Šta je novo?

торусни трафо - одакле извадити?

Ostoja

Slavan
Učlanjen(a)
27.07.2004
Poruke
3,112
Poena
475
Moja oprema  
CPU & Cooler
i7 5775c + Scythe Mugen 5 B
Matična ploča
MSI H97 Gaming 3
RAM
4x4GB Hynix DDR3 1333 @1866 1.5V CL9
GPU
Sapphire Pulse RX 6650 XT
Storage
Hynix PC711 512GB NVMe + WD Purple 4TB
Zvuk
Denon PMA-260 + Canton Fonum 601
PSU
EVGA Supernova P6 650W
Kućište
Black Widow + 3x Arctic P12 Silent
Monitor
AOC Q3279VWFD8
Mobilni telefon
Motorola G6 Play
Pristup internetu
  1. Optički internet
Дакле,

да ли неко зна у ком/каквом (поквареном) уређају бих могао потражити торусни трансформатор снаге 70+W и са напонима секундара 2x20V - 2x25V?

Треба ми за неки експеримет, па ми се не даје 20-ак € за нов трафо.:smash:
 
Za koji ti experiment treba 2x25V 70W
 
Моно аудио појачало од неких 30W за њуфер :D (woofer).
 
Poslednja izmena:
Predpostavio sam da je tako nesto u pitanju! ;)
Ali ako ces tako nesto da pravis sto se lepo ne otvoris za trafo!
To bas i nije experiment. Naravno ako nameravas da ti to radi, a ne da ga napravis, pa da batalis. A onda cemu trud.
http://www.trafco.co.yu/cenovnik.php
Mislim da bi ti treca ili cetvrta stavka u listi zavrsile posao. Vidi samo koji ti po dimenzijama vise odgovara.

P.S. MOgu li baciti pogled na shemu? :D
 
Не дају ми се паре нов трафо пошто још увек нисам сигуран за снагу која ми је потребна.

Зато бих пробао са неким "половним" чисто да видим да ли звук има потребну снагу, па после бих кориговао снагу на горе или доле, у зависности од потребе...

Ако се установи да је тај трафо преслаб... онда сам бадава дао новац за тај трафо и шта да радим после с њим? А још морам и нови да купујем...

А не бих одмах узимао ни ~150W, пошто је вероватно претерана снага и расипање новца... Зато ми треба трафо из неког цркнутног уређаја док све истестирам, па да се одлучим шта ми ради посао...


Појачалце је са чипом TDA7294 или TDA7296. Са симетричним напајањем од +-24V може да у звучник од 8 ома испоручи 30W (THD=0.5%) или 40W (THD=10%). Наравно, ту још мора да се дода коло за сабирање левог и десног канала па иза тога активна скретница која издваја звук испод 100Hz.


напомена:
А има и шема у којој TDA2003 побуђује комплементарни пар транзистора и даје око 50W, али ми компликује причу са хладњаком...
 
Poslednja izmena:
Dakle ovako...
prvo se dobro odlucis sta ti treba, zatim sta i kako ces da pravis, i na kraju gde ces da pazaris.
Takve stvari se jako slabo pronalaze u starudijama.
I da nadjes neko staro pojacalce... tesko da ce tranformator biti torus. Tako da.
Za 30W sam ti preporucio trafo... a 150W bi definitivno bilo raspianje para.

Bolje malo vise paznje obrati na elektrolite(kondezatore). I to ce da kosta!
Mada ne znam kojih 30W ako si pominjao kola TDA7294 i TDA7296
...koliko videh po papirima

TDA7294-100W
VS Supply Range min. ±10 max. ±40 V
Output Peak Current 5 A

TDA7296-60W
VS Supply ±35 (70V)
Output Peak Current 10 A

Naponi napajanja, a i cuganje struje se razlikuje za oba kola, tako da prvo se odluci koji ces da koristis pa dalje da diskutujemo! (Ako zelis naravno)
 
Ајмо редом:


Већ сам се одлучио за TDA7294 из разлога што му је 100W максимална снага па значи да мању снагу увек могу да остварим смањењем напона напајања.
Конкретно при напону напајања од +-24V (*слика 1) ово коло је у стању да на излаз "пусти" нешто мало преко 30W при THD=0.5%, што је таман што ми треба и што трафо од 70W опуштено подноси.
Ако ми икад затреба већа снага (направим већи њуфер :d, нпр.) лако ћу је подићи на целих 90W (*слика 1) простом заменом трафоа (и само њега, пошто правим напајање са 50+V електролитима и јаким грецом).


Пре вуфер појачала ће се налазити још мало електронике и то овим редом:

-Потенциометар за регулацију јачине звука. Иза потенциометра се сигнал грана на излаз за активне сателите и на улазни степен за вуфер кога чини све доленаведено.

-2 12dB/oct HighPass филтера (за леви и десни канал понаособ) са резном фреквенцијом од 25Hz. Ово треба да спречи механичко преоптерећење звучника, пошто није у стању да свира лепо испод ове фреквенције. Шема је на слици 2.

-сабирник сигнала са левог и десног канала са прекидачем за (евентуално) инвертовање фазе. Пошто је у питању моно вуфер, ово ми је неопходно. Шема је на слици 3.

-Пошто је сад сигнал моно, на крају иде 12dB/oct LowPass филтер са варијабилном резном фреквенцијом 85-120Hz (уместо отпорника се ставља линеарни стерео потенциометар). Ова скретница инвертује сигнал за 180 степени, зато постоји онај прекидач инвертора у претходном склопу...


Ово је вероватно могло да се изведе и тако што бих прво ставио сабирник, па скретнице, али сам на http://sound.westhost.com/projects.htm прочитао да за скретницу треба input buffer који треба да елиминише евенталне проблеме са улазном импедансом.
Какве сад то везе има? Има, пошто ће се на појачалу за вуфер налазити онај "пролазни" конектор (везан паралелно горе набројаној електроници) који ће служити да се активни сателити ту прикључе тако да је цео систем могуће контролисати једним потенциометром пре те рачве. Зато сам ипак прво ставио HighPass филтере са својим улазним баферима да бих избегао евентуалне проблеме са осциловањем скретнице.

За вуфер ћу користити магнетно оклопљени 20cm бас звучник који у бас-рефлекс кутији од 30 литара има фреквентни одзив од 35Hz (-3dB) а од 40-500Hz је раван (+-1dB). Све то при ефикасности од 88dB/W (на толико су декларисани и сателити). Снага сателита је по око 30W и они имају своја појачала.

Генерално распоред снаге у музици је такав да за звук испод 150Hz иде око 30% снаге, тако да је мени за вуфер потребно само 30W*(2х30%) = 18W (пошто су исте ефикасности) да бих имао "раван" одзив, тј да вуфер није пренаглашен. Ових 30W које ћу користити служе да вуфер има бољи одзив на евентуалне транзијенте у музици.

На све то могу паралелно звучнику да додам и малу LED везану на ред са отпроником која ће трептањем обавештавати кад је излазна снага већа од 32W (то је за звучник од 8 ома напон вршне вредности од преко 22.5V).

Ето, ја само то тако замислио, а сад ви критикујте или сугеришите шта не ваља у "дизајну".



напомена:


Мислио сам да користим један трафо од 80W и то:

-2x18V (бифиларно мотан), 70W - за појачало. То даје око +-24V на излазу (након пада напона на диодама).
-2x12V (такође бифиларно), 10W - за скретнице и сабирник. Излаз му је око +-15.5V а то је напон напајања TL072(TL074) нискошумних операционих појачавача...

Све шеме (сем излазне снаге за TDA7294) су са интенет стране http://sound.westhost.com/ и власништво су господина Rod Elliotta.
 

Prilozi

  • Slika 1.PNG
    Slika 1.PNG
    23.7 KB · Pregleda: 91
  • Slika 2.GIF
    Slika 2.GIF
    3.8 KB · Pregleda: 104
  • Slika 3.gif
    Slika 3.gif
    5.2 KB · Pregleda: 149
  • Slika 4.PNG
    Slika 4.PNG
    3.3 KB · Pregleda: 109
Poslednja izmena:
Meni ovi TL-ovi malo smrde.. znam da je 7x serija low noise ali ne znam koliko je to low, a i trebalo bi da se odnosi na ulaz koliko se secam.. U svakom slucaju treba ti sto veci Power supply voltage rejection ratio posto ce taj napon da se jako mrda u zavisnosti od opterecenja zvucnika.. ja tu ne bi ubacio nista ispod 100 do 120dB. tako da vidi dal je taj TL bas dobar za to... u svakom slucaju ako uzimas TL , gledaj da mu isfiltriras napajanje malo bolje, taj kondenzator od 10uF ne verujem da ce mnogo da pomogne, ali opet sta znam...
Filtri su u Sallen-Key konfiguraciji ali ne znam koji? Jel Butterworth?
Ako ti ne treba invertovanje u sabiracu mozes da izbacis desni operacioni i tih 4 otpornika komplet posto oni imaju ulogu invertora ili bafera zavisno od prekidaca.
sto se tice filtera u svaki od filtera mora da dolazi ulaz sa bafera... ne znam kolika ti je izlazna impedansa odakle ti signal dolazi ali vodi racuna o tome...

Protivim se napajanju od grec-a i kodenzatora.. Posto ti je napajanje simetricno znaci da srednji izvod trafoa vezujes na masu , 1. i 3. izvod na greca a + izlaz greca je + 24V a -izlaz greca je -24V, ali to je jednostruko ispravljen napon tako da nema efektivnu vrednost kao da je dvostruko ispravljen.. Obavezno ubaci barem jedan tranzistor za zajednickim kolektorom i zener diodom u bazi da ti filtrira napajanje.. dobices par volti manje ali zato i mnogo manji sum... Bf ili hfe faktor izlaznih tranzistora zna da bude jako mali tako da napon kolektora izlaznih tranzistora koji je kod tebe napon napajanja znatno moze da utice na napon emitor-a koji je izlaz na zvucnik pa ti zato treba sto mirnije napajanje.. ovo je mnogo bitnije nego ono za filtriranje napona za operacione...
za taj drugi izvod trafoa od 12V~ stavi obavezno neki LM7812 i LM 7912 prvi za + drugi za -.. Kada racunas napone nikad ne gledaj max, tj amplitudu nego samo efektivnu vrednost jer to treba da izadje iz stabilizatora napona

Toliko od mene..
 
...u svakom slucaju ako uzimas TL , gledaj da mu isfiltriras napajanje malo bolje, taj kondenzator od 10uF ne verujem da ce mnogo da pomogne, ali opet sta znam...
Напајање за скретницу није приказано на слици. Биће стабилисано и са 2200uF електролитима.


...Filtri su u Sallen-Key konfiguraciji ali ne znam koji? Jel Butterworth?...
Butterworth (Q=0.707)


...Ako ti ne treba invertovanje u sabiracu mozes da izbacis desni operacioni i tih 4 otpornika komplet posto oni imaju ulogu invertora ili bafera zavisno od prekidaca.
Да, могао бих да пробам како звучи (да ли нестаје средњи бас при појачавању вуфера), па да евентуално обрнем поларитет жица ка звучнику. Тиме ми инвертор не треба.


...ne znam kolika ti je izlazna impedansa odakle ti signal dolazi ali vodi racuna o tome...
Не знам која је излазна импеданса интегрисане звучне карте (line-out).


Protivim se napajanju od grec-a i kodenzatora.. Posto ti je napajanje simetricno znaci da srednji izvod trafoa vezujes na masu , 1. i 3. izvod na greca a + izlaz greca je + 24V a -izlaz greca je -24V, ali to je jednostruko ispravljen napon tako da nema efektivnu vrednost kao da je dvostruko ispravljen..
Планирао сам по један грец за сваку грану, тако да ће филтрирање бити ОК. Укупно 4 греца.



...Obavezno ubaci barem jedan tranzistor za zajednickim kolektorom i zener diodom u bazi da ti filtrira napajanje.. dobices par volti manje ali zato i mnogo manji sum...
Паметно, тако ћу и урадити.


...Kada racunas napone nikad ne gledaj max, tj amplitudu nego samo efektivnu vrednost jer to treba da izadje iz stabilizatora napona
Хм, ако тако посматрам, уствари само гледам вредност напајања диодама исправљеног, али не и кондензаторима испегланог сигнала (који је ефективно виши и прилижава се амплитуду). Сигуран си у то?


Toliko od mene..
Хвала!
 
Efektivne gledaj , posto ripple ima da ti skakuce i smanjuje max, a stabilizator ce jos da ubije tako da ostaje efektivna :)

To sa 2 greca i tri izlaza na trafou mislim da nece da radi jer ces da zatvoris kolo preko dioda greca. nacrtaj pa vidi... ali jedan grec ce da obavi posao samo sto imas manju efektivnu vrednost napona..
 
Poslednja izmena:
Ја сам мислио овако да то урадим, шема је са горепоменутог сајта. Само што бих ишао са 6800uF (50V) електролитима.


напомена:

Сад сам видео да је ово шема за двоструки излаз (нпр. два иста појачала), а то не пије воду... Хм, ништа потражићу неку другу шему. Можда овако нешто?
 
Poslednja izmena:
Ostoja je napisao(la):
Мислио сам да користим један трафо од 80W и то:

-2x18V (бифиларно мотан), 70W - за појачало. То даје око +-24V на излазу (након пада напона на диодама).
-2x12V (такође бифиларно), 10W - за скретнице и сабирник.
Gde si mislio da ovako nesto moze da se iskopa? :p

Ако ми икад затреба већа снага (направим већи њуфер :d, нпр.) лако ћу је подићи на целих 90W (*слика 1) простом заменом трафоа (и само њега, пошто правим напајање са 50+V електролитима и јаким грецом).

:sceptic: Pa ne znam bas!

10W trafo za napajanje TTL kola?! Cemu?
A i 70w za pojacalo mislim da ti je mnogo. Doduse... nikad nije mnogo, ali s obzirom da si na pocetku qkao za cenu trafoa... mnogo je!

Igrarija sa aktivnim skretnicama... zasto komplikujes?
Sto se patis, kad mozes pasivno sve mnogo lakse da sredis?!
Nisu snage 12kW pa sad da je neki problem.

A sad moj predlog: pasivne skretnice jedan trafo, sa mnogo paznje posvecenom filtriranju... napajas sve iz njega. Koristi 7815 i 7915. Eventualno ako bas zelis iskopaj negde neki manji transformator iz nekog tranzistora (to mozes lako da nadjes) da posebno napajas IC za sabirnik.

Jos jedno veliko pitanje koje nisi ni pomenuo...
Sa cime mislis da hladis TDA7294?
 
Gde si mislio da ovako nesto moze da se iskopa? :p?

Нисам баш мислио да ископам трафо у таквој конфигурацији, зато сам и питао за трафо 2х20-25V, 70+W. Снашао бих се за трафо за скретницу - имам неки стари, прастари касеташ који одавно не ради, а који има 12V трафо у себи.



10W trafo za napajanje TTL kola?! Cemu?
A i 70w za pojacalo mislim da ti je mnogo. Doduse... nikad nije mnogo, ali s obzirom da si na pocetku qkao za cenu trafoa... mnogo je!

Боље да има 25% вишка снаге, него да се услед прегревања трафоа деси нека хаварија (да не помињем пад напона секундара због пораста отпора услед грејања). Кад правим, онда бар да направим да траје. А кукао сам на цену, зато што нисам сигуран у потребну снагу.



Igrarija sa aktivnim skretnicama... zasto komplikujes?
Sto se patis, kad mozes pasivno sve mnogo lakse da sredis?!
Nisu snage 12kW pa sad da je neki problem.

За пасивну скретницу треба или намотати калем или купити готов (а не долазе у свим бојама и величинама :D). И увек је лакше променити параметре активне скретнице него код пасивне - горепоменути потенциометар уместо обичног отпорника за промену резне фреквенције. Такође, променом неколико јефтиних компоненти може да се направе све могуће варијације: Bessel, Butterworth, Linkwitz-Riley...



Jos jedno veliko pitanje koje nisi ni pomenuo...
Sa cime mislis da hladis TDA7294?

У фирми сам на отпаду неких прастарих рачунара (доба пре PC-a) наишао на црни алуминијумски хладњак величине 30х50cm. Лим је дебео око 3-4mm, a ребарца су му висока по око 2cm. Мислим да је сасвим довољан да ефикасно охлади 50-ак W термалне дисипације.
Једини проблем је што је бушан на 100 места пошто је коришћен за хлађење излазних транџи у (ТО220?) кућишту, па бих комплет електронику морао да пакујем у "дупла леђа" кутије да не би ваздух звиждао кроз те рупе...



A sad moj predlog: pasivne skretnice jedan trafo, sa mnogo paznje posvecenom filtriranju... napajas sve iz njega. Koristi 7815 i 7915.

Пасивне скретнице не захтевају трафо!? А што се тиче филтрирања, да, ту сам планирао добро да одрадим, пошто ми се можда деси да промених кутију после неког времена, па да не морам и напајање да мењам.


Хвала на конcтруктивном размишљању :)
 
Poslednja izmena:
Naravno da ne zahtevaju.
Zato sam naglasio jedan transformator!
Bilo je vise u formi nabrajanja!
Za tvoju "aktivnu" ideju bi bolje pasovala dva transformatora.
 
Ja glasam za aktivnu ideju.. jos kad bi moglo dsp filtriranje extra.. :)
hm.... za dva trafoa, meni je to malo mnogo... sto ne bi skinuo extra napon sa tog glavnog... stavis neki dc-dc step down convertor i postavis ga na koliko ti volti treba.. frekvenciju stavis na 100kHz za taj step down tako da ti ne ometa radni opseg i resio si problem... taj step down ce verovatno da ima jedan chip, jedan kalem, par kondenzator-a i diodu i mosfet ( mada taj mosfet je uglavnom ugradjen u chip)... kosta sve mozda 60 dinara... Aktivnim skretnicama moze da ima bolje karakteristike nego pasivnim.. mislim na izoblicenja i sl..
 
Poslednja izmena:
Ево интересантног регулисаног напајања. Једино ми није јасно како су у табели навели да регулисани излазни напон иде до 37V кад је LM338 декларисан до 32V?!
Углавном, ово ми доста олакшава посао пошто могу да узмем трафо са излазом 2х25V, а на излазу да бирам излазни напон све до 32V. За хлађење регулатора могу да употребим пасивац са northbridge-a цркунте матичне :)

Имам и 6 неких старих квалитетних јапанских електролита 2200uF/50V, па могу да их употребим у горњој шеми. А имам и 2 2200uF/25V, они могу да иду у филтрацију за операционе појачаваче... Једино што не знам да ли и даље имају називни капацитет. Да ли неко од вас има унимер који мери овако велике капацитивности?
 
Poslednja izmena:
Moze jer masa regulatora nije i prava masa.. masa regulatora stoji na nekom naponu koju drzi taj otpornik na kome stoji regulator... ali ne mozes da dobijes veci napon nego sto je efektivni... sema je ok stim sto bih zbog neke simetrije u negativnoj grani koristio negativni stabilizator.. samo kad ti motaju trafo kazi im da ne spajajaju srednji izvod vec da imas dva sekundra posto ne sme da ima vise od jedne zajednicke tacke u kolu koja je masa u ovom slucaju....
ipak ti stavi negativni stabilizator u donjoj grani... :)
 
Мало сам копао по нету (Google је чудо :)) и одлучио се за следеће:

Накнадног буџења електронике неће бити, значи остаје то што сад направим. Мислим да ће ми 35W за вуфер бити сасвим довољно; а у случају да у будућности променим звучник за већи 4-омски уз малу корекцију напона напајања (подеси се +-22V на регулатору), појачало би требало да без проблема испоручи до 50W ако затреба мада и није нека акустичка разлика измећу 35 и 50W (oко 1.6dB). Драматичније ће допринети (вероватно) већа ефикасност већег звучника.

И даље идем са варијантом TDA7294 због једноставности самог појачала, а и коло није скупо. На нету је ово коло доста помињано у DIY круговима, па ми је и то помогло да се одлучим.

Због флексибилности дизајна идем са активним скретницама.



Трафо ће због тога на крају бити 2х25V, снаге 80W и са два иста секундарна намотаја, без средњег извода да би она шема из 17. поруке била остварљива (по савету genuine-а).

То ће потом ићи на два греца прављена од брзих Шотки диода декларисаних за 3А (SB360), пошто стварно не видим потребу за дупло скупљим 5А (SB560) диодама када ће и ове радити на 55% максималне снаге (40W по секундару / 25V = 1.6A или ја негде грешим у рачуници?).

Кондензатори ће бити горенаведени 6х2200uF/50V: по 3 за позитиван и негативан 25V вод.

Потом то иде на два LM338 регулатора који ће бити подешени да дају 25V на излазу. Пошто сам потражио и нисам нашао негативног парњака LM338, коло ће морати бити несиметрично. Lower Arm resistor ће уствари бити комбинација редно везаног 1К отпорника и 1К5 тример-а. То омогућава регулацију излаза у опсегу 9-27V.

За хлађење она два LM338 ћу користити хладњак димензија 42х42х30 са матичне плоче. Вероватно један хладњак може да послужи за оба.



Сад да се бацим на проблематику са овим напајањем.

Како да направим напајање за операционе појачаваче? Правио бих га слично горњој шеми, али са мањим кондензаторима:
-да ли на засебној плочици, па да водим излаз са секундара и на ту плочицу па да тако ефективно имам два потпуно различита напајања из једног трафоа (користио бих LM317/337 на другој плочици).
-или на засебној плочици, па да на плочицу уместо секундара трафоа доведем излаз са -+25V плочице на регулацију (овде може и 7815/7915 комбинација).
-или се негде у горњој шеми у тачци где је "in" улаз LM338 коло разграна па једна грана иде на LM338 и даје својих +-25V, a друга грана иде на "in" нпр LM317/337 комбинацију па тако из једног напајања (плочице) добијам +-15V, +-25V и заједничку "фиктивну" масу.

Да ли је уопште могуће да имају заједничку масу, пошто не могу да нађем парњака за LM338, а LM317/337 су +/- парњаци и сваки одради свој део сигнала, а LM388 у горњој шеми у ствари регулише масу ка "-" излазу, а не "-" ка маси?


[=-iNtrUdeR-=] је предложио да користим кола 7815 и 7915, али погледом на спецификацију сам видео да им је апсолутни максимум напајања 35V, а толико (па и више) излази са секундара у врховима синусоида па се бојим да ми не прегоре. Кола можда могу и да истрпе то са добрим хлађењем или да идем на ЛМ317/337 варијанту, пошто су декларисани за 40V?


И још једна ствар ме копка:
Пошто је унутар појачала "на снази" фиктивна маса, како се онда повезује улазни сигнал и онај пролазни сигнал ка сателитима (они су на правој маси)? Да ли маса звучне карте (самим тим и рачунара) повлачи фиктивну масу у "праву" масу пошто су краткоспојене или морам да се довијам на неки начин и доводим само сигнал из компа и БЕЗ масе? Шта ако се деси неки пробој напона ка маси, да ли то резултује спаљивањем звучне карте пошто је она носилац масе за цео систем или...?



Ето, удавио сам максимално. Надам се да сад нећете да се сморите и напустите тему ;)
 

Prilozi

  • izlazna snaga.PNG
    izlazna snaga.PNG
    28.5 KB · Pregleda: 79
  • termalna disipacija.PNG
    termalna disipacija.PNG
    28.2 KB · Pregleda: 73
  • Picture.jpg
    Picture.jpg
    101.1 KB · Pregleda: 99
A zasto ne uzmes neki mali tranformator?
Mislim da je to najlakse resenje... mani se brige oko przenja 78xx 79xx i DC-DC...
Narvano mozes da komplikuje, ali ne pravis za izlozbu, pravis da radi. A to ce ti raditi 10000%
 
Lower Arm resistor ће уствари бити комбинација редно везаног 1К отпорника и 1К5 тример-а. То омогућава регулацију излаза у опсегу 9-27V.
Nikako, obavezno ih fiksiraj. Bitno ti je da disipacija na njima bude najmanja moguca.. Ako je struja 1A a pad napona na njima 5V to je 5W ako je 2A a pad napona na njima 10V to je 20W... Tako da ih drzi na max naponu. Brojeve sam lupio ali samo vodi racuna o tome jer je bitno da ne pravis vestacki pad napona.. Treba da je sto manji ali ne toliko mali da prenosi ripple sa greca i kodenzatora
За хлађење она два LM338 ћу користити хладњак димензија 42х42х30 са матичне плоче. Вероватно један хладњак може да послужи за оба.
Nikako bez izolacije... Posto metalni deo regulatora je obicno vezan na masu ima da ih kratko spojis ako ih vezes na isti hladnjak.. bolje ili ga raseci na 2 ili kupi neki materijal koji provodi toplotu ali ne i struju. Da su simetricni onda bi mogo ali pod uslovom da nemas otpornike na masi stabilizatora koje imas tako da opet isti shit
Како да направим напајање за операционе појачаваче?
Posto imas vec +-25V eto to je dobra osnova.. Posto ne verujem da ces da koristis
DC-DC konvertore onda samo na stabilisane izlaze od +-25 nakaci LM7815 za pozitivan i LM7915 za negativnih 15V i gotovo. Ti operacioni ne trose > 100mA tako da gubis na stabilizatorima barem 1W. U suprotnom potrazi na netu step-down dc-dc konvertor i mozes njega da iskoristis. Druga varijanta vidi jel ima operacionih koji mogu da idu na 25V...
Masa operacionih i masa pojacala se spajaju i to se spaja sa masom kompa. u sutsini trafo ti je izolacija ali je problem sto masa zvucnika treba da ide na uzemljenje pa tu moze neki kurslus da nastane ako imas lose uzemljenje. Ako ne zelis da ih spajas ( mase kompa sa masom pojacala zbog nedaj Boze cega), najjednostavnije resenje je da uzmes i ubacis galvansko razdvajanje koriscenjem optokaplera. Pogledaj na netu ima verovatno dosta sema na tu temu.

Sto se snage trafoa tice ako ti treba 35W snaga, dodaj jos 20% posto je pojacalo AB klase i zbog falinki u dizajnu jos jedno 5% znaci 25% sto znaci da 50W ce da ti obavi poso skroz. Torusni obicno imaju zastitu na 100C ili 120C tako da ne brines za to, a uvek mozes da ubacis ventilator. Jer ako su ti zvucnici fiksne impedanse i ako je max snaga na njima kada je 25V napon i iznosi 35W onda sa 80W ne postizes previse.. Mozda manji ripple ali to se koriguje u pojacalu (izlazni stepen)..


Ето, удавио сам максимално. Надам се да сад нећете да се сморите и напустите тему ;)
Slobodno smaraj...
 
Poslednja izmena:
Nikako, obavezno ih fiksiraj. Bitno ti je da disipacija na njima bude najmanja moguca.. Ako je struja 1A a pad napona na njima 5V to je 5W ako je 2A a pad napona na njima 10V to je 20W... Tako da ih drzi na max naponu. Brojeve sam lupio ali samo vodi racuna o tome jer je bitno da ne pravis vestacki pad napona.. Treba da je sto manji ali ne toliko mali da prenosi ripple sa greca i kodenzatora

То сам и помислио у почетку, али видим да је онај баја користио 0.25W oтпорнике свуда (па и ту на регулатору) зато сам и мислио да направим ову варијанту. Евентуално да укомбинујем 1К5 отпроник и 1К тример. Тример је декларисан на 0.15W, па по тој логици ће отпорник да повуче већу дисипацију на себе и заштитити тример.



Nikako bez izolacije... Posto metalni deo regulatora je obicno vezan na masu ima da ih kratko spojis ako ih vezes na isti hladnjak.. bolje ili ga raseci na 2 ili kupi neki materijal koji provodi toplotu ali ne i struju. Da su simetricni onda bi mogo ali pod uslovom da nemas otpornike na masi stabilizatora koje imas tako da opet isti shit

Мислио сам да ставим лискуне, никако голо кућиште на хладњак.



Masa operacionih i masa pojacala se spajaju i to se spaja sa masom kompa. u sutsini trafo ti je izolacija ali je problem sto masa zvucnika treba da ide na uzemljenje pa tu moze neki kurslus da nastane ako imas lose uzemljenje.

Уземљење је добро. Колико знам, земља је права земља (није нулована инсталација).



Sto se snage trafoa tice ako ti treba 35W snaga, dodaj jos 20% posto je pojacalo AB klase i zbog falinki u dizajnu jos jedno 5% znaci 25% sto znaci da 50W ce da ti obavi poso skroz.

Знам, него узимам 80W за случај да ће ми икад требати да потерам 50W на излазу.


Slobodno smaraj...

Ма не смарам ја намерно... само кад ми није јасно :D
 
Poslednja izmena:
Ti bas i ne znas sta bi... onda bolje odma pravi 50W!
Sto ga racunas na 30 ili 35 da bi ga nekad prepravio na 50?
Mada ne vidim potrbu... ali!
Ja koliko se secam problem je bio trafo... zar ne?
Sad opet nije... pa ces onda da uzmes i duplo veci za svaki slucaj!
A lepo sam rekao... 2 ili 3 u listi su 50VA, no dobo.

Jos jednom, molim za objasnjenje... zato je jos jedan malecni trenformator losa ideja?!

Evo recimo (naravno nema potrebe za kupovinom, ako imas nesto sl)...
ali cisto da se vidi...

http://www.radioklub.co.yu/katalog/komponente.php?q=print

15VX2 5VA
Trafo, 5VA, 15VX2, 2X167mA, PRINT, MT615-2
355,14 (1-9 kom) | 319,55 (10-99 kom) | 248,60 ( 100 kom)
 
Знам ја шта хоћу, али је проблем што бих да седнем на 2 столице одједном. Објашњење следи:

Рачунам појачало на 30-35W зато што је то нека максимална континуална синусна снага коју смем да пумпам у вуфер. Све преко 40-ак W изазива да драјвер (звучник) у опсегу испод 42Hz (како се приближава Fb-у кутије) иде преко своје Xmax екскурзије (тако бар каже WinISD) и прави изобличења. Зато правим са 32W снаге. Али ми сам драјвер одговара јер није скуп, има магнетни оклоп (па може тик уз ТВ или комп), од реномиране је фирме и лако може да се набави, а и не тражи превелику кутију.

Остављам евентуалну могућност да (кад се преселим) направим већу кутију са већим звучником коју ћу уградити или у дно фотеље (електрична фотеља :D) или у кутију за постељину у кревету - да ми не заузима место у кући и где ми неће бити потребан магнетни оклоп. Е за то ми треба могућност да потерам мало више снаге кроз појачало. Зато сад јурим 80W да тад не бих куповао нови трафо.

Снага трафоа јесте била релативан проблем, нисам желео да претерам (и преплатим) трафо, али пошто видим да ми у свакој варијанти 80W решава проблем онда ок јер није превише скуп. Проблем је само што ми се прогресивно повећавају трошкови са сваким новим склопом који уводим. И могући проблеми.

Тај мали трафо уопште није лоша идеја са једне стране, али бих број елемената које можда морам да препакујем смао на најмању могућу меру. Зато гледам да максимално смањим број елемената.

Још нисам скроз искључио то као могућност. Попећу се на таван да ископам где је тај касеташ завршио :)
 
racunaj za vecu snagu ili manju impedansu zvicnika ili veci napon trafoa....
 
ОК, звучник је стигао. У случају да се Т/S параметри не разликују значајно у односу на оне споменуте на сајту, биће ми потребна бас рефлекс кутија унутрашње запремине око 32 литра.

За то ћу модификовати један од постојећих пројеката тако што ћу изменити бас рефлекс тунел (по прорачунима ми треба тунел димензија 25х2.5x35 cm) и минимално изменити спољне димензије у односу на садашње, тако да добијем жељену унутрашњу запремину. У случају евентуалне накнадне корекције запремине може се користити или дампинг материјал (привидно повећава запремину кутије) или врећице са песком (смањење запремине).

Планиране спољне димензије су 32.5x41x41 cm, а за израду ће бити коришћен медијапан дебљине 16mm, а само ће предњи панел бити 19mm јер се звучник монтира у 7 mm упуштен прстен. Такође, предњи панел ће бити сачињен од два слоја, у први се монтира звучник, а други (дебљине 16mm) ће бити са заштитном мрежицом по угледу на Microlab Solo 4,5,6,7 звучне кутије. Бас рефлекс ће бити на оном делу где је потенциометар код Microlab-а (само целом ширином).

На полеђини кутије ће бити ушрафљена алуминијумска плоча 10х15х0.25 cm на којој ће се налазити: улаз, "пролазни" излаз, "highpass" излаз, конектор за напајање, прекидач за укључивање, осигурач, потенциометар за ниво баса и две LED за индикацију да је уређај укључен и индикацију превелике излазне снаге (преко 35W).

За хлађење TDA7294/7296 ће ипак бити коришћен ѕ478 хладњак без вентилатора, пошто је онај велики хладњак превише бушан, а кутију бих да сведем на што мању. Пошто ће бити монтиран са унутрашње стране у близини бас рефлекс канала, биће "полу-активно" хлађен струјањем ваздуха које прозводи сам њуфер. За ово решење сам видео да се користи скоро свуда у PC звучницима, па верујем да ће и овде коректно радити посао. У крајњем случају, термална дисипација овог чипа је око 15W у најгорем случају, па верујем да се и потпуно пасивно хлађење може изборити. Ако не може, изместићу га...


То је то, слике следе чим купим материјал :)
 
Poslednja izmena:
Већ сам се одлучио за TDA7294 из разлога што му је 100W максимална снага па значи да мању снагу увек могу да остварим смањењем напона напајања.
Ovo je kao da vozis auto pod rucnom! Manja snaga se ostvaruje smanjivanjem nivoa ulaznog signala.
88dB je "gluv" neefikasan zvucnik, u koji moras da uduvas mnogo snage da bi on malo mrdnuo membranu. Istakni se pa kupi visokoefikasni zvucnik sa mekim vesanjem.
-2 12dB/oct HighPass филтера (за леви и десни канал понаособ) са резном фреквенцијом од 25Hz. Ово треба да спречи механичко преоптерећење звучника, пошто није у стању да свира лепо испод ове фреквенције. Шема је на слици 2.
Nepotrebno! Tvoj audio sistem nije sposoban da isporuci ispod 20Hz. Zvucniku ne smeta spustanje frekvencije ispod 35Hz, naprotiv. Jedina nedozvoljena frekvencija je 0Hz (DC).
 
Ovo je kao da vozis auto pod rucnom! Manja snaga se ostvaruje smanjivanjem nivoa ulaznog signala.

Наравно. Али термална дисипација зависи од напона напајања и излазне снаге у том тренутку (нпр. за 1W корисног излаза се појачало дупло више греје при +-30V nego pri +-22V напајању). Пошто правим појачало које ће 99% времена свирати на <30W, зашто му дизати напон у небеса (као да хоћу да остварим нпр 80W излазне снаге) и повећавати грејање?


Tvoj audio sistem nije sposoban da isporuci ispod 20Hz. Zvucniku ne smeta spustanje frekvencije ispod 35Hz, naprotiv. Jedina nedozvoljena frekvencija je 0Hz (DC).

Пошто је бас рефлекс кутија у питању, испод 30Hz долази до огромне екскурзије мембране кад се користи максимална снага (поменутих ~30W) и могућег механичког преоптерећења драјвера.


@[=-iNtrUdeR-=]
Немам тренутно слободног времена, све компоненте тренутно чуче у фиоци... (само фали медијапан).
 
Nazad
Vrh Dno