Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ауто који заскужује пажњy људи коју траже полован а поуздан аутомобил и који се у пракси показао одлично је и Hyundai Ioniq Electric - classic 2016 - 2019 Gen 1 са 28kWh батеријом. Нема неких великих бољки које резултују великим кваровима који коштају пуно новца да се поправе. Слабљење батерије са годинама је исто јако мало, постоје и аути који су прешли 300-400К километара са оригиналним мотором и батеријом.

Позитивне стране:
  • Изузетно брзо DC пуњење (28kWh са ефектом и до 67kW чини да се ауто напуи од неких 10-20% до 90% за 15ак минута)
  • због релативно малог капацитета батерије на кућном пуњачу 7kW AC type2 у пракси се напуни за цирка 3 сата. (од типа 15-20% до 100%)
  • Има јако солидну опрему за 2016 годину са техничким пакетом опреме - мртви угао, LCAS, грејање волана и седишта, вентилирајућа седишта, AndoridAuto/ Apple Car Play, хауба и гепек од алуминијума, адаптивни темпомат са start-stop функцијом, бежично пуњење телефона, за ту класу јако добрo infinity озвучење, итд.
  • Пуно више места за јадну породицу од конкурената у истој генерацији и ценовној класи
  • Има апликација BlueLink за телефон али мислим само аута произведена 2018-19. Дефинитнивно нешто да се провери пре куповине.

Лоше стране:
  • За данашње време мала батерија - Ауто је иузетно аеродинамичан и има јако ниску потрошњу и од 28kWh батерије je извукао максимум, али домет лети је неких реалних 240-250км а зими 170-190км цирка.
  • Огледала знају да зарибају па неће да се савијају када се ауто закључа, актуатор порта за пуњење који закључава кабл зна да се поквари(није скупо да се среди), задња светла - зна пластика да попуца(има тога и на скупим аутима), деси се да се испразни 12V батерија па ауто неће да стартује због нпр електричне браве у вратима која услед квара срче струју у стању мировања(може се десити и на дизелу)
  • нема куку, нема могућност кровног носача
  • Нема "frunk" - јако корисна и добра ствар на многим електичним аутима (може да се угради неки мини)

Дуго сам пратио један у Норвешкој и у Немачкој који су били на taxy-y. Прешли су тада пре пар година преко 300000Км. За људе који разматрају неки полован, BMW i3, Zoe, E-golf, Leaf i сличне дефинитвно да убаце и овог класика на листу. Многи знају Bjørn Nyland-a, норвежанина азијатског порекла, он је одушњевљен овим аутом, тестирао га је пуно пута и има неколико видеа на његовом YT каналу.


П.С. Био сам власник овог аута новог и возио скоро 8 година и никакав проблем нисам имао. У норвешкој се половни крећу око 9-12К еура.



”154000км. 2017 модел, још увек добар домет. Замењен само један АБС сензор. Повремено засветли лампица ”провери елекрични систем” али сервис није пронашао никакв квар.”
1756188953263.png
 
Poslednja izmena:
Odlican je Classic Ioniq. Dosta drze cenu pa cete tesko naci 2018 god ispod 10k eura. Kad na to dodamo da se u nasoj zemlji na vozila iz Juzne Koreje placa carina od 12,5%, jasno je sto ih nema vise na nasim ulicama.
 
Та царина се плаћа и на половна возила? Ево примера аута са пређених 84000км и цене од 9200еура. Е сад превоз, царина итд, Вероватно би изашао 12-13000еура.
 
Placa se... na katalosku cenu vozila se dodaje carina od 12,5% pa na to sve PDV... Tako da bi izaslo preko 13000 sigurno uz troskove prevoza, spedicije itd...

Super je taj Ioniq, malo sam se vozio u njemu bas u taksiju u Oslu 2018. i taksista je bio zadovoljan jako...

Lep ti je review, bravo... samo me kopka sto je :)
  • Пуно више места за јадну породицу од конкурената у истој генерацији и ценовној класи
 
Хехе :) Једна(не јадна) просечна породица у 2025. години у Европи је нажалост мање од једног детета, али то је нека друга тема. Четворочлана породица(па и петочлана) са пртљагом лагано може у овом ауту на дуже путовање, изненађујуће пуно места.
А на Европска возила се на плаћа та царина? Ма и то су нам гарант газде из ЕУ наметнуле...све на нашу штету без да су се трудили и привидно да прикажу некакву нашу корист од тога. То је кад си колонија :/
 
0% je carina na uvoz vozila koja imaju EUR1. 5% je na uvoz vozila iz Kine.
 
Ne, nema carine ako je vozilo proizvedeno u EU po Sporazumu o slobodnoj trgovini. To se dokazuje EUR1 ili overenom izjavom prodavca... Naravno, carina ima pravo da proveri validnost dokumenata i da odbije ( najcesce jer joj carina zemlje izvoza ne odgovori u roku, cini mi se da je 10 meseci) pa se naknadno plati...

Nisam 100% siguran ali trebalo bi da je za EV jos laksa procedura jer da bi se podstakla njihova upotreba ne trazi se dokazivanje porekla odnosno EUR1...

edit: pretece me deksi10 ali je pogresio, za Kinu je od 01. jula 2024. kada je poceo da vazi FTA carina smanjena pa je za nova EV 4,5% a za polovna EV 4% i smanjivace se postepeno do ukidanja, mislim 2029. da ne guglam sada tacno...
 
Poslednja izmena:
 
Ево примера аута са пређених 84000км и цене од 9200еура.
Zapravo za izvoz se gleda cena u specifikacijama dole, 105 000 kr, jer na tom sajtu automatski dodaju cenu prenosa vlasništva i registracije u Norveškoj. Tako da bi konkretno taj primerak koštao nešto preko 8800€, što je još bolje. :)
 
Ti si onda upao u ono da mora minimum 40% vrednosti vozila da bude poreklom iz EU, racunali su da je baterija vise do 60% vrednosti automobila, odbili EUR1 i lupili ti 5% posebnu carinu, mada bi u tom slucaju trebalo da ide standardna carinska tarifa ali eto nasli su se ocigledno na pola...

edit: nestade post bozic bate gde rece da su njemu naplatili 5%... ako je obrisala moderacija nek brise i ovaj... mada realno je bitno za temu bas...
 
Obrisao sam zato sto sam pogledao uvoznu dokumentaciju i nigde se ne spominje tih 5%, a receno mi je usmeno. Zato ne mogu da garantujem da je to zvanicni podatak.

Evo sta kaze ChatGPT na tu temu:

- Ako auto ima EUR.1 (dokaz o poreklu iz EU) i sve ključne komponente su proizvedene u EU → carina je 0%.

- Ako nema EUR.1 ili ako su ključne komponente (npr. baterija) iz Kine → auto gubi status evropskog porekla i tada se plaća 12,5% carine.

Ponekad se pominje carina od 5% za električne automobile, ali u praksi se to retko primenjuje – većina uvoznih slučajeva završi na 12,5%.

Na sve to ide i 20% PDV, koji se računa na osnovicu: cena vozila + transport + carina.

Btw spediteri u BG, gde sam slao upit za carinjenje, racunali su carinu od 12.5% za ID.3.
 
Ne bi smeli da racunaju carinu od 12,5% za ID.3 ukoliko poseduje eur1, a koliko znam za svaki se moze dobiti. Mada stvarno vidjali smo i gore nelogicnosti kod nasih carinika.
 
Ako ti firma od koje kupujes u EU izda EUR1, sto je bas redak slucaj koliko cujem, placas dazbine u odnosu na pun iznos na fakturi.
 
Cak i ako poseduje EUR1 carina to moze da odbije, odnosno da trazi proveru... Ovde je slucaj da nije ispunjen uslov da minimum 40% vrednosti vozila bude iz EU pa je zato naplacena carina...
 
Svojevremeno je Golf 7.5 ispao iz katagerije proizvedenih u EU jer nije 50% delova bilo poreklom iz EU. Kablovi npr. bili iz Srbije i eto carine za novo vozilo.
 
Eur1 izdaje izvozna carina na osnovu izjave proizvodjaca. Proizvodjac garantuje svojom izjavom da je minimim 50% vrednosti auta EU porekla. Nasa carina to ne bi smela da ospori. Ako ima neko da je uvozio polovna EU elektricna vozila nek se javi pa da vidimo kako je prosao :)
 
Poslednja izmena:
Nisam uvozio polovna EV vozila ali jesam vozila i znam pouzdano da nasa carina proverava EUR1, ne uvek ali moze, onda trazi dodatno pojasnjenje od izvozne carine ( kao sto sam napisao) i ukoliko utvrde nepravilnosti ili oni ne odgovore u roku ( bio sam u pravu u prvom postu da je 10 meseci rok) onda odbijaju taj EUR1 i placa se carina...

Ali evo, nisam bio lenj, direktno sa izvora odnsno carine:

Да ли и како царина проверава доказе о пореклу које подносе купци половних возила?

Царина проверава доказе које приликом увоза подносе купци, како би доказали да је ауто произведен у ЕУ и да на њега не мора да се плати царина. Ако се утврди да је доказ неисправан или фалсификован, мораћете да платите царину.
Провера доказа о пореклу обавља се насумице, или у случају оправдане сумње. Наша Царина шаље документа и податке царинским органима земље извознице, уз захтев за проверу у коме су наведени разлози за проверу.

23. Да ли то значи да ћу морати накнадно да платим царину?

Управо тако, јер је тако прописано Споразумима о слободној трговини. На захтев администрације увоза, царинска администрација земље извоза мора да одговори у прописаном року (10 месеци), да ли је роба са преференцијалним пореклом или не.

Ако је одговор негативан, увозник робе је дужан да плати царину, што је такође у складу са правилима о пореклу прописаним Споразумом о слободној трговини.

Било је случајева власника увезених половних возила који су и након више од 6 месеци од увоза добили налог да треба да плате царину, зато што је након провере закључено да постоје неправилности, тј. да је изјава на фактури фалсификована или је неисправна на неки други начин.
 
Mislim da sad više niko ne može da dobije taj EUR1 obrazac.
 
Zapravo za izvoz se gleda cena u specifikacijama dole, 105 000 kr, jer na tom sajtu automatski dodaju cenu prenosa vlasništva i registracije u Norveškoj. Tako da bi konkretno taj primerak koštao nešto preko 8800€, što je još bolje. :)
Велика ставка за потенцијални увоз аута из конкретно Норвешке је превоз. Имам неке информације да се за превоз до Србије узима 1000-1200е, само је и то релативно стара информација, можда је и више сада.

Приметио сам да ми искаче пуно огласа од разноразних фирмица које откупљују "твој електрични аутомобил", фактички их има јако пуно. Наравно то је у сврху извоза и то је ако као власник старијег електораута желиш да се решиш аута што пре по некој нижој цени наравно. Е сад на које се тржиште извозе то ми је непознато, неко ми је рекао да један део иде за Украјину. Видим да су им за откуп најактуелнији: Тесла S 2012-2017, Leaf прве генрације, BMW i3, Reno Zoe, E-golf, итд. И обично не плаћају више од 100000 норвешких круна.
 
Poslednja izmena:
Svojevremeno je Golf 7.5 ispao iz katagerije proizvedenih u EU jer nije 50% delova bilo poreklom iz EU. Kablovi npr. bili iz Srbije i eto carine za novo vozilo.

Ako su kablovi otišli tamo sa eur1, evropski proizvođač ih računa kao eu poreklo pri kalkulaciji I oni nisu problem.
 
Pa nisu EU jer su iz Srbije.
 
Inace prema chatgpt, baterije za ID.3 se proizvode u LG fabrici u Poljskoj. Tako da eto ipak nije kineskog porekla cak ni ta najskuplja komponenta.
 
Pa nisu EU jer su iz Srbije.
Veliki off-topic ali ajde, po ssp sporazumu, roba srpskog porekla sa dokazom (dakle naša carina izdala eur1) kada se uvozi u EU i koristi kao repromaterijal za proizvodnju u ovom slučaju automobila, u kalkulaciji porekla tog vozila računa se kao "roba sa poreklom" odnosno prosto rečeno, kao da su ti kablovi proizvedenih u EU.
To je prrevidjeno sporazumom o stabilizaciji I pridruzivsnju (ssp) koji smo sklopili sa eu jos 2010.
Pa sta mislite ljudi, odakle razni komponentaši koji prave za autoindutriju kod nas? Jer nas vole?
 
Занимљива мапа односно статистика:

1756469118240.png

Ван Скандинавије, још увек се сматра да си пионир или мало луд ако купиш електро ауто. У Норвешкој ако купиш новог дизела у 2025. мора да си много богат. Једноставно таксе, царине, путарина је скупља за дизеле односно бензинце. Није никада ни постојао буџет за субвенције као у Србији, већ само олакшице у виду увозне таксе и још неке о којима смо причали. Они су тако мање више опљачкали свој народ. Годинама су дизали увозне таксе за дизелаше до тога да нпр да исти нов ауто у Норвешкој кошта дупло више него нпр у Србији. (45% цене новог дизела је нпр еколошка такса) И онда за електро те таксе нису постојале у почетку или су биле много мање. Тако су направили тај ефекат који су други који је познају локалне прилике причали о томе да Норвешка држава дели субвенције. Исто је и са путарином, која је постаја све скупља и скупља, за електро је у почетку није било. Слично је било и за ”жуту траку”, сада је и то укинуто...Лопине дрпају кроз порез и таксе све више и више, нема краја.
 
Poslednja izmena:
Bila bi isto zanimljiva mapa gde se vidi procenat vozila koja su prvi put registrovana (nova vozila).
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Мислим да то мапа и приказује. Не верујем да је 88.9% укупног возног парка у Норвешкој електрично.
 
Истекло време за едит. Сад сам проверио, то је то како сам и рекао. Дакле, око 27 % укупно регистрованих приватних возила у Норвешкој су потпуно електрична. Што значи да карта говори о проценту регистрованих нових електричних аута у 2024. години.
 
Они су тако мање више опљачкали свој народ.
Kako su opljačkali narod kad su se maltene svi očigledno odlučili da ne plaćaju ekološku taksu na dizel automobile, već da kupuju električne automobile koji nemaju tu taksu? Može se reći da su im ograničili izbor, ali ne da su ih opljačkali.
 
Nazad
Vrh Dno