PDA

View Full Version : Zastita potrosaca kroz zakone i praksu



Strana : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 [58] 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144

X3mE
23.09.2011., 14:37
Ja tražio još pre neki dan, nije poslednjeg dana. Nego, nebitno to.

Što se tog jednostranog raskida ugovora tiče, nisam bio siguran pošto je u toj pošiljci bila i roba koju želim da zadržim. U prepisci to niko nije pominjao. Ja sam se nadao da ću moći da doplatim i zamenim glatko. Međutim sada bih samo voleo da mi prihvate to što im pošaljem i vrate pare, pa ću se već snaći za drugu ploču. Pa ako budu rešili da prave problem oko toga, onda ću se uhvatiti priče zakona.

Extreme
23.09.2011., 14:44
Ne znam, mislim da moras to da popunis i posaljes (bar ono - za svaki slucaj), to ti je upravo osnov za tih 14 dana. Posto ima stvari koje hoces da zadrzis, a na istoj su fakturi, to ce biti show za knjigovodstvo. A ako se dogovorite ovako za zamenu uz doplatu ili povracaj novca, jos bolje

[SAJ]ber Kurajber
23.09.2011., 15:00
Novi zakon (2011):


http://www.retailserbia.com/20080313112/zakoni-i-propisi/srbija-zakon-zastita-potrosaca.html



Dakle nema više "45 dana"?!?
Nazalost, moj slucaj nije bio takav, tako da verujem da ima 45 dana :( Ja sam se sa Gigatronom zestoko raspravljao bas oko toga petnaestog dana i ladno je odhebali. Hteo sam da idem u inspekciju ali sam imao temperaturu dobrih nedelju dana (tako se zalomilo) tako da sam ostao kuci i iskulirao skroz. Cekao sam samo 46 dan da odem tamo i da in napravim haos.
BTW, eno i na sajtu Emmi pise da je rok za otklanjanje 45 dana tako da ja stvarno nemam pojma kako se ovaj zakon tumaci.

Jelenaa
23.09.2011., 15:09
stvari stoje ovako (iz licnog iskustva)...sve sto ste rekli stoji tako, ALI potrosac nikakva prava nema, i na kraju moze da se izvisi za proizvod (iako po zakonu imas pravo na zamenu robe za isti proizvod ili za drugi ili da zahtevas povracaj novca)...taj zakon se odnosi samo na opciju pokretanja parnice (u zavisnosti od toga koliko si finansijski sposoban), s tim sto ti zakon "garantuje" da ces u istoj i odneti pobedu...e sad-ko voli nek izvoli...
kod mene u konkretnom slucaju su bile sporne patike (7.500din) koje su se posle 2 meseca odlepile, gde su mi za reklamaciju nudili ulepljene iste, koje ja nisam htela da prihvatim...zvala i slala im inspekciju, zvala direktora sluzbe za zastitu potrosaca (koji mi je inace i rekao da ne moze nista da se uradi), i tako na kraju uzeh te ulepljene patike....isto je po zakonu da moraju da ti kazu ime vlasnika preduzeca, ali ja ni tu informaciju nisam dobila...sve u svemu, nit pomaze ljubaznost, drskost, musko-zensko, raznorazne veze i vezice...sve je u njihovim rukama...a ovo sto bruje o zastiti potrosaca, prakticno nikakvu primenu nema jer sve zavisi od poslodavca...ako su neki normalni ljudi sve prodje ok, ako su kao u mom slucaju, bude kako oni hoce...

edit-rok za njih da te obaveste o ishodu reklamacije je 15 dana....s tim sto se tih 15 dana podrazumeva samo da su duzni da te obaveste o tome na koji nacin ce vrsiti reklamaciju, ali ne i da istu obave (to nisu u obavezi po zakonu da urade u tih 15 dana)

Braca
23.09.2011., 15:12
Ne dobija se nova garancija nego se produzava stara za ono vreme koliko je graficka provela u servisu. A glupo mi je da dobijam polovnu karticu ako je moja kada sam je kupovao bila nova. To bi bilo kao da se meni pokvari televizor star godinu dana i oni meni kao zamenu daju neki star 3 godine ;)

A šta bi dobio da su je kojim slučajem popravili?
Ja bih samo proverio da li se garancija nastavlja i da li je ta koju ti daju bez fizičkih oštećenja. Sve ostalo je, po meni, nezahvalno. U krajnjem slučaju nisu i morali da ti prijavljuju da je polovna :)

SuperStarr
23.09.2011., 15:17
A šta bi dobio da su je kojim slučajem popravili?

Produženje postojeće garancije za vremenski perdiod proveden u servisu.


Ja bih samo proverio da li se garancija nastavlja i da li je ta koju ti daju bez fizičkih oštećenja.

On kao kupac (potrošač) ne mora biti stručan da je u stanju da to prepozna. Ja mu to nikako ne bih savetovao.

Cleric
23.09.2011., 15:24
Pa da mi nisu rekli skontao bih po serijskom broju kartice ;)

robikica
23.09.2011., 18:05
Garancija se produzava/nastavlja ako je roba bila u servisu, nebitno da li si dobio nov uredjaj ili ti je popravljen stari, a nova garancija se dobija kad ti uredjaj menjaju na licu mesta tj u prodavnici.
U zakonu ne postoji nigde stavka vracanje robe bez ADEKVATNOG obrazlozenja u roku od 7 dana, znaci tipa "ne dopada mi se...predomislio sam se...ne moze da se overklokuje na 6GHz...". To se vise odnosti na to da nema vise varijanti da ti je uredjaj crko posle jednog dana koriscenja, pa da te posalju u ovlasceni servis (ili da je neki drugi NEDOSTATAK u pitanju). Ovo se odnosi na maloprodajna mesta.
Sto se tice internet kupovine tu vec moze da se vrati zbog "ne dopada mi se".

...ne znam odakle ljudi izvlace te utopijske ideje o vracanju robe po sopstvenom cefu...nisam bio u americi i nisam neki poznavalac njihovog zakona, ali sam prilicno siguran da to NE POSTOJI ni kod njih...kod njih prodavnice imaju return policy, a isto tako neke imaju i NO return policy...po vidjenju ovdasnjeg zivlja odem sad lepo i kupim lcd tv, pa ga svakih 6 meseci vracam sa obrazlozenjem ne dopada mi se tv/slika i menjam za novi i tako in the loop do kraja zivota...ili zatvaranja prodavnice...mislim, zvuci super ali ajde malo da razmislimo...to bas i ne ide, zar ne?

Extreme
23.09.2011., 19:38
Garancija se produzava/nastavlja ako je roba bila u servisu, nebitno da li si dobio nov uredjaj ili ti je popravljen stari, a nova garancija se dobija kad ti uredjaj menjaju na licu mesta tj u prodavnici.
Ovo nije tacno, tj. jeste jer se obicno tako zavrsi, ali uz svaku zamenu treba da ide nova garancija (bar po starom zakonu).
Sto se tice USA, tamo su retailer-i normalni pa im ne treba zakon da im naredi, vec sami donesu odluku kako ce da posluju. Kod nas nisu civilizovani (kao ni odr. broj kupaca) pa mora neko da ih obaveze. Kome smeta - nek' promeni delatnost.

filipfg
23.09.2011., 20:22
evo sveze iskustvo, ja odneo danas grafu na reklamaciju i rekli su mi 15 dana, i na ovom papiru sto su mi odstampali pise 15 dana. Sad jos da vidimo praksu.

vaxil
24.09.2011., 08:17
A sto se ti uzbudjujes sta su oni napisali. Po novom zakonu ako si kupio online, imas pravo u roku od 14 dana da vratis iz bilo kog razloga. Zakon je na tvojoj strani

Osim ako nije ;)
I ja sam pretio, zvao i slao inspekciju, sluzbu za zastitu potrosaca i nista.
Iz sluzbe su im poslali dopis u vezi s mojim zahtevom i na kraju su mi i jedni i drugi odgovorili (u roku od 15 dana :)) da se moj zahtev odbija, bez objasnjenja zasto se ne postuje tih 14 dana koji se pominju u novom zakonu.
U pitanju je bila kupovina online, prodavnica cont*** po***

Chinaski
24.09.2011., 12:19
Ploča jeste raspakovana i probana, ali je upaljena jednom i to je to, dakle nije korišćena.


ako je upaljena znaci da je koristena, zar ne? sto si lagao ljude u Emmi-ju? :)
sta ako neko odande cita ovaj forum? :)

Joker
24.09.2011., 13:15
Nadam se da čita, jer onda će saznati da je dužan da primi robu i vrati pare.
Da li u zakonu piše da nesme da bude korišćena ? Kako da kupac zna da li mu odgovara roba koju je kupio ako je ne proba ?

Chinaski
24.09.2011., 13:24
Nadam se da čita, jer onda će saznati da je dužan da primi robu i vrati pare.
Da li u zakonu piše da nesme da bude korišćena ? Kako da kupac zna da li mu odgovara roba koju je kupio ako je ne proba ?

od koga ce saznati? od strucnjaka sa foruma?
a da li pise da je duzan da vrati novac za koristenu robu? kako ce kupac znati da li mu odgovara? kako je znao do ovog zakona? review-a na netu koliko hoces.
zamisli kupis ves masinu online, peres ves 2 nedelje sa njom i vratis je jer si se predomislio? da li ti to zvuci logicno? sta ce prodavac da radi sa njom? nije te briga? ok, ali razmisli da li je tako nesto realno.

Joker
24.09.2011., 13:33
Saznaće da treba barem da pročita zakon o zaštiti potrošača. Razumem ja tebe i sve je to meni jasno što ti tvrdiš, ali mislim da je merodavno ono što piše u zakonu. Šta će prodavac da radi sa vraćenim proizvodom moraš da pitaš onog ko je usvojio taj zakon. Šta da ja radim sa proizvodom koji je na fotografiji izgledao fantastično a kada je stigao ni ne liči na ono sa fotografije ? Da u zakonu piše da svaki kupac mora da pročita barem tri review-a i tek onda sme da kupi proizvod i nemože da ga vrati onda bi to bilo ok, ovako ću ako mi ne odgovara roba kupljena preko neta iskoristiti svoje zakonsko pravo da je vratim.

Chinaski
24.09.2011., 13:43
i u tom zakonu nece nista saznati jer je nedefinisan za gomilu stvari. a ako je nedefinisan, zasto bi ga prodavac tumacio na sopstvenu stetu? sta da se radi sa koristenom robom? da li je moralno da se prodaje kao nova, sve i da moze mada neke stvari kao sto su recimo procesori nikako ne mogu jer kada se jednom pokida nalepnica nikada se ne moze vratiti u prvobitno stanje. da je daje sa popustom u outletu? koliko treba da proda novih primeraka da pokrije gubitak nastao prodatim procesorom u outletu?
sta kupca sprecava da poruci 100x procesor jer je video da nicolas61 rusi svetske rekode pa po onoj staroj "videla zaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu" hoce i on da se okusa u tom sportu? i da svih 100x vrati jer nije zadovoljan njime? koja je granica bezobrazluka koju maloprodaja mora da trpi? koliko je to finansijski kosta? da li je logicno da neko ko kupi procesor u maloprodaji ne sme da ga vrati a ako ga kupi online sme? sta on moze da vidi u radnji osim sarene kutijice i metalne plocice na sredini?

zakon je ocajan plus je pride nedefinisan i ostavlja prostora da se tumaci kako kome odgovara.
jedna stvar je kada je neko neinformisan pa pogresi u kupovini pa mu neko objasni da je trebalo da kupi drugi proizvod, pa ga ovaj vrati pre koriscenja a potpuno druga stvar kada je neko bezobrazan pa porucuje i vraca koristeno jer nema pametnijeg posla, neodlucan je i slicno...

Joker
24.09.2011., 14:14
Taj deo je definisan sasvim jasno. Kao što sam već napisao u prošlom postu, razumem ja tebe, ali ako mi zakon omogućio da vratim proizvod koji mi ne odgovara ja ću to pravo da iskoristim. Ne pada mi napamet da naručujem i vraćam ( ove godine kupio preko deset proizvoda online i ni jedan nisam vratio) proizvode, ali ako mi ne odgovara vratiću ga.Naručim cipele online br. 46 ali to je neki kineski broj pa mi male, a samo sam ih probao (upalio ploču) i šta sad po tebi ne bi trebao da ih vratim ? Kako kupac ne učestvuje u finansijiskoj dobiti firme ne vidim razlog da učestvuje i u finansijiskom gubitku kod vraćenih proizvoda. A pošto je to zakon samo za online trgovinu svaka prodavnica ima izbor da li će da prodaje online po uslovima koje je zakon propisao ili joj se ne isplati da ima online prodavnicu.

Extreme
24.09.2011., 14:26
^^Naravno da se isplati jer je procenat vracene robe (bilo za zamenu ili novac, nebitno) smesan. A sam si rekao da prodavci i sad mogu da (pokusaju da) izbegnu to, a sta bi tek da nema te mogucnosti/zakona...isto kao ranije, mozes da zamenis ako je prodavac maximalno ok i raspolozen, ili ako si sisata plavusa...
I naravno da 90% (ispravne) vracene robe moze da se prodaje kao novo, ne vidim u cemu bi bio problem (sem u demagogiji).
I tako i treba da bude, jer su specifikacije u online shop-ovima cesto sa nekom greskom, jer ne moze da se pogleda pre preuzimanja (retko kad City i sl. sluzbe dozvole to), a u maloprodajama (offline) ne moze da se ukljuci monitor, laptop i sl. Ili kupis nesto, odes kuci, probas, ne radi, vratis (se) odmah i umesto zamene, slanje u servis, pa kod uvoznika itd. Mis'im, ludilo...
Kome se ne isplati da ima (u najgorem slucaju) par % vracene (a ispravne) robe, jbg, nek' menja delatnost, to ocigledno nije posao za takve

filipfg
24.09.2011., 14:33
^ evo ja sam juce bas prisustvovao lik kupovao monitor, i trazio je da mu otpakuju iz kutije da ga isproba i oni su tu ucinili. Ja sam bio nekih 15 minuta tamo i on ga je sve vreme drndao. Tako da nije bas da ne moze da se proba.

Extreme
24.09.2011., 14:38
I ja prekjuce, kazu "kako bi bilo da svima raspakujemo tako i dajemo da probaju, niko to posle ne bi hteo da kupi" (matorac neki bio u radnji da kupi laptop i monitor, covek cuo "objasnjenje", pokupio se i izasao)

Chinaski
24.09.2011., 14:42
Taj deo je definisan sasvim jasno.

ne bih se slozio. da li je definisano da li se vraca novac ako je roba koristena? nije. onda svako moze da tumaci kako mu odgovara.

hajde da banalizujemo stvar. porucis 3D TV iz Tehnomanije od 150000din, pravis bioskop od stana za vreme svetskog prvenstva u fudbalu i onda raskines ugovor i vratis im ga. da li je to normalno? ili uzmes kompjuter, predjes par igara i vratis ga. onda niko ne bi nista kupovao nego bi besplatno pozajmljivao iz radnji sta mu treba: fotoaparat za letovanje, komp za igranje, TV za svetsko prvenstvo. i biblioteka kosta nesto na godisnjem nivou :D

da li treba izaci kupcu u susret? da, uvek - ako je dobronameran, iskren i posten. ako nije - zasto bi neko bio ovca?

ja polazim od sebe. daleko da sam najmoralniji covek na svetu ali na pamet mi ne bi palo da uzimam nesto, koristim i vratim ga. pre kupovine dobro razmislim da li mi je nesto potrebno a onda i da li je to sto hocu da kupim bas to sto mi treba (informisem se o karakterisikama na zvanicnom sajtu). ako su oba odgovora potvrdna onda i kupim i naravno ne vracam.

Extreme
24.09.2011., 14:52
Ti koji ce zloupotrebiti to pravo ne cine ni 1% kupaca tako da se opet isplati (materijalno, sad za sujetu ne znam).
Evo ja npr. porucio laptop iz Emmi-ja, laptop stigao, ja stavio OS, video neocekivano los display (ne neispravan, jednostavno los, nekvalitetan), skinuo OS, vratio u kutiju, poslao mail, cekao 4 dana da odgovore, poslao laptop, za 2 dana odobren povracaj novca (jedino sto je od tada proslo jos 7 bez uplate, al' ajde, videcemo 'oce biti nesto od toga u ponedeljak) - dakle, prakticno bez problema.
Tako to treba da funkcionise, i nikakav problem da se to ponovo proda, po punoj ceni (manje je drndan od onih sto stoje izlozeni danima/nedeljama)

Joker
24.09.2011., 15:04
Ko će da proceni da li je online kupac dobronameran, pošten i iskren ? :d
Da li ti misliš da je postupak koji nije po zakonu ok ? Da odbiješ da vratiš pare za proizvod koji je online kupljen zato što po tvojoj proceni kupac nije dobronameran ? Smešno :)
Da li je ovo po tebi uredu što piše na emmi-evom sajtu ?

ukoliko je kupac svojom greškom poručio robu a želi da izvrši povraćaj robe biće mu fakturisani administrativni troškovi u iznosu od 2% od vrednosti datog artikla (minimalno 300 din. + PDV po artiklu).
Rok za započinjanje procedure povraćaja robe je 24h od trenutka prijema robe.

to tek neće da može :D

Extreme
24.09.2011., 15:07
^Meni su rekli da to ne vazi u ovom slucaju (14dana), vec im je to od ranije...

Chinaski
24.09.2011., 15:10
Ko će da proceni da li je online kupac dobronameran, pošten i iskren ? :d
Da li ti misliš da je postupak koji nije po zakonu ok ? Da odbiješ da vratiš pare za proizvod koji je online kupljen zato što po tvojoj proceni kupac nije dobronameran ? Smešno :)
Da li je ovo po tebi uredu što piše na emmi-evom sajtu ?
ko kaze da nije po zakonu ako zakon to ne definise? nadji mi da prodavac mora da vrati novac za koristenu robu pa mi onda reci da krsim zakon sto odbijam da vratim novac za nju. jednostavno, nije definisano.


to tek neće da može :D

slazem se. treba ispraviti dosta stvari sa sajta u skladu sa novim zakonom i jos ponesto.