@Marti Misterija
Većina stvari koju si rekao nema veze sa EV, i sve to bi važilo podjednako i da elektroautomobili ne postoje. Ali da se osvrnem na one koje imaju
* Prva naftna kriza je bila pre 50 godina, i još 2-3 su bile od tada. Nijednom razlog nije bio nestajanje nafte. Potpuno je razumljivo da ljudi u takvim situacijama žele da imaju alternativu, iz više razloga. A dok gledaju kad mogu da kupe gorivo i kojim danima da se voze, imaju vremena i da razmisle o drugim opcijama. Možda alternativa nije prebaciti sve na EV, možda bi bilo najbolje da 40% budu SUS, 40% EV i 20% gorive ćelije (vodonik). Možda je alternativa da 100% ostane SUS, ali da se transport organizuje tako da bude efikasniji ili smanji potreba za automobilima.
* Svaka proizvodnja je (bila) skupa i prljava, a na kom tačno nivou, zavisi od toga gde se i kako se nešto pravi. I kao što se gomila drugih proizvoda pravi od nafte, isto tako se i u gomili drugih procesa koristi sve ono što se koristi i u procesu proizvodnje EV. Pa je malo glupo kritikovati EV advokate za lažnu brigu o planeti, a s druge strane se pretvarati da bi sve bilo sjajno, samo da njih nema. Ili ovo za prljavu struju. Tom logikom možemo da kritikujemo i vlasnike 14900K i RTX4090 koji potroše više prljave struje iz uglja igrajući video igre (za sprdnju i *******ciju), nego neko ko vozi EV do posla i nazad. Je l' i oni vode decu do TENT-a da im pokažu odakle dobijaju 250FPS sa RT-om ili odakle ChatGPT piše glupe mejlove
* Već smo pisali ovde da je besmisleno porediti početak razvoja industrije električnih vozila (tj. baterija najviše) sa 100+ godina starom SUS tehnologijom. Imamo skoro svaki dan novosti iz industrije i očekivanja u narednom periodu. Ljudi su zabrinuti šta će sa polovnim baterijama, a već sada počinje proizvodnja baterija sa planiranim trajanjem preko 500.000km, 15 godina garancije, 1500-2000 ciklusa brzog punjenja, itd. Tj. 20-30 godina upotrebe u automobilu. Rekao bih da su u tom slučaju veći problem ostali delovi automobila
Slično je i sa reciklažom. Da, jeste skupo i neefikasno, ali sa takvim razmišljanjem nikad ništa ne bi bilo unapređeno. Zato i postoji istraživanje, razvoj, optimizacija...
TRUMPF enables the recycling of batteries on an industrial scale
Da, sad ne postoji mogućnost, kao što ni pre 100 godina nije postojala mogućnost da kolima stigneš od Beograda do Niša za 2 sata (ili manje)
I opet, je l' treba da se pravimo blesavi na sve loše što su sa sobom nosili nafta i SUS motori. Bukvalno 100 godina je bilo između prvog i poslednjeg sipanja goriva sa olovom u rezervoar. A štetne posledice toga po populaciju su veće nego što će od biti od bilo čega drugog u korišćenju bilo kog alternativnog pogona. Npr. ona BP mrlja u meksičkom zalivu od pre 15 godina je bila površine duplo veće od Srbije. Malo uništila živi svet, malo se ljudi porazboljevali i nikom ništa. To naravno ne znači da na konto toga treba dozvoliti dalje uništavanje prirode i trovanje ljudi, samo ljudi nisu svesni razmera današnje industrije i šta je sve potrebno da bi se oni obukli i odvezli do keja na kafu (uključujići pored automobila i te pantalone i tu kafu).
* Naravno i da je cena EV sada veća, mada kad se pogleda trenutna ponuda i trend, pitanje je dana kada će se izjednačiti. Ne znam ima li šta (u Evropi) ispod 20.000€ a da nije 1.0 sa tri cilindra. A bogami, i neki modeli iz B segmenta sa takvim motorom koštaju 20k. A toliko košta i ova nova BYD zujalica (uključujući i nove dodatne takse i regulative, u Kini je 10k). Možda su razlozi većih cena vozila takođe i trošak razvoja nepotrebnih opcija od strane nesposobnih ljudi, besmislene regulative, glupi zahtevi kupaca, itd. A tu nisam primetio neku razliku između EV i SUS modela.
* Na kraju, svaki pogon ima svoje karakteristike, prednosti i manje u odnosu na druge, i ljudi možda jednostavno žele drugačiji tip vozila i vožnje. Ako neko želi da plati i vozi EV, zašto bi ga bilo ko sprečavao u tome. Slažem se da ne treba davati subvencije i besplatnu struju i da treba da plaćaju iste putarine i registraciju. Možda je nekome sasvim dovoljno što može da pređe samo 250km sa punim "rezervoarom". Druga opcija je da kažemo da naše tržište dozvoljava samo automobile npr. C segmenta, sa 1,5l bezninskim motorom i manuelnim menjačem i to je to. Kome se ne sviđa, nek ide peške.