Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Jesi li ti odgledao taj video do kraja ? Ako nisi, objasni mi jednu stvar. Zašto je svuda naizmenična električna energija ?

Problem sa tim pitanjem, jer je ono besmisleno u ovom slučaju. (znaju ljudi koji čitaju sve ovo na šta misliš, ali si skrenuo desno kod albukerkija)

To je isto kao što bi ja postavio besmisleno pitanje, tipa, zašto su španske, italijanske, belgijske, holandske železnice, elektrifikovane pod jednosmernom strujom. Glupi ljudi, što nisu uzeli 25 kV~ 50 Hz, kao sav normalan svet.

Da se vratimo na ono bitno:

Problem je transport te energije iz Afrike.
Na neki način, da, ali jednosmernom strujom visokog napona su manji gubici.

Naravno, ovo je daleka, daleka budućnost.

Kojoj se nadamo. (y)
 
A ja sam mislio da je Tesla bio pametniji od Edisona, kad ono... cvrc.
 
Kompleksnije je od toga, ne moramo se uvek sprdati.

S druge strane, ništa neće zameniti, teslino polifazno obrtno magnetno polje, koje je i predmet svih ovih EV vozila o kojima pišemo.
 
Ne lutajte...

Naizmenična struja se koristi za prenose električne energije još od Tesle do današnjih dana. Naponski nivoi do 750kV se uglavnom rade klasično, trofazno naizmenično.

Međutim, za prenos veoma velikih količina el. energije na veoma velike udaljenosti, sve više se koristi DC napon, i HVDC dalekovodi. Naponi tada idu i do 1100kV (mada, koriste se i manji). Za podizanje i spuštanje napona postoje velika AC/DC postrojenja tiristorskog tipa. HVDC prenos postaje već standard za velike i udaljene oblasti.

Brojne su prednosti DC prenosa, ali samo za velike udaljenosti i velike snage. Gubici su manji, nema problema sa indukcijom, i lako se povezuju različite sinhrone zone.
AC postaje problematičan na veoma visokim naponima. Do 400kV AC je pogodniji, ali za veće napone, kao i za prenos podmorskim kablovima, DC je daleko pogodniji.

ABB je nedavno napravio i prvi HVDC prekidač, i time započeo razvoj i HVDC prenosnih mreža.
Do sada su se takvi dalekovodi isključivali u samom AC/DC postrojenju. Sada mogu da se vezuju u mrežu više dalekovoda.

Sve to nikada neće sići na niže naponske nivoe i u distributivnu mrežu jer tu već AC prenos ima brojne prednosti.

... ... ...

Gigantski solari (ali baš baš gigantski, desetine i stotine GW) u Sahari bi mogli biti rešenje. Prenos el. energije nije toliki problem jer bi to sve bila internacionalna mega investicija gde bi izgradnja nekoliko HVDC vodova i podmorskih kablova do potrošača (Evropa, Bliski Istok, južna Afrika...) bio samo delić troškova. Dalje, gigantske solarne elektrane se već sada oslanjaju na robotizovane čistače panela. Cena solarnih panela po kW je sada već veoma povoljna, i kada se proizvedena el.energija tokom 20-ak godina radnog veka podeli sa cenom panela, solar je najjeftinijii mogući kWh danas. Paneli se na mass nivou lepo recikliraju u nove panele. Za gigantske solarne elektrane, fabrika samih panela se pravi neposredno pored elektrane. Pesak je početna sirovina, a u Sahari toga ne fali, jel? :p

Problem sa skladištenjem se smanjuje kako se povećava elektrana i kako se povećava regija koja se napaja. To je već složenija priča oko regulacije i balansa snage, ali u slučaju interkontinentalnih mega sistema, može biti rešeno. Postoje i drugi tehnički problemi, ali i rešenja za njih, daleko jednostavnija nego hvatanje munja.

Al' k'o što rekoh, severna Afrika je politički nestabilno područje i niko ne želi tamo da ulaže, niti da posle postane zavisan od njih.
Da jesu pametni (k'o što nisu), uz investitore iz Kine, mogli bi postati jedan od glavnih igrača na energetskom tržištu.
Radio sam elektrane u Egiptu i Alžiru, i to termoelektrane, i shvatio da oni nisu sposobni da sami izguraju takve projekte a da ne zarate ili se bar pošteno ne posvađaju. :(

Takav projekat je političko ekonomska utopija, a ne tehnička. :(


Da. Ali opet je problem na duže staze nuclear waste. Šta raditi sa potrošenim uranijumskim šipkama ? Treba nam rešenje tipa tokamak reaktor, hladna fuzija...

Rekao sam nuklearna fuzija a ne fisija.
Hladna fuzija ne postoji. Ali topla nam je na pragu.

Nuklarni otpad posle fuzije gotovo ne postoji, a i ono što postoji je u daleko manjoj količini, i ima malo vreme poluraspada. 20-ak godina skladištenja ga čini bezopasnim, a količine su veoma male.

Jedini problem(čić) nuklearne fuzije jeste što je još nismo postigli... :p :D
...kontrolisanu i održivu.

Pratim šta se događa u ITER projektu. Najveći tokamak do sada. I najsloženij.
Iako je kraj eksperimenta još daleko vremenski, ipak ima izgleda da će uspeti i da proizvode energiju, održivo i dugotrajno. Dosadašnji fuzioni reaktori su ili proizvodili manje energije nego što je bilo potrebno za održanje plazme u dovoljno toplom i stabilnom stanju, ili su mogli da proizvode samo kratkotrajne impulse energije. ITER bi trebao biti prvi koji radi kontinualno i u plusu.

Zanimljivo, tokom prvog eksperimenta, proizvedenu energiju će bacati kao toplotu u atmosferu.
Izmenjivač toplote/kotao/turbina/generator/transformator dolaze kasnije, tek ako fuziju pokrenu dugotrajno i održivo,
 
Poslednja izmena:
Ne lutajte...

Naizmenična struja se koristi za prenose električne energije još od Tesle do današnjih dana. Naponski nivoi do 750kV se uglavnom rade klasično, trofazno naizmenično.

Međutim, za prenos veoma velikih količina el. energije na veoma velike udaljenosti, sve više se koristi DC napon, i HVDC dalekovodi. Naponi tada idu i do 1100kV (mada, koriste se i manji). Za podizanje i spuštanje napona postoje velika AC/DC postrojenja tiristorskog tipa. HVDC prenos postaje već standard za velike i udaljene oblasti.

Brojne su prednosti DC prenosa, ali samo za velike udaljenosti i velike snage. Gubici su manji, nema problema sa indukcijom, i lako se povezuju različite sinhrone zone.
AC postaje problematičan na veoma visokim naponima. Do 400kV AC je pogodniji, ali za veće napone, kao i za prenos podmorskim kablovima, DC je daleko pogodniji.

ABB je nedavno napravio i prvi HVDC prekidač, i time započeo razvoj i HVDC prenosnih mreža.
Do sada su se takvi dalekovodi isključivali u samom AC/DC postrojenju. Sada mogu da se vezuju u mrežu više dalekovoda.

Sve to nikada neće sići na niže naponske nivoe i u distributivnu mrežu jer tu već AC prenos ima brojne prednosti.

... ... ...

Gigantski solari (ali baš baš gigantski, desetine i stotine GW) u Sahari bi mogli biti rešenje. Prenos el. energije nije toliki problem jer bi to sve bila internacionalna mega investicija gde bi izgradnja nekoliko HVDC vodova i podmorskih kablova do potrošača (Evropa, Bliski Istok, južna Afrika...) bio samo delić troškova. Dalje, gigantske solarne elektrane se već sada oslanjaju na robotizovane čistače panela. Cena solarnih panela po kW je sada već veoma povoljna, i kada se proizvedena el.energija tokom 20-ak godina radnog veka podeli sa cenom panela, solar je najjeftinijii mogući kWh danas. Paneli se na mass nivou lepo recikliraju u nove panele. Za gigantske solarne elektrane, fabrika samih panela se pravi neposredno pored elektrane. Pesak je početna sirovina, a u Sahari toga ne fali, jel? :p

Problem sa skladištenjem se smanjuje kako se povećava elektrana i kako se povećava regija koja se napaja. To je već složenija priča oko regulacije i balansa snage, ali u slučaju interkontinentalnih mega sistema, može biti rešeno. Postoje i drugi tehnički problemi, ali i rešenja za njih, daleko jednostavnija nego hvatanje munja.

Al' k'o što rekoh, severna Afrika je politički nestabilno područje i niko ne želi tamo da ulaže, niti da posle postane zavisan od njih.
Da jesu pametni (k'o što nisu), uz investitore iz Kine, mogli bi postati jedan od glavnih igrača na energetskom tržištu.
Radio sam elektrane u Egiptu i Alžiru, i to termoelektrane, i shvatio da oni nisu sposobni da sami izguraju takve projekte a da ne zarate ili se bar pošteno ne posvađaju. :(

Takav projekat je političko ekonomska utopija, a ne tehnička. :(




Rekao sam nuklearna fuzija a ne fisija.
Hladna fuzija ne postoji. Ali topla nam je na pragu.

Nuklarni otpad posle fuzije gotovo ne postoji, a i ono što postoji je u daleko manjoj količini, i ima malo vreme poluraspada. 20-ak godina skladištenja ga čini bezopasnim, a količine su veoma male.

Jedini problem(čić) nuklearne fuzije jeste što je još nismo postigli... :p :D
...kontrolisanu i održivu.

Pratim šta se događa u ITER projektu. Najveći tokamak do sada. I najsloženij.
Iako je kraj eksperimenta još daleko vremenski, ipak ima izgleda da će uspeti i da proizvode energiju, održivo i dugotrajno. Dosadašnji fuzioni reaktori su ili proizvodili manje energije nego što je bilo potrebno za održanje plazme u dovoljno toplom i stabilnom stanju, ili su mogli da proizvode samo kratkotrajne impulse energije. ITER bi trebao biti prvi koji radi kontinualno i u plusu.

Zanimljivo, tokom prvog eksperimenta, proizvedenu energiju će bacati kao toplotu u atmosferu.
Izmenjivač toplote/kotao/turbina/generator/transformator dolaze kasnije, tek ako fuziju pokrenu dugotrajno i održivo,
Glavni problem je što smo još uvek na IF i WHEN. Nemamo ništa konkretno, niti se rešenje nadzire. A overall situacija u svetu je sve gora i gora. Idemo u nazad.
 
NSHappy, sanse nema da afrikanci bilo sta urade. Pa cak i mi evropljani se pokoljemo na projektima, ne oni...
Imamo drastican pad profesionalnosti zadnju deceniju, dzabe sve silne skole a pravi pro timovi kostaju puno bubrega...
Moja firma htela da stedi i napravila par fabrika u Africi. Izdrzale su citavih 4 god sa totalnom gubitcima,jednostavno je radna snaga tamo nesposobna. Sve porusili, napravili 2 u Ger koje su za 6 god isplatile sebe i one u Africi.
Kina ima pustinje i to ne male, imaju kulturu, ljudstvo i resurse za takve mega projekte. Jos Japan da zakopa ratne sekure i prikljuci im se i eto nama East Energy block (jos kada bi ameri to dozvolili).
 
Glavni problem je što smo još uvek na IF i WHEN. Nemamo ništa konkretno, niti se rešenje nadzire. A overall situacija u svetu je sve gora i gora. Idemo u nazad.

Zato nešto mora da se radi a ne filozofira. ITER projekat je nešto najbliže rešenju što bi moglo da nam predstoji.

Rešenja postoje ali ih mi ne primenjujemo dok nas nešto ne opauči tako da boli. :(

... ... ...

Duke, i moja iskustva sa Afrikom su takva. Nije da su im za sve drugi krivi.
 
Poslednja izmena:
Kina ima pustinje i to ne male, imaju kulturu, ljudstvo i resurse za takve mega projekte. Jos Japan da zakopa ratne sekure i prikljuci im se i eto nama East Energy block (jos kada bi ameri to dozvolili).
Prežive Hirošimu i Nagasaki, i na kraju sklope savez sa USA koja je 10000km daleko, a Kina im je bukvalno preko puta. Go figure...

Zato nešto mora da se radi a ne filozofira. ITER projekat je nešto najbliže rešenju što bi moglo da nam predstoji.

Rešenja postoje ali ih mi ne primenjujemo dok nas nešto ne opauči tako da boli. :(
Možda zvučim kao negative Nancy, ali mislim da si i sam svestan činjenice da smo mnogo bliže tome da se jako i bolno opaučimo, nego da nađemo alternativni čist izvor energije. Na žalost.
 
Zato nešto mora da se radi a ne filozofira. ITER projekat je nešto najbliže rešenju što bi moglo da nam predstoji.

Rešenja postoje ali ih mi ne primenjujemo dok nas nešto ne opauči tako da boli. :(

... ... ...

Duke, i moja iskustva sa Afrikom su takva. Nije da su im za sve drugi krivi.
I onda direktor ITER-a, pred američkim kongresmenima mora da obrazlaže zašto su tamo, u poslednjih 30 godina, uložili silne pare a ništa, njima, laicima(kongresmenima), nije vidljivo i očigledno napredovalo u odnosu na pre 30 g. I odlučuju da se povuku iz projekta.
Rusi, Kinezi i Japanci imaju svoje TOKAMAK-ove, i sumnjam da su spremni da dele znanje sa ostalima, i ako su i oni u ITER-u.(toliko o svadljivim Arapima) :)
 
Ajd bre, ništa ne mož' čovek napisati/reći da se neko ne pojavi da kaže da to ne valja, nije dobro, bla.bla.truć...

ITER je međunarodni projekat. Tokamaka ima kojekude po svetu ali ni jedan ne radi sa pozitivnim energetskim bilansom. Sve su to eksperimentalni u cilju proučavanja same fuzije.

Niko nije baš ćaknut da se osami u istraživanju komercijalno primenjljive fuzije, jer se lako može dasiti da stuče ogromna sredstva i uleti u ćorsokak (što se i događa već decenijama). Primenjljiva kontrolisana fuzija je tehološki izuzetno komplikovan proces. ITER se ne radi po gotovom projektu, pa ga onda uključi da radi, već služi da se isprobavaju i potvrđuju (ili opovrgavaju) idejna tehnička rešenja koja do sada nisu postojala. Zato to toliko i traje. Ne postoji komponenta koju kupiš, već svaku moraš da smisliš napraviš i probaš, od nule. Na ITER-u stotine naučnih i inženjerskih timova sa raznih strana sveta smišlja i isprobava ideje, nekada i suprotstavljene, usvoji se najoptimalnija, i ide dalje da to zaista proradi, i da bude zaista upotrebljivo.

Tek kada probaju baš sve što je palo na pamet svim naučnim i inženjerskim timovima, kada se izabere najbolje rešenje i kada se potvrdi izvodljivost ideje i tehnologije (ITER za to i služi), tada će svi da se povuku svako na svoju stranu i krenu da rade komercijalne projekte za proizvodnju struje, svako svoj.

Zamisli Ruse, Kineze, Japance, ulože milijadre svako u svoje tokamake, a onda Francuska otkrije da je bolje da superprovodnik u tečnom helijumu oko gornje ose torusa bude brajblovan lineranim excentritetom a ne paroblično dijagonalnim... :p :D

Ne, niko ne želi da bude sa strane kada to proradi.
I nikome još nije samom uspelo da zaista i radi. Inače bi već pravio struju na taj način.
Provera izvodljivosti tehnologija očigledno je bila preveliki zalogaj za svakog pojedinačno (već >70 godina pokušavaju), i ukapirano je da niko nije niti najpametniji niti najbogatiji da sam razvije nuklearnu fuziju. Niti dovoljno glup da bude po strani kada nekome konačno uspe.

Inače da, ima timova koji nezavisno od ITER-a pokušavaju da uključe fuzionu grejalicu. Ne pratim toliko... :(
 
Posle poslednjeg tvog pasusa,
čemu onda ovoliko tvoje pisanije, na moje truć, truć. Pogotovo ne rekoh da to ništa ne valja...itd. truć, truć. Samo sam preneo trenutno stanje ITER-a, opisano u dok. filmu od pre godinu, dve.
 
Mda... Sta on zna, pojma nema, bolje da cuti... Jest da je obisao pola sveta gradeci energetske sisteme a vecina ovde videla elektranu samo na monitoru i dalekovod pored autoputa, ipak mi bolje znamo ..
I onda se pitam sto se ne oglasavaju ostali clanovi koji su eksperti u ovim poljima i projektuju/grade po svetu...
 
Buyout Begone: Ford Says You Can Never Own Leased EVs


Jedino se iz teksta nazire da je ovo sada plan za US trziste. Da li ce slicno biti u Evropi? Verovatno.
S obzirom na cene elektro-vozila, ja sam za rentiranje.
 
Ako ti treba auto svakog ili skoro svakog dana, rentiranje će biti dosta skuplja opcija od kupovine. Kao što je i sada slučaj.
Ono o čemu pišu je, koliko shvatam standardni operativni lizing, gde automobil ljudi isplate u potpunosti i sa svim kamatama, a onda moraju da ga vrate jer i dalje nije njihov.
 
U (velikim) gradovima je uglavnom lakše, a i jeftinije ići javnim prevozom (na posao) nego svojim kolima, posebno ako je jedan putnik unutra. Po Evropi (verovatno i u USA) imaš opcije da rentiraš auto po potrebi i ostaviš ga gde želiš ili na parkingu blizu svog stana i to je to. A ne moraš da misliš o servisima, popravkama, gumama, itd. Čak i ako tebi (ili nekoj porodici) zaista treba auto, sa ovakvim opcijama ti verovatno neće trebati 2 ili više, za šta sad neki imaju potrebu

U Berlinu (valjda) testiraju samovozeći, ali sa metodom upravljanja iz centrale, a ne potponom AI opremom. Tj. ne znam da li se to vodi kao taksi ili rent-a-car :d
 
Ma, sada svi smišljaju 100 modela poslovanja za imanje/nemanje/rentiranje/korišćenje/šerovanje vozila.
Treba samo malo dublje da se prati, vidiš da sličnih tekstova o idejama budućnosti individualnog prevoza ima na sve strane.

Činjenica jeste da i u najvećim saobraćajnim špicevima, tek nekih <8% vozila jeste jednovremeno u upotrebi (neke procene iz USA). Ostalih >90% stoji i čeka gazdu.
Sada tu i tamo poneko pokušava tu da nađe model da se broj vozila zapravo smanji tj. optimizuje. Neki mass Uber sa self-drive automobilima bi zaista bio idealan način da se ovo ostvari.
Ko prvi pokrene ovako neki uspešan servis, mogao bi biti lider te neke budućnosti prevoza putnika.
Mada mislim da je tako nešto utopija, za sada. :(

I dalje ostaje problem da naši automobili najčešće "voze" 1-2 tone tereta (ceo automobil), od čega je 60-100kg koristan teret tj. putnik (u gradovima, u više od 80% vozila je jedan putnik).
To je jedan od najvećih primera traćenja energije koji smo omasovili.
 
Jeste jeftinije i brže kada se koristi gradski prevoz, naravno tamo gde radi kako treba.
Ali svejedno auto treba mnogim ljudima svaki dan; treba jedno dete odvesti u vrtić, drugo u školu pre posla, pa vratiti ih nazad, skoknuti do neke prodavnice i mnogo toga drugog.
Matematika je različita za svakog; po mojoj računici, mene 1km košta blizu 0.30eur. U to spada kredit i kamate za novo vozilo (tipa Octavia i sl.), gorivo, održavanje, gume, parking. Mesečno oko 450-480eur.

Rentiranje manjeg gradskog vozila po današnjim uslovima bi bilo oko 600eur mesečno plus gorivo i parking, što dođe na oko 800eur ili blizu 0.50eur/km. Čisto sumnjam da će rentiranje električnih biti išta jeftinije.
Održavanje vozila, kamate za kredite, registracija, pogonska energija za vozilo mora da se plati, direktno ili indirektno. Priče tipa "nemate održavanje" su besmislene.

Generalno nemam ništa protiv takvog koncepta iznajmljivanja, ali prvo ne treba da bude skuplji od trenutnog. Tačnije, treba da bude jeftiniji jer je i manje komforan za čoveka.
 
po mojoj računici, mene 1km košta blizu 0.30eur.
Svojevremeno sam došao do cifre: 50 din za startovanje/radnu temperaturu + 30 din po km vožnje. Sada je to zbog cene benzina i nešto više.

Pritom, 40% troškova otpada na sam benzin, 40% na amortizaciju vozila, a 20% na sve ostalo (registracija, parking, sitne popravke, pranje, saobraćajne kazne, potrošni materijal: ulja, gume, dihtunzi, akumulator...).

I sve to bez uračunatog radnog vremena vozača, rizika u saobraćaju da se auto ošteti, slupa, ukrade, neko povredi ili nastrada.
Uostalom, firme zvanično i računaju 3x cena benzina za upotrebu auta službeno, a taksisti još treba i da zarade.

Zato šiznem kad mi neko kaže "e... da me odvezeš, platiću ti benzin...". :rolleyes:
 
Sviđa mi se kako razmišljate, skapirali smo se.
Ja sam trebao reč "rentiranje" da stavim pod navodnike jer nisam mislio na današnji tip rentiranja već nešto slično onome što je NShappy napisao.

Skoro slušajući neki radijski komentar o održavanju elektrovozila u slučaju kvarova, jer nije to baš tako samo sedneš i dopunjavaš električnom-energijom,
velikoj većini ne treba takav belaj.
Bolje da to kompanije održavaju, servisiraju, proveravaju... Ljudi su se pokazali što se toga tiče isuviše neodgovornim. Dobar deo čovečanstva.
 
Eto, cika Putin malo zavrnuo gas i Nemacka pocela ponovo da pokrece termoelektrane koje su ugasili zeleni.
I sada sve vise talasanja protiv zelenih jer se eco energy sistem nije pokazao tako dobrim kao sto su zamisljali (pricali bajke i lazirali brojeve) tj nije toliko efikasan u odnosu na koliko je ulozeno.
Ukratko, nema sanse da Nemacka prezivi zimu bez termo elektrana na ugalj.
Videcemo dalji razvoj ali izgleda da ce ev forsiranje malo da priceka...
 
Pričekaće svakako, eno i Musk otpušta...
Ali da će stati EV - neće. Mnogo je tu love u opticaju.

Mislim da još koja godina provedena na uglju ... nije strašno.
 
Problem(čić) svih antiprotivnih EV-a i zelenih energija jeste što sve to posmatraju kroz prizmu sada, danas, odmah, Ja i ovde.
Ali decenije su u pitanju, i videćemo koji modeli će funkcionisati budućih decenija.

Naravno da se termo elektrane neće trajno ukloniti dok neke alternative ne postanu stalne, pouzdane i kao najsloženije, dovoljne za balansiranje viškova i manjkova.

Nemci jesu ugasili određeni broj termoelektrana, ali ih nisu isekli u staro gvožđe već uglavnom konzervirali za potencijalne probleme koji se evo i dešavaju. Trajno onesposobljeni su samo blokovi koji su već bili na kraju radnog veka i kojima je trebala ozbiljna revitalizacija. Zapravo malo. Termoelektrane bi danas trebalo da budu dopuna za balans onda kada alternative nema dovoljno, bilo to zbog rata, bilo to zbog nepovoljnih vremenskih uslova. Svaki proizvedeni zeleni kWh je lopata uglja manje u kotlu neke TE. Ali jos smo jako daleko od pravljenja livada na mestima sadašnjih TE. Tu priču siluju što mediji (opšti hype donosi klikove), što zeleni (iz ugla rekosmo vam da tako treba), što protivnici alternativa (iz ugla, rekli smo vam da to ne valja)... Ali svako ozbiljno regulaciono telo EE sistema će održavati i održava diverzifikaciju svog sistema za najgore moguće scenarije. Zelene energije što više možemo. Držati ostale izvore u rezervi, svakako.

Što se tiče aktualnih problema između Rusa i EU/USA, pa, rusifili kažu da će eto sada... ...bla.bla.truć... pokoriće Rusi EU. Al' ja b' rek'o da, biće teška zima, ali tek sada će da krene još ubrzanije oslobađanje od fosilnih goriva.

Mislim da još koja godina provedena na uglju ... nije strašno.
Baš tako...
 
Poslednja izmena:
Eto, cika Putin malo zavrnuo gas i Nemacka pocela ponovo da pokrece termoelektrane koje su ugasili zeleni.
I sada sve vise talasanja protiv zelenih jer se eco energy sistem nije pokazao tako dobrim kao sto su zamisljali (pricali bajke i lazirali brojeve) tj nije toliko efikasan u odnosu na koliko je ulozeno.
Ukratko, nema sanse da Nemacka prezivi zimu bez termo elektrana na ugalj.
Videcemo dalji razvoj ali izgleda da ce ev forsiranje malo da priceka...
Ček, a šta im je sa nuklearnim elektranama? 😃
 
Ode 10 min na edit.

Izgradili su svoja ekonomska carstva na jeftinim sirovinama i energentima, a sad, svojim "zelenim agendama" povlače ceo svet u bulu. Ako je neko zaslužan za sve ekološki negativne posledice ekonomskog rasta, to su oni(SAD i EU). SAD sa 5% stanovništva troši više od 25-30% svetskih resursa, a drugima govori, štedite.

Ovoj civilizaciji je potrebno smanjenje, ne populacije, nego potrošnje. Prekomerni potrošnje. Samo niko nema petlju da to zatraži, jer time uskraćuje sebi profit i porez, pa se tema skreće na farsu od "ekologije" kao novog vida poreza a ne rešenja.

Samo jedan primer licemerja je jahta Grete Tunberg.
 
Poslednja izmena:
Mi još ni kopanjem uglja nismo ovladali. Znate dobro na šta mislim. Bolje da počnemo gledati u svoje dvorište.
 
Da ne bude zabune, nisam protiv ev i sl vec protiv bezumnog, nelogicnog silovanja i sprovodjenja ideje koja nema veze sa realnoscu.
Imamo utisak (kolege, drustvo) da su vecina zelenih mamina i tatina deca kojima je sve poturano pod zadnjicu i da nisu mrdnuli istom.
Da jesu, znali bi da 80+% stanovnistva ima 10+ km do posla, dosta kolega ima 50+km u jednom pravcu.
Meni je posao na 25 km, sa bus+voz kombom treba 2,5 sati u jednom pravcu. Sin na 14km bez dozvole, samo bus oko 1:45. To je previse vremena koje dnevno gubis samo u prevozu. Da je benzin 4€, opet bih isao kolima jer bih bukvalno kupovao sebi vreme.
Velika energetska kompanija u mom regionu je objavila da su na granici sa ispostavom struje, ne stizu da ispunjavaju zahteve infrastrukture a nije da se razbijamo sa stanicama...
Mogu do sutra da nabrajam probleme ali ovo sta i kako se forsira je cist amaterizam i guranje drzave u ekonomsku krizu, jer sve ove fix ideje (mislim na sprovodjenje) debelo placaju poreznici.
Dobar eko primer: 2015 doneta odluka o zabrani ugradnji novih kotlova za grejanje na loz ulje od 2025-e.
Drzava dala krede bez kamata, subvencije za projekte, regionalnu kontrolu i savetovanje free itd da pri renoviranju ili novoj gradnji izbacis loz i ubacis gasno, cvrsto sta vec + dodatna izolacija i svima dobro .
Ovi sa ev ne znaju gde udaraju - nema nista osim vikanja kupujte ev i gradicemo stanice...a stanica nigde...
A sa trenutnim subvencijama te opet puno vise izadje ev nego benzinac, iako se na papiru prezentuje drugacije. Tek bih tu mogao pisati knjige koje se sve fore sprovode... Dovoljno je reci da od kompletnog industrijskog bloka gde radim niko nije uzeo el. radne masine, jer su knjigovodje skontali da od velike price stoji velika cifra kada se crta podvuce.
O zelenoj struji aka nek pomru poljaci i ostali od termo elektrana da ne pricamo...
 
Ovoj civilizaciji je potrebno smanjenje, ne populacije, nego potrošnje. Prekomerni potrošnje. Samo niko nema petlju da to zatraži, jer time uskraćuje sebi profit i porez, pa se tema skreće na farsu od "ekologije" kao novog vida poreza a ne rešenja.

Samo jedan primer licemerja je jahta Grete Tunberg.
Lakše je smanjiti populaciju, nego tu istu populaciju naterati da troši manje. Rasipanje i pohlepa je american way of life. Dok smo mi u evropi poslednjih 30 godina vozili automobile gde je max zapremina motora bila 2L kod većine vozača, oni su nas ismevali sa njihovim 7L gas guzzler-ima. To je nešto što ne može da se promeni preko noći.
 
Nazad
Vrh Dno