za stalnim "štimovanjem" kutije, jer se rez. frekvencija zvučnika menja sa vremenom, a kod horni znatno kvarenje amplitudne linearnosti. Za štimovanje ti trebaju merni instrumenti i ton-generator.
Pravi bas refleks podrazumeva individualna merenja i podešavanja svakog bas zvučnika i svake kutije ponaosob, što znači da se svaka kutija pravi kao odelo kod krojača. Preko 60 Hz on postaje neefikasan. Zbog toga je 90% bas refleks kutija na tržištu obična marketinška prevara, koja iz manje kutije daje nešto malo jači bas (uz tupe srednje), i to je sve. Oni prosto-naprosto samo koriste dodatnu energiju nekontrolisanog "duvanja" sa zadnje strane membrane kroz "rupu" napravljenu otprilike. Nikome se ne bi isplatilo da bas refleks kutije ispod minimum 1.000$ pravi po gore navedenim principima.
Ako vaš "bas-refleks" zvučnik nema cev, nego samo rupu, on nema kontrolu impedanse, što je najlakši način da utvrdite da li je u pitanju prevara. (Naravno, postoje i dizajni sa otvorom, npr. "transmission line" i sl. koji nisu bas refleks, i stoga nemaju cev, ali su oni još skuplji od bas refleksa, i vi ih u 99% slučajeva nemate). Čak i ako imate cev, ogromne su šanse da ona nije naštimovana, nego je data sa tolerancijom od nekih +/- 30-50%, što stvar čini besmislenom. Čim odstupite od rezonantne frekvencije kombinacije zvučnik/kutija vi činite više štete nego koristi jer samo unosite izobličenja.
Inače, zvučnike ne treba stavljati u ugao, već kupiti bolje zvučnike.
 
Poslednja izmena:
Bas refleks zvučnici postoje više od 60 godina... Bas refleks nema "rupu" nego cev... ....Loše strane bas refleksa su.... ....Zbog toga je 90% bas refleks kutija na tržištu obična marketinška prevara, koja iz manje kutije daje nešto malo jači bas (uz tupe srednje), i to je sve. Oni prosto-naprosto samo koriste dodatnu energiju nekontrolisanog "duvanja" sa zadnje strane membrane kroz "rupu" napravljenu otprilike. Nikome se ne bi isplatilo da bas refleks kutije ispod minimum 1.000$ pravi po gore navedenim principima.

Vidi, pricamo o "konfekciji", znaci zvucnicima koje mozes pazariti za maximum 300e, mada je i to preterano. Sistem kucnih bioskopa gde dobijas plejer, pojacalo i 5.1 set za 200e (samsung) ili 300e (sony, o kinezima da i ne govorim) i to u robnoj kuci, gde su isti vec prikopcani da ih svako moze cuti i tutnje po vasceli dan, zatim kompjuteri i komprimovani formati, cine audiofilske sisteme ne samo zastarelim, vec pomalo i smesnim. Svako ko se time bavi, iz hobija ili profesionalno, zna da je sistem dobar onoliko koliko je dobra najslabija komponenta. Dzaba ti zvucnici za 1000 dolara i pojacalo od 2000 ako je source komp na kojem pustas mptrojke iz winampa. Ili gledas divixe.... No, sve je manje ljudi koji imaju originalne diskove, kvalitetne plejere, vode racuna o kablovima, uskladjuju pojacalo sa zvucnicima... A i zasto bi, Kad im je onda i izbor muzike i filmova vrlo ogranicen? Audiofilija je oduvek bila skup sport, no doslo je vreme da bude zaista i prevazidjen, i da se njime bave bas budale, kakva sam recimo ja. Ko jos normalan daje 400e za cd plejer i jos 50 za kabel do pojacala?

Vidis i sam da se ovde 99% pitanja odnosi na kompjutere, zvucne kartice i mp3 i druge formate za kompresiju zvucnih fileova. Zato mislim da ne vredi ulaziti u to u sta si ti usao. Generalno, danas svaki zvucnik (ekonomske klase) ima bas reflex, napred ili pozadi, sto pre 20 godina nije bio slucaj. Naime, imao sam jednu pauzu tokom devedesetih kad se nisam preterano bavio audio opremom. Kad sam opet bio u mogucnosti da se bakcem time, otkrio sam da je nemoguce naci zvucnik bez toga, a rupe prave cak i sa strane i to ne jednu nego dve. Jos je pre 7-8 godina etiketa "home theatre ready" delovala, onako, mocno....

No, najveci problem jest u uhu slusaoca. Tvoja konstatacija o marketinskoj prevari ne moze biti tacnija, ali za 90% populacije dobar zvuk je nekontrolisani bas koji tutnji i po mogucstvu odvaljuje buRbrege. Naravno naustrb srednjih koji su ustvari i najvazniji. Ne secam se kad sam poslednji put cuo da neko na svom sistemu hvali cistocu ili boju zvuka. Cuj basove kako odvaljuju, to je cilj. I onda, zasto im proizvodjaci ne bi izasli u susret - musterija je uvek u pravu. Tako da tu onda i nema neke prevare.....

I na kraju, zato i pomenem samo par opcih principa. Ako vec dajes par stotina evra za kvalitetnije zvucnike, probaj da ih pozicioniras, da izvuces maksimum. Inace, za 50 jurona imas 2.1 plasticni sistem koji odvaljuje... ;)
 
Herca ?!?! Mozda decibela

Nisam bio precizan. Dobiješ dodatna 3 Hz ispod rez. frekvencije koji će biti u okviru specifikacije -3 db, koja se smatra "flat" kada su u pitanju zvučnici. Inače, bez bas refleksa, ispod rezonantne frekvencije imaš rolloff od -24dB/oct.
 
Poslednja izmena:
Vrh Dno