Svi problemi sa EV koji protivnici naglašavaju su iz ugla "ja, sada, danas i ovde..."
Niti će većina vozila biti EV sada, niti će to biti prvo u Srbiji, niti će ih voziti EV protivnici. Bar još koju deceniju.
... ... ...
Kada se kaže da se "reciklira tek 10% litijumskih baterija" to se odnosi na ove baterijice iz telefona i računara (i to jeste grozan trend).
Ali baterije iz EV se za sada ne recikliraju na mass principu iz jednostavnog razloga što je 90% litijumskih baterija ugrađenih u vozila i dalje u tim vozilima.
Zar zaista neko misli da par stotina kg baterija iz neke Tesle ili Zoe neko ostavi pored kontejnera?!?
Reciklaža litijuma i kobalta iz velikih litijumskih baterija će krenuti kada se sakupi kritična količina tih baterija, i kada priliv isluženih opravda izgradnju pogona za reciklažu. Pogoni za reciklažu, da bi bili isplativi moraju biti veliki, mora ih biti mnogo da budu lokacijski diverzifikovani (ne isplati se slati tone baterija suviše daleko na reciklažu) i moraju imati konstantan priliv materijala za obradu. A to će moći tek kada se priliv novih i reciklaža isluženih EV ustali na nekom konstantom i velikom nivou.
Trenutno se islužene EV baterije ili koriste za manje bitne potrebe (industrijski power bank), ili se samo lageruju i čekaju količinu dovoljnu za pokretanje velikih pogona za reciklažu.
BTW, kada krenu ti mass pogoni, i telefonske baterije će ući u proces reciklaže.
... ... ...
Članova koji se u energetiku zaista razumeju ima na forumu možda dvoje-troje.
Oni tvrde da postepeni prelazak na EV nije nikakav problem za trend kojim se kreće budućnost energetike.
Ima daleko veći broj onih koji ne razlikuju MW i MWh ali koji tvrde da EE sistem u Srbiji od sutra ne može podneti 200000 novih EV.
... ... ...
Današnja
ENTSO-e mreža je prenosna i regulaciona mreža cele Evrope (ne samo EU). To znači da su svi proizvođači i potrošači el. energije od Portugalije do Poljske i Slovačke i od Norveške do Turske povezani u jednu EE mrežu. Srbija jeste ravnopravni član. ENTSO-e možemo posmatrati kao jedinstveno tržište el. energije. Svako će svoj višak da proda, po bilo koju ceni ako je zaista višak, a da dokupi kada mu fali (ili ugovori unapred kupovinu kada zna da će mu faliti (što je jeftinije)). To čini da nikome u Evropi ne može zaista faliti el. energije. Nemate pojma koliko je velikih poremećaja u proizvodnji i potrošnji u Evropi poslednjih decenija hendlovano bez ikavih problema upravo zahvaljujući ovako velikom području povezanom u jedan EE sistem.
U Srbiji će u sledećih 10-ak godina biti izgrađeno vetro i solar elektrana instalisane snage gotovo svih naših TE. Ok, oni ne mogu prozvesti struje koliko i TE (jer nemaju 100% raspoloživost), ali balansiranje sa ostatkom ENTSO-e mreže već sada dobro funkconiše, te će prelivanje viškova na toliko velikom području kolika je ENTSO-e mreža biti normalan proces balansiranja proizvodnje i potrošnje. Baš EV i mahom punjenje tokom perioda smanjene potrošnje je ono što će pomoći mreži da balansira proizvodnju.
Određeni broj TE ostaje i dalje u pogonu kao hladna, topla i rotirajuća rezerva još decenijama. Ali procenat dobijene el. energije iz TE će rapidno da opadne.
... ... ...
BTW, EV ne postoje da bi nekome nešto bilo jeftinije. Ali će tržište namestiti da bude dovoljno pristupačno (Ili će biti ozbiljnih 'ranja).
Nisu ni automobili potisnuli konje jer su bili jeftiniji. Iako je danas jeftinije imati automobil nego konja.