Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Daj konkretne podatke, da ne tražim sad sa telefona.
 
Obaveze trgovca u slučaju odustanka od ugovora

Član 34

Trgovac je dužan da bez odlaganja izvrši povraćaj uplata koje je primio od potrošača, uključujući i troškove isporuke, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak.

Trgovac vrši povraćaj koristeći ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u prvobitnoj transakciji, osim ako se potrošač nije izričito saglasio sa korišćenjem drugog sredstva plaćanja i pod uslovom da potrošač zbog takvog povraćaja ne snosi nikakve troškove. Izuzetno od stava 1. ovog člana, trgovac nije dužan da izvrši povraćaj dodatnih troškova koji su posledica izričitog zahteva potrošača za dostavu koja odstupa od najjeftinije uobičajene dostave koju je ponudio trgovac.

Trgovac može da odloži povraćaj sredstava dok ne dobije robu koja se vraća, ili dok potrošač ne dostavi dokaz da je poslao robu trgovcu u zavisnosti od toga šta nastupa prvo, osim u slučaju kada je trgovac ponudio da sam preuzme robu.

Trgovac o sopstvenom trošku preuzima robu koja je bila isporučena potrošaču u njegovom domu u momentu zaključenja ugovora izvan poslovnih prostorija ako roba po svojoj prirodi ne može da se vrati na uobičajen način preko poštanskog operatora.
 
Bravo, ja sam se prešaltovao da je ista procedura zbog velikog dozvoljenog roka (14 dana). Najbitnije je da ne mogu da te odbiju ako je uredjaj nekorišćen.
 
Kako se računa ako nešto naručiš onlajn, a platiš i preuzmeš u radnji? Logično bi bilo da se ne smatra onlajn kupovinom, ali nisam siguran.
 
Računa se kao normalna kupovina, ugovor zaključen na daljinu podrazumeva da nisi bio u prostorijama firme kada ste ugovor zaključili. Plaćanje je zaključenje ugovora.
 
Najsigurnije je platiti online, a preuzeti u radnji. Neretko je i popust za kupovinu online veci.
 
Mislim da je kupovina online a robu si preuzeo u prodavnici. Ništa nisi plaćao u prodavnici pa bi trebalo da se tretira kao online kupovina. Kada sam pitao ww rekli su da je to online kupovina.
 
Bravo, ja sam se prešaltovao da je ista procedura zbog velikog dozvoljenog roka (14 dana). Najbitnije je da ne mogu da te odbiju ako je uredjaj nekorišćen.
Nema veze dal i je uređaj korišćen ili ne, važno je samo da je online kupovina i da je vrati u roku od tih 14 dana sa tim zahtevom...
 
Nema veze dal i je uređaj korišćen ili ne, važno je samo da je online kupovina i da je vrati u roku od tih 14 dana sa tim zahtevom...
Naravno da ima veze, za korišćen uredjaj nisu u dužnosti da ti na jedan urade zamenu ili vrate novac.

U članu 35. zakona stoji:
"Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe."

Dakle, samo toliko da ustanoviš da uredjaj nije ono što si poručio ili što si na osnovu opisa (sa sajta, iz kataloga, preko telefona itd...) mislio da jeste. Za sve preko toga može da ti traži da platiš za svaku ogrebotinicu ili trag korišćenja.
 
Poslednja izmena:
Pa samo je bitno da nema oštećenja, možeš "koristiti" uređaj za tih desetak dana.
 
Kupio sam online u WW-u bluetooth slušalice, platio 6k. Odmah sam ih probao kod kuće, ok su radile. Posle nekoliko dana sam ih poneo u šetnju, da bih uvideo da neviđeno secka zvuk kad sam u pokretu. Pošto je u pitanju bila muzika flac kvaliteta, mislio sam da možda ima veze sa nemogućnošću da se toliki bitrate isporuči preko bt-a, pa sam prebacio 128kbs mp3 pesme. Opet se javilo seckanje prilikom kretanja.

Odneo sam ih na reklamaciju, napomenuo da ne želim zamenu za isti proizvod, već za drugi. Slušalice su reklamirane u roku od 10 dana nakon online kupovine.

Međutim, oni su mi juče javili da mi je odobrena zamena za isti proizvod, i da mogu da dođem da ga preuzmem. Kakva su moja prava? Da li ja mogu čak da tražim i povraćaj novca?

Послато са SM-G928F уз помоћ Тапатока
 
Možeš. Kontaktiraj službu za reklamacije (broj je na dnu stranice sajta) i rešiće ti problem.
 
Kupio sam online u WW-u bluetooth slušalice, platio 6k. Odmah sam ih probao kod kuće, ok su radile. Posle nekoliko dana sam ih poneo u šetnju, da bih uvideo da neviđeno secka zvuk kad sam u pokretu. Pošto je u pitanju bila muzika flac kvaliteta, mislio sam da možda ima veze sa nemogućnošću da se toliki bitrate isporuči preko bt-a, pa sam prebacio 128kbs mp3 pesme. Opet se javilo seckanje prilikom kretanja.

Odneo sam ih na reklamaciju, napomenuo da ne želim zamenu za isti proizvod, već za drugi. Slušalice su reklamirane u roku od 10 dana nakon online kupovine.

Međutim, oni su mi juče javili da mi je odobrena zamena za isti proizvod, i da mogu da dođem da ga preuzmem. Kakva su moja prava? Da li ja mogu čak da tražim i povraćaj novca?

Послато са SM-G928F уз помоћ Тапатока

Oni ce uvek gledati da smuvaju da ti ne daju pare, iako po zakonu imas prava na to prvih 6 meseci. Tako da, samo napred i trazi kes i slucajno ne padaj na neke glupe price koje je ranije neko napisao, da ne mogu da isplate punu cenu vec neki procenat. Imas racun koliko su placene slusalice, dakle, sve je jasno.
 
Poslednja izmena:
Ne možeš jednostrano da raskineš ugovor samo u sličaju ako je neznatna nesaobraznost. A rekao bih da to jeste, mada ne verujem da će ti praviti problem ni ukoliko želiš novac nazad.
 
BT slušalice se obično rejlamiraju kao bolja varijanta od wired da ne bi smetao kabal pri kretanju, treningu i sl.
Tebi je neznatna saobrazbost to što su ne funkcionionalne pri kretanju?
Šta da mu trebaju za kola, pri vožnji?

Послато са Picasso уз помоћ Тапатока
 
O samom načinu povraćaja robe i novca piše u ovom postu http://forum.benchmark.rs/showthread.php?p=4789502

Što se tiče korišćenja robe za to vreme, u članu 35. zakona stoji:
"Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe."

Dakle za tih 14 dana imaš pravo da koristiš uređaj normalno (onako kako je i zamišljeno) , a ne smeš ga koristiti na način koji nije predviđen za ti vrstu robe (npr igraš fudbal sa nečim što nije lopta...).
 
Bitan deo je onaj posle zareza, dakle umanjenje vrednosti robe se odnosi i na upotrebu koja prevazilazi ono što je NEOPHODNO da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe.
Ne možeš da koristiš 10 dana pa onda zaključiš da ti fali slovo na tastaturi ili da su ti slušalice premale.
Svaku ogrebotinicu ili pohabanost, ma koliko sitni bili a mora ih biti nakon 10-ak dana upotrebe, prodavac IMA PRAVO da naplati. Ne kažem da siguro hoće ali sigurno može. Zato se i na većini sajtova koje sam gledao (a gledao sam ih dosta, baš zbog ove tematike) traži da se kod ovakvog povrata roba vrati neotpakovana u originalnoj ambalaži.
 
Nemoj više da lupaš, pretera ga.

Kako ćeš proveriti ispravnost nečega ako ga ne testiraš? Nije to prekidač pa da proveriš on i off poziciju i gotovo. Ako je grafička pustićeš test ili igrati neku igru, ako je TV ima hiljadu stvari koje trebaš proveriti...

Sve i da nije tako, a jeste, i da si u pravu, ajde pokaži tu pohabanost kod bilo koje komponente posle 14 dana. Niti se tehnika tako haba pa ni miš/tastatura niti daj bože. Nisu od papira...

Uostalom ljudima šalju matične sa krivim pinovima i slično, pa moraju da vrate pare. Eno i patike u ovoj temi su vratili ljudi, doduše posle mesec dana nošenja pa je u pitanju garancija, ali ti ovde pričaš da vrate ljudi neotpakovano.
Mislim stvarno...
 
Ma Igor vec ima 3 naloga banovana ove godine (i +2 ranije za koje znam), nijedan pametan post na ovom, ignorisite ga.
 
Ok, vi čitajte šta ljudi pišu a ja vam pričam kako se u praksi radi. Neku godinu sam lično rukovodio maloprodajama, imam nekoliko prijatelja koji su i dalje u tim vodama, ali ok - bitnije je šta kažu po netu. Stavite potpis na to što tvrdite, kad nekome budu tražili da plati ili čak odbiju povrat onda mu nadoknadite štetu, budite tako čvrsti i na delima a ne samo na rečima.

@specijalac: postaješ malo naporan sa tom paranojom. Znam da vodjenje firme uz paket od 300din mora ostaviti posledice, ali nemoj mene time opterećivati ;)
 
Poslednja izmena:
Meni samo nije jasno ovo zadnje sto si napisao u prethodnom postu: traži da se kod ovakvog povrata roba vrati neotpakovana u originalnoj ambalaži. Pa kako da znam da li nesto valja ili ne valja ako ga nisam otpakovao i probao?
 
Ko ne ume kroz blister pakovanje da proceni ispravnost, taj ne treba ni da zivi :d
 
Meni samo nije jasno ovo zadnje sto si napisao u prethodnom postu: traži da se kod ovakvog povrata roba vrati neotpakovana u originalnoj ambalaži. Pa kako da znam da li nesto valja ili ne valja ako ga nisam otpakovao i probao?

Pa ne možeš da znaš, ne znaš ni kad kupiš u prodavnici da li ti nešto odgovara, pa nemaš pravo da vratiš kad isprobaš zato što ti se ne sviđa. Nije zakon pisan samo za kupovinu računarske opreme, već generalno za sve kupovine na daljinu. Ko želi da proba robu treba da pronađe radnju koja nudi otvorenu kupovinu, ili nešto sl. ako to postoji uopšte u Srbiji.
 
Tako je, taj deo zakona je pisan prevashodno za telešop varijante, osiguranja i ostalo što se online uvaljuje, pa da imaš priliku da se predomisliš. Ostale vrste robe su stradale kao kolateralna šteta :)

Kod otkaza ugovora na daljinu za "normalnu" robu sam napisao da gomila trgovaca navodi da se roba treba vratiti neotpakovana u originalnoj ambalaži da bi kupcima skrenuli pažnju otprilike šta se može vraćati.
Naravno da moraš izvaditi iz pakovanja da bi uopšte video šta si kupio i da li ti odgovara, ali ga vratiš u kutiju i zatražiš povrat bez problema. Eventualno probaš i to je to.
Ne možeš nešto koristiti 10-14 dana pa onda eto tako vratiti, nema nikakve logike. Vidi se i na telefonu da je korišćen ako ga nisi držao u masci, na patikama da su nošne itd... Dva dokona lika bi mogla da zatvore sve radnje u Srbiji da je tako kako neki zamišljaju: poručiš 20 komada i njakaš 10 dana taman toliko da se vidi da nije novo, onda tražiš povrat a oni kao ne mogu da te odbiju niti to mogu posle da prodaju. Dobiješ pare nazad, opet poručiš i tako dalje... Na kraju nema Tehnomanije, otišla u stečaj :D
 
Trgovci pišu ono što bi njima odgovaralo, ali to mora da piše i u zakonu, a ovo ne piše.
To što ti navodiš u postu možda je ok, ali to nigde ne piše u ZZP. Možda sam nisam primetio pa bi dobro bilo da navedeš u kojem članu zakona je zabranjeno koristiti npr TV 10 dana i vratiti ga? Naravno da to nije ok, ali nigde u zakonu ne piše da ga smeš koristiti 15 minuta i zapakovati i vratiti ako ti ne odgovara.
Ima jedna rečenica:

Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe.

Iz ove rečenice mi se čini da nikakav problem nije normalno koristiti uređaj u tih 14 dana, pošto je to adekvatna upotreba robe. Što se tiče neophodnosti da bi se ustanovila priroda, karatkeristika i funkcionalnost robe, ko će to da izmeri i da kaže da jedan sat upotrebe je ok, a 1,5 prevazilazi ono što je neophodno? Ima negde normativ?
 
Poslednja izmena:
I opet se hvatate za prvi deo rečenice koju citirate a pravite se da drugi deo ne postoji. Napisao sam ali ne dobih komentar: možemo li zatvoriti sve radnje, jednu po jednu, tako što ćemo da poručimo online pa akamo danima i tražimo povrat? Da li je ta bajka ostvariva u praksi?
I stvarno, zašto je nekima ovde toliko bitno da se pozivaju na zakon i neka navodna prava koja tako očigledno nemaju veze sa elementarnom logikom? U stvari, verujte šta god vam volja ali nemojte samo druge da uvlačite u svoje fix ideje.
 
Mozemo. S' tim da ako to postane masovno, bice izmenjen zakon, jer bi ekonomija stradala.
Ali bitnije je da ne strada malo ljudi koji poruce nesto bez pregleda, nego da se brinu za malo troskova prodavaca zbog malo onih koji to zloupotrebe. U USA se ovo zloupotrebljava (mada kod njih to nije zakon, vec radnje dobrovoljno rade), ali se masovno zloupotrebljava za fotoaparate. Pa jos im nisu prodavci kiksnuli.
 
Nazad
Vrh Dno